• PhilipvD
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:12

PhilipvD

Ondertiteld

Topicstarter
Hello Tweakers,

Gister mijn nieuwe systeem in elkaar gezet. Even wat praktische informatie:
- Processor: i5 4670K (standaard instellingen, geen overclock)
- Behuizing: Fractal Design Define R4 met de standaard 140mm intake en outtake fan
- CPU koeler: Cooler Master Hyper 412S met Artic silver koelpasta

De in- en outtake fans draaien via de fancontroller op 7Volt. De CPU fan draait continue op ongeveer 1200RPM (geen PWM).

Dan draait het systeem nu ongeveer vijf uur achter elkaar en is op dit moment idle. Als ik dan in de ultility van het moederbord kijk (Gigabyte Z87-HD3) zie ik de volgende temperaturen:
- CPU 18 graden
- System 26 graden

Die 26 graden systeemtemperatuur geloof ik zeker, de airflow in de kast is zeker prima. Máár - en nu ben ik niet zo op de hoogte van deze combinatie componenten en de 'bijbehorende temperatuur - is die 18 graden van de CPU niet veel te laag? Is er iets mis met de sensor of ben ik onnodig ongerust?

De temperatuur van de kamer waarin de PC staat is ongeveer 17 graden overigens.

Suggesties? :)

---

• NasT89
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 04-09-2025
ik zou zeggen, gooi even prime95 erover heen en kijk hoe warm die word? Ik denk dat iedereen zo een temperatuur graag zie:)

• TI_Observer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-11-2025
sensor fout

Ik lieg ALTIJD... zie je dat was weer een leugen!

Verwijderd

Je moet kijken naar je Core temperatuur, niet de moederbord temperatuur alhoewel dat bij Asrock toch wel accuraat is.

Check dit
http://www.techpowerup.com/realtemp/

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-01 15:38

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

nja mijne draait op 30 graden idle met een OC en dan staan mijn fans ook nog vrij laag. Grote kans dat je temps niet echt accuraat zijn, probeer eens te checken met andere programma's en/of lees je temps eens in je bios uit.

Je kunt ook even checken wat je CPU doet stressed, als ze dan nog steeds vreemde waardes geven (zoals < 40 bij full load) weet je ook al genoeg.

• PhilipvD
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:12

PhilipvD

Ondertiteld

Topicstarter
Bedankt voor de reacties.

RealTemp geeft al wat hogere waardes inderdaad, rond de 24 graden idle. Prime95 draait nu ongeveer zes minuten en daarmee komt de temperatuur op 46 graden te staan.

Niks om druk over te maken volgens mij.

---

• NasT89
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 04-09-2025
Dat heb je snel bedacht.. Alleen gaat nergens over?

• evangael
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Hmm ik ga snel deze cooler aanschaffen :)

Anyways, dat zijn temps die je inderdaad graag ziet!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

Heren, geen enkele sensor/software is 100% accuraat.. maar om over dezelfde sensor te spreken hebben we hier afgesproken met coretemp of realtemp te meten bij Intel en cpu-id hardware monitor bij amd zodat er vergelijkbare temperaturen uitkomen. Een temp van +1c delta kan nagenoeg niet..

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• redah
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-02 18:26
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/kwTA29n.png

Maar mijn fileserver staat dan ook in de kelder... En 'onder de grond' is het een stuk kouder :). Harddisks zitten op ca. 20°C allemaal.

Draait al een flinke tijd zo, zonder problemen. Ik weet niet of jouw waarden kloppen, maar ik ben er gezien mijn eigen ervaring wel redelijk zeker van dat lage temps geen probeem hoeven te zijn voor een CPU.

• visblegamer
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-02 10:35
Mijn mugen 3 koeler houdt me cpu onder de 25 graden

Mede door mijn geniale airflow :P

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

'te koud' bestaat dan ook niet voor een processor. Tenzij je met LN2 aan de slag gaat, dan kan het zijn dat je bijvoorbeeld met temperaturen kouder dan -130 niet meer kunt booten, dat noemen we een 'coldboot bug' en bijvoorbeeld bij -165 dat de processor niet meer wilt werken, dat noemen we een 'cold bug'. Aangezien we het hier over temperaturen ruim boven nul hebben zullen er geen problemen zijn bij een 'koele' cpu.

@ visible gamer en Redah..

We hebben het hier wel over prime95 AVX small fft LOAD temperaturen, hoe koel een koeler een cpu in idle houd is geenzins relevant. al is het fijn om je server in zo'n koude ruimte te hebben staat, kijk uit voor condens! Ben wel benieuwd of je een mooie OC kan halen met zulke idle temps.. Winter is voor air en waterkoeler benchers de tijd van het jaar natuurlijk.. De keren dat ik met een winterjas, de ramen wagenwijd open en een grote ventilator op mn kamer heb gebenched met temperaturen van 10c en kouder... Heerlijk!

[ Voor 13% gewijzigd door millman op 14-12-2013 20:32 ]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Pagina: 1