Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Bootstrap modden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Mijn excuses alvast dat ik de titel heb vergooit.

Maar ik zit met een vraag. Ik ben steeds intensiever bezig met webdesign. En heb nu is liggen denken om een bootstrap versie te namen. En die om te bouwen naar mijn gebruiken. (extra componenten enz.....)

Maar twijfel echter of dat wel zinvol en efficient is.
Nu lijkt dit mms geen goede vraag (Mijn excuses).

Maar Ik zou graag de bevindingen is horen van jullie.

Want ik kom er echt niet uit

• StephanVierkant
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-11 23:08
Je bedoelt deze Bootstrap? Ik denk dat je iets duidelijker moet zijn. Wat wil je precies bereiken?

Verwijderd

Topicstarter
Mijn excuses. Jup ik bedoel twitter bootstrap. Wat ik eigenlijk wil bereiken is een bootstrap versie dat maatwerk is op mijn gebruiken. Eigenlijk de source veranderen zodat die volledig is afgesteld op mijn gebruiken

• pieturp
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-09 15:21

pieturp

gaffa!

Zolang je niet verteld wat jouw gebruiken zijn wordt dat tamelijk lastig. We hebben geen glazen bol.

Kijk; Twitter Bootstrap is een CSS (en JS) framework om in HTML snel veel gebruikte zaken te kunnen gebruiken zonder zelf dat wiel opnieuw te hoeven uitvinden; typografie, tabs, grids, dropdown's, formulier-uitlijning etc. Niet dat dat zo'n rocket-science is, maar 't is wel lekker makkelijk en snel.

Als je bij de downloadpagina van Boostrap kijkt, zie je wel dat je ook allerlei variabelen kunt aanpassen: kleuren, fonts, groottes, etc. Ik denk dat je daar een heel eind mee kunt komen.

Alles wat er dan nog over blijft doe je dan zelf in je eigen CSS (óf, en da's nog beter; je past de bron LESS-bestanden van Bootstrap aan ;) )

... en etcetera en zo

Verwijderd

Topicstarter
mijn gebruiken. jha bv zijn er zeer veel componenten die ik gebruik maar niet in bootstrap zitten. Die zou ik willen toevoegen en venetueel de grid een beetje tweaken.

• pieturp

pieturp

gaffa!

Eh, dat kan gewoon. 't Is niet dat als je Bootstrap gebruikt je ineens niks anders meer mag gebruiken ernaast.

... en etcetera en zo

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-11 14:12
Ik zou niet de bron (LESS/js) bestanden aanpassen (behalve variables.less), maar de boel uitbreiden. Dat maakt het een stuk makkelijker om up te graden later.
Je kan bijvoorbeeld een een centraal LESS bestand maken, waarin je bootstrap.less aanroept en daarna je eigen less files. Dan kan je makkelijk updaten of hergebruiken. De site specifieke code zet je dan ook in een los bestand weer.

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-11 11:59

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ziekhoof, ik heb je eerder als eens gewezen op de Quickstart. Ik stel voor dat je die nu eens écht gaat lezen en in het vervolg wat meer moeite steekt in je topicstarts want op deze manier doen wij hier geen zaken meer met je. Als jij geen moeite doet voor de oplossing van je eigen probleem dan doen wij dat ook niet.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Je moet sowieso niet de source van bootstrap zelf aanpassen maar slechts uitbreiden met jouw eigen code. Verder is het nogal een onsamenhangend verhaal, lees je eigen posts eens door voordat je op verzenden klikt.

• pieturp

pieturp

gaffa!

Ahum. Point taken. Niet de Bootstrap bestanden zélf aanpassen, nee :F

... en etcetera en zo

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-11 09:49

Bosmonster

*zucht*

Je kunt hem ook zelf forken natuurlijk vanuit github. Das een stuk onderhoudsvriendelijker.

https://github.com/twbs/bootstrap

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-11 15:31

TheNephilim

Wtfuzzle

Als je het simpel wilt; Bootstrap downloaden... dan nieuwe style.less, door een kopie van bootstrap.less te maken. Dan heb je /dir/style.less en /dir/bootstrap/. In die laatste zitten de bootstrap less files. In je style.less kun je alle onderdelen aan en uitzetten. En eventuele wijzigingen aan de variables onder de import van variables.less doen.

Mocht er dan een nieuwe versie van Bootstrap uit komen, zet je die in de directory bootstrap.

Verwijderd

Topicstarter
NMe schreef op zondag 15 december 2013 @ 16:57:
Ziekhoof, ik heb je eerder als eens gewezen op de Quickstart. Ik stel voor dat je die nu eens écht gaat lezen en in het vervolg wat meer moeite steekt in je topicstarts want op deze manier doen wij hier geen zaken meer met je. Als jij geen moeite doet voor de oplossing van je eigen probleem dan doen wij dat ook niet.
Mijn excuses :(

• MoietyMe
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-05 08:10

MoietyMe

zij/haar

Er zijn een aantal mensen die zeggen dat je vooral niet de Bootstrap source moet aanpassen, mijn vraag aan die mensen: waarom niet? Het is een framework, daar moet je juist uithalen wat er in zit. Lekker in de LESS files werken. Er is niet voor niks een hele structuur opgezet, die mag je gewoon gebruiken. Sterker nog, als je alleen de CSS versie van BS gebruikt dan haal je er niet meer dan 30% van de mogelijkheden uit.

Bij de LESS versie heb je de beschikking over onder anderen de structuur, de mixins, de variables, mogelijkheid tot het makkelijk uitschakelen van modules, etc. Dit zijn allemaal dingen die het jou makkelijker maken je website te maken, waarom zou je die niet gebruiken? Waarom zou je die button mixin niet aanpassen zodat hij beter aansluit op het design? Moet je dan echt dat stuk helemaal opnieuw gaan schrijven? Zolang je weet wat je doet dan lijkt me juist beter om wel met de source te werken en die dan ook vooral aan te passen naar jouw behoeftes.

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-11 11:59

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Als jij in de source van je framework gaat lopen hakken kun je vervolgens nooit meer updaten naar een nieuwere versie zonder dat je al die aanpassingen weer kan doen. De juiste manier om dit aan te pakken is door het framework uit te breiden, niet door het aan te passen. In het slechtste geval hoef je dan alleen je eigen nieuwe functies aan te passen bij een upgrade.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11:02
NMe schreef op maandag 16 december 2013 @ 11:33:
Als jij in de source van je framework gaat lopen hakken kun je vervolgens nooit meer updaten naar een nieuwere versie zonder dat je al die aanpassingen weer kan doen. De juiste manier om dit aan te pakken is door het framework uit te breiden, niet door het aan te passen. In het slechtste geval hoef je dan alleen je eigen nieuwe functies aan te passen bij een upgrade.
Ik haak hierop even in.
Snap de reden WAAROM niet in de sources zelf te 'hacken'.

Maar hoe kan je het in dit geval het beste doen dan? De LESS files zijn van Bootstrap zelf, maar die kracht wil ik toch gebruiken.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Kijk eens: het staat waarempel gedocumenteerd! Nou ja zeg! Moet niet gekker worden!
http://getbootstrap.com/getting-started/#customizing

En zélfs google heeft er 't een en ander over gevonden: [google=customize bootstrap]

:Y)

[ Voor 25% gewijzigd door RobIII op 16-12-2013 14:27 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11:02
RobIII schreef op maandag 16 december 2013 @ 14:20:
Kijk eens: het staat waarempel gedocumenteerd! Nou ja zeg! Moet niet gekker worden!
http://getbootstrap.com/getting-started/#customizing

En zélfs google heeft er 't een en ander over gevonden: [google=customize bootstrap]

:Y)
Sorry RobIII :)
Mijn excuses!

|:( Te weinig koffie!

Verwijderd

Topicstarter
Dus als ik het goed begrijp zou je alleen maar mogen uitbreiden ipv vanalles om te gooien? Wel dank je alvast. ik ga mij is verdiepen. Zouden jullie het ook aanraden om de docs pages (de html) ook aan te passen? en de costumizer meer functies te geven?

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

Verwijderd schreef op maandag 16 december 2013 @ 15:18:
Dus als ik het goed begrijp zou je alleen maar mogen uitbreiden ipv vanalles om te gooien? Wel dank je alvast. ik ga mij is verdiepen. Zouden jullie het ook aanraden om de docs pages (de html) ook aan te passen? en de costumizer meer functies te geven?
Wat? Wil je de customizer ook online zetten? Waarom? :+

Verwijderd

Topicstarter
Kijk wil eventueel gaan snoeien in de html pages. Kijken of ik eventueel een paar lijnen kan wissen. (en niet zeker dat ik het ga doen. Ik twijfel). En zou eventueel ook een costumizer willen bouwen voor de extra componenten die ik ga implementeren maar. Ik denk dat dit de compailiteit ten slechte gaat komen. Snapje?

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 13:59
Welke HTML heb je het over? Bij Bootstrap zitten geen HTML files, alleen CSS en JS.

https://niels.nu

Verwijderd

Topicstarter
De html die word gebruik voor de pagina's die de documentatie in beschreven staat

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

Verwijderd schreef op maandag 16 december 2013 @ 19:51:
De html die word gebruik voor de pagina's die de documentatie in beschreven staat
Wat wil je daarmee doen? Je kunt gewoon de voorbeelden van getbootstrap.com als voorbeeld gebruiken. Het enige dat je wil hebben zijn de .js en .less bestanden.

• storeman
  • Laatst online: 22-11 12:00
De korte, cryptische zinnen van Ziekhoof zijn moeilijk te doorgronden, maar als ik het goed begrijp, wil hij een eigen Bootstrap op gaan zetten waar extra zaken in zitten. Hij wil dus een complete Bootstrap kloon, inclusief website en documentatie.

Laten we het Bootstrap+ noemen.

Overigens, als je de documentatie gaat schrijven zoals je forumposts, dan kun je het beter laten. /Flameintended

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Verwijderd

Topicstarter
Neen srry iets uitleggen over een forum vind ik gewoon enorm moeilijk

• Hydra
Verwijderd schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 10:34:
Neen srry iets uitleggen over een forum vind ik gewoon enorm moeilijk
Nee, je bent gewoon te lui om fatsoenlijk te schrijven. Dat is nogal respectloos als je om hulp vraagt. Als jij nieteens "sorry" in plaats van "srry" kan schrijven, waarom zouden wij dan moeite doen een hele reply te typen?

• storeman
^^ Met Hydra

En je zou op z'n minst kunnen bevestigen of ontkrachten of mijn interpretatie/vertaling van jouw probleem klopt.

Verwijderd

Topicstarter
Dat kan zijn. Maar ik ben er deels niet akkoord mee.

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2013 11:48 ]

• storeman
Ok. Kun je uitleggen wat ik er niet van begrepen heb of verkeerd heb uitgelegd?

Verwijderd

Topicstarter
storeman schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 11:49:
Ok. Kun je uitleggen wat ik er niet van begrepen heb of verkeerd heb uitgelegd?
Ik had het eigenlijk op Hydra.

En storeman jouw interpatatie klopt helemaal. Ik zou inderdaad bootstrap helemaal willen uitreiden. Inclusief documentatie css en js. Dit met behulp van componenten die ik hieraan wil toevoegen. En ok ik was in het begin kort en onduidelijk. Maar dat was ook deels omdat ik op school zat (Moet die twee is dringend uiteen gaan houden). Alleen aangezien het blijvend ontwikkelend framework is moet ik rekenening gaan houden met hun update's. Vanuit deze intentie is ook de topic gestart. Omdat ik twijfelde door al die componenten bij te voegen.

Het dan niet te lang duurt en een hele shitload aan werk teweeg brengt om mee te gaan met de update's van bootstrap zelf.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2013 11:57 ]

• AerosPhere
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-11 13:45
Wat @Storeman denkt te begrepen haalde ik ook uit ziekhoof's reacties.

Volgens de license van Bootstrap is het denk ik wel legaal om de hele source te pakken en dingen om te bouwen. Maar wat is het nut daarvan?

Extra functionaliteiten in bootstrap bouwen op de manier zoals eerder al is gezegd is veel efficiënter, en je zou dan voor de extra dingen die jij er in zet een aparte kleine documentatie kunnen opzetten.

Mensen kunnen dan naar de originele bootstrap documentatie refereren voor de basis functies, en naar jouw eigen documentatie voor de extra mogelijkheden.

• perpixel
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-11 15:03
Is het niet verstandig om te zoeken naar een OO framework waar de stijling los van staat. Kijk bijv. eens naar http://inuitcss.com/ hier heb je de standaard basis waar je zelf modules bij maakts. Met de hulp van sass is dit ook nog eens heel overzichtelijk te houden door allemaal losse bestanden welke sass mooi samen compiled.

Verder is bootstrap gemaakt voor het snel uitrollen van kleine sites waar ontwerp niet belangrijk is. Bootstrap maakt die ontwerp keuzes namelijk voor je. Inuitcss maakt het ontwikkelen sneller en makkelijker, maar doet niks aan kleuren en dat soort dingen.

[ Voor 29% gewijzigd door perpixel op 17-12-2013 12:40 ]

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

perpixel schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 12:21:
Is het niet verstandig om te zoeken naar een OO framework waar de stijling los van staat. Kijk bijv. eens naar http://inuitcss.com/ hier heb je de standaard basis waar je zelf modules bij maakts. Met de hulp van sass is dit ook nog eens heel overzichtelijk te houden door allemaal losse bestanden welke sass mooi samen compiled.
Kijken naar een OO framework voor een (relatief) simpele kopie van Bootstrap docs?
Verder is bootstrap gemaakt voor het snel uitrollen van kleine sites waar ontwerp niet belangrijk is. Bootstrap maakt die ontwerp keuzes namelijk voor je. Inuitcss maakt het ontwikkelen sneller en makkelijker, maar doet niks aan kleuren en dat soort dingen.
Nietus! :9 Je kunt ook alleen het grid van Bootstrap gebruiken en verder niet. Zelfs met de customizer krijg je dit al aardig voor elkaar. Wij gebruiken hier ook Bootstrap als basis voor onze Wordpress thema's en dat werkt prima. De thema's lijken helemaal niet op de befaamde 'Bootstrap' look.

Verwijderd

Topicstarter
TheNephilim schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 15:47:
[...]

Kijken naar een OO framework voor een (relatief) simpele kopie van Bootstrap docs?

[...]

Nietus! :9 Je kunt ook alleen het grid van Bootstrap gebruiken en verder niet. Zelfs met de customizer krijg je dit al aardig voor elkaar. Wij gebruiken hier ook Bootstrap als basis voor onze Wordpress thema's en dat werkt prima. De thema's lijken helemaal niet op de befaamde 'Bootstrap' look.
Dus ik veronderstel dat jullie op je werk, bootstrap wel heben uitgebouwd of zitten jullie nog op de asis die Mark Otto zelf uitrolt? Aangezien jullie het onder jullie wordpress thema's draaien!

• FotW
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 24-10 13:17
Verwijderd schreef op donderdag 19 december 2013 @ 16:08:
[...]

Dus ik veronderstel dat jullie op je werk, bootstrap wel heben uitgebouwd of zitten jullie nog op de asis die Mark Otto zelf uitrolt? Aangezien jullie het onder jullie wordpress thema's draaien!
Ik neem aan dat ze alleen de relevante css gecopy/paste hebben. Dat is in ieder geval wat wij hier gedaan hebben, wij gebruiken een aantal handige onderdelen van Bootstrap (grid) en hebben daarnaast ons "eigen" framework opgebouwd.

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-11 14:12
Volgens mij is het nog steeds niet helemaal duidelijk wat je nou wil / bedoelt met uitbouwen.

Bootstrap is meestal gewoon de basis. Het geeft een stapel LESS mixins en een opmaak voor veelgebruikte componenten.
Als je hier zelf mee wil gaan werken (dus websites op basis van Bootstrap maken), kan je gewoon de basis versie gebruiken, maar dan gebruik je alleen de onderdelen die je nodig hebt. (door wel/niet less files te importeren, of via de customizer) In plaats van aanpassen in de code, pas je eerst de variabelen aan en daarna kan je evt. gewoon stijlen toevoegen.
Je wil de basis gewoon zoveel mogelijk intact houden, want dan kan je makkelijk upgraden.

De docs etc. gebruik je niet voor je website, alleen ter documentatie. De manier waarop je html elementen worden opgebouwd (zoals beschreven in de docs) wil je ook zoveel mogelijk hetzelfde houden (want dan werkt het met de basis versie).

Als je op die manier werkt, heb je dus een aantal voordelen:
- makkelijk updaten (bugfixes etc)
- makkelijk uitleggen aan nieuwe/externe ontwikkelaars (want is overal dezelfde basis)
- meer standaard tools (bijv. datepickers, pagination, tables etc die van die html uitgaan en dus meteen werken/goed in de opmaak passen.
- Overal dezelfde basis (dus of je nou in Wordpress/Drupal/custom cms werkt, je opbouw/manier van werken is grotendeels hetzelfde)

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

[...]

Jij praat over: Bootstrap aanpassen en de wijzigigen documenteren en online zetten.

Ik praat over: Bootstrap gebruiken.

Kortom; ik maak een kopie van bootstrap.less waarin ik alles wat ik niet nodig heb outcomment en die noem ik style.less. Daarnaast nog wat JavaScript bestanden die ik nodig heb.

Verder niet! Dat is de basis en daar bouw ik verder mijn thema op. Ik ga geen extra mixins toevoegen, functies wijzigen in bootstrap. Ik overschijf variabelen (waarvan ik dat wil) in style.less en dat is het zo ongeveer.

• MoietyMe
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-05 08:10

MoietyMe

zij/haar

Je kan toch prima je eigen bibliotheek opzetten met je eigen mixins? Waarom moet dat perse allemaal aan Bootstrap hangen?

We hebben hier ook een bibliotheek met eigen creaties, zowel LESS als JS.

• Hydra
Wij gebruiken zelf bootstrap en themen dan de site verder met een eigen CSS. Wij passen dus nooit wat in de bootstrap source aan. Zou ook dom zijn; dan kun je niet meer upgraden naar een nieuwe versie.

Dit is wat iedereen je hier vertelt ongeveer.

Pagina: 1