Waardeloze Bass Response

Pagina: 1
Acties:

• jeantje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11-11 20:00
Beste Tweakers, Hier wat foto's van mijn set-up.

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/2rdc3uu_th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/2cpezwh_th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/httslj_th.jpg

Speakers: Jamo S506 HCS3
Sub: Rel Stampede
Receiver: Denon AVR-X500

Nu is het probleem dus zo dat mijn bass response op mijn zitplek erg matig is.

Als ik voor de receiver zit is het allemaal prima.

Heeft iemand suggesties hoe ik dit kan oplossen?

Aan de andere kant van de kamer zit ongeveer even veel ruimte en ook schuine muren.

Alvast Bedankt!

• ramonlambal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:15
al gecheckt of al je speakers in fase zijn aangesloten (dus overal op dezelfde manier + en - aangesloten?)

verder, zet je sub op de plek van je stoel neer, zet een bastest aan, en loop dan rond waar de bas het lekkerste klinkt, waar je nu staat moet je sub komen te staan. , soms heeft een subwoofer ook nog een fase correctie, daar zou je ook nog mee kunnen spelen.

• jeantje
Alles is in fase, ik heb de sub naast de tafel gezet omdat het daar het hartst klonk, en het is al vele malen beter!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Je hebt achterzijde gevuurde bass reflex speakers. Vaak wordt de reflectie meegenomen in het ontwerp en dus de response van je speakers. Heb je al geprobeerd je speakers op een plek te plaatsen waar de muur niet gedempt is?

• jeantje
Niet geprobeerd, maar zou dat zoveel verschil maken?

En daarnaast is de plaatsing ook niet echt te veranderen.

[ Voor 36% gewijzigd door jeantje op 15-12-2013 12:58 ]

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Die demping doet niks bij lage tonen, zulk schuim werkt alleen bij hoge tonen. Het is alleen belangrijk dat de lucht vrij door de poort kan stromen, dus dat de speakers minstens 2x de poortdiameter van de wand af moeten staan.
jeantje schreef op zaterdag 14 december 2013 @ 19:43:
Alles is in fase, ik heb de sub naast de tafel gezet omdat het daar het hartst klonk, en het is al vele malen beter!
En waar klinkt de bas het beste? :) Je zou overigens ook kunnen kijken hoe het klinkt als de subwoofer 'uit fase' is t.o.v. de fronts. Luidsprekers zorgen zelf ook voor fasedraaiing, waarvan je niet weer hoeveel dat is. Je weet dus alleen door uitproberen of de subwoofer in fase staat met de andere speakers.

[ Voor 9% gewijzigd door TBTL op 15-12-2013 13:25 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:53

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zie een Denon, en een nieuwe ook. Heb je Audissey gedraaid nadat je de speakers (ver)plaatste? Zo nee: dat eerst doen en dan pas verder komen klagen. Die automatische afregeling van de speakers t.o.v. de luisterruimte zit er niet voor niks op namelijk :)
En heb je het boekwerk dat bij de Denon kwam doorgelezen? Zo nee, doe dat ook maar eens. Staat een hoop in. D'r is dermate veel af te regelen met dat ding dat hij out of the box best wel eens ruk kan klinken. Hij kan veel meer, maar dan moet je er eerst eens rustig voor gaan zitten wat dan allemaal ;)
De huidige receivers zijn geen plug&play meer. We leven niet meer in 2002 toen je slechts aansloot en hooguit wat balans voor/achter in kon stellen ;)
Oyster schreef op zaterdag 14 december 2013 @ 19:49:
Je hebt achterzijde gevuurde bass reflex speakers. Vaak wordt de reflectie meegenomen in het ontwerp en dus de response van je speakers. Heb je al geprobeerd je speakers op een plek te plaatsen waar de muur niet gedempt is?
Als op zijn receiver de speakers als small ingesteld staan stuurt ie de lage tonen eigenlijk rechtstreeks naar de sub ipv naar achteren.

Eerst inregelen, dan verder praten :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• jeantje
Ik ben geen techno-fail gelukkig, heb alle settings al goed staan. Het klinkt nu ook zeker beter nu de sub op een andere plek staat.

Maar misschien kunnen bass-traps helpen?

Daarnaast heeft deze receiver geen audissey helaas.

• Read
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02 08:12

Read

Join The Résistance

Ik zou in de beginne de center echt in de center zetten.
Daarnaast kun je volgens mij de fase regelen zoals hierboven ook al gemeld was kan een goede regeling heel wat meer bas opleveren en een slechte regeling heel veel bas weghalen dit kan volgens mij op de sub zelf gedaan worden.
Nu weet ik niet hoelang je kabel is die naar de rel gaat maar je zou kunnen experimenteren om je sub naast je stoel te zetten ook dit wil wel eens helpen maar ook dan goed kijken naar je fase's en veel proberen te testen.

[ Voor 28% gewijzigd door Read op 15-12-2013 16:02 ]

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

• jeantje
Read schreef op zondag 15 december 2013 @ 15:59:
Ik zou in de beginne de center echt in de center zetten.
Daarnaast kun je volgens mij de fase regelen zoals hierboven ook al gemeld was kan een goede regeling heel wat meer bas opleveren en een slechte regeling heel veel bas weghalen dit kan volgens mij op de sub zelf gedaan worden.
Nu weet ik niet hoelang je kabel is die naar de rel gaat maar je zou kunnen experimenteren om je sub naast je stoel te zetten ook dit wil wel eens helpen maar ook dan goed kijken naar je fase's en veel proberen te testen.
Center staat nu in het midden.

Hij staat nu rechts voor de stoel naast een tafel.

Fase maakte het alleen erger en waar die nu staat is de bass response het mooist op mijn zitplek, helaas zakt de bas weg op elke andere plek.

Ohja, de center staat nu op mijn receiver met een ruimte van 2cm eronder, daarnaast is er aan de voorkant gewoon 7 cm ruimte voor de rest van de koelgaten, dus die aan de voorkant zijn niet bedekt. Kan dit veel kwaad?

[ Voor 11% gewijzigd door jeantje op 15-12-2013 19:59 . Reden: Extra vraag toegevoegd. ]

• The Eagle

The Eagle

Bij wat voor signalen heb je trouwens een slechte bass respons? Is dat overal of alleen bij stereo? Bij een DTS signaal moet het er namelijk wel in zitten, maar bij stereo hoeft je sub niet noodzakelijk mee te draaien. Hangt af van je instelling van je receiver (LFE op LFE+main zetten wil wel eens helpen).
Post hier anders eens de instellingen van je speakers en sub op je receiver qua crossover en ook die van je sub qua crossover en gain.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• jeantje
Crossovers allemaal op 80Hz en alle speakers op small (ik weet dat de fronts dan geen freq's onder de 80Hz doen ja, maar op direct wordt de crossover genegeerd en dat is prima).

LFE + Main heb ik geen behoefte aan, ik wil dat mijn sub alleen het .1 kanaal doet en niet de bas van de front speakers.

Muziek luister ik afhankelijk van het soort op Direct of Stereo.

Indien op Direct gaan alle crossovers uit en wordt het gewoon doorgestuurt naar de fronts.

Bij Stereo gaat alles onder 80Hz naar mijn sub.

films doen het prima verder, de bas schudt dan lekker.

[ Voor 15% gewijzigd door jeantje op 15-12-2013 20:35 ]

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Je zou eens kunnen kijken hoe het klinkt met de fronts op large. Dan heb je meerdere geluidsbronnen in je kamer, bij de lage tonen. Daarmee heb je minder last van room modes.

Verwijderd

Lijkt op een accoustiek probleem. openingen voor en achter zo te zien, trap naar beneden, en aan de andere kant ook nog een ruimte erachter? Als je op andere plekken staat/zit, dan wel genoeg bas? Zo ja, dan zit je in een knoop van de lagere frequenties, en dan wel in het dal. Daar kun je weinig aan doen. Heb hetzelfde probleem bij mij. 1 meter verder naar achteren, en uit het midden, daar is het midlaag goed. Op de luisterplek is het gewoon zwakker. Zat je nou in een piek, dan was er wat aan te doen.

Verwijderd

Aangezien de lagere freq,s niet richting gevoelig zijn, kun je voor de sub het volgende proberen. Zet de sub op de luisterplek neer. Ga dan eens in de ruimte luisteren waar de lage frequenties het beste klinken. De beste plek, dat is de plek waar je de sub neer kan zetten.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:11

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Wat is de lengte van je kamer? Probleem met bassen is namelijk dat de golflengte zo lang is dat interferentie en resonantie een duidelijke impact hebben in een gemiddelde kamer. Bij 40Hz ligt de golflengte op 8,6 meter, dat betekent dat als je kamer 4,3 meter diep is, er precies een halve golf kan ontstaan. Aangezien je luisterplek dicht bij de muur is, waar een knop zal ontstaan, zal je daar vrijwel geen laag meer horen.

Ik heb daar zelf ook mee te maken. Als ik door mijn woonkamer loop, hoor ik afwisselend heel veel laag, dan weer helemaal niks.

Bass-traps kunnen helpen, maar je grootste probleem is waarschijnlijk gewoon de kleine afmeting van je kamer.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• jeantje
Achja, zoals ik al aangegeven heb is het al stukken beter na herplaatsing van de sub. Dan zal ik maar eens een mooi huisje gaan zoeken voor mijn spulletjes. Met zo'n systeem bij je ouders thuis is ook niet alles :)

Bedankt allemaal!

• The Eagle

The Eagle

jeantje schreef op zondag 15 december 2013 @ 20:31:
Crossovers allemaal op 80Hz en alle speakers op small (ik weet dat de fronts dan geen freq's onder de 80Hz doen ja, maar op direct wordt de crossover genegeerd en dat is prima).

LFE + Main heb ik geen behoefte aan, ik wil dat mijn sub alleen het .1 kanaal doet en niet de bas van de front speakers.

Muziek luister ik afhankelijk van het soort op Direct of Stereo.

Indien op Direct gaan alle crossovers uit en wordt het gewoon doorgestuurt naar de fronts.

Bij Stereo gaat alles onder 80Hz naar mijn sub.

films doen het prima verder, de bas schudt dan lekker.
Je snapt dat je dan dus je sub niet aanstuurt als je geen DTS of DD signaal vanaf je bron hebt he?
Dus dan heb je bij films prima geluid, want sub. Maar bij stereo of direct niet - en daar wordt je sub dan ook niet aangestuurd. Dus feitelijk zeg je nu dat je gebrek aan bas komt door je frontspeakers. En dat kan gezien de plaatsing best, daar verandert je sub op deze manier niks aan.

Wat je nog zou kunnen proberen is je sub dubbel aansluiten. Dus zowel via low level (voor 5.1 geluid) als high level (voor stereo / direct modus). Je crossover op je sub moet dan ook op 80 staan, net als die van je receiver. Dan kan je sub wel bij stereo en direct mode meedraaien en doen waar ie voor bedoeld is.
Want die Jamo's van jou gaan maar tot 45 Hz, dus dat kan best dat je dan niet heel veel laag hoort :)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:26

Jag

Kan je een iets uitgebreidere omschrijving geven van wat je hoort? Lastige problemen, typisch aan laag weergave in kleine ruimtes. Wordt grotendeels door de ruimte gedicteerd. Schuiven met speakers helpt, maar grootste verandering krijg je door opstelling helemaal anders te doen. Kan je bijvoorbeeld je opstelling een kwartslag draaien?

Het alternatief is de pieken in de respons te corrigeren, dan hou je een gelijkmatigere respons over. De knopen erbij EQen is een verloren zaak, veel te veel gain nodig en rammelen vervolgens bij de buren de kopjes uit de kast :p. Succes!

• jeantje
Nou, het geluid was wat saai, ik kon niet echt genieten van bijvoorbeeld een bas omdat deze gewoon meer dreunerig door het volume overkwam dan mooi en diep. Nu ik de sub wat verschoven heb is de bass al veel meer gedetailleerd dan dat het eerst was.

Maar inderdaad ik zou graag de set willen draaien maar daar heb ik gewoon geen plek voor helaas. Wel heel erg bedankt voor je advies, zal het zeker onthouden voor als ik mijn speakers later in mijn eigen appartement ga plaatsen.

• VPI
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:42

VPI

Opstelling is wat je noemt dramatisch.

Kun je niet over dwars spelen?

Subwoofer op een ander plek plaatsen.
Centerspeaker (naam zegt het al;-) ook echt centraal onder de tv plaatsen. (Op een boekenplank bv.)

• jeantje
VPI schreef op maandag 16 december 2013 @ 22:46:
Opstelling is wat je noemt dramatisch.

Kun je niet over dwars spelen?

Subwoofer op een ander plek plaatsen.
Centerspeaker (naam zegt het al;-) ook echt centraal onder de tv plaatsen. (Op een boekenplank bv.)
Lees even het topic A.U.B., er is al het een en ander veranderd.

• The Eagle

The Eagle

En lees jij even mijn laatste reply, want die heb je volgens mij over het hoofd gezien ;)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:58

FeaR

In GoT we trust

jeantje schreef op zondag 15 december 2013 @ 20:31:
Zodra je een crossover instelt doet de subwoofer al meer dan het LFE-kanaal, als je wilt wat jij hierboven neerzset dan moet je de speakers op Large zetten.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• jeantje
The Eagle schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 11:39:
En lees jij even mijn laatste reply, want die heb je volgens mij over het hoofd gezien ;)
Mijn sub doet dus wel de bass in stereo modus omdat de fronts ook op Small staan :)

• The Eagle

The Eagle

Dubbelcheck dat even dan. Voor zover ik weet hanteert Denon verschillende instellingen voor het bass management (en dus ook de speakerinstellingen) voor stereo / direct en voor surround :)
Doet mijn AVR2311 iig wel :)

Pagina: 1