Toon posts:

Nieuwe HDD en/of SSD

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Sommigen zullen mij wel eens hebben zien reageren op topics, vooral hier in CAA.
Maar nu zit ik met een probleem, mijn pa download veel films en muziek. Maar zijn pc is de laatste tijd erg traag, dus hebben mijn broertje en ik gekeken wat het probleem kon zijn, toen zijn we er achter gekomen dat een van zijn schijven aan z'n eindje is. Ik heb hier wat onderzoek gedaan naar wat hij het beste kan nemen.
Hier is zijn configuratie:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 540 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Foxconn P55MX€ 0,-€ 0,-
1XFX HD4550 1GB DDR2 PCI-E€ 0,-€ 0,-
1Samsung Spinpoint F3 HD502HJ, 500GB€ 46,95€ 46,95
1WD Blue WD5000AAKX, 500GB€ 41,90€ 41,90
1Samsung SH-224DB Zwart€ 13,39€ 13,39
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 102,24

Ik weet, eigenlijk hoort het in het in een museum te staan :P maar op het moment heeft hij het geld niet om een nieuwe pc te kopen.

Toen raakte mijn broertje en ik in een discussie, wat kun je nou het beste doen op dat moederboord voor maximaal €130,-. Mijn broertje zei:' aangezien het sata 300 is heeft een SSD geen nut en kun je beter een HDD nemen en bij een nieuwe pc een SSD kopen, maar ik denk dat zelfs met sata 300 er echt nog wel snelheidswinst t.o.v. een HDD is.

Dus zijn we op 2 mogelijkheden gekomen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 51,50€ 51,50
1Crucial 2.5" M500 120GB€ 74,99€ 74,99
1Kingston SSDNow V300 120GB€ 72,-€ 72,-
1Samsung 840 EVO 120GB€ 80,05€ 80,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 278,54

(1TB schijf en eentje uit de 3 bovenstaande SSD's)

of:
#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 72,50€ 72,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 72,50

(alleen en 2TB schijf en later bij een nieuwe pc een SSD)

Ik hoor graag jullie mening hierover om zo te weten wat de beste keus is ;)

Sander

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Je vertelt niet waardoor je tot de conclusie bent gekomen dat een van de harde schijven gammel is. Geen idee of die conclusie dus juist is of niet.

Maar als hij tevreden was met de prestaties van het systeem toen het normaal werkte vraag ik me af of je een SSD moet pushen. Een nieuwe HD zal door de hogere datadichtheid ook al sneller zijn dan de oude en zal dus snelheidswinst geven.

Als hij veel opslagruimte kan gebruiken lijkt een 2TB schijf me daarom het meest nuttig. Als je later toch sneller wilt zou je er evt. voor een bescheiden bedrag een pricewatch: Sandisk ReadyCache Solid State Drive 32GB bij kunnen nemen als hij op Windows 7 of 8 draait. Hoeft er niets overgezet te worden en is dus erg makkelijk toe te voegen.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Gewoon voor de 2TB HDD gaan.

SSD heeft hier weinig nut.

Voorbeeldje. Downloaden van een HD film op een 2 TB disk : 2 uur 13 minuten en 15 sekonden.
Ter vergelijk Downloaden van een HD film op een 128 GB ssd 2 uur 13 minuten en 15 sekonden.

Daarna moet je die film weer naar de HDD kopiëren, want anders is de ssd zo vol; ongeveer 1 minuut.
Met de SSD ben je dus meer tijd kwijt, en meer geld.

Verwijderd

Topicstarter
CaptJackSparrow schreef op zaterdag 14 december 2013 @ 15:36:
Je vertelt niet waardoor je tot de conclusie bent gekomen dat een van de harde schijven gammel is. Geen idee of die conclusie dus juist is of niet.

Maar als hij tevreden was met de prestaties van het systeem toen het normaal werkte vraag ik me af of je een SSD moet pushen. Een nieuwe HD zal door de hogere datadichtheid ook al sneller zijn dan de oude en zal dus snelheidswinst geven.

Als hij veel opslagruimte kan gebruiken lijkt een 2TB schijf me daarom het meest nuttig. Als je later toch sneller wilt zou je er evt. voor een bescheiden bedrag een pricewatch: Sandisk ReadyCache Solid State Drive 32GB bij kunnen nemen als hij op Windows 7 of 8 draait. Hoeft er niets overgezet te worden en is dus erg makkelijk toe te voegen.
Ok man, hardstikke bedankt :)
Reepje schreef op zaterdag 14 december 2013 @ 15:44:
Gewoon voor de 2TB HDD gaan.

SSD heeft hier weinig nut.

Voorbeeldje. Downloaden van een HD film op een 2 TB disk : 2 uur 13 minuten en 15 sekonden.
Ter vergelijk Downloaden van een HD film op een 128 GB ssd 2 uur 13 minuten en 15 sekonden.

Daarna moet je die film weer naar de HDD kopiëren, want anders is de ssd zo vol; ongeveer 1 minuut.
Met de SSD ben je dus meer tijd kwijt, en meer geld.
Dus jij vindt het beter om voor een 2TB schijf te gaan ipv een SSD.

Nou heren, bedankt voor het advies, ik ga morgen meteen een 2TB schijf bestellen.
We zien elkaar nog wel eens op het forum ;) .

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 27-02 09:10
Voor 130 euro kan je ook een 3TB of zelfs een 4TB kopen, waarom dan maar 2TB? Lijkt me als je graag je film collectie bijhoudt meer altijd beter is en je had een budget gestelt waar je nu nog ver onder blijft. Ik neem je niks kwalijk maar vraag het me af. Je zou zelfs 2 schijven kunnen kopen 2x 2TB of anders 2x 1,5TB als het budget zo vast staat. Kun je een backup bijhouden of RAID maar dat lijkt me onnodig voor gewoon gebruik.

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 00:22
S-ATA 300 is prima voor de huidige SSD's. Normale hardeschijven komen niet in de buurt van de bandbreedte die S-ATA 300 kan leveren, een SSD in de praktijk ook bijna niet.

Het downloaden zal niet sneller gaan wanneer je de computer upgrade met een SSD. Wel gaat er een wereld voor je open qua snelheid van de computer zelf (Opstarten PC, opstarten programma's, multistasken). Mijn advies is dus zeker voor een SSD gaan die je (eventueel) mee kan nemen naar een nieuwe upgrade als je vader daar aan toe is.

In je openingspost geef je aan dat je vader veel muziek en films download. Wat is veel? Is je vader een type archief-ambtenaar óf verwijdert hij de films wanneer hij ze heeft gezien? Als je vader inderdaad een backup wil maken van torrents/ nieuwsgroepen kan je beter een grote hardeschijf nemen, maar als je écht een UPgrade wilt, waar je wat merkt aan snelheid/ prestaties, dan is mijn advies zeker te kiezen voor een SSD met een losse opslag schijf ernaast.

Wat Reepje hierboven roept over 'tijdsverlies' door een extra handeling van kopieren van SSD naar HDD, geeft mij een grote glimlach. Waarschijnlijk heeft deze 'tweaker' nog nooit de instellingen gevonden in dergelijke programma's waar je de download map/ folder prima zelf kan kiezen, dus ook op een andere schijf.

[ Voor 2% gewijzigd door Hammetje op 14-12-2013 22:11 . Reden: typo ]

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Verwijderd

Topicstarter
grannymark schreef op zaterdag 14 december 2013 @ 22:10:
S-ATA 300 is prima voor de huidige SSD's. Normale hardeschijven komen niet in de buurt van de bandbreedte die S-ATA 300 kan leveren, een SSD in de praktijk ook bijna niet.

Het downloaden zal niet sneller gaan wanneer je de computer upgrade met een SSD. Wel gaat er een wereld voor je open qua snelheid van de computer zelf (Opstarten PC, opstarten programma's, multistasken). Mijn advies is dus zeker voor een SSD gaan die je (eventueel) mee kan nemen naar een nieuwe upgrade als je vader daar aan toe is.

In je openingspost geef je aan dat je vader veel muziek en films download. Wat is veel? Is je vader een type archief-ambtenaar óf verwijdert hij de films wanneer hij ze heeft gezien? Als je vader inderdaad een backup wil maken van torrents/ nieuwsgroepen kan je beter een grote hardeschijf nemen, maar als je écht een UPgrade wilt, waar je wat merkt aan snelheid/ prestaties, dan is mijn advies zeker te kiezen voor een SSD met een losse opslag schijf ernaast.

Wat Reepje hierboven roept over 'tijdsverlies' door een extra handeling van kopieren van SSD naar HDD, geeft mij een grote glimlach. Waarschijnlijk heeft deze 'tweaker' nog nooit de instellingen gevonden in dergelijke programma's waar je de download map/ folder prima zelf kan kiezen, dus ook op een andere schijf.
Bedankt voor je antwoord, helaas heeft mijn pa die schijf al besteld en is niet van plan om de bestelling te cancellen. Maar over een paar maanden overweegt hij dan of hij nog een ssd neemt. Hardstikke bedankt! ;)
Pagina: 1