Hyper-V Server testserver

Pagina: 1
Acties:

• Doxie
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01-03 08:56
Hallo,

Nadat zowel DeLL als HP er niet in slagen om binnen de 10 werkdagen een prijs (!!!) te bezorgen voor 1 van hun workstations en vragen over leveringstermijnen moeilijker te beantwoorden lijken dan the meaning of live, heb ik besloten zelf een systeem te bouwen.

Het toestel is bedoeld om in een thuiskantoor een labo/test omgeving met hyper-v op te zetten. Veel geheugen en verschillende snelle schijven. De processor lijkt me minder belangrijk.

Het originele budget was +/- 5000 euro, gebaseerd op de workstation prijzen van hogergenoemde fabrikanten. Dit budget blijft in principe gelijk, maar als het goedkoper kan, dan graag!

Belangrijk buiten snelheid en stabiliteit is 'stilte'. Ik ben best bereid om enkele euro's te betalen om alles stiller te maken.

Zijn er uit onderstaande componenten (case, power supply) die ik zou kunnen vervangen door stillere varianten.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E5-2620 v2 Boxed€ 342,48€ 342,48
1Asus P9-X79 Pro€ 262,90€ 262,90
1EVGA GeForce GT 610 1GB€ 35,50€ 35,50
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 88,-€ 88,-
1Intel Pro/1000 PT Dual Port€ 126,30€ 126,30
1Corsair Vengeance 64GB 1600Mhz CL9€ 596,60€ 596,60
1Thermaltake Toughpower 1000W€ 0,-€ 0,-
2Samsung 840 series Pro 256GB€ 193,85€ 387,70
2Samsung 840 series Pro 512GB€ 372,99€ 745,98
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.585,46

Verder zijn alle tips ideeën welkom om de best mogelijke test omgeving te maken!

Thanks!

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:41
Vreemd mbt prijsopgaaf van Dell en HP. Je weet dat HP niet rechtstreeks verkoopt maar via resellers? En met Dell nog nooit meegemaakt dat het zo lang duurt, de levertijden is wel bekend, maar dat terzijde :)

Hoe intensief gaat de server gebruikt worden? Hoeveel gelijktijdige gebruikers. Als dat relatief weinig is kan je ook veel uit dit topic halen: Zuinige ESXi Server

Heb je ook iets van een backup-oplossing in gedachten?

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik zou met een dergelijke hoeveelheid geheugen aan registered DIMMs gaan denken = behoorlijk server moederbord ipv verdedeld desktop bord. Kijk eens naar een Supermicro bord bijvoorbeeld. Wil je losse schijven draaien of mirrors?

• benurk!
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-03 11:39
Voor echte stilte zou ik een videokaart nemen met passieve koeling: pricewatch: Asus GT610-SL-2GD3-L

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:33
Ik zou er ook 1 of 2 traditionele schijven in doen voor massa opslag. Je wilt je relatief dure SSD opslag niet verkloten met het opslaan van iso's en eventueel ander materiaal dat niet veel performance nodig heeft.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:51
Ik zou wat meer server-class gaan, nu weet ik niet hoe dat bij jullie zit maar de kans dat die 'test'-server de komende 7 jaar productie draait is redelijk groot :P

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E5-2620 v2 Boxed€ 342,48€ 342,48
1Supermicro X9DRi-F€ 372,10€ 372,10
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 88,-€ 88,-
2Delock Cable mini SAS 36pin > 4x SATA metal (SFF 8087 > 4x SATA) 50cm€ 16,75€ 33,50
1Kingston ValueRAM KVR16R11D4K4/64€ 602,50€ 602,50
1HP Smart Array P410/512 BBWC 2 Int ports€ 314,60€ 314,60
1Seasonic G-Serie 550Watt€ 85,10€ 85,10
3Samsung 840 series Pro 512GB€ 372,99€ 1.118,97
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.957,25

Met deze setup heb je meer dan voldoende mogelijkheden om uit te breiden (2e proc, meer ram, meer schijven), je hebt een ondersteunde controller met writecache om je SSD's in RAID5 te zetten (of je neemt een 4e SSD en maakt RAID 10 als je echt bang bent voor de writes).

Maar eigenlijk zou ik toch aanraden een echte server te nemen (en dus maar even te wachten op de offertes). Bij Dell kun je online van alles bij elkaar klikken en daar een offerte over opvragen, bij HP kun je niet rechtstreeks bestellen maar moet je bij iemand als Spare IT of i3-groep zijn. Spare- IT heeft ook een soort 'webshop' maar dan moet je zelf wel redelijk inlezen in de quickspecs van je server om dat goed te krijgen. Als je een opzetje maakt willen ze overigens wel gewoon helpen de kinken uit de kabels te krijgen :)

[ Voor 6% gewijzigd door Paul op 14-12-2013 12:21 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Freezerator schreef op zaterdag 14 december 2013 @ 11:40:
Vreemd mbt prijsopgaaf van Dell en HP. Je weet dat HP niet rechtstreeks verkoopt maar via resellers? En met Dell nog nooit meegemaakt dat het zo lang duurt, de levertijden is wel bekend, maar dat terzijde :)
Dell is afhankelijk van welke accountmanager je hebt. Mijn huidige accountmanager is echt een idioot. Ik heb nog een tijdje geprobeerd via internet te bestellen ipv via hem, maar zelfs dan komen mijn bestellingen bij hem terecht. Ik bestel dus bijna geen Dell meer, en als ik dat wel doe, dan doe ik dat via de buurman.

Ik heb nog geen tijd gehad om beklag te doen over hem en om een andere accountmanager te vragen.

Maar HP is prima hoor. Afhankelijk van de reseller heb je gewoon binnen een paar uur een offerte. En een goede reseller kan ook al je vragen uitzetten bij de juiste partijen zodat je binnen een werkdag antwoord hebt. Het lijkt erop alsof TS niet zo'n snelle reseller heeft :)

Ik zou overigens geen consumentenspul gebruiken voor Hyper-V. Hyper-V kan beter met consumentenhardware omgaan dan vSphere, maar echt probleemloos werkt het vaak niet.

• Doxie
Trommelrem schreef op zaterdag 14 december 2013 @ 12:20:
[...]
Dell is afhankelijk van welke accountmanager je hebt. Mijn huidige accountmanager is echt een idioot. Ik heb nog een tijdje geprobeerd via internet te bestellen ipv via hem, maar zelfs dan komen mijn bestellingen bij hem terecht. Ik bestel dus bijna geen Dell meer, en als ik dat wel doe, dan doe ik dat via de buurman.

Ik heb nog geen tijd gehad om beklag te doen over hem en om een andere accountmanager te vragen.

Maar HP is prima hoor. Afhankelijk van de reseller heb je gewoon binnen een paar uur een offerte. En een goede reseller kan ook al je vragen uitzetten bij de juiste partijen zodat je binnen een werkdag antwoord hebt. Het lijkt erop alsof TS niet zo'n snelle reseller heeft :)

Ik zou overigens geen consumentenspul gebruiken voor Hyper-V. Hyper-V kan beter met consumentenhardware omgaan dan vSphere, maar echt probleemloos werkt het vaak niet.
Ja de prijsopgave van HP loopt idd via een dealer, de grootste van de streek, maar volgens hem moet HP zijn voorgestelde configuratie goedkeuren + er een prijs op plakken. DeLL is me idd ook sterk tegengevallen, in het verleden veel gekocht maar nu moet ik er constant achteraan offerte's kloppen niet, voor elke aanpassing moet ik zelf achteraan en minimaal 3 keer bellen/mail. Ik wil best een beetje primium betalen, maar alleen voor primium service. Het is bizar om vast te stellen hoe moeilijk het is om een niet standaard config te kopen. Persoonlijk zou ik niets liver hebben dan bestellen, afrekennen en met de doos naar huis.

Ik wou idd ook gaan voor een workstation class machine, omwille van het geluid dat de meeste servers nog steeds produceren! Nu bovenal zou ik het toestel ook snel willen hebben :) Vandaar de zelfbouw tour op!

• Doxie
Craven schreef op zaterdag 14 december 2013 @ 12:10:
Ik zou er ook 1 of 2 traditionele schijven in doen voor massa opslag. Je wilt je relatief dure SSD opslag niet verkloten met het opslaan van iso's en eventueel ander materiaal dat niet veel performance nodig heeft.
Ik heb ook een Synology 1512+ met 15TB aan opslag die alle massa opslag voor hun rekening gaan nemen.

• Trommelrem
Doxie schreef op zaterdag 14 december 2013 @ 12:35:
[...]

Ik wil best een beetje primium betalen, maar alleen voor primium service. Het is bizar om vast te stellen hoe moeilijk het is om een niet standaard config te kopen.
Ik heb een keer een accountmanager gehad, naam zal ik niet noemen, maar die was erg goed. Aangepaste configuratie? Geen probleem. Andere vereisten dan standaardvereisten die niet in een hokje passen? Geen probleem. Helaas is hij doorgegroeid naar een andere afdeling en kreeg ik deze idioot.

Ik bestel nog steeds weleens Dell omdat ik de service achteraf zeer goed vind (iets beter dan HP en Lenovo zelfs). Maar Dell moet wel echt hun accountmanagersysteem verbeteren. Vroeger was het een tiental bestellingen per maand, tegenwoordig hooguit enkele per jaar. Ik begrijp je frustratie. Mijn advies: Zoek een betere reseller van HP.

[ Voor 4% gewijzigd door Trommelrem op 14-12-2013 12:43 ]

• Doxie
Freezerator schreef op zaterdag 14 december 2013 @ 11:40:

Hoe intensief gaat de server gebruikt worden? Hoeveel gelijktijdige gebruikers. Als dat relatief weinig is kan je ook veel uit dit topic halen: Zuinige ESXi Server

Heb je ook iets van een backup-oplossing in gedachten?
Bedankt, ik ga het topic doornemen.

De load zal zich beperken tot 1 a 3 gelijktijdige gebruikers + automatisatie scripts. Het gebruik gaat dus vooral in pieken zijn.

Backup zal zich beperken tot 1 keer per week naar de Synology 1512+! Eventueel zullen er binnen de VM's apparte backups draaien van de specifieke data (database, AD, etc..)

Het is vooral de bedoeling om comfortabel, snel enkele VM's op te kunnen brengen om een klant zijn omgeving of setup te kunnen emuleren en testen te doen. Hier moet je dan denken aan AD, SQL server SharePoint, ADFS, UAG, external, internal client,......

• Doxie
wagenveld schreef op zaterdag 14 december 2013 @ 11:48:
Ik zou met een dergelijke hoeveelheid geheugen aan registered DIMMs gaan denken = behoorlijk server moederbord ipv verdedeld desktop bord. Kijk eens naar een Supermicro bord bijvoorbeeld. Wil je losse schijven draaien of mirrors?
De borden zijn me niet zo bekend, ik ben eerder software dan hardware mens. Welke zou je aanreden, en deze kunnen het geheugen aan?

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Paul was al zo vooruitziend, zie zijn post :)

• Doxie
Paul schreef op zaterdag 14 december 2013 @ 12:18:
Ik zou wat meer server-class gaan, nu weet ik niet hoe dat bij jullie zit maar de kans dat die 'test'-server de komende 7 jaar productie draait is redelijk groot :P

Met deze setup heb je meer dan voldoende mogelijkheden om uit te breiden (2e proc, meer ram, meer schijven), je hebt een ondersteunde controller met writecache om je SSD's in RAID5 te zetten (of je neemt een 4e SSD en maakt RAID 10 als je echt bang bent voor de writes).

Maar eigenlijk zou ik toch aanraden een echte server te nemen (en dus maar even te wachten op de offertes). Bij Dell kun je online van alles bij elkaar klikken en daar een offerte over opvragen, bij HP kun je niet rechtstreeks bestellen maar moet je bij iemand als Spare IT of i3-groep zijn. Spare- IT heeft ook een soort 'webshop' maar dan moet je zelf wel redelijk inlezen in de quickspecs van je server om dat goed te krijgen. Als je een opzetje maakt willen ze overigens wel gewoon helpen de kinken uit de kabels te krijgen :)
Bedankt Paul voor je erg intressante post.

Mee eens dat in een bedrijf test nogal eens snel productie gaat worden. Deze machine is voormezelf bedoel om een klant zijn omgeveing te kunnen nabouwen en voor personal training doeleinde.

Ik sta weigerachtig tov een echte server omwille van het lawaai dat deze dingen nog maken. Of heb je weet van 'stille' servers?

Ik je voorgestellede configuratie in detail bekijken.

nogmaals bedankt

• Trommelrem
Doxie schreef op zaterdag 14 december 2013 @ 12:58:
Ik sta weigerachtig tov een echte server omwille van het lawaai dat deze dingen nog maken. Of heb je weet van 'stille' servers?
Veel krachtige tower servers zijn tegenwoordig redelijk stil?

Ik heb een oude Dell R805 (rack) thuis staan. De fans gaan pas maximaal draaien op het moment dat je de klep opent. Met de klep dicht maakt de server niet eens zo veel meer lawaai dan een krachtige desktop. Pas als je een server uit het rack haalt, en apart draait, dan hoor je goed of servers nou echt stil zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Trommelrem op 14-12-2013 13:08 ]

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:51
De PowerEdge T110 is bijzonder stil, of dat voor de andere T-modellen ook geldt weet ik niet. Tower-servers van HP heb ik geen ervaring mee, de rack-modellen zijn in ieder geval niet geoptimaliseerd voor geluid :P

Je betaalt je bij Dell en HP wel scheel aan storage, maar als je er support op wilt moet je wel. Voordat je bij HP aan de VE-modellen SSD begint, zoek eerst de datasheets op. De VE is bedoeld als boot-schijfje. Ik kan de I/O-belasting van je omgeving niet inschatten maar bij zwaar gebruik gaan de VE's volgens specificaties wel significant eerder stuk.

Ik heb in diezelfde specs nog geen significant verschil gevonden tussen de 6G SAS ME en de 6G SATA ME, maar die 2e kost wel maar de helft 8)7 IOPS gelijk, throughput gelijk, lifetime gelijk...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Trommelrem
Paul schreef op zaterdag 14 december 2013 @ 16:37:
De PowerEdge T110 is bijzonder stil, of dat voor de andere T-modellen ook geldt weet ik niet. Tower-servers van HP heb ik geen ervaring mee, de rack-modellen zijn in ieder geval niet geoptimaliseerd voor geluid :P
Ik heb een T110 nu naast mij staan, maar hij is niet bijzonder stil. Ik heb stillere servers gehoord. Hij is wel stil genoeg om in een kantoorruimte te draaien.

Het is een leuke instapserver. Deze heeft 8 threads en 16 GB RAM en ik heb er een aantal SSD's en een DX11 kaart in gestopt. Ik heb hem in gebruik als RemoteFX testmachine. Voor een kleine testomgeving is het absoluut een leuke machine. Ik vind wel dat de machine veel warmte genereert.

[ Voor 3% gewijzigd door Trommelrem op 14-12-2013 17:13 ]

Pagina: 1