moederbord voor i7 4700HQ max 8 GB RAM ondersteuning?!

Pagina: 1
Acties:

• w.w.p.
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 27-01 08:50
Hi,

Op pricewatch zag ik deze laptop die me wat leek: http://tweakers.net/pricewatch/348497/asus-r751jb-ty016h/specificaties/.

Bij de beschrijving op tweakers, maar ook op zo ongeveer alle verkoopsites staat dat de laptop max 8 gb RAM ondersteunt. Dit zou 'm op de wat langere termijn niet zo interessant maken. Ik kan het me haast niet voorstellen, maar worden er nog moederborden voor de nieuwe Haswell processors gemaakt die maar 8 GB ondersteunen?! Als dit zo is, dan valt ie voor mij af namelijk. Anders is het volgens mij best een leuk ding. :)

thanks!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:08

Nemesizz

Untouchable

De vraag "ondersteunt mijn laptop echt niet meer dan 4/8GB RAM?" als wel eens vaker langs gekomen.

Sommigen hebben de gok genomen en geprobeerd met 16GB. Bij de een werkte het, bij een ander niet (dit gaat overigens over verschillende merken/types laptops).
En dat is een beetje het punt, t/m 8GB word support, je kan dus wel proberen 16GB erin te stoppen, maar dan krijg je geen enkele support van de fabrikant (je kan daar niet gaan klagen/vragen waarom het niet werkt). Ze dekken zichzelf een beetje in.

Soms is het ook gewoon niet mogelijk. Hebben ze bijvoorbeeld maar 1 memoryslot en dat slot kan maximaal een bepaalde grootte van module aan (komt vaak op de zogeheten density, het soort/hoeveelheid chipjes dat op de module zit).

Daarnaast is 'toekomst gericht' een beetje een 'gevaarlijke' term in computerland. Tegen de tijd dat die 8GB niet voldoende is is er vaak toch al slecht aan te komen. Vaak is de boel al uitgefaseerd of alleen nog te krijgen tegen idioot hoge prijzen (tov geheugen wat dan mainstream is).

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Sommige laptops hebben geheugen op het moederbord zelf zitten, b.v. 4GB, en dan kun je 1 x 4GB bijplaatsen voor 'dual channel'.

Ik heb het weleens geprobeerd om bij een laptop b.v. 12gb te plaatsen, 4GB + 8GB maar dit wilde niet werken, 4GB + 4GB werkte gelijk

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

Hoewel het waarschijnlijk niet mogelijk is omn nog 8gb erbij te plaatsen zou ik de laptopkeuze daar niet vanaf laten hangen. Hoewel 8gb normaal is tegenwoordig is dat totaal overbodig. Met een normale install van je software en gemiddeld gebruik van je laptop trek je net de helft vol.. Tegen de tijd dat 16GB nodig is om je gebruikte software normaal te laten draaien dan zijn we al in het DDR4 tijdperk aanbeland.. Je laptop is dan al ruimschoots vervangen.

Dat er de afgelopen tijd 16Gb desktop configuraties naar voren kwamen was alleen maar omdat het geheugen spotgoedkoop was. Ik heb ook een 16gb setje gekocht, maar heb niet meer dan 4Gb gebruik gezien.. En dat in behoorlijke muziekporojecten in Cubase o.a en Gaming.. Ik weet niet wat je van plan bent met je laptop, maar ik ga ervan uit dat je met zo´n budget geen hele zware professionele software gaat draaien of meerdere VM ware virtualisaties... 8gb is ruimschoots genoeg de komende jaren

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• w.w.p.
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 27-01 08:50
thanks voor de antwoorden! Ik moet er dus niet op gokken dat ik er meer GB in kan proppen; omdat ik er toch geen ondersteuning voor zal krijgen, of omdat het uberhaupt niet past, of tenslotte omdat 8 GB sowieso voldoende is de komende jaren :)