Hardeschijf niet zichtbaar in BIOS nw systeem, wel in NAS

Pagina: 1
Acties:

• DJ-Anubis
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-11-2024
Ik heb net een nieuw systeempje gebouwd, start perfect op vanaf SSD.
Nu heb ik 2 schijven over in mijn Thecus NAS, dus ik dacht hup, die schijfjes er uit en in m'n nieuwe systeempje voor de bulk opslag.

De schijven worden niet herkend in het nieuwe systeem! Zelfs niet als ik de SSD afkoppel en 1 van de 2 schijven aansluit met de connectors van de SSD... In de BIOS zie ik de SATA schijven niet verschijnen. Plug ik ze terug in de NAS worden ze wel herkend!

Het lijkt in 't nieuwe systeem zelfs alsof de schijven niet 'opspinnen'. Iemand enig idee wel basaal iets ik hier over het hoofd zie? 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door DJ-Anubis op 14-12-2013 09:45 ]

"Het leven is als een neus, je moet er uit halen wat er in zit ... "

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Heb je er wel een voeding op aan gesloten?

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• DJ-Anubis
Natuurlijk, zou wel erg basaal zijn :D
Dus zelfs met de connectors (stroom en SATA) van de SSD wordt hij niet herkend. Plug ik hem om in de NAS gaat het wel goed.

Voor de volledigheid, het gaat om een gigabyte ga-z87x oc bordje met 2 x 1 TB Samsung schijven. SSD is een Samsung 840 Pro

[ Voor 27% gewijzigd door DJ-Anubis op 14-12-2013 09:48 ]

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-01 19:53
Is je voeding wel zwaar genoeg voor het systeem? Probeer eens te booten met 1 reepje geheugen, mobo+cpu en één hd.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Als je niet merkt dat de hd spint dan heeft deze gewoon geen stroom.
leg een aparte stroom kabel aan, of probeer een andere, kontroleer de stekkers goed.

Heb je de controller aan staan waar de hd op aangesloten staat(in de bios dus).

[ Voor 21% gewijzigd door jan99999 op 14-12-2013 10:06 ]

• DJ-Anubis
@RedHat verbruikt een normale HDD zo veel meer dan een SSD dan?

@jan999etc controllers staan aan, heb dus wel de stroomkabel van de SSD geprobeerd, maar bood ook geen soelaas.

De 2 HD's waren als RAID geformatteerd in de Thecus, maar dat zou voor de zichtbaarheid in de BIOS toch niets uit moeten maken? Vroeger moest je ook altijd nog wat met master/slave settings, maar dat is met SATA toch verleden tijd?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
DJ-Anubis schreef op zaterdag 14 december 2013 @ 10:22:
@RedHat verbruikt een normale HDD zo veel meer dan een SSD dan?
Stroomverbruik is ongeveer hetzelfde maar een HDD vraagt een behoorlijke hoeveelheid om op te spinnen.

In ieder geval hoor je elke HDD meteen te horen als de power eropgaat.

• wimpo
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-12-2025
ik had hetzelfde probleem, uiteindelijk heb ik de schijf moeten formatteren van ext4 naar ntfs (vergeten dat de nas linux ext4 gebruikte). en toen pakte de bios de schijf wel weer. mischien omdat ik eenzelfde schijf er in had hangen die wel ntfs was. dit waren twee identieke schijven (grootte, merk, en type). maar zo heb ik het uiteindelijk voor elkaar gekregen. ik zag de schijf wel staan met het programma minitool partition wizard in windows en zo heb ik de schijf ook kunnen formatteren.
hopelijk heb je hier wat aan.

• jan99999
Kontroleer of je kabels goed zijn, ook je data kabel, probeer andere kabel, andere poort, andere controller.

• jan99999
wimpo schreef op zaterdag 14 december 2013 @ 10:29:
ik had hetzelfde probleem, uiteindelijk heb ik de schijf moeten formatteren van ext4 naar ntfs (vergeten dat de nas linux ext4 gebruikte). en toen pakte de bios de schijf wel weer. mischien omdat ik eenzelfde schijf er in had hangen die wel ntfs was. dit waren twee identieke schijven (grootte, merk, en type). maar zo heb ik het uiteindelijk voor elkaar gekregen. ik zag de schijf wel staan met het programma minitool partition wizard in windows en zo heb ik de schijf ook kunnen formatteren.
hopelijk heb je hier wat aan.
Of hij zichtbaar is in de bios heeft niks te maken met de file systeem die erop staat, dus je had een andere conflict.

• wimpo
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-12-2025
ahci? omdat er een ssd is geïnstalleerd met ntfs als filesystem en de hdd in vermoedelijk ext3 of ext4. of mag dat ook geen conflict geven? kan er zo niks concluderend over vinden.

• DJ-Anubis
Blijft een heel raar probleem, volgende allemaal geprobeerd:

- Andere test voeding aangesloten met uitsluitend de 2 Samsung 1 TB schijven er aan -> niks in BIOS
- Samsung 320 Gb aan bestaande voeding -> gewoon zichtbaar in BIOS
- Samsung 320 + 160 aan bestaande voeding -> gewoon zichtbaar in BIOS
- De 2 Samsung 1TB's in de NAS -> gewoon zichtbaar (en bruikbaar)
- 1 Samsung 1TB geformatteerd naar EXT3 (kan geen NTFS formatteren) -> in nieuwe compu -> niks

Ga maar 2 nieuwe schijven halen denk ik.

Ik hoor de schijven overigens wel gewoon opstarten.

[ Voor 5% gewijzigd door DJ-Anubis op 14-12-2013 13:23 ]

• DJ-Anubis
Na lang testen was ik het zat, nieuwe schijven gehaald. Probleem opgelost. Blijft wel extreem vreemd dat ze nu vrolijk spinnen in m'n nas.

Pagina: 1