Upgrade\Salvageproject GamePC

Pagina: 1
Acties:

• your_rival
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025
Goedemorgen allemaal,

Twee weken terug kwam ik er tot mijn grote schrik achter dat mijn geliefde videokaartje is overleden (rare strepen over het beeld, textures die niet meer laadden, enz.). :'(
Nu ben ik me dus aan het oriënteren op nieuwe aankopen om daarmee het systeempje te upgraden. ik had hier een aantal vragen over.
Ten eerste maar eens een overzichtje van wat er in mijn kast zit:

In juli 2008 heb ik onderstaand systeem gekocht:
MSI P43 Neo-F
HIS radeon HD4850, 512mb, GDDR3
Intel core 2 duo, E8400
Kingston KVR800D2N5K2/4G, 4096 MB, DDR2, PC6400 , 800MHz.
Xilence 500W voeding
Samsung Spinpoint T166, 320 Gb
een generic dvdbrandertje (Lite-On LH-20A1S)
En dat allemaal in een mooie Antec 300 case, waarvan ik wel moet opmerken dat de fan bovenop jammer genoeg de geest heeft gegeven.

een kleine twee jaar geleden was het (door een kapot moederbord) nodig om een kleine vervanging uit te voeren. Het moederbord, werkgeheugen en de cpu zijn toen vervangen door:

ASUS P8H61-M LE
Intel core i3 2100
Kingston HyperX KHX1600C9D3/4G, 4096 MB, DDR3.

Van alle onderdelen heb ik de dozen enzo nog, dus als meer informatie handig is, kan ik die geven.

De eerste vraag is, wat valt er nog te redden? O-) Ik snap dat alles verschrikkelijk outdated is tegenwoordig, maar alles wat niet nieuw gekocht hoeft te worden, scheelt weer natuurlijk. ik ben ook maar een arme student ;)
Ten tweede: Als ik de harde schijf behoudt, kan ik die dan gewoon weer aan andere onderdelen koppelen? Dit vraag ik me af omdat dat dan toch zou betekenen dat ik niet weer een OS hoef te kopen? Of onderschat ik nu de sluwheid van Microsoft? :9
En de laatste vraag gaat natuurlijk over geld; in welke prijsklasse moet ik denken? Ik kan zelf niet echt een richting noemen qua bedrag, omdat het voor mij dus niet helder is wat er gekocht moet worden. Als er een compleet nieuw systeem moet komen (wat ik vanzelfsprekend niet hoop), zat ik te kijken naar basisgamesysteem van de BBG. Dat lijkt me qua prijs voor een nieuw systeem wel redelijk.

Alle rand apparatuur heb ik al.
Ik ben alleen in het weekend bij deze pc in de buurt dus dagenlang gamen is er niet bij. Zeg een paar (max. 10) uurtjes zal hij zwaar worden belast. Verder zal hij doordeweeks door mijn moeder waarschijnlijk gebruikt worden voor een beetje mailen, facebooken, word-dingetjes en internet. Geen hele zware belasting dus. Handig om te vermelden is misschien ook nog wel dat ik niet van plan ben om te gaan overclocken, welke mate dan ook.

Het zou erg fijn zijn als jullie kunnen helpen, ik loop qua kennis zo'n 5 jaar achter (al doe ik mijn best om, tussen de bedrijven door, die kennis bij te spijkeren haha).

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-02 23:46

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Vraag één opties:

1. De snelle fix:
Koop een gelijke of betere videokaart (nieuw of tweedehands) en klaar.
2. De upgrade:
Koop bovenstaande en ook een snellere socket 1155 cpu (nieuw of tweedehands) en eventueel 4gb ram erbij.
3: De vernieuwing:
Verkoop dit systeem (of geef het aan je moeder ;) die heeft genoeg aan de igp gok ik ) en ga voor een compleet nieuwe pc zodat je er weer goed bij zit de komende jaren.

Duidelijk mag zijn dat de eerste optie het makkelijkst en goedkoopst is maar het minste toevoegt, en de laatste optie geheel afhankelijk is van wat je uiteindelijk wil besteden aan een goed werkende pc. Dus kijk eerst eens in de pricewatch en vraag & aanbod wat het gaat kosten om optie 2 te bewerkstelligen.

Vraag twee: ja je kan een harddisk gewoon in een nieuwe pc gebruiken alleen zal je voor het beste resultaat het OS (Windows) opnieuw moeten installeren (inclusief drivers en programma's) en of je dan Windows opnieuw geactiveerd krijgt is dan de gok ;)

Vraag drie: Meer dan een basis gamesysteem lijkt me ook overbodig in jouw geval inderdaad, maar je zal toch echt je budget moeten vaststellen om hier degelijk advies op maat te krijgen.

Ps als je dan iets bij een winkel gaat bestellen vergeet dan niet een nieuwe fan voor je Antec kast mee te bestellen.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:16
Ik zou in ieder geval beginnen met de voeding en de videokaart (misschien is het wel de voeding die de videokaart heeft gesloopt).
Als je niet al teveel verwacht van het gamen kun je voorlopig met de i3 en 4GB vooruit, anders dit upgraden (i5, 8GB).
Wil je dat andere taken wat sneller werken kun je een SSD overwegen, alleen zul je dan wel windows erop moeten installeren (in principe moet dat lukken met dezelfde licentie als die je nu gebruikt).

Een voeding kost zo'n 35-55 euro, afhankelijk van wat voor videokaart je neemt.
Bij een zuinig kaartje kun je kijken naar een be quiet 350W of corsair 430W, bij een wat betere videokaart kun je kijken naar een seasonic 520W of XFX 550W. (om maar een paar voorbeelden te noemen)

Een SSD kost 70-140 euro, afhankelijk van de grootte (120 of 250GB). Op een 120GB kun je windows en wat software installeren, maar waarschijnlijk niet al je games (die moeten dan op de 320GB HDD).
Op de 250GB SSD passen waarschijnlijk wel al je games, maar dan bv weer niet je video collectie.

Wat voor beeldscherm/resolutie heb je?
Als je niet teveel eist van het gamen heb je al goede videokaarten onder de 100 euro (bv een 7770), wil je wat meer kracht kun je kijken naar de 7850. Wil je de nieuwere games op high spelen zou ik minimaal kijken naar een R9 270.
Helaas is er tussen pakweg 175 euro en 250 euro niks interessants te koop, maar daarboven heb je bv de 770 of R9 280X (waarbij je dan eigenlijk een 500W+ voeding nodig hebt).
Wat betreft videokaart moet je dus echt even kijken naar je budget en benchmarks.

Verwacht je inderdaad wat meer van de nieuwste games zou ik er nog een reepje van 4GB geheugen bij zetten, hoeft niet exact hetzelfde te zijn maar ik zou er wat betreft specs wel zo dichtbij mogelijk gaan zitten (in ieder geval DDR3, MHz, cas latency).
Wel heb je dan een 64bit windows versie nodig (weet niet of je dat hebt).

• your_rival
Goedemiddag!

Allereerst excuses voor de late reactie, afgelopen tijd was wat hectisch qua studie en natuurlijk de feestdagen. :X

Ik heb nog eens goed nagedacht en overlegd en heb besloten dat het tijd is voor een heel nieuw systeem. Dus dat vraagstuk is opgelost haha.

Ik ben van plan om bij azerty de onderdelen te kopen en hem te laten assembleren (heb met deze winkel erg goede ervaringen). Ik wil ze dan vragen of het mogelijk is dat ze de harde schijf uit mijn huidige computer in de nieuwe zetten. Denken jullie dat dit mogelijk/handig/de moeite waard is? ik hoop hiermee de aanschaf van een nieuw besturingssysteem te voorkomen. (Vond windows de vorige keer ook al zo'n aanslag op m'n banksaldo haha). Ik heb momenteel 64bit windows 7. Deze is uiteraard legitiem, maar ik heb nog nooit windows geherinstalleerd dus ik weet niet of dit mogelijk/veel werk is op een ander systeem?

Dus even op een rijtje, voor het overzicht:
Ben op zoek naar een nieuwe pc, budget ligt zo tegen de 600 euro. Daarin zit dus alleen de kast. alle randapparatuur heb ik al/nog (er werd nog gevraagd naar de resolutie van mijn scherm, deze is 1680x1050). Eisen zijn hetzelfde gebleven: doordeweeks mail/internet/bankzaken, in het weekend een paar uurtjes gamen. Ben niet van plan te gaan overclocken of te gaan modden. Verder hoef ik echt niet het beste van het beste, dat is me die paar uurtjes in de week niet waard.
Ondanks dat ik al een harde schijf van 320 gb heb, wil ik toch graag een andere erbij (ergens in de grootte van een tb), voor opslag van vanalles.

Ik hoop dat jullie kunnen en willen helpen met het samenstellen van een verlaat kerstkadootje haha! _/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door your_rival op 28-12-2013 11:55 ]

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:16

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• your_rival
Goeiemiddag!

Ja ik had inderdaad al naar de nieuwste BBG gekeken, en dan vooral naar de basisgamesysteem á 560 op het moment van schrijven. Dat past qua budget eigenlijk precies. Ik zou mezelf niet zijn als ik tóch wat vragen had haha.

De processor is ook (deels) gekozen omdat hij overgeklokt kan worden, dit ben ik niet van plan. is het dan nog raadzaam om toch naar andere processoren te kijken?

Ook was er een vraag uit mijn vorige post onbeantwoord gebleven:
your_rival schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 11:51:
Ik ben van plan om bij azerty de onderdelen te kopen en hem te laten assembleren (heb met deze winkel erg goede ervaringen). Ik wil ze dan vragen of het mogelijk is dat ze de harde schijf uit mijn huidige computer in de nieuwe zetten. Denken jullie dat dit mogelijk/handig/de moeite waard is? ik hoop hiermee de aanschaf van een nieuw besturingssysteem te voorkomen. (Vond windows de vorige keer ook al zo'n aanslag op m'n banksaldo haha). Ik heb momenteel 64bit windows 7. Deze is uiteraard legitiem, maar ik heb nog nooit windows geherinstalleerd dus ik weet niet of dit mogelijk/veel werk is op een ander systeem?
Als dat niet zo is, ben ik van plan om dat systeem te bestellen, inclusief een optisch station. Heeft iemand nog op of aanmerkingen? of iets waaraan ik moet denken?

In ieder geval wil ik jullie hartelijk bedanken voor de tijd en moeite!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:16
Windows kun je gewoon opnieuw installeren op een nieuw systeem. Een harde schijf installeren is één van de makkelijkste dingen om zelf te doen. Kast open, harde schijf vastschroeven, kabels aansluiten en kast weer dicht.

Qua processor, voor rond de 100 euro is er niet veel anders dat interessant is op het AM3+ socket. Bovendien is zo'n overklok-processor in de toekomst beter te verkopen dan een processor die daar niet voor bedoeld was. En misschien wil je in de toekomst toch stiekem zelf eens een beetje overklokken ;)

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Pagina: 1