Toon posts:

Nieuwe GPU of systeem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Allemaal,

Mijn huidige systeem bestaande uit:
een intel quad Q8200 @2,33 GHz Processor
Asus P5KPL-AM-EPU moederbord
4 Gigabyte RAM werkgeheugen
ATI Radeon HD 4600 Series videokaart

Is naar mijn mening toe aan een upgrade, in ieder geval de videokaart op zijn minst.
Ik wil namelijk diablo 3 op high settings kunnen spelen en dat kan niet met deze videokaart.
Naar mijn inziens is de processor nog prima kwa performance en het RAM geheugen kan ook nog wel even mee.
Nu is mijn vraag of het zin heeft om de videokaart up te graden naar een
http://tweakers.net/price...ddr5-oc-dual-x-boost.html
Om vervolgens op een later ogenblik de rest te upgraden.

Is deze videokaart overkill voor mijn systeem?
Zoja: welke raden jullie mij dan aan?

Alvast hartelijk dank!

Groeten,

Performance

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-02 15:50
Lijkt mij een prima keuze !, misschien overklill, maar who cares ?

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-02 10:31

Thomg

Aww yiss

Ongeveer hetzelfde kaartje.
pricewatch: Club3D Radeon HD 7870 royalKing
Core clock is iets hoger, memclock iets lager.
Is wel vrij luid en heet.

Als je iets stiller wilt.
pricewatch: MSI R7870-2GD5T/OC

[ Voor 28% gewijzigd door Thomg op 14-12-2013 17:03 ]

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01:11
Is het alleen diablo 3? Dat kon ik op 1080p maxed spelen op mijn oude hd5770. Voor alleen d3 lijkt me een hd7790 voldoende.

Verwijderd

Topicstarter
!mark schreef op zaterdag 14 december 2013 @ 17:22:
Is het alleen diablo 3? Dat kon ik op 1080p maxed spelen op mijn oude hd5770. Voor alleen d3 lijkt me een hd7790 voldoende.
Ook spellen als neverwinter en guild wars, dus eigenlijk MMO's, maar vooral diablo 3 inderdaad.
Met deze upgrade zou ik graag weer wat jaartjes verder willen, dus koeling van een videokaart vind ik zeer belangrijk Thomg.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Dan zou ik voor de MSI gaan :)

Verwijderd

Topicstarter
Ok, bedankt voor de suggesties!
Nu heb ik mijn voeding bekeken en weet ik niet of dit een zogeheten bottleneck zou kunnen vormen.
De voeding die ik nu heb is een:
http://tweakers.net/price...00-12atpb-400w-(atx).html

Ik kan niet met zekerheid zeggen of het precies deze gelinkte voeding is, maar er staat op mijn voeding dat deze een peak heeft van 400W.
Het merk is iig wel juist.
Dus, als ik de MSI GPU zou nemen, combinerend met al mijn andere onderdelen zoals CPU, moederbord etc. kan deze voeding het dan aan?

Groeten

• !mark
Denk het niet, 400w piek betekent vaak een 300-350w continu vermogen.
Ook is die voeding erg oud, en zal dus niet zijn volledige vermogen op de 12v lijn kunnen leveren.
Geen risico nemen en upgraden zou ik zeggen.

Voor never winter wil je op 1080p 2gb vram(de 1gb van mijn oude 5770 was net te weinig voor max). Guild wars weet ik niet(speel het niet).

Mij lijkt een HD7850 wel een leuk kaartje voor je.
Wel zorgen dat je de 2gb variant hebt.
Deze bijvoorbeeld: pricewatch: MSI R7850-2GD5/OC

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de hulp, zeer gewaardeerd!
Nu kan ik met een gerust hart mijn GPU upgraden en met de nieuwe voeding nog even het laatste halen uit de CPU, RAM en moederbord ; )

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Als het niet zo'n probleem is zou ik deze nemen
pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 430W

Alhoewel dat toch weer een tientje is.

Verwijderd

Topicstarter
Zolang de voeding ook aan mijn latere upgrades kan voldoen is er zeker geen probleem om in betere kwaliteit te investeren Thomg ; ).
Ik zou namelijk graag willen dat de voeding die ik ga kiezen niet alleen de GPU aankan, maar ook de latere upgrades van mijn systeem, namelijk de CPU, moederbord en RAM.
De upgrade van de CPU zal rond intel haswell kwaliteit liggen, RAM geheugen word een DDR3 1600MHz 8 GB met 2 maal 4GB modules en het daarbij passende B-chipset moederbord voor CPU en RAM.

Verwijderd

Topicstarter
Uiteraard komt daar ook een andere opslagdrive zoals een SSD bij en DVD/CD speler.

• !mark
Dat komt dan alsnog wel goed, een nieuwe cpu vreet niks meer(eerder minder)dan die je nu hebt. Ram vreet vrijwel niks en de rest blijft ook ongeveer gelijk.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Kijk :D

Met zo'n voeding kan je alleen niet echt upgraden qua videokaart, als je dus wilt upgraden van een 7870 zul je ook een nieuwe voeding nodig hebben ( uitgaande van iets al een 7970/780 ).

Buiten dat is de voeding echt wel prima en zal die het prima doen mits je de vermogensverbruik niet ineens flink opschroeft.

Verwijderd

Topicstarter
Dat is mooi om te horen!
Wat betreft videokaart, moet ik me een beetje zorgen maken om mantle technologie?
Dat was eigenlijk ook de reden waarom ik voor de nieuwe R-series van AMD ging.

• !mark
Totaal niet want mantle werkt ook op de 7xxx serie :).

Verwijderd

Topicstarter
ah super!
Ik ben helemaal tevreden! nogmaals bedankt voor de hulp :)

Groeten

Verwijderd

Topicstarter
Even voor de zekerheid:
Gaat http://tweakers.net/price...-gaming-2g/specificaties/ passen in deze kast: http://tweakers.net/price...l-design-define-mini.html

De GPU is namelijk 263mm lang, terwijl er bij de kast onderaan bij bijzonderheden staat dat met een HDD een GPU van ongeveer 260mm in past.

Is deze 3mm te verwaarlozen?

Verwijderd

Ik zou niet zo'n dure kaart nemen, CPU is nu niet echt snel.

Neem iets van een HD7790 of HD7770, die games die je noemt nemen ook wel wat van de CPU maar dan vooral van één of 2 core's en de derde en vierde doen maar weinig. Dan is de CPU dus helemaal traag.

Bespaart je ook een andere voeding.

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 27-02 09:10
TS zegt later zijn CPU nog te willen upgraden, ik zou dan eerder een wat snellere GPU nemen en een betere voeding en later je moederbord e.d. te vervangen. Op de suggesties heb ik niets aan te merken.

Verwijderd

Topicstarter
TheUninvited schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 19:34:
TS zegt later zijn CPU nog te willen upgraden, ik zou dan eerder een wat snellere GPU nemen en een betere voeding en later je moederbord e.d. te vervangen. Op de suggesties heb ik niets aan te merken.
Precies, ik heb daarnaast ook een review gezien van iemand met deze GPU die is getest met dezelfde processor, maar dan iets hoger geklokt en dat verliep allemaal prima.

Maar mijn eigenlijke vraag was of die videokaart in die behuizing past, vanwege de onderstaande opmerking bij bijzonderheden: 'Supports graphic cards with lengths up to ca 260mm when removable HDD-bay is in place'

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 26-02 20:27
Als je puur op de specs afgaat niet, maar:
Supports graphic cards with lengths up to ca 400mm when HDD-bay is removed.
Maar dat is het nadeel als je een klein kastje neemt, ruimtegebrek. Misschien lukt het wel als je creatief bent met plaatsing van de HDD`s. Maar geen garanties.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga het gewoon proberen en lukt het niet, dan gaat de kast weer terug! ^^
En even over het feit dat mijn CPU de gekozen videokaart van MSI R9 270X zou bottlenecken...
Ik neem aan als ik op minimaal 1920x1080 1080P spellen als Diablo 3 speel, dit wel balanceert?

• arbraxas
Nee, je krijgt gewoon niet de maximale performance uit die kaart met jou processor. Maar het is wel zo dat je beter afbent met een wat zwakkere cpu en sterke videokaart als andersom. Ook al heb je een Core I7 ivy-bridge-e opgeklokt tot 5ghz, met een r7 240 ga je echt geen potten breken.
http://nl.hardware.info/productinfo/199167/amd-radeon-r7-240

9,5 fps voor de 240 tegenover 94.3 voor de 290. Das bijna een factor 10.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• commondus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-09-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 20:51:
Ik ga het gewoon proberen en lukt het niet, dan gaat de kast weer terug! ^^
En even over het feit dat mijn CPU de gekozen videokaart van MSI R9 270X zou bottlenecken...
Ik neem aan als ik op minimaal 1920x1080 1080P spellen als Diablo 3 speel, dit wel balanceert?
Je zal alleen constant lagere FPS hebben, ik verwacht niet dat je door de CPU framedrops oid zal krijgen. Desnoods een overklok? Kan prima op die Q8200.

PS Ik snap niet zo goed waarom je nou opeens één van de duurste 270X gaat nemen, terwijl er een 7870 word aangeraden. De 7870 en de 270X hebben precies dezelfde chip, echter is de 7870 goedkoper omdat die al langer uit is. Als je zo graag een kaart rond het niveau van de 270X gaming wil hebben had ik gewoon een 7870 ghz edition met een goede koeler erop genomen, dan kan je vanuit MSI Afterburner/Asus GPU Tweak makkelijk overklokken totdat die sneller is dan die 270X gaming. Die kaart die je nu wil kopen is echt weggegooid geld en je zal een HDD bay moeten weghalen, zonde.

Verwijderd

Topicstarter
commondus schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 21:28:
[...]

Je zal alleen constant lagere FPS hebben, ik verwacht niet dat je door de CPU framedrops oid zal krijgen. Desnoods een overklok? Kan prima op die Q8200.

PS Ik snap niet zo goed waarom je nou opeens één van de duurste 270X gaat nemen, terwijl er een 7870 word aangeraden. De 7870 en de 270X hebben precies dezelfde chip, echter is de 7870 goedkoper omdat die al langer uit is. Als je zo graag een kaart rond het niveau van de 270X gaming wil hebben had ik gewoon een 7870 ghz edition met een goede koeler erop genomen, dan kan je vanuit MSI Afterburner/Asus GPU Tweak makkelijk overklokken totdat die sneller is dan die 270X gaming. Die kaart die je nu wil kopen is echt weggegooid geld en je zal een HDD bay moeten weghalen, zonde.
Geen stress haha, ik heb nog niks besloten/besteld! Het is alleen wel zo dat ik niet ga tweaken of overklokken is die MSI dan wel meer bang for buck?
Diablo 3 is volgens mij ook niet zo CPU-eisend dus zal de FPS wel meevallen, combinerend met hoge resoluties.

• arbraxas
Die Q8200 is helemaal niet zon oc-beest door zijn lage multiplier. Dus verwacht daar niet teveel winst. En in een dergelijk klein kastje zou ik daar persoonlijk al helemaal niet aan beginnen.

Maar nieuw zijn die 7870 en 270X ongeveer gelijk in prijs. Niet zo gek aangezien het eigenlijk dezelfde kaart is. Wat jij even vergeet is dat je cpu wel je videokaart van data moet voorzien. (Los van wat het spel nog van de cpu eist). En dat gaat nou eenmaal trager met die Q8200 als met een moderne cpu. Dus gaat dat wel degelijk een bottleneck worden.

Verwijderd

Topicstarter
Wat in ieder geval wel zeker is, is dat ik betere performance krijg met een 7870/270X met de Q8200 dan met een Radeon 4600 series ; )
Ik las overigens ook in de BBG dat een haswell i5 een te krachtige processor zou zijn voor een 7870, dus ben ik dan beter af met een AMD quad?
Er wel rekening mee houdend dat ik na alle upgrades zeker 3-4 jaar met het nieuwe systeem ga doen, om vervolgens na die 3 jaar alleen de videokaart te upgraden als dat nodig zou zijn.

Verwijderd

Mobo gaat ook niet mee werken voor overklokken.

• arbraxas
Nee, je cpu kan in principe niet te zwaar zijn, wil je later nog eens je gpu vervangen zit je weer met een cpu-bottleneck. Hou het zeker bij die I5

Pagina: 1