Mysterieus probleem met uitvallend internet...

Pagina: 1
Acties:

• Stab
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-12-2024
8 maanden geleden begon het. Mijn internet begon uit te vallen. Vaak zelfs op vrij regelmatige tijdstippen. Rond de middag viel de modem uit en rond een uur of 9 kwam het terug.
Tot op vorige week was het een stuk stabieler en viel het nog maar af en toe uit voor een paar minuten. Deze week is het weer een stuk erger en kan ik amper internetten.

Inmiddels al 85000 keer met UPC aan de telefoon gehangen, 4 keer een monteur langs gehad en niemand kan mij vertellen waar het probleem inzit.

- Het signaal van de wijkkast, naar mijn huis is perfect.
- Het signaal in de wanddoos in de muur is perfect
- Het signaal van de wanddoos naar het modem is perfect
- Het modem is al een paar maanden terug omgewisseld voor een nieuwer type / ander merk

Als het internet uitvalt, dan kan de modem geen contact meer maken met UPC. Het 2e en soms 3e lampje blijven dan knipperen. Dit is de US (upstream) en DS (downstream). Resetten en dergelijke heeft dan geen effect.

Dan ineens komt het signaal weer terug en heb ik perfect internet met een ping van 6ms en haal de beloofde snelheid van 60 mbps op SpeedTest. 3 monteurs hebben de signalen meermaals 'uitgelezen' en er zit gewoon een perfect signaal op alles, van UPC tot aan mijn modem. Een aangezien zelfs mijn computer (met kabel) bovengenoemde snelheden haalt, heeft dat er ook niks mee te maken.

UPC heeft het nu zelfs opgegeven. Er komt dinsdag nog een monteur die zelf het modem nog 1 maal komt omruilen voor hetzelfde type modem, en dat was het dan.
Aangezien het al eerder omgeruild is heb ik daar ook weinig vertrouwen in.

Voordat ik dan maar moet overstappen naar ADSL (wat ik eigenlijk echt niet wil), wil ik het nog eenmaal vragen aan anderen. Wellicht dat iemand hier nog wat inzicht kan verschaffen.

Wat kan er aan de hand zijn? De eerste 6 maanden dat ik op dit adres woonde had ik perfect internet. En toen, ineens begon het te kloten. Ik heb nooit niks aan mijn bekabeling of dergelijke veranderd. UPC heeft naar eigen zeggen ook niks veranderd.

Wat is hier aan de hand?

• jjust
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:35

jjust

Het leven is een strijd

Als het uitvalt en resetten helpt niet ziet UPC dan ook dat er geen verbinding is?
Daarnaast heb je zelf een router of gebruik je die van UPC?

Wat zeggen de logfiles van je router? Of de UPC modem/router?

[ Voor 18% gewijzigd door jjust op 14-12-2013 16:45 ]

Verwijderd

Ben in dit geval wel beniews naar wat de lengte van de coax is en ook hoe de coax is gesplitst en aangesloten op het modem. Hier zijn ook wel wat vershillen in.

Het blokje wat het digitaal splitst voor het modem heeft ook een klein knopje op de achterkant zitten met aan uit. Dit regelt een intern filter is om wel of niet het digitaal signaal te filteren dat terug gaat (voor interactieve tv en dergelijke). Zit deze ook even op aan, deze schakelt het filter dan uit. (ja klinkt krom).
Afbeeldingslocatie: http://www.elektronicadirect.nl/data/articles/images/big/b_5324.jpg
zo iets als dit, maar kan wel iets vershillen maar het idee blijft het zelfde.

Doet je tv het trouwens wel goed?

Ook is het de moeite om te kijken of de bekabeling goed zit in het stopcontact (als je de ingaande kabel er aanschroeft hoeft dit niet).

p.s. foto van de bekabeling kan mischien ook uitkomst bieden, vanwege de verschillen.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2013 16:56 ]

• Gravit0n
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Als het modem geen contact meer kan maken met de UPC CMTS, dan lijkt het me een vrij duidelijk verhaal dat het probleen in UPC domein zit...
Dat ze het opgeven lijkt me bij de beesten af

• Stab
jjust schreef op zaterdag 14 december 2013 @ 16:44:
Als het uitvalt en resetten helpt niet ziet UPC dan ook dat er geen verbinding is?
Daarnaast heb je zelf een router of gebruik je die van UPC?

Wat zeggen de logfiles van je router? Of de UPC modem/router?
UPC heeft een aantal keer een signaalmeting gedaan, waarbij ze dus een week lang mijn verbinding kunnen zien en de conclusie is dat zij inderdaad zien dat het modem af en toe geen verbinding kan maken. Maar ook dat wanneer het wel verbinding heeft, dat het signaal dan perfect is.

De 1e monteur heeft ook de wanddoos 'vervangen' door het laatste model en alle coax kabels van die moderne steevaste plugs gegeven.

De coax kabel van de wanddoos met splitter naar het modem is een meter of 6 denk ik. Zal straks kijken of het een 6m of 10m kabel is. Maar de eerste monteur heeft ook een signaalmeter bij het uiteinde van die kabel gehouden en daar was ook niets mis mee...

Verwijderd

Ah in dat geval toch even dat knopje proberen ;) hb dat al vaker gezien dat dat veel uitmaakte.

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Gravit0n schreef op zaterdag 14 december 2013 @ 16:51:
Dat ze het opgeven lijkt me bij de beesten af
Kan ook gewoon een zakelijke afweging van UPC zijn. Stab heeft UPC ondertussen met alle monteursbezoekjes, klantenservicecontact en modemwissels al meer gekost dan er op hem winst wordt gemaakt over het hele jaar. UPC zou dan kunnen besluiten dat ze hier geen tijd/energie/zin meer in gaan steken. Zij kunnen hun eigen product niet goed leveren, dus staat het de klant vrij om zijn heil ergens anders te gaan zoeken, en UPC om het contract te ontbinden lijkt me.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

• Stab
Jep. Maar ook kan geen enkele monteur mij vertellen waar het nog in kan zitten.

Er is serieus niemand die het weet... Heb inmiddels 10 medewerkers gesproken op de technische afdeling en contact gehad met 3 verschillende monteurs die bij mij langs zijn geweest. Niemand kan mij uitleggen hoe het komt en ook zij noemen het een mysterieus probleem.

1 monteur zei zelfs 'niet alles is te achterhalen'. Dit vind ik echter grote kwats. Juist in de computerwereld is alles te achterhalen. Alles heeft een oorzaak. UPC heeft 8 maanden geleden 'iets' gewijzigd. Kan niet anders.

Tenzij het inderdaad te maken heeft met de buren die tijdens het neuken hun bed tegen de muur stoten waardoor mijn kabels knel komen te zitten o.i.d.

• Stab
Verwijderd schreef op zaterdag 14 december 2013 @ 16:51:
Ben in dit geval wel beniews naar wat de lengte van de coax is en ook hoe de coax is gesplitst en aangesloten op het modem. Hier zijn ook wel wat vershillen in.

Het blokje wat het digitaal splitst voor het modem heeft ook een klein knopje op de achterkant zitten met aan uit. Dit regelt een intern filter is om wel of niet het digitaal signaal te filteren dat terug gaat (voor interactieve tv en dergelijke). Zit deze ook even op aan, deze schakelt het filter dan uit. (ja klinkt krom).
[afbeelding]
zo iets als dit, maar kan wel iets vershillen maar het idee blijft het zelfde.

Doet je tv het trouwens wel goed?

Ook is het de moeite om te kijken of de bekabeling goed zit in het stopcontact (als je de ingaande kabel er aanschroeft hoeft dit niet).

p.s. foto van de bekabeling kan mischien ook uitkomst bieden, vanwege de verschillen.
TV blijft het doen, ook als het modem uitvalt. Wel valt de TV een paar keer per dag voor 2 sec uit en dan komt het signaal weer terug.

Ik heb de splitter ook al ooit vervangen door een nieuwe. De splitter heeft overigens geen knopje zoals jij beschrijft. Net nog gekeken. Wellicht dat er een knopje in de wanddoos zit die ik dan zou moeten open schroeven. De wanddoos is overigens van binnen ook vervangen door de 1e monteur een aantal maanden geleden.

De coax kabel is 6 of 10 meter lang. Zoals ik net ook al aangaf is ook het uiteinde van die kabel uitgemeten en was het signaal prima.

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:47
Het klinkt dom, maar zijn er externe invloeden te bedenken ? Een vriend van me heeft bv het volgende verhaal meegemaakt (korte versie).

Internet viel er elke dag rond 7:00 uit in hun winkel. Na een half uur oid werkte het weer. Alles vervangen, doorgemeten etcetera. Niets hielp. Na weken besloot de monteur gewoon om 7:00 er eens naast te gaan staan. Voor de winkel aan de overkant stopte een bevoorradingsvrachtwagen. *pats* internet weg. Wagen klaar met laden/lossen. Wagen weg --> internet.

Bleek dus uiteindelijk een breuk in een kabel onder het wegdek. Werd alleen getriggerd door een zware vrachtwagen.

Ik begrijp natuurlijk wel dat het enorm toevallig is als zoiets bij jou ook aan de hand zou zijn, maar gezien wat er al gedaan is, is naar externe oorzaken kijken wellicht het enige wat je nog kan doen.

UNOX: The worst operating system

Verwijderd

Ook merk je een storing aan het internet vaak ook sneller dan aan je TV (TV hoeft niet opnieuw te syncen, het modem wel).

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2013 20:05 ]

• jjust

jjust

Het leven is een strijd

Ok maar gebruik je de modem ook als router? Zo ja wat zeggen je logfiles?

Verwijderd

jjust schreef op zaterdag 14 december 2013 @ 20:16:
[...]

Ok maar gebruik je de modem ook als router? Zo ja wat zeggen je logfiles?
Hmm jah, in deze context boeit dat niet zo ;) de lampjes geven dat ook al aan. Ook de log van het modem is niet uit te lezen als klant. Voor de rest zo er ook niet iets bijster intressants in de eventuele router staan.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Routerfunctie e.d. irrelevant als de modem aan coaxzijde contact verliest. Dan zit het probleem in het DOCSIS-gedeelte en nergens anders. Dat wil echter nog niet zeggen dat het in UPC-domein is, het kan nog altijd prima binnenhuis fout gaan daar.

Wat mij opvalt is dat het soms wel, soms niet fout gaat, en dat als het fout gaat de modem de DS ook kwijtraakt, terwijl televisie wel goed blijft werken.

Dat zegt me paar dingen:
- hoogstwaarschijnlijk geen probleem in de kabels/splitters (die gaan misschien spontaan los, maar een kabel die spontaan vast gaat heb ik nog nooit gezien), althans niet mbt signaaldoorgifte.
- hoogstwaarschijnlijk geen probleem buitenhuis, want dan zou TV er ook uit knallen (TV kanalen zitten zowel onder als boven DOCSIS-kanalen)

Als je meerdere modems gehad hebt gaat het ook geen maandagmorgenexemplaar zijn. Wat hou je dan over? Interferentie, iets binnenhuis wat de werking van de modem periodiek en voor langere tijd om zeep helpt, maar dan even makkelijk weer verdwijnt. En dan komen die kabels en splitters stiekem wel weer om de hoek kijken - want als daar iets slecht afgeschermd is, laat het de interferentie binnen op de kabel en dus naar je modem. Het hoeft overigens niet in de kabels te zitten, het kan direct op de modem instralen. Wat dat betreft: welk type modem heb je? En heb je ook andere gehad?

Nare van opsporen van interferentie is dat het enige wat je weet is waar het fout gaat (op de modem), maar je weet niet of dat een erg kleine storingsbron in de directe omgeving is, danwel een erg grote op grotere afstand.

Twee voorbeelden die ik ken:
- modem staat bovenop forse luidsprekerbox. Muziek aan = internet uit. Modem metertje verderop zetten en probleem is weg.
- buitenhuis direct naast de muur waar de modem achter hangt zijn bouwwerkzaamheden en draait een dieselaggregaat. Aggregaat aan = modem uit. Aggregaat naar andere kant bouwterrein verplaatst, probleem weg.

IMHO is beste manier om probleem op te sporen het goed bijhouden van exact wanneer modem uitvalt en wanneer het terug komt en kijken welke andere dingen in huis op hetzelfde moment aan of uit springen. Als ik dit zo hoor ga ik denken aan CV-ketel of misschien wasmachine/vaatwasser.

Als je niets zelf kunt vinden kun je de monteur die je nog krijgt vragen om een antenne aan z'n meetapparaat te hangen en dan een spectrum analysis te doen - maar dat heeft uiteraard alleen zin als het op moment dat monteur er is fout is :o

Oslik blyat! Oslik!

• DeBolle
  • Laatst online: 18:50

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Stab schreef op zaterdag 14 december 2013 @ 16:34:
8 maanden geleden begon het. Mijn internet begon uit te vallen. Vaak zelfs op vrij regelmatige tijdstippen. Rond de middag viel de modem uit en rond een uur of 9 kwam het terug.
Storingsbronnen die ik zelf heb ervaren zijn een magnetron en een (wireless) bewakingscamera. Totale uitval, na uitschakelen van de storingsbron was alles echter weer normaal. Pas na drie maanden zoekwerk achtergekomen door alle stroomgroepen een voor een uit te schakelen.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01-12 12:28

DjVe

Hatsaflats!

Is ook de voeding/adapter van je modem vervangen?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
1 monteur zei zelfs 'niet alles is te achterhalen'. Dit vind ik echter grote kwats. Juist in de computerwereld is alles te achterhalen.
Ik ben het hier toch eens met de monteur. Juist met complexe techniek kan je de meest vreemde dingen meemaken die soms niet te achterhalen zijn.

• jjust

jjust

Het leven is een strijd

Verwijderd schreef op zaterdag 14 december 2013 @ 20:43:
[...]

Hmm jah, in deze context boeit dat niet zo ;) de lampjes geven dat ook al aan. Ook de log van het modem is niet uit te lezen als klant. Voor de rest zo er ook niet iets bijster intressants in de eventuele router staan.
Nou dat vraag ik me wel af. Ik kan het zo gauw niet terugvinden maar er zijn volgens mij wel gevallen geweest waarbij een ip confict of veel ip requests er toe leidt dat de routers onbereikbaar wordt. Nu weet ik niet of dat kan leiden tot het verliezen van de verbinding tussen de modem en UPC netwerk. Als die functies zoals dion_b zegt strict gescheiden zijn dan zou dat wellicht geen problemen moeten opleveren.

Ik bedenk me net dat resetten in een dergelijk geval wel zou moeten helpen. Maar dan wel resetten door het stroom er vanaf te halen.

[ Voor 5% gewijzigd door jjust op 16-12-2013 20:05 ]

Verwijderd

Kan je vragen of de buren (misschien niet rechtstreekse buren maar ook iets verderop), ook misschien UPC hebben, en hetzelfde probleem zien of ervaren?

• dion_b
  • Laatst online: 01:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jjust schreef op maandag 16 december 2013 @ 20:04:
[...]

Nou dat vraag ik me wel af. Ik kan het zo gauw niet terugvinden maar er zijn volgens mij wel gevallen geweest waarbij een ip confict of veel ip requests er toe leidt dat de routers onbereikbaar wordt. Nu weet ik niet of dat kan leiden tot het verliezen van de verbinding tussen de modem en UPC netwerk. Als die functies zoals dion_b zegt strict gescheiden zijn dan zou dat wellicht geen problemen moeten opleveren.
Het gaat niet om gescheiden functies, het gaat om noodzakelijke voorwaarden. Als de modem niet correct online is weet je bij voorbaat dat de router niets te routeren heeft. Eerst moet je modem online krijgen, dan pas heeft het zin om te kijken wat de router allemaal doet.

Trouwens, schiet me iets te binnen dat ik jaren terug meemaakte: modem vloog ook om de haverklap offline zonder duidelijke reden. Dat was in de tijd voor WiFi, dus bedraad aangesloten rechtstreeks op PC. Die PC had een voeding die uitging van stopcontact met randaarde, maar was ongeaard aangesloten. Gevolg was forse lekspanning op de behuizing van de PC en dus ook op de GND-lijnen van de Ethernetverbinding. Die spanning probeerde zich via de modem te aarden (aangezien de coaxkabel wel geaard is), waar de modem van over z'n nek ging. Dat zou zomaar hier ook kunnen spelen...

TLDR: check aarding aangesloten PC. Kan het ook aan liggen.

Oslik blyat! Oslik!

• jjust

jjust

Het leven is een strijd

Daar heb je gelijk in als de modem uitvalt als er geen pc's aanstaan. Als de modem uitvalt als er geinternet of er uberhaupt pc's aanstaan wordt dan wordt er uiteraard wel al gerouterd. Dan ipconfigt, veel iprequest, teveel torrentverbingen etc => router crasht => modem valt uit. Dat was mijn gedachtegang.

Dat kan alleen als a) de upc modem ook de router is b)er een pc aanstaat als de modem crasht en c) als er geen pc's aanstaan en de modem wordt gereset het probleem is opgelost.

Verwijderd

@ dion_B: Klopt, ik had ook zo'n probleem met een interne ISDN kaart (eind jaren 90)... Ook na xxx minuten disconnect. Ik kwam er achter, toen ik per ongeluk de metalen kast kast aanraakte en een klein schokje kreeg.

Na aarding (met verlengsnoer naar de keuken getrokken), probleem opgelost. Geen disconnects meer.

Verwijderd

DjVe schreef op zaterdag 14 december 2013 @ 21:12:
Is ook de voeding/adapter van je modem vervangen?
Het is niet onwaarschijnlijk dat dit al je problemen oplost. Ik heb dit zelf gehad met een LanCity kabelmodem, heel lang geleden. Exact hetzelfde verhaal als bij jou. De moeite van het proberen waard dus. ;)

• Stab
Vandaag is er weer een monteur van UPC langsgeweest. Hij kwam naar mijn weten om het modem te vervangen, maar heeft nog eens aan de wanddoos gezeten en heeft de signaalhistorie van mijn modem uitgelezen.

Hij kwam tot de conclusie dat het signaal naar mijn modem teveel fluctueert. Soms te hoog, soms te laag. Bij de buren gebeurt dit niet. Dit kon hij namelijk ook zien met zijn apparatuur.

Hij constateerde dus dat het toch te maken heeft met het signaal van buiten af naar mijn huis. Er gaat donderdag (voor de 3e keer) een 'buitenmonteur' naar de kast en dergelijke kijken.
Heb er niet veel vertrouwen in, maar er is nu in ieder geval toch echt gebleken dat het aan het signaal ligt van UPC, naar mijn huis toe.

Waarom de eerste 3 monteurs dit niet is opgevallen, is mij een raadsel. Hoop dat ze er nu iets mee kunnen doen.

• Thoughtless
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-11 21:10
Een maat van mij had een soortgelijk probleem bij Zeelandnet , hier ook het verhaal van verschillende modems testen , meerdere monteurs langs etc…

Het lag bij hem aan de aansluiting van de coax in de wijkkast deze was gecorrodeerd.
Maar je geeft zelf al aan dat de wijkkast nu al voor de 3e keer open gaat , het lijkt me dat het dan al wel was opgevallen :+
Pagina: 1