[CentOS 6.5] Plesk imap blokkeert

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hawtin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-10-2018
Hallo Tweakers,

Ik heb een 64-bit CentOS release 6.5 (Final) server opgezet met daarop Plesk 11.0.9 CentOS 6 110120608.16. Alles werkt prima. Echter heb ik bij de e-mailaccounts die ik via Plesk aanmaak hetvolgende probleem: SMTP werkt prima. E-mails via het aangemaakte adres worden gewoon verstuurd. Maar omgekeerd komt er helemaal niks aan. Ik krijg de verstuurde mails aan dat adres terug met volgende melding:
The error that the other server returned was:
550 sorry, no mailbox here by that name (#5.1.1)
Wat zeer zeker gelogen is, want dat adres staat gewoon in mijn lijst in Plesk.

een ps -aux geeft aan dat imap wel degelijk runned:
15530 ? S 0:00 /usr/lib/courier-imap/couriertcpd -address=0 -stderrlogger=/usr/sbin/courierlogger -stderrloggername=imapd -maxprocs=40 -maxperip=4 -pid=/var/run/imapd.pid -nodnslookup -noidentlookup 143 /usr/sbin/imaplogin /usr/lib/courier-imap/authlib/authpsa /usr/bin/imapd Maildir
15533 ? S 0:00 /usr/sbin/courierlogger imapd
15540 ? S 0:00 /usr/lib/courier-imap/couriertcpd -address=0 -stderrlogger=/usr/sbin/courierlogger -stderrloggername=imapd-ssl -maxprocs=40 -maxperip=4 -pid=/var/run/imapd-ssl.pid -nodnslookup -noidentlookup 993 /usr/bin/couriertls -server -tcpd /usr/sbin/imaplogin /usr/lib/courier-imap/authlib/authpsa /usr/bin/imapd Maildir
15543 ? S 0:00 /usr/sbin/courierlogger imapd-ssl
15548 ? S 0:00 /usr/lib/courier-imap/couriertcpd -address=0 -stderrlogger=/usr/sbin/courierlogger -stderrloggername=pop3d -maxprocs=40 -maxperip=4 -pid=/var/run/pop3d.pid -nodnslookup -noidentlookup 110 /usr/sbin/pop3login /usr/lib/courier-imap/authlib/authpsa /usr/bin/pop3d Maildir
15551 ? S 0:00 /usr/sbin/courierlogger pop3d
15557 ? S 0:00 /usr/lib/courier-imap/couriertcpd -address=0 -stderrlogger=/usr/sbin/courierlogger -stderrloggername=pop3d-ssl -maxprocs=40 -maxperip=4 -pid=/var/run/pop3d-ssl.pid -nodnslookup -noidentlookup 995 /usr/bin/couriertls -server -tcpd /usr/sbin/pop3login /usr/lib/courier-imap/authlib/authpsa /usr/bin/pop3d Maildir
15560 ? S 0:00 /usr/sbin/courierlogger pop3d-ssl
17693 pts/2 S+ 0:00 grep courier
Dus wanneer ik /usr/local/psa/var/log/maillog tail krijg ik veel van dergelijke output:
Dec 15 13:10:11 hawtin /usr/lib64/plesk-9.0/psa-pc-remote[14512]: Unable to interpret remote host address
Dec 15 13:10:11 hawtin postfix/smtpd[17489]: NOQUEUE: milter-reject: CONNECT from unknown[unknown]: 451 4.7.1 Service unavailable - try again later; proto=SMTP
Dec 15 13:10:11 hawtin postfix/smtpd[17489]: lost connection after CONNECT from unknown[unknown]
Dec 15 13:10:11 hawtin postfix/smtpd[17489]: disconnect from unknown[unknown]
Dec 15 13:10:57 hawtin imapd-ssl: 1387109457.588435 DISCONNECTED, user=email@domein.com, ip=[::ffff:123.45.67.89], headers=0, body=0, rcvd=51, sent=556, maildir=/var/qmail/mailnames/domein.com/hawtin/Maildir
Dec 15 13:13:32 hawtin postfix/anvil[17492]: statistics: max connection rate 1/60s for (smtp:unknown) at Dec 15 13:10:11
Dec 15 13:13:32 hawtin postfix/anvil[17492]: statistics: max connection count 1 for (smtp:unknown) at Dec 15 13:10:11
Dec 15 13:13:32 hawtin postfix/anvil[17492]: statistics: max cache size 1 at Dec 15 13:10:11
Echter een telnet op mijn imap accepteert mijn auth niet
[root@hawtin ~]# telnet domein.com 143
Trying 123.45.67.89...
Connected to domein.com.
Escape character is '^]'.
* OK [CAPABILITY IMAP4rev1 UIDPLUS CHILDREN NAMESPACE THREAD=ORDEREDSUBJECT THREAD=REFERENCES SORT QUOTA AUTH=CRAM-MD5 AUTH=PLAIN IDLE ACL ACL2=UNION STARTTLS]
01 login hawtin@domein.com wachtwoord
01 NO Error in IMAP command received by server.
Connection closed by foreign host.
[root@hawtin ~]#
mijn pop3 doet het wel gewoon
[root@hawtin ~]# telnet domein.com 110
Trying 123.45.67.89...
Connected to domein.com.
Escape character is '^]'.
+OK Hello there. <17970.1387110123@localhost.localdomain>
user hawtin@domein.com
+OK Password required.
pass wachtwoord
+OK logged in.
list
+OK POP3 clients that break here, they violate STD53.
.
Maar ik mag wel aannemen dat dit niet echt het probleem is, omdat mijn e-mails niet zouden moeten worden geretourneerd als POP3 gewoon "werkt".

Ik heb het internet 2 dagen afgespeurd, maar ook met alle fora die ik heb gelezen is mijn kennis over CentOS is niet toereikend om te bepalen waar nou precies het probleem ligt. Laat staan mijn volgende stap te bepalen adhv de outputs en errors. Ik zou heel graag willen dat mijn e-mails gewoon aankomen op mijn imap-box. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-10 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Klinkt eerder alsof je IMAP niet goed hebt ingesteld. Het zou redelijk transparant moeten werken, als POP3 't doet, zou IMAP hetzelfde moeten kunnen, maar daar lijkt het nu niet op. Heb je de instellingen tussen de twee al vergeleken?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hawtin
Ik geloof niet dat POP3 het doet, want al mijn mails komen terug. Als POP3 het zou doen, zou ik mijn mails toch nog wel kunnen ontvangen? Mijn Postfix config is gewoon de config zoals die default werd neergezet toen ik Plesk installeerde.

Ik heb de instellingen tussen de twee niet vergeleken; ik heb het geprobeerd in /etc/postfix/main.cf maar twijfel of dit is wat je bedoelt aangezien daar heel weinig over imap/pop3 is terug te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik ken plesk zelf niet, daarom vroeg ik om de config die daar in staat mbt imap en pop3 te vergelijken. Als dat niet mogelijk is, zal je wat dieper moeten zoeken. Zo wordt het ook wel eens aangeraden om met ~/.maildir te werken, ipv via /var/spool/mail. Zie je daar wel je mail in? Je kan dit controleren door 'mail' te starten vanaf een shell. Uiteraard alleen mogelijk als er ook een gebruiker is die dat mail adres moet ontvangen.

Over ontvangen gesproken, je ziet ook echt mails binnen komen op je systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:39

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Hawtin schreef op zondag 15 december 2013 @ 13:36:
Hallo Tweakers,

Ik heb een 64-bit CentOS release 6.5 (Final) server opgezet met daarop Plesk 11.0.9 CentOS 6 110120608.16. Alles werkt prima. Echter heb ik bij de e-mailaccounts die ik via Plesk aanmaak hetvolgende probleem: SMTP werkt prima. E-mails via het aangemaakte adres worden gewoon verstuurd. Maar omgekeerd komt er helemaal niks aan. Ik krijg de verstuurde mails aan dat adres terug met volgende melding:
Hoe verstuur je die mails precies? Het afzenderadres van e-mail wordt meestal niet gecontroleerd. Dat verzenden werkt zegt waarschijnlijk dus niet zo veel over het wel of niet bestaan van een adres. (Het is een ander verhaal als je met een wachtwoord inlogt op de mailserver, dan moet je wel een account hebben).
Dat pop3 wel werkt suggereert wel dat je account op zich wel bestaat.
Dec 15 13:10:11 hawtin /usr/lib64/plesk-9.0/psa-pc-remote[14512]: Unable to interpret remote host address
Dec 15 13:10:11 hawtin postfix/smtpd[17489]: NOQUEUE: milter-reject: CONNECT from unknown[unknown]: 451 4.7.1 Service unavailable - try again later; proto=SMTP
Ik zou het in deze twee regels zoeken. psa-pc-remote ken ik niet maar het lijkt een onderdeel van Plesk te zijn.
Google komt met het volgende, je hebt er helemaal niks aan, maar dit is het officiele antwoord van Plesk: http://kb.parallels.com/en/114982 .
M'n onderbuik zegt: "Hoe zit het met DNS? Werkt DNS op de server en kan het IP-adres van het versturende systeem gevonden worden?"

Dan het antwoord dat je echt niet leuk gaat vinden: Je moet eigenlijk niet met een klik-klak-klaar panel beginnen. Als het niet werkt heb je geen flauw idee waar je moet beginnen met uitzoeken. Zo'n panel zou je pas moeten gebruiken als je kennis hebt van het onderliggende systeem.

De gebruikelijk stap is dat wij nu vragen om de configuratiefiles van postfix en courier te posten maar ik vrees dat die volstaan met verwijzingen naar Plesk zodat we er alsnog niks van snappen.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hawtin
Dag Mods,

Dank u zeer voor jullie respons. Ik denk dat CAPSLOCK2000 gelijk heeft wanneer-ie zegt dat ik het onderliggende systeem eerst moet begrijpen. Ik kom pas net om de hoek kijken en probeerde het zo makkelijk mogelijk te houden door zo'n panel, maar misschien kan ik maar beter bij 0 beginnen. Dat gezegd hebbende zal ik volledigheidshalve nog jullie vragen beantwoorden:

@ Hero of Time

Ik zie ze niet binnenkomen. De enige mail die ik ooit binnen heb zien komen was ván het hawtin@domein.com náár hawtin@domein.com. Maar dat zal wel zijn omdat ie nooit naar buiten is gegaan.

@ CAPSLOCK2000

De mails verstuur ik met een mailclient voor OSX (Airmail) gewoon via de mail.domein.com server. Het zou inderdaad goed kunnen dat het mailadres niet is gecontrolleerd, maar ik geloof dat Gmail (die ik als ontvanger instelde) altijd heel duidelijk aangeeft als de zender een ander e-mailadres heeft dan hij in de mailheaders heeft meegegeven.

De DNS van de smtp, pop3 en mail velden voor het domein resolven allemaal gewoon netjes naar mijn ip.

De account heb ik ook gewoon in een mysql database teruggevonden dus hij bestaat wel inderdaad.

Ik wil jullie nogmaals bedanken voor de tips en hulp. Als jullie nog iets weten aan de hand van bovenstaande feiten dan hoor ik dat graag, maar ik ben inmiddels al bezig met te oriënteren hoe ik het beste een verse setup aan kan pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:39

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Het een paar keer opnieuw proberen is heel leerzaam. Vaak maak je als beginner foutjes zonder het zelf te weten.

Hecht niet te veel waarde aan Gmail. Google heeft geen glazen bol. Als je mailserver niet goed geconfigureerd is dan is google ook kansloos.

Voor de zekerheid, ik ga er van uit dat je in werkelijkheid een andere naam gebruikt dan 'domein.com'. Ik hoef niet te weten wat, maar ik controleer het maar even. Je zou niet de eerste zijn die de handleiding een beetje te letterlijk heeft gevolgd.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hawtin
Hoi CAPSLOCK2000,

Je vraag is volkomen begrijpelijk, maar nee: ik heb even een replace gedaan.

Ik ga met je nobele advies aan de slag. Babysteps :-)

Gegroet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je zegt dat de DNS naar jouw IP resolved, maar heb je alle entries gemaakt die nodig zijn voor email? Dus niet alleen een A record, maar ook een MX record? Geeft je provider problemen met het draaien van een mailserver?

Als je 't goed wilt testen, kan je denk het beste een eigen DNS server intern draaien, daar al je clients naar verwijzen en in je eigen netwerk gaan spelen met mails sturen en ontvangen. Zodra je dat werkend hebt en weet hoe 't in elkaar steekt, kan je 'm kennis laten maken met de grote boze wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hawtin
Hero of Time: Jackpot!!

Het was de MX record.

Mooie voorzet van CAPSLOCK en Hero of Time maakt hem keurig af.

Zeer amateuristisch gedaan aan deze kant. Ik heb overduidelijk te weinig verstand van zaken. Ik ga ondanks dat het nu werkt Plesk uninstalleren en vanaf scratch beginnen. Ook de tip van Hero of Time om een DNS server intern te draaien zal ik ten harte nemen.

Hartelijk bedankt beiden voor deze les
Pagina: 1