Vertraagd inschakelen van koeling (fan)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HetGezegde
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-05 16:03

HetGezegde

Yes, you can!

Topicstarter
Beste Tweakers,

Voor een project (kan niet teveel details geven) moet ik een PC case fan vertraagd laten starten.
De fan wordt gebruikt om te koelen en moet pas na 10, 20 of 30 sec. inschakelen nádat het in een USB poort wordt geplugd. Ik weet nog niet precies hoe lang de time-out moet zijn.

Zat zelf te denken aan iets met binary. Ooit eens gezien in een natuurkunde les dat je hiermee dit apparaat secondes kan laten tellen, alvorens er wat inschakeld. Zoiets zoek ik.
Hier op Tweakers lees ik ook wel wat over condensatoren en relais e.d., maar ik weet ook daar het fijne niet van.

Graag hulp/advies met wat er hiervoor geschikt is. Het schakelen, solderen e.d. zal wel lukken denk ik.

-- edit --
Spreek over een vermogen van 5V, 0,5A en 2,5W o.i.d. Dient dus geen zware stroom aan te kunnen

[ Voor 7% gewijzigd door HetGezegde op 14-12-2013 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ah, om de geur van je wietplantage dus weg te wuiven.

Enfin, ik denk dat je zoiets met een Arduine of een Raspi wel in elkaar kan knutselen. Dat hij pas stroom geeft na X seconden na een signaal.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HetGezegde

HetGezegde

Yes, you can!

Topicstarter
Das vast duur.. zijn er goedkopere oplossingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Eigen microcontroller gebruiken, maar als je al praat over "iets met binary" zou ik lekker een kant en klare oplossing kopen.

Waar jij op zoek naart bent in een inschakelvertraging, als je daar eens op zoekt zal je vele schema's kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Inschakelvertraging en dan een uC of zelfs een Raspi gebruiken.....kom op jongens. Dit is wel het elektronica forum en niet het Overkill-forum....

Goed regelbare inschakelvertraging is makkelijk te maken mbv een 555-timer en een counter/schuifregister.
Je zet bijvoorbeeld je 555 timer op een 2s periode en hangt de uitgang aan een schuifregister.
Na één puls van de 555 is het eerste pootje van het schuifregister hoog, na de tweede puls een ander pootje. etc.

Dat pootje van het schuifregister kun je dan aansluiten aan een mosfet die vervolgens de ventilator aanstuurt.

Als je googled op de kernwoorden dan moet je wel al een heel eind komen met een schakeling.
Dit gaat je ongeveer €5,- aan spulletjes kosten (ver overschat).
Dit is exact hetzelfde als de counter op de systeemborden die je vroeger bij natuurkunde had.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-05 01:31
Nog te ingewikkeld imo. Tenzij die 10/20/30 seconden redelijk precies moeten zijn kan het ook wel met alleen een 555. Of zelfs zonder met wat weerstanden condensatoren en een relais

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:29

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

RC circuit met een 555, 4093 of een opamp.

Zoiets:

Afbeeldingslocatie: http://www.uploadarchief.net/files/download/switchondelay_jal.jpg

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Sibylle schreef op zondag 15 december 2013 @ 02:41:
Inschakelvertraging en dan een uC of zelfs een Raspi gebruiken.....kom op jongens. Dit is wel het elektronica forum en niet het Overkill-forum....

Goed regelbare inschakelvertraging is makkelijk te maken mbv een 555-timer en een counter/schuifregister.
Je zet bijvoorbeeld je 555 timer op een 2s periode en hangt de uitgang aan een schuifregister.
Na één puls van de 555 is het eerste pootje van het schuifregister hoog, na de tweede puls een ander pootje. etc.
Ik ben het ermee eens dat een Raspi wel enorme overkill is, al was het maar omdat je een tweede USB poort nodig hebt om hem van stroom te voorzien.

Maar als ik het zelf zou moeten doen zou ik gewoon een uC pakken. Het is dat TS niet er eerder mee bezig is geweest, en dus geen programmers heeft, waardoor hij minstens een arduino nano zou moeten kopen. Maar een simpele kleine microcontroller is waarschijnlijk voor iemand die de benodigdheden daarvoor heeft makkelijker dan met discrete componenten gaan kloten. (En in tegenstelling to een Raspberry zal het geen drol verbruiken).

Maar in dit geval is een 555 oplossing inderdaad het beste idee verwacht ik zo.

[ Voor 14% gewijzigd door Sissors op 15-12-2013 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
ik ben nieuwsgierig naar de toepassing van de TS...meer details please :D

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
een microcontroller etc is zwaar overkill. Waarom zoveel uitgeven aan een controller die niks gaat doen.

Gewoon het schema zoals Memphis laat zien. En dan kun je het relais nog wel weglaten. Voor de transistor eentje kiezen die genoeg power kan verstouwen en dan gewoon de fan direct aansluiten. Het gaat immers maar om een pc fannetje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HetGezegde

HetGezegde

Yes, you can!

Topicstarter
Sibylle schreef op zondag 15 december 2013 @ 02:41:

Dat pootje van het schuifregister kun je dan aansluiten aan een mosfet die vervolgens de ventilator aanstuurt.

Als je googled op de kernwoorden dan moet je wel al een heel eind komen met een schakeling.
Dit gaat je ongeveer €5,- aan spulletjes kosten (ver overschat).
Dit is exact hetzelfde als de counter op de systeemborden die je vroeger bij natuurkunde had.
Kijk, daar kan ik wat mee! Ik ga eens nazoeken wat deze oplossing mij biedt. Vooral de prijs spreekt me erg aan (:
timberleek schreef op zondag 15 december 2013 @ 03:31:
Nog te ingewikkeld imo. Tenzij die 10/20/30 seconden redelijk precies moeten zijn kan het ook wel met alleen een 555. Of zelfs zonder met wat weerstanden condensatoren en een relais
Wat raadt jij me dan aan? En nee het moet niet precies zijn. Ik weet nog niet hoeveel later de fan ingeschakeld moet worden, maar ik schat zelf tussen de 10 en 40 sec. Ik wil dan natuurlijk wel gemakkelijk kunnen experimenteren met de tijd en wanneer deze bekend is, wil ik deze gemakkelijk vast kunnen zetten op bijv. altijd +/- 30 seconden.
memphis schreef op zondag 15 december 2013 @ 08:33:
RC circuit met een 555, 4093 of een opamp.

Zoiets:

[afbeelding]
Je schakeling ziet er duidelijk uit, ik ga dit eens nader bekijken (:
Heel erg bedankt!
Sibylle schreef op zondag 15 december 2013 @ 12:08:
ik ben nieuwsgierig naar de toepassing van de TS...meer details please :D
Sorry, heel veel meer kan ik je (nog) niet vertellen (:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Als je een soort circuit zoals memphis laat zien gebruikt kun je de C zo uitrekenen dat je met variatie van R een bereik van 10-40s krijgt.

Als je bijvoorbeeld een 470uF condensator neemt en in plaats van R een potmeter pakt van 100kOhm kun je de tijd regelen tussen de 0 en +/- 50 seconde. Voor het testen kun je dan gewoon aan de potmeter draaien om verschillende tijden te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HetGezegde

HetGezegde

Yes, you can!

Topicstarter
timberleek schreef op zondag 15 december 2013 @ 22:12:
Als je een soort circuit zoals memphis laat zien gebruikt kun je de C zo uitrekenen dat je met variatie van R een bereik van 10-40s krijgt.

Als je bijvoorbeeld een 470uF condensator neemt en in plaats van R een potmeter pakt van 100kOhm kun je de tijd regelen tussen de 0 en +/- 50 seconde. Voor het testen kun je dan gewoon aan de potmeter draaien om verschillende tijden te proberen.
Top! Ik zal op school eens wat met schakelingen knutselen (:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HetGezegde

HetGezegde

Yes, you can!

Topicstarter
Ok, het is me te ingewikkeld. Daarnaast wil ik er meerdere maken en om nu alles te solderen, dat zie ik niet zitten.

Ik heb wat rondgekeken en volgens mij doet dit hetzelfde:
http://www.conrad.nl/ce/n...-REL-PCB-1-tot-4?ref=list

Zoals bij dit product in de handleiding staat:
Schakeltijd S1 S2 S3 S4
4 sec. 0 0 0 0
8 sec. 1 0 0 0
15 sec. 0 1 0 0
30 sec. 1 1 0 0
1 min. 0 0 1 0
2 min. 1 0 1 0
4 min. 0 1 1 0

Dit is dus toch een soort van dat binary gedoe waar ik het over had.
En met 4 schakelingen (S1 t/m S4) kan ik de code "Aan, Aan, Uit Uit" ofwel "1, 1, 0 0" opgeven, waardoor het geheel pas na 30 sec inschakelt.

Heel mooi dus, maar ik zoek het goedkoper: Een timer, gemakkelijk in te schakelen.
Mag ook de schakeling zijn in het schema van hierboven, maar dan al gemonteerd op een printplaat (o.i.d.) met eventueel een potmeter waarmee ik de tijd in kan stellen. De tijd is dan niet precies, maar door wat te spelen kom ik dan een heel eind.

Het moet namelijk niet precies 20 of 30 sec. zijn.

Verder hadden ze het er bij de Conrad klantenservice ook over een aanlooprelais, maar deze zijn ook al gauw 15 euro.

Iemand een idee waar ik zoiets kan vinden?

-- edit --
Mag ook een insteekprintplaat zijn waar ik de componenten gemakkelijk in kan steken, maar dan zoek ik wel een simpelere schakeling (mits mogelijk).

[ Voor 5% gewijzigd door HetGezegde op 18-12-2013 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:29

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Nee, dat is geen inschakelvertraging

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HetGezegde

HetGezegde

Yes, you can!

Topicstarter
memphis schreef op woensdag 18 december 2013 @ 13:53:
Nee, dat is geen inschakelvertraging
hmm.. Is het een uitschakelvertraging?

Ik heb het probleem ook aan mijn natuurkunde/techniek docent voorgelegd.

Nog mensen ideeën? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-05 22:54
Ik zou een 4060B 14-stage ripple-carry binary counter/divider and oscillator gebruiken.
Een simpele RC op de reset zodat die even actief is bij inschakelen, een mosfetje op een van de teller outputs en dat signaal via een diode terug naar de oscillator om deze te stoppen als de count bereikt is.

En ja hoor, je verzint iets ter plekke en dan blijkt dat een of andere pipo het al gedaan heeft :+
Afbeeldingslocatie: http://img.bhs4.com/e6/5/e65effe3dc4749e63525b21ee8bc2c48c380eaeb_large.jpg
http://www.brighthubengin...ing-a-single-chip/#imgn_2
Afbeeldingslocatie: http://4.bp.blogspot.com/-n_RN5e7nDRY/UUPoFka5JnI/AAAAAAAADkM/tP0c8g3-BOk/s320/simple+4060+timer+circuit.png
http://homemadecircuitsan...mple-versatile-timer.html

PS: Die tweede lijkt me het beste vanwege de reset.
Ik vermoed dat het Conrad schakelingetje hetzelfde werkt.

[ Voor 11% gewijzigd door Ploink op 18-12-2013 14:41 ]

Pagina: 1