Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[PHP] Code lijkt niet goed uitgevoerd te worden.

Pagina: 1
Acties:

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:44

TommieW

Numa numa.

Topicstarter
Hallo,

Probleem opgelost.
Dankzij de reacties opgelost. Oplossing was het hernoemen van de pagina. In plaats van de .html extensie moest het bestand een .php extensie hebben.

Ik verdenk dat het een probleem met PHP is, dus vandaar dat ik het bij Programming heb gezet. Het zou makkelijk kunnen dat het een ander softwareprobleem is, dan zal dit topic - helaas - verhuisd moeten worden naar het goede onderdeel.

Wat probeer ik te doen?
In verband met een projectje wil ik een webserver opzetten op mijn RaspberryPi (versie B met 256MB RAM) welke op Raspbian (2013-9-25) draait. Op deze webserver ga ik een website draaien die via PHP data van een MySQL server haalt, en deze in de HTML invoegt.
Ik ben nog nieuw met PHP, maar ik wil het leren. Ik heb al een beetje ervaring met Linux.

Hoe ik de RaspberryPi geïnstalleerd heb:
Waarschijnlijk is dit niet relevant voor mijn probleem, maar voor de zekerheid heb ik het er toch maar bij gezet.
Ik heb de raw image op een SD kaartje gezet, en ik kan er van opstarten. Ook heb ik de hostname ingesteld.
Met de volgende commando's heb ik de verdere software (apache2, php support, MySQL) geïnstalleerd:
sudo apt-get update
sudo apt-get install apache2 apache2-doc apache2-utils
sudo reboot
sudo apt-get install libapache2-mod-php5 php5 php-pear php5-xcache
sudo reboot
sudo apt-get install php5-mysql
sudo reboot
sudo apt-get install mysql-server mysql-client
sudo reboot
sudo apt-get install phpmyadmin
sudo reboot

Als ik met de browser op mijn desktop (dus niet op de Pi) naar het IP adres ga van de Pi zie ik de standaardpagina van Apache. Als ik naar <IP adres>/phpmyadmin ga, krijg ik keurig PHPMyAdmin te zien, en alles lijkt correct te werken.

Het probleem.
Zoals ik al eerder heb gezegd, ben ik nog nieuw met PHP. Om te beginnen had ik dus maar de website van W3schools opgezocht, om daar de pagina van de PHP functie "echo" te raadplegen. Je moet immers ergens beginnen.
Op de pagina (klik) staan voorbeelden. Ik heb het bovenste voorbeeld geprobeerd. Als bij het voorbeeld op "Run example" wordt geklikt, krijg je de volledige html code te zien. Om er zeker van te zijn dat ik geen fouten maakte wat het probleem kan veroorzaken, heb ik de volgende html code gekopieëerd naar een html file, en deze in de /var/www map gezet.
HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
<!DOCTYPE html>
<html>
<body>

<?php
echo "<h2>PHP is fun!</h2>";
echo "Hello world!<br>";
echo "I'm about to learn PHP!<br>";
echo "This", " string", " was", " made", " with multiple parameters.";
?> 

</body>
</html>

Het probleem is, dat als ik - maakt niet uit op welke browser - de pagina open, de PHP code verkeerd wordt uitgevoerd. Om duidelijk te maken wat ik bedoel, heb ik even een screenshot gemaakt met de pagina in Chrome, Firefox (Nightly) en IE11. Onderaan het screenshot staat de pagina van w3schools. Wat er bij mij uit komt, is heel anders dan er bij w3schools uit komt.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/4427084/Tweakers%20Public/phpprobleemthumb.png
Als ik naar de source van de pagina ga, krijg ik keurig dezelfde code te zien.

Wat ik al geprobeerd heb.
  • Ik heb geprobeerd om de HTML bestanden de extensie .htm of .html te geven. Het resultaat was als verwacht: geen verschil.
  • Ik heb een bestand "info.php3" gemaakt in de directory van m'n website met daarin:
    PHP:
    1

<?php phpinfo(); ?>

Er komt een mooie tabel met informatie uit, dus PHP lijkt te werken. Als het nodig is, kan ik de informatie in die tabel hier posten.
Ik zou niet goed weten wat ik verder zou kunnen proberen.

Hopelijk heb ik genoeg informatie gegeven. Het is goed mogelijk dat het een hele domme n00bfout is, in dat geval: Hoe kan ik het oplossen, en mij excuses.
Ik maak niet snel een topic aan, maar - ook na Google'n - heb ik werkelijk geen idee meer waar het probleem zou kunnen zitten. De software lijkt correct geïnstalleerd te zijn, en de code zou moeten werken.

Alvast erg bedankt voor uw aandacht, en eventuele reactie.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• Matszs
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:47

Matszs

><>

Wanneer je php in een bestand gebruikt, ook al is dit een html bestand is dit geen html bestand meer maar moet je hem hernoemen naar php.

Wat ik uit je topic opmaak is dat je alleen een bestand met php extentie hebt gemaakt voor de phpinfo() maar niet voor het geen van je test pagina.

Hernoem w3test.html naar w3test.php en test het dan

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-11 18:12
.php3 wordt dat nog ondersteund als extensie?

Hernoem het bestand naar bestand.php als eerste stap.

• TommieW

TommieW

Numa numa.

Topicstarter
RedHat schreef op zaterdag 14 december 2013 @ 23:45:
.php3 wordt dat nog ondersteund als extensie?

Hernoem het bestand naar bestand.php als eerste stap.
Matszs schreef op zaterdag 14 december 2013 @ 23:43:
Wanneer je php in een bestand gebruikt, ook al is dit een html bestand is dit geen html bestand meer maar moet je hem hernoemen naar php.

Wat ik uit je topic opmaak is dat je alleen een bestand met php extentie hebt gemaakt voor de phpinfo() maar niet voor het geen van je test pagina.

Hernoem w3test.html naar w3test.php en test het dan
Gigantisch bedankt! :D
Domme beginnersfout dus, blijkbaar. Na het hernoemen werkt het helemaal!
.PHP3 wordt blijkbaar dus nog wel ondersteund. :P

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Of voeg het volgende aan de configuratie van Apache toe:
code:
1
AddType application/x-httpd-php .html

http://httpd.apache.org/d...mod/mod_mime.html#addtype

edit:
@CyBeR
Goed punt, dat had ik inderdaad even kunnen vermelden.

[ Voor 18% gewijzigd door 8088 op 15-12-2013 03:17 ]

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

8088 schreef op zondag 15 december 2013 @ 03:01:
Of voeg het volgende aan de configuratie van Apache toe:
code:
1
AddType application/x-httpd-php .html

http://httpd.apache.org/d...mod/mod_mime.html#addtype
Dat kun je doen maar heeft als nadeel dat álle .html-files, ook die zonder php code, door de php engine gehaald worden, wat performance-implicaties heeft, zeker op een platform als de raspberry pi. Meestal wil je dit niet.

[ Voor 4% gewijzigd door CyBeR op 15-12-2013 03:30 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Waarom reboot je steeds? Ik zie dat je na elke APT actie een reboot doet..?

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-11 11:59

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Doe jezelf een plezier en blijf meteen ook weg bij W3schools. Op die site staat de goede uitleg afgewisseld met achterhaalde adviezen, incomplete verhalen en domweg foute denkwijzes. Leed bijvoorbeeld hier waarom. Die site is alleen maar zo groot geworden en gebleven omdat nieuwe developers aannemen dat ze iets met het W3C te maken hebben...

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Koop voor PHP gewoon een goed boek, dan zit je altijd goed! Er zijn natuurlijk zat tutoritals en websites, maar stel dat je gewoon iets wil hebben waar je zeker van kan zijn dat het gecontroleerd is, dan zou ik voor bewezen materiaal gaan.

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ook boeken geven die garantie niet. :P Al weet je bij bijvoorbeeld O'Reilly wel dat je een goed boek te pakken hebt. Voor PHP geldt dan wel: zorg dat het een recent boek is, dus over PHP5 of liever zelfs specifiek 5.3 of hoger. :)

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-02 22:17
Kijk voor php documentatie op php.net (niet dat die zo geweldig is, maar soit.) Kijk vooral niet in de comments daar. Moeilijkere PHP vragen, googlen en kijken of je op StackOverflow iets ziet langskomen dat je helpt.

Kijk iig -nooit- meer naar w3schools. Vreselijke site.

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

• Cornholio
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-09 13:19
NMe schreef op zondag 15 december 2013 @ 03:43:
Doe jezelf een plezier en blijf meteen ook weg bij W3schools. Op die site staat de goede uitleg afgewisseld met achterhaalde adviezen, incomplete verhalen en domweg foute denkwijzes. Leed bijvoorbeeld hier waarom. Die site is alleen maar zo groot geworden en gebleven omdat nieuwe developers aannemen dat ze iets met het W3C te maken hebben...
Welke site zou ik dan moeten gebruiken ipv W3Schools?
Ik gebruik het vooral voor de css, html en js documentatie.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:18
Mozilla Developer Network (is een wiki overigens) is wel een mooi begin. Deze pagina staat bijv. vol met referenties van (zo op het oog) redelijk tot goede resources: https://developer.mozilla.org/nl/docs/Web/Javascript
En ondanks dat de site van Mozilla is wordt er ook vaak wel netjes gewezen op verschillen met andere browsers.

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Cornholio schreef op zondag 15 december 2013 @ 14:16:
[...]

Welke site zou ik dan moeten gebruiken ipv W3Schools?
Ik gebruik het vooral voor de css, html en js documentatie.
En juist dáár is die site belabberd slecht voor. Kijk maar naar de link die ik eerder aanhaalde, die legt uit waarom én geeft adviezen voor betere sites...

• Daos
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Ik ben een serieus PHP-boek aan het lezen (Beginning PHP 5.3 van Matt Doyle; verder goed boek). Staat daarin:
If you're interested in XSDs you can find more about them at http://www.w3schools.com/Schema/default.asp.
:P

• TommieW

TommieW

Numa numa.

Topicstarter
johnkeates schreef op zondag 15 december 2013 @ 03:09:
Waarom reboot je steeds? Ik zie dat je na elke APT actie een reboot doet..?
Just to be sure. :P
NMe schreef op zondag 15 december 2013 @ 03:43:
Ik kijk erg vaak op w3schools vanwege de simpele reden dat die website bij heel veel Google zoekopdrachten boven staat.
Verder vind ik het handig dat w3schools beknopte informatie geeft. Als ik bezig ben met prutsen heb ik geen zin om een gigantisch verhaal te lezen over een functie. :P Maar ik zal voortaan w3schools links laten liggen. :)
johnkeates schreef op zondag 15 december 2013 @ 03:50:
Koop voor PHP gewoon een goed boek, dan zit je altijd goed! Er zijn natuurlijk zat tutoritals en websites, maar stel dat je gewoon iets wil hebben waar je zeker van kan zijn dat het gecontroleerd is, dan zou ik voor bewezen materiaal gaan.
NMe schreef op zondag 15 december 2013 @ 12:26:
Ook boeken geven die garantie niet. :P Al weet je bij bijvoorbeeld O'Reilly wel dat je een goed boek te pakken hebt. Voor PHP geldt dan wel: zorg dat het een recent boek is, dus over PHP5 of liever zelfs specifiek 5.3 of hoger. :)
Ik leer liever door te doen. Ik heb dan in m'n hoofd wat ik wil hebben, en tijdens dat ik dat aan het maken ben, leer ik. Misschien niet de beste manier, maar ik heb wel het idee dat deze manier het beste voor mij werkt.

Heel erg bedankt voor de replies! :D

Pagina: 1