Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[S2012R2] Verlies van ruimte op virtual disk

Pagina: 1
Acties:

• Telco
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-08-2024

Telco

Biertje?

Topicstarter
Ik ben aan het testen met een Win 2012 server r2 en de storage loopt niet lekker. De server moet een Windows Home Server (v1) vervangen, waarin de harddisken ook al in een pool staan. Maar in tegenstelling tot WHS snoept de nieuwe server ongeveer een vijfde van mijn ruimte weg. Wat doe ik verkeerd?

Het idee van de opzet is dat er zoveel mogelijk ruimte is op de server, deze wordt primair gebruikt voor het opslaan van filmpjes etc, belangrijke data staat weggeschreven naar een NAS met backup. In de server zitten 4 harddisks met gezamelijk circa 5TB aan opslagcapaciteit. Bij het aanmaken van de storage pool wordt dit ook netjes gerapporteerd in het dashboard. Wanneer ik de volledige ruimte echter toewijs aan een nieuwe storage pool (zonder verdere raid oid) blijft er slechts 3.2 TB over. Wat doe ik verkeerd? Is er een manier om de volledige capaciteit te blijven gebruiken zoals ik dit in WHS ook kon?

Vandaag geen signature

• Linke Loe
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 28-11 07:57
Welk RAID level heft de storage pool in je home server en in de nieuwe server? Als je namelijk RAID0 in de WHS hebt en RAID5 in de nieuwe server, verklaart dat het verschil.

Edit: Ik zie nu dat je geen RAID toepast... Dan gaat bovenstaand verhaal van mij niet op natuurlijk...

[ Voor 23% gewijzigd door Linke Loe op 14-12-2013 12:39 ]

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:39
Niet toevallig protection toegepast op je storage pool?

• Telco
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-08-2024

Telco

Biertje?

Topicstarter
Nee, ze zijn helemaal kaal opgezet. Het wordt nog wat vager: Als ik de properties opvraag van de pool dan geeft deze aan dat er 3.18TB used space is, terwijl het volume nog geheel leeg is. Het lijkt wel of er ergens een instelling van de pool verkeerd gaat. Kan dat? Ik heb de pool al eens verwijderd en opnieuw aangemaakt, maar dat mag niet helpen.

Vandaag geen signature

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Doe 's wat screenshot plaatsen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• msap
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-07-2021
Het lijkt erop dat je bij het aanmaken van de storage pool, 1 disk als hotspare hebt toegevoegd ipv allemaal via automatic. Dat verklaart het verschil in beschikbare ruimte.

• A-star
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-11 19:17
Ik zou zeker geen Storage Spaces gebruiken op die server.
Kijk anders is naar een oplossing zoals Drivepool of Drivebender. Die laten je toe om je schijven te poolen.

Als je dan ook nog bescherming wilt, kan je snapraid gebruiken.
Of ineens naar een totaal oplossing gaan als Flexraid

• LordMorgoth
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

LordMorgoth

Valar Morghulis!

A-star schreef op donderdag 19 december 2013 @ 11:04:
Ik zou zeker geen Storage Spaces gebruiken op die server.
En waarom niet? Zonder onderbouwing is dat maar een loze opmerking?

Daarnaast geeft de topic starter geeft aan dat hij zo veel mogelijk ruimte wil en geen mirroring of parity wil omdat al zijn belangrijke data op een NAS staat.

Telco,

het lijkt erop dat 1 van je schijven als spare is aangemerkt, Zou je eens wat screenshots kunnen posten?

Valar Morghulis! All men must die -- Jaqen H'ghar

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Zoals de anderen al zeggen het lijkt inderdaad een sp+spare. Waarom niet gewoon in disk manager een RAID-0 stripe maken.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Pagina: 1