Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk modelleerwerk: berekeningen met de eindige elementen methode. Bij de software die ik gebruik is de bottleneck CPU en RAM, de GPU speelt een minder belangrijke rol. Om die reden ligt de nadruk van de samenstelling op CPU/RAM.
Gaming doe ik niet zoveel meer, maar voor het geval dat heb ik er wel een behoorlijke GPU bij gekozen. Verder is het belangrijk dat de computer snel draait en geen halve minuut nodig heeft om Mozilla/Office te starten. Tevens moet de pc over een paar jaar nog wel snel draaien (waarschijnlijk met SSD & HDD upgrade).
Ik ben niet echt van plan te gaan overclocken. Hoewel ik wel enige marge wil hebben qua koeling is de build niet gemaakt om zwaar te overclocken.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Zo'n 2k. Hoe minder hoe beter natuurlijk.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb reeds een monitor. Later koop ik wellicht een 2e, maar voorlopig is dit nog niet relevant.
Voor de rest is alles nieuw.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Het systeem dat ik momenteel voor ogen heb staat onderaan.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Niet zozeer, al mijd ik bij voorkeur wel de prijsvechters/onbekende merken.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Zijn er zaken die jullie opvallen of dingen om op te letten?
Sgoet?
Voornamelijk modelleerwerk: berekeningen met de eindige elementen methode. Bij de software die ik gebruik is de bottleneck CPU en RAM, de GPU speelt een minder belangrijke rol. Om die reden ligt de nadruk van de samenstelling op CPU/RAM.
Gaming doe ik niet zoveel meer, maar voor het geval dat heb ik er wel een behoorlijke GPU bij gekozen. Verder is het belangrijk dat de computer snel draait en geen halve minuut nodig heeft om Mozilla/Office te starten. Tevens moet de pc over een paar jaar nog wel snel draaien (waarschijnlijk met SSD & HDD upgrade).
Ik ben niet echt van plan te gaan overclocken. Hoewel ik wel enige marge wil hebben qua koeling is de build niet gemaakt om zwaar te overclocken.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Zo'n 2k. Hoe minder hoe beter natuurlijk.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb reeds een monitor. Later koop ik wellicht een 2e, maar voorlopig is dit nog niet relevant.
Voor de rest is alles nieuw.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Het systeem dat ik momenteel voor ogen heb staat onderaan.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Niet zozeer, al mijd ik bij voorkeur wel de prijsvechters/onbekende merken.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
- Hoewel de build niet geoptimalizeerd is voor geluidsreductie, is dat wel een belangrijke factor. Om deze (en andere) redenen ben ik nog niet 100% zeker van de videokaart. In eerste instantie wilde ik gaan voor de 290 met third-party cooler. Echter, het lijkt nog even te duren voordat die uitkomt. Toen gekeken naar de 280X. Als ik de reviews echter bekijk zie ik dat deze, zelfs met third-party coolers onder load toch wel significant meer herrie (zo'n 6 dB) maakt dan de 770. Mijn algemene indruk van high-end GPU is dat AMD meer performance per Euro geeft, maar NVIDIA iets meer "premium" is in de zin dat de geluids- en warmteproductie minder zijn en de frame-times iets beter. Vandaar dat ik voor de 770 ben gegaan.
- Ik heb m'n hele leven lang onschuldige, zakelijke behuizingen gehad. Voor de verandering wil ik nu iets fancy's met LEDs. Dat, de hoeveelheid ruimte en de 200mm ventilatoren sprak mij erg aan bij de Cooler Master HAF XM. De extra 200mm fan in de lijst is om op de zijkant van de kast geplaatst te worden.
- De Fan controller heb ik toegevoegd omdat ik het snel kunnen aflezen van de temperaturen leuk vind. Puur een nerd-feature. De fanspeed ga ik niet handmatig aanpassen.
- Omdat ik niet van plan ben te gaan overclocken denk ik dat 650W genoeg moet zijn.
- Ik hoop dat de Cooler Master Hyper 412S - geassisteerd door een flinke casefans - voldoende koelvermogen heeft om de 4930 koel te houden onder soms dagen-lange continue load (bij stock klokfrequentie).
- EDIT: Vergeten toe te voegen: als jullie advies hebben over het belang van de CAS latency en de geheugenspecificatie (b.v.: 1600 ipv 1866) hoor ik het graag. Voor wat ik weet is het verschil marginaal, maar ik heb er nog nooit een benchmark van gezien.
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i7 4930K Boxed | € 498,50 | € 498,50 |
| 1 | Asus P9-X79 | € 206,- | € 206,- |
| 1 | MSI GeForce GTX 770 2GB Lightning | € 312,95 | € 312,95 |
| 1 | WD Black SATA 6 Gb/s WD3003FZEX, 3TB | € 163,50 | € 163,50 |
| 1 | Cooler Master HAF XM | € 94,50 | € 94,50 |
| 1 | Thermalright Silver Arrow SB-E Extreme Edition | € 68,- | € 68,- |
| 1 | Scythe Kaze Server Fan Controller | € 34,44 | € 34,44 |
| 1 | Cooler Master Megaflow Red, 200mm | € 12,20 | € 12,20 |
| 1 | Logitech K120 (Internationaal) | € 9,95 | € 9,95 |
| 1 | Logitech M100 (Zwart) | € 7,19 | € 7,19 |
| 2 | Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU | € 126,05 | € 252,10 |
| 1 | Samsung SH-224DB Zwart | € 13,39 | € 13,39 |
| 1 | Seasonic M12II 620W | € 62,- | € 62,- |
| 1 | Samsung 840 EVO 250GB | € 139,64 | € 139,64 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.874,36 | |
Zijn er zaken die jullie opvallen of dingen om op te letten?
Sgoet?
[ Voor 3% gewijzigd door DoinkDeClown op 15-12-2013 18:02 . Reden: Update componentenlijst n.a.v. suggesties ]