BIOS flashen op MSI BXmaster...

Pagina: 1
Acties:
  • 159 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:47

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Ik heb sinds gisteren een MSI BXmaster, harstikke mooi plankje, alleen nu heb ik het volgende vage probleem :

Ik heb een BIOS versie 5.1, dus ik checken op de site van MSI, staat daar de 5.3 versie.

Ik denk : "Ha, mooi, ff downen"

Ik gedowned, uitgepakt, en booten naar DOS. (volledig clean, zonder memory manager en dat soort junk, je kent het wel, SHIFT + F5)

Ik start de flasher op, die stelt mij de vraag of ik eerst mijn BIOS wil backuppen, doe ik dus, werkt.

Dan vraagt hij of ik zeker weet dat ik wil programmeren, ik zeg "Y". Dan klapt hij eruit naar DOS, met de melding "Unknown Flash type"

Ik heb mijn BIOS write-protect jumper op "disabled" staan, en System BIOS-Lock in het BIOS op disabled staan.

Voor de gein heb ik ff het 5.1 BIOS gedowned, en die doet het ook niet. (Zelfde melding.)

De flasher die bij het BIOS zit is "awdfl770.exe" , en bij BIOS versie 5.1 zat een oudere versie (awdfl742.exe dacht ik) maar die genereren dezelfde melding.

Iemand enig idee wat deze knuppel verkeerd doet ?

En nee, ik heb niet het foute BIOS gedowned.... ;)

Aannames zijn fataal.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Goh, heeft nu niemand dit probleem eerder gehad ?

Hmmmzz...

Op website van MSI ook niets te vinden, idem in andere forums... :( (Anandtech)

Aannames zijn fataal.

• Unex
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik heb ook net een BX Master, ik ga morgen ofzo wel ff die nieuwe bios (proberen?) te flashen, je hoort het wel van me

specs

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
UneXisT,

Ik ben benieuwd wat jij voor resultaten behaalt... (of niet :( )

Ik heb het gisteren nog ff geprobeerd met een "Clean" bootdisk, (alleen systemfiles, geen config.sys en autoexec.bat) met daarop het flash-spul, maar dat was ook een No-Go.....

Ik heb op andere Forums wel dezelfde foutmelding gevonden, maar dan m.b.t. Asus boards, en daar was de oplossing een oudere flasher gebruiken, maar ja, de oudste die ik kan vinden doet het ook niet... :'(

Aannames zijn fataal.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Hmmm...

Ik heb de awdfl770.exe en de awdfl742.exe flash-tools van Award, en die genereren dus beide de melding "Unknown Flash Type".

Nu heb ik ff een aantal BIOS-upgrades voor de MSI6163 Pro gedowned, en daar zitten de Flash-tools awdfl757.exe en awdfl760.exe bij, ik ga eens kijken wat die flashers vanavond roepen...

Aannames zijn fataal.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Ik heb gisterenavond weer een aantal pogingen gewaagd, met de volgende flash-tools :

awdfl708.exe, awdfl757.exe, en awdfl735.exe.

Allemaal dezelfde melding, "Unknown Flash Type" :( :r

Ik heb nog even gekeken of ik mijn stupiditeit niet toevallig een verkeerd jumpertje had verzet, maar dat was helaas niet het geval... :'(

Ik denk dat ik maar een Emailtje aan MSI ga sturen, want ik snap er nix meer van...

Met mijn Asus heb ik hier in ieder geval _NOOIT_ last van gehad... :(

Aannames zijn fataal.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Ik heb net ff contact gehad met MSI ( www.msi-computer.nl ) en die hebben twee opties voor me :

1.) Mijn prommetje zit niet goed in zijn voetje, en pinnetje 1 maakt geen goed contact, waardoor je niet kunt writen naar het BIOS.

2.) Mijn prommetje is gewoon stuk. :(

Dit hebben ze weten te ahterhalen door het feit dat mijn PC iedere keer als hij boot roept : "Updating ESCD".

Dit hoort hij namelijk alleen maar te roepen op het moment dat je iets aan je resources in je BIOS hebt gewijzigd, en niet iedere keer als je boot.

Ik vond dit zelf ook al vreemd, maar ik heb er even niet bij stil gestaan dat hij dit inderdaad bij iedere boot deed, omdat ik bijna iedere keer iets in het BIOS gewijzigd had...

/me gaat vanavond ff zijn prommetje aanduwen...

Ik hoop niet dat hij stuk is... :'(

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Ik heb de 6163Pro, en bij elk nioeuw moederbord wat ik krijg, duw ik altijd eerst de Chip aan...

Heb bij een Asus bord een keer gehad dat het batterijtje geen goed contact maakte, dus kon ik elke keer opnieuw de instellingen wijzigen...

Met mijn BIOS op de MSI6163Pro heb nooit problemen gehad, howel ik even moest wennen aan de kale grafische shell...
Trouwens ik hoef geen jumpers te wijzigen, dat is aleen als er iets mis is gegaan...

die Award bij Asus zag er veel uitgebreider uit.

• Joppe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-01 15:35
Kweetutookniehoor maar ik heb net mijn bios geflasht (amibios) en die gaf het zelfde probleem, ik heb gewoon in W98 geflasht en ik heb het biosbestandje geopent met het amiflashprogje (flas844.exe) en dan doet ie het gewoon, anders heeft ie ook iets met Unknown

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

"Updating ESCD" dat kreeg ik eerst ook maar als je een bios insteling ( en ik weet niet meer welke ) wijzigt daarna niet meer.

dus prommetje is vermoedelijk wel goed.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Nou, ik bel maandag MSI nog maar eens een keertje op, want mijn BIOS is niet inde vorm van zo'n lang rechthoekig opdruk-chippie, maar het is zo'n vierkantje die je in een voetje duwt.

Je kent ze wel, van die bruine vierkantjes, +/- 5 mm hoog, met de contactjes aan de binnenkant, waar je dan vervolgens een chippie induwt.

Ik heb hem voor de zekerheid nog maar een keertje aangeduwd, maar zonder resultaat. :(

Het is wel degelijk mijn BIOS, want er staat "Award" op, en voor de rest is er nix op mijn Mobo te vinden wat op een BIOS lijkt.

Schijnbaar dus toch stuk... :'(

Gadverdamme, heb ik weer hoor... Het grootste nadeel is dat ik nu mijn MoBo er weer uit moet bouwen om dat ding eruit te krijgen, en ook dat is maar de vraag, want het ziet er naar uit dat ik daar het een of andere "chipwippertje" voor nodig heb...

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Ik denk niet dat je BIOS chip kapot is, anders had je wel een opstartprobleem gehad!

Ik denk gewoon dat je iets verkeerd doet...

Het is namelijk een speciaal geval die BX-Master.

Maar je moet in ieder geval wel een Update proggie hebben dat je Chip "HERKENT" anders kun je hem nooit programmeren.

Inderdaad kun je beter Maandag voor de zekerheid even bellen hoe je het exact moet doen in gewoon Hollands.

Wat ik uit je verhaal van je eerste posting begrijp, je zet je computer wel eerst even uit voor dat je met een opstart-floppy nar DOS gaat? Anders werkt het niet, je computer onthoudt namelijk alles in zijn geheugen
Dus Computer koud opstarten met DOS floppy!

• Unex
  • Niet online
Ik heb gisteren mijn bios geflashed opmijn BX-Master, geen probleem....
Opstarten met zo'n win ME bootdisk, minimale boot en gewoon proggie starten...
AWDFL770.exe
W6163IMJ.530

Ik heb er verder weinig verstand van, dus opzich kan ik je niet helpen...

specs

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Harry,

Bedankt voor die Tip ( ;) ), maar ik boot inderdaad gewoon schoon van die floppy, dus dat is het niet.

Ik heb al ik weet bij god niet meer hoeveel mobo's geflashed, van alles bij elkaar, dus ik heb wel enige kennis van zaken.

UneXisT,

Dan doet de jouwe het dus wel goed, in tegenstelling tot de mijne, want ik doe hetzelfde.

Morgen maar ff MSI bellen...

Aannames zijn fataal.

• Unex
  • Niet online
Ja, idd, er spoort gewoon iets niet op je mobo.... omruilen die handel :)

specs

Verwijderd

Gisteren 5.2 naar 5.3 geflashed.
Eerst clean booten, dan :

c:\blaat\AWDFL770 W6163.imj530 origineel.520 /Tiny/py/nogiets.

Die extra commandos kun je bekijken met /help. Bij mij was /Tiny nodig ivm geheugen of whatever. Magoed, hij draait tot nu toe lekker.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Ik heb net ff contact gehad met MSI, en die zeggen dat ik ff het BIOS uit zijn voetje moet wippen, en dan ff checken of alle pootjes wel recht zijn en zo.

Het schijnt nog wel eens voor te komen dat die BIOS'jes een beetje lomp in hun voetje geperst worden, en dat er dan een pootje net ff niet lekker contact maakt, wat dus voor dit soort problemen zorgt.

Best wel lomp dus... :(

To be continued....

Aannames zijn fataal.

• Exterazzo
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:20

Exterazzo

Qeasy

Wat betekent: 'Updating ESCD'?

Audentia

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Exterazzo,

Waar het precies voor staat weet ik niet, wanneer zich het voor hoort te doen wel.

Op het moment dat jij settings in je BIOS hebt aangepast, die bijvoorbeeld invloed hebben op de Hardware, dan past hij zijn "ESCD" aan.

Voorbeelden :

1.) Je wijst hard een IRQ toe aan een PCI slot.

2.)Je voegt een kaart toe aan je PC, dus er veranderen hardware adressen en toewijzingen in je BIOS.

3.)Je past een Boot-optie aan. (SCSI/IDE first bijvoorbeeld)

4.) Je hebt er een andere CPU ingestopt.

5.) Get the picture ? ;)

Aannames zijn fataal.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Gisteravond helaas niet toegekomen aan het eruit frunniken van het BIOS. (Ik moest een 36.4 GB Atlas 10K inbouwen bij mezelf ! :) :) )

Ik ga er vanavond mee aan de slag.

Ik laat jullie de resultaten wel weten.

To be continued....

Aannames zijn fataal.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Nou,

Het is opgelost. :)

Ik heb mijn BIOS chippie eruit gewipt, (wat een gefrunnik zeg, sjezus) pinnetjes netjes rechtgezet, en er weer in geprikt.

Flashable !

Jajaja ! Ik heb nu ook versie 5.3 :)

Tevens is het nu inderdaad niet meer zo dat hij bij iedere Boot roept : "Updating ESCD".

Bij deze wil ik ff iedereen bedanken voor zijn hulp, was dus toch een hardware-probbie.

Hoewel het nu opgelost is, blijf ik het toch een beetje lomp ( :( ) vinden dat zo'n chippie er schijnbaar in een voetje "fout" ingeprikt kan worden...

Het is notabene een vierkant chippie wat in een precies passend vierkant voetje valt...

Wat kun je daar nu verkeerd aan doen ?

Maar goed, het is dus nu opgelost.

C U guys around.

Aannames zijn fataal.

Pagina: 1