• hanzer
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik geraak er maar noet uit. Iemand die me even wil helpen?

Ik ga in januari starten met mcsa server 2012. Hiervoor wil ik 1 pc gebruiken om een testlab op te installeren.
De bedoeling is om volgende vm's te maken:
- server 2012 (active directory, deployment, ...)
- windows 8 client

Misschien nog enkele extra, maar daar heb ik nog niet direct zicht op.

Nu vraag ik me af: ga ik voor een hyperv server core, of een windows server met hyperv role?
Ik neig eerder naar de hyperv server, en daar dan de vm's in te maken. Dat lijkt me performanter.

Als ik toch eerst windows server installeer en daar de hyperv role op, verlies ik dan niet teveel resources( hee, ram, ...)?

Edit:
Ik zou alles beheren op mijn windows 7 laptop (die geen lid zal zijn van het test domein) via remote desktop.

[ Voor 8% gewijzigd door hanzer op 14-12-2013 21:33 ]

• Linke Loe
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-01 07:23
Als je alles gaat beheren via remote desktop, dan is de volledige Windows Server met Hyper-V rol de beste keus. In Hyper-V server heb je namelijk alleen maar een commandline interface tot je beschikking en het is dan ook de bedoeling dat je Hyper-V server beheert vanaf een managementstation, waar de Hyper-V tools op geinstalleerd worden.

• T0ny
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-01 10:42
Voor een testlab zou ik niet voor Core gaan maar gewoon voor Standard met GUI, extra overhead is verwaarloosbaar.

• hanzer
  • Niet online
Maar op die initiële windows server zou ik niet werken, want als er dan iets mis gaat, ben ik ook mijn vm's kwijt? Niet?
Als die dan toch niet in gebruik is, kan ik en toch niet beter kiezen voor de hyperv server?

Wat tools installeren op de laptop is geen probleem indien nodig.

Voor de duidelijkheid: ik wil jullie niet tegen spreken é! Ik wil het gewoon snappen en duidelijk zijn :)

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Wat zou er mis gaan? Ja, als je rare websites gaat bezoeken op je server dan loop je risico. Maar dat ligt toch bij de gebruiker?
De discussie lijkt mij meer, moet je betalen voor een extra server licentie voor de host, ga dan lekker voor de gratis Hyper V Server. Maakt de licentie niet uit (school oid neem ik aan), draai dan de normale versie. VHD's op een aparte schijf (mirror?) en als je host OS een probleem hebt dan installeer je die gewoon opnieuw en je start je VM's weer op.
Het zal ongetwijfeld kunnen om de Hyper V tools te draaien op je laptop maar het is extra werk. Zeker aangezien je niet in het (test) domein zit. RDP naar je VM's direct, en als je iets op Hyper V moet wijzigen dan kun je zo naar je host RDPen.

• Linke Loe
Met veel kunst en vliegwerk kun je het voor elkaar krijgen om in een werkgroep omgeving een Hyper-V server te beheren vanaf een remote werkstation, maar uit eigen ervaring weet ik dat dat niet heel erg makkelijk is.

Bovendien mag je met een Windows server standard licentie twee VM's met Windows server standard draaien, mits de host alleen de Hyper-V rol heeft.

Ik zou dus gewoon Windows server standard installeren op de host en hier met RDP op inloggen om de VM's aan te maken. Als je bang bent dat je teveel aan performance inboet, kun je later alsnog de GUI de-installeren (ervan uitgaande dat je Windows server 2012 gaat installeren). Ik denk echter dat dat nogal meevalt. Ik neem tenminste aan dat je genoeg RAM in die server stopt...

• hanzer
  • Niet online
Perfect, bedankt allemaal!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-01 07:13
Ik gebruik voor mijn testlab (voor MCSA2012) een Windows 8 Enterprise machine met de hyper-v rol erop wat perfect werkt.
Hoewel ik voor het VDI deel VMware workstation heb gebruikt ; door aanpassingen te maken in de configfile van de VM kon ik een VM in een VM draaien (waardoor ik dus op mijn VM de RD virt. Host rol kon toevoegen).
in ieder geval is 1 host met genoeg geheugen (20GB) voldoende om alle oefeningen op te kunnen doen.

• hanzer
  • Niet online
Volgende opstelling zal het worden:
Windows server 2012 data center waarin ik de vm's (3 a 4) zal aanmaken.

heb gekozen voor data center omdat ik anders maar 2vm's kan aanmaken...

• Linke Loe
Ik weet niet hoe je aan je licenties komt, maar een datacenter licentie kost normal gesproken zo'n 3500 euro per fysieke CPU in je host en worden altijd per 2 verkocht. Ook voor een system met 1 CPU betaal je voor 2...

Het is niet zo dat je met een standard licentie maar twee VM's aan kan maken. Je kan immers ook meerdere licenties aanschaffen. Twee keer een standard licentie (= 4 VM's op een host met Windows Server Standard) is alsnog vele malen goedkoper dan 1 datacenter licentie.

Als je je niet druk hoeft te maken om licenties, zie ik niet in waarom je per se de datacenter editie zou moeten installeren.

• T0ny
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-01 10:42
Je kan gewoon de Evaluatie versies van Windows 2012 installeren, die zijn 180 dagen geldig en dan kom je een heel eind wat je MCSA betreft.

Zou zeker geen software aanschaffen, kan dat geld beter uitgeven aan bv hardware oid.

• Valen_76
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-10-2025
Aangezien je nog moet beginnen met een mcsa server (2012) training zou ik niet gelijk in het diepe springen en voor de hyper-v server kiezen. Want dat is een core-server, zonder GUI poespas. Dat is een flinke learning curve.

Tijdens mijn training voor MSITP/TS sysadmin 2k8(R2) installeerden we iedere paar weken een nieuwe 2k8 server met Hyper-V rol. Zo krijg je de gewenning er wel in.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Valen_76 schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 11:05:
Aangezien je nog moet beginnen met een mcsa server (2012) training zou ik niet gelijk in het diepe springen en voor de hyper-v server kiezen. Want dat is een core-server, zonder GUI poespas. Dat is een flinke learning curve.
Core servers manage je eigenlijk zelden vanaf de commandline. Gewoon op een andere machine die wel een GUI heeft en de server management tools even de core server toevoegen. Kan je die op afstand beheren. Werkt wel zo fijn.

Hyper-V Server is alleen als core te gebruiken. Maar TS zou eventueel gewoon een normale trial versie van 2012 erop kunnen zetten en die de Hyper-V rol geven. Je zou zelfs op een desktop virtualisatie software kunnen installeren. Is ruim voldoende. voor die MCSA dingen doe je toch in het begin weinig spannends. Doorgaans heb je zeker in het begin maar 1 VM nodig. Later 2 en misschien 3.

Ik zou geen licenties hiervoor kopen. Heb zelf MSDN keys, maar voor machines die ik toch binnen 180 dagen weer opruim ga ik geen key gebruiken.
Pagina: 1