Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Zelfbouw, niet functionerend.

Pagina: 1
Acties:

• StanCoomans
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20-05-2023
Hallo,

Onlangs heb ik zelf een computer in elkaar gezet. Echter blijkt deze niet te werken.

De configuratie is de volgende
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-6300 Black Edition€ 99,95€ 99,95
1ASRock 970 Pro3 R2.0€ 57,80€ 57,80
1MSI R7950 TF 3GD5/OC BE€ 193,40€ 193,40
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 53,49€ 53,49
1Cooler Master Force 500€ 31,50€ 31,50
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 69,95€ 69,95
1Seasonic M12II 520W€ 55,-€ 55,-
1Kingston SSDNow V Series V300 120GB€ 73,90€ 73,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 634,99

Na in elkaar schroeven heeft de pc even gewerkt, maar sloeg elk half uur af, en gaf een foutmelding. Op een zeker moment startte hij helemaal niet meer.

Het moederbord is al terug geweest naar de leverancier, zij geven aan dat er niets aan de hand is.
Als ik de computer start gaat de koeling keurig draaien en ook de usb poorten functioneren naar behoren. Echter wordt er geen signaal verzonden van de grafische kaart naar het beeldscherm. Hij herkent de kaart wel, maar een signaal ontbreekt.

Ik heb de grafische kaart reeds aangesloten gehad op beide moederbordslots, met het zelfde resultaat.

Er worden geen foutmeldingen geven met eventuele piepcodes. Ik heb getest of dit wel werkt, dit blijkt het geval. Als ik namelijk het werkgeheugen verwijder begint hij wel te piepen

Wie o wie weet er raad?

• Planck
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Wat was de melding? Zie je wel de Power-on selft-test, of dat stuk ook al niet? Zo wel, welk OS draai je?

Wat ik doe als een systeem niet werkt is de individuele componenten testen op een ander systeem (bijv dat van mijn ouders) om er achter te komen welk onderdeel precies het probleem is.

• StanCoomans
Beste Planck,

Bedankt voor je reactie. Dit is echter mijn eerste zelfbouw, dus ben nog niet heel bekend.

Ik heb even windows 7 kunnen draaien voor de pc niets meer deed. Ik zie de Power-on self-test niet. het beeld geeft niets aan.

Ik heb een andere grafische kaart geplaatst gehad, die zijn voeding geheel van het moederbord haalde, deze deed het echter ook niet.
De harde schrijf kan het niet zijn, zoals je in het lijstje ziet heb ik ssd en hdd geplaatst. Ik heb deze separaat getest en beide leverne niets op.
Het moederbord is bij de leverancier getest en oke bevonden.

Op het moment dat de computer het 'begaf' kon ik de foutmelding niet snel genoeg noteren helaas. Ik weet dus niet wat het is geweest.

Ik heb de pc ook even op mijn tv aangesloten gehad, middels de hdmi op de grafische kaart. Mijn tv herkende vervolgens dat er een aparaat op de hdmi aangesloten was, maar miste een signaal.

• J0HAN
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-11 11:03
Je hebt wel beide 6 pins aansluitingen van de voeding op je videokaart aangesloten?

 MacBook Pro M1 (2021)  Mac Mini (2011)  iPhone 12 Pro

• StanCoomans
Beste J0HAN,

Het is een 6 en 8 pins connector, maar deze zijn inderdaad beiden aangesloten

• Planck
  • Niet online
Hmm, dan kan het dus een voedingkwestie zijn, of toch het moedermord. Hoe zit het met je RAM? Kun je ergens een ander reepje vandaan halen of testen? Hoewel, dan had ik eigenlijk toch wel iets beeld verwacht van je moederbord. Weet iemand wat een moederbord doet zonder (of met kapotte) cpu? Dat kan het anders natuurlijk ook nog zjin.

• StanCoomans
Ik heb het wel getest zonder werkgeheugen, dan krijg ik wel een piepcode als fout. Dus dat lijkt me vrij sterk.

Maar als het een voedingsprobleem zou zijn, zou de pc dan niet helemaal niks moeten doen?

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:27

Mavamaarten

Omdat het kan!

StanCoomans schreef op zaterdag 14 december 2013 @ 19:03:
Ik heb het wel getest zonder werkgeheugen, dan krijg ik wel een piepcode als fout. Dus dat lijkt me vrij sterk.

Maar als het een voedingsprobleem zou zijn, zou de pc dan niet helemaal niks moeten doen?
Ja uh tuurlijk werkt hij niet zonder geheugen. Daaruit concluderen dat je geheugen OK is is wel helemaal straf 8)7
Draai eens Memtest86+ voor een nachtje en kijk wat dat geeft.

Android developer & dürüm-liefhebber

• zsiebe
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23-10 16:57
Als je het snel wilt testen (wel stuk minder precies dan Memtes86+) kun je ook gewoon steeds 1 reepje RAM proberen, als de crashes er niet zijn op 1 reepje is het vrijwel zeker dat 1 van de RAM reepjes niet oke is.

Bekijk ook even in je bios je temperatuurwaardes. Uitvallen en later helemaal niet meer opstarten kan overheating zijn. Misschien heb je de koelpasta niet goed opgebracht en/of de CPU-fan niet juist gemonteerd (dat is mij ook regelmatig overkomen).

[ Voor 37% gewijzigd door zsiebe op 14-12-2013 19:20 ]

• StanCoomans
Er was geen koelpasta aanwezig bij de processor? Deze zou dan toch meegeleverd moeten zijn?

In de bios kom ik dus niet in, aangezien ik geen beeld krijg

Het zelfde geld dus voor de memtest

[ Voor 11% gewijzigd door StanCoomans op 14-12-2013 20:21 ]

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Nu online

TommieW

Numa numa.

StanCoomans schreef op zaterdag 14 december 2013 @ 20:19:
Er was geen koelpasta aanwezig bij de processor? Deze zou dan toch meegeleverd moeten zijn?

In de bios kom ik dus niet in, aangezien ik geen beeld krijg

Het zelfde geld dus voor de memtest
Bij je cooler zat - als het goed is - koelpasta.
Als je er geen koelpasta tussen had gedaan heb je kans dat je CPU nu is overleden.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Zit er koelpasta tussen je CPU en koeler?

Als je hem los gaat maken en er zit wel koelpasta op, dan zal je die moeten verwijderen en opnieuw moeten aanbrengen, anders krijg je slechte geleiding en heb je alsnog een probleem.

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05-11 14:44
Cpu cooler bij de cpu? Dan kan het zijn dat er al een geleidende sticker\pad op het koelblok zat. Plasticje wel verwijderd als die er zat?

• StanCoomans
Toen ik hem uit elkaar gehaald hem om het moederbord terug te sturen zat er inderdaad wel wat pasta tussen. Ik denk van een pad die op de koeling zat.

Dit kan echter niet de oorzaak zijn van mijn probleem, gezien de pc al niet meer werkte voordat ik hem uit elkaar haalde

• RaptorRVL
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-10 20:14
Je kunt veelal niet veel anders dan slim bepaalde problemen proberen te elimineren.

Je kunt twee kanten op, of één voor één iets loshalen/eruit halen en kijken of het gaat werken (kan sowieso voor de volgende stap).

Of je trekt al je onderdelen los, dus hdd los, cd rom los etc. (niet vergeten ook de voeding van die dingen af te trekken).
Ook gelijk een ander reepje geheugen erin (of één van de bv 2 gebruiken). andere voeding als dat mogelijk is (uit andere pc ofzo) en andere grafische kaart.

Terug proberen te brengen tot moederboard en processor om te beginnen zou ik zeggen (daarom andere voeding, grafische kaart en geheugen). En dan onderdeeltjes één voor één toevoegen en kijken of ze werken.

Of de onderdelen testen in een andere machine, dat kan natuurlijk ook. Geeft allemaal niet heel veel garanties, want wie weet is het een combinatie van het e.e.a. Maar zo zou je er toch bij echte defecten snel achter het defecte onderdeel moeten komen.

• StanCoomans
Ik heb helaas niet de beschikking over al deze 'extra' apparatuur.

• RaptorRVL
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-10 20:14
Dan moet je het doen met de middelen die je hebt uiteraard. Dus alles los trekken en zoveel mogelijk tot de basis zien te komen. En zoals iemand eerder zei, eerst je ene geheugen dim gebruiken en dan de ander (gewoon om uit te sluiten of er eentje stuk is).

Je hebt ook geen andere computer om die grafische kaart bijvoorbeeld in te doen? Of wellicht bij een vriend even de kaart in de computer daar. Dan weet je in ieder geval of die wel werkt of niet.

Meer zit er niet op helaas..

• StanCoomans
Probleem van de grafische kaart is de extra connectors (6 en 8 pins). Ik heb er wel een andere kaart in gehad, van een andere computer die in het slot paste en die deed het ook niet.

• Paul Roos
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-07-2020
Misschien domme opmerking van mijn kant, maar begrijp uit je verhaal dat je de computer steeds test op de zelfde aangesloten monitor.
Is de kabel naar je monitor wel goed, of is er iets mis met je monitor omdat je computer volgens jou wel werkt kan dat natuurlijk ook het probleem zijn.

• StanCoomans
Nee de monitor is in orde. Ik heb meerdere monitors geprobeerd waar normaal gesproken een andere computer aan hangt.

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-11 23:14
Heb je je monitor al eens aangesloten op een vga/hdmi/whatever aansluiting van het moederbord zelf?

(never mind, ik zie dat je moederbord geen enkele aansluiting heeft)

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:07
Heb je alleen met cpu (en koeler uiteraard) buiten de kast het mb getest? Je kan geen onderdelen uitwisselen, dus dan moet je kaal beginnen en telkens wat toevoegen.

Had je wel oorspronkelijk de folie van je koeler getrokken? Plastic geleidt niet zo best. En nieuwe koelpasta erop gedaan?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• StanCoomans
Het moederbord is terug geweest naar de fabrikant, dus naar kan het niet aan liggen.

De computer begaf het reeds voordat de cpu er uit is geweest. Dus dat kan eveneens geen oorzaak zijn van het niet functioneren

• Planck
  • Niet online
Er moet iets zijn dat niet werkt. De CPU kan natuurlijk nog altijd stuk zijn - ook voordat deze 'er uit' is geweest, wat je daar ook precies mee bedoelt. Een CPU kan dead on arrival zijn, kan in het begin oververhit zijn, enz.

Verder vraag ik me af hoe je moederbord fabrikant heeft beoordeeld dat er niks mis is met het moederbord. Ik heb ooit iets dergelijks gehad - 10 jaar terug - waarbij (in dit geval de winkel) claimde dat er volgens hun niks mis was en toen heb ik ze gevraagd om dan maar te laten zien dat het werkt met hun componenten. Dat lukte ze niet, en toen bleek het tóch aan het moederbord te liggen. Als het echt Asrock zelf is geweest dan is dat misschien minder waarschijnlijk, dan wil je misschien gewoon je CPU terug sturen want dat lijkt me het waarschijnlijkst. Met wat googlen vind ik dat een machine zonder CPU niks zal doen en dus geen beeld zal geven. Idem met geheugen.

Er zit weinig anders op. Geheugen kun je misschien nog wel aankomen via vrienden/familie/kennissen, daar heb je wat meer kans op iets compatibels dan met CPUs. Dan zou je dat in ieder geval uit kunnen sluiten.

• Señor Sjon
Zijn er pinnen van de socket verbogen? Je zal echt methodisch aan de slag moeten en niets uitsluiten.

• StanCoomans
De leverancier van het moederbord (afuture) stuurde mij dit na retournering van het moederbord

We hebben het moederbord uit uw RMA hier getest en hieruit is het volgende resultaat gekomen:

POST test ok, bord start naar behoren in combinatie met verschillende geheugenconfiguraties, voedingen en videokaarten. Dit gedurende een groot aantal malen starten.
BIOS update naar de meest recente versie (P1.50).
Als laatste bord getest onder belasting dmv Burnintest, dit ging zonder problemen.

• Planck
  • Niet online
Ok, dat klinkt solide. Dan zou ik me nu eerst richten op de CPU, omdat dat het makkelijkst faalt en bij oververhitting snel stuk kan gaan terwijl. RAM is een tweede verdachte.

• StanCoomans
Ik heb de CPU er zojuist af gehad. Er is in elk geval niets vreemds aan te zien. Ik zie geen andere mogelijkheid deze te testen, gezien ik verder niet de beschikking heb over een andere CPU

• Planck
  • Niet online
Dat kan de winkelier wel. En overhittingschade aan de CPU kun je inderdaad niet zien aan de buitenkant, aangezien de onderdelen ervan nog maar nanometers groot zijn.

• StanCoomans
Oke, dan ga ik maar proberen contact op te nemen met de leverancier, deze te retourneren om hem daar te laten testen. Ik kom hier op terug

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-11 23:14
Geen tweakers in de buurt wonen die nog een zelfde socket CPU hebben liggen om even te testen? Daar zul je nog van staan te kijken hoeveel mensen gerust even langs willen rijden met een cpu voor een kop koffie, zeker op zo'n grauwe zondag.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Jongens jongens ... hier hebben we toch een prima guide voor: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

https://discord.com/invite/tweakers

• StanCoomans
Daar staat niets tussen dat ik zelf nog niet behandeld heb dan wel hier behandeld is

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
StanCoomans schreef op zondag 15 december 2013 @ 13:25:
Daar staat niets tussen dat ik zelf nog niet behandeld heb dan wel hier behandeld is
Hele zaakje al eens op een plank of kartonnen doos met minimale aangesloten apparaten geprobeerd? Enkel het noodzakelijke om uberhaubt beeld te krijgen, en dan eens testen.

Als je alles al geprobeerd hebt uit de sticky dan had je dat in je post wel mogen vermelden me dunkt.

[ Voor 12% gewijzigd door redfoxert op 15-12-2013 14:44 ]

https://discord.com/invite/tweakers

• StanCoomans
Ik heb inderdaad al eens getest met enkel moederbord, processor en grafische kaart, maar ook dit loopt op niets uit

• Señor Sjon
Als MB goed is, dan blijven PSU, CPU en GPU over.

• StanCoomans
De computer is terug geweest naar de fabrikant. Het bleek tóch een reepje werkgeheugen te zijn. Inmiddels is de PC op de terugweg. Hopelijk werkt alles nu wél naar behoren

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:59
StanCoomans schreef op maandag 06 januari 2014 @ 14:22:
De computer is terug geweest naar de fabrikant. Het bleek tóch een reepje werkgeheugen te zijn. Inmiddels is de PC op de terugweg. Hopelijk werkt alles nu wél naar behoren
Er was 1 reepje ram stuk?
Dat betekent dus dat je de reepjes niet los hebt getest?

• StanCoomans
In mijn geheugen wel, ik weet vrij zeker dat ik ze los getest heb

• John Doos
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:35

John Doos

ClaudZaque

Senor Sjon schreef op zondag 15 december 2013 @ 12:54:
Zijn er pinnen van de socket verbogen? Je zal echt methodisch aan de slag moeten en niets uitsluiten.
Het is een AMD bak, er zitten geen pinnen op de socket van het moederbord, maar pinnen op de voet van de CPU.

@TS

Goede zaak, het zou kunnen dat er een pin is afgebroken van je CPU, waardoor bijvoorbeeld 3/4 of 2/4 of zelfs 1/4 van de reepjes het maar doen.

Ik ben benieuwd!

Nee

Pagina: 1