Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[wordpress] mysql database backuppen nodig?

Pagina: 1
Acties:

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-11 21:58
Ik heb vandaag voor het eerst mijn website moeten restoren vanuit een backup. Dit is goed gegaan en de website draait weer prima. Voor het restoren heb ik via FTP de gehele website verwijderd en daarna via FTP de gehele website backup terug gezet.

Wat mij verbaasde is dat de website meteen weer goed was, zonder dat ik via de phpmyadmin panel de database hoefde te restoren. Nu zit in mijn root de mysql directory, die ik dus ook altijd backup. Ik heb dus het vermoeden dat ik door de gehele website te backuppen via FTP ook de database backup, klopt dat? Want dan hoef ik dus ook niet meer elke keer via phpmyadmin de database te backuppen of wel?

Eigenlijk is de concrete vraag:
Als je via ftp ook de gehele mysql directory backupt (die dus in de root van mij website staat), is het dan niet meer noodzakelijk de database te backuppen via phpmyadmin?

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-11 11:08

André

Analytics dude

Als je een database binnen je webroot hebt staan heb je wel serieuzere problemen om over na te denken :X

• Web-Brielle
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Een sql die opgeslagen wordt in de ftp? Die is nieuw voor mij.. Heb ongeveer 50 websites in onderhoud en nergens ben ik dit tegengekomen.. Via phpmyadmin zo af en toe een export maken.. Of sla je deze hierna zelf op op de ftp?

2x BambuLab X1CC 3D Printer - Omtech 60w Co2 Laser - Cloudray 30w Fiber Laser

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-11 19:55
waarschijnlijk was de DB gewoon nog intact en is bij het herstellen van alle bestanden op de ftp daarna weer netjes verbinding gelegd met de DB

• ytterx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-11 00:34
Wat wel aan te raden is is de database alsnog controlleren op fouten/invalide data. Het ligt er aan wat de oorzaak is waardoor je een back-up moest terug zetten of dit ook daadwerkelijk nodig is dat de database alsnog moet worden teruggezet.

• pickboy
ik laat overigens elke week automatisch een backup maken van de db die dan in mijn mailbox verschijnt, mocht het nodig zijn kan ik die ook gewoon terugzetten. FTP backup doe ik elke 3 maanden ofzo, daar verandert toch niet veel, je mist hooguit enkele plaatjes. Maar dat is dan in mijn geval zo, zal niet voor iedereen gelijk zijn.

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:39

_Thanatos_

Ja, en kaal

Ik weet niet of phpmyadmin uberhaupt wel de geschikte tool is om te backuppen. Ik zou eerder de backup-functionaliteit van de server gebruiken, die ergens neer laten zetten, en dat vervolgens downloaden (of lekker laten staan).

De hele directory downloaden is geen backup. Dat is een kopie. Van alle databases met alle serverspecifieke metadata, en zonder mogelijkheid om de backups differentieel of incrementeel te maken, en zonder systeem om backups periodiek te laten maken. Ohja, en de server zou best eens nog dingen in het geheugen kunnen hebben die nog niet geflushed zijn.

Daarbij, als je zoiets "restored" dan kun je er donder op zeggen dat de server in de war raakt en de boel gaat verminken, omdat hij andere data verwacht dan er ineens op disk staat. Memory caches versus data op disk, of andere interne structuren die niet meer matchen. Enge shit, dit.

Los van dit zou ik verwachten dat de server de bestanden lockt, zodat andere applicaties niet met de bestanden kunnen rommelen, waardoor je voor zo'n """"backup"""" altijd je website op zwart moet zetten. Niet. Doen. Dus.

[ Voor 4% gewijzigd door _Thanatos_ op 13-12-2013 23:25 ]

日本!🎌

• pickboy
ik heb het een keer getest en toen ging het terugzetten van de DB goed. Dus vandaar dat ik het zo gelaten heb.

Verwijderd

Volgens mij is dit een veel te vage vraag. Waar exact heb je je database staan en wat exact heb je terug gezet via FTP. Dan kunnen we er misschien uitkomen wat er net gebeurd is en een sluitend antwoord formuleren.

• pickboy
je moet altijd OOK een backup van je database maken, als je database kapot gaat (om wat voor reden dan ook) heb je helemaal niks aan je bestanden die je zorgvuldig via FTP gedownload hebt.

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-11 21:58
Dank voor alle reacties. Database backuppen is belangrijk :-)

Ik ga er van uit dat er in de database weinig/niets is veranderd waardoor de website na het terugplaatsen van het ftp deel het weer direct deed. Ik blijf dus database backups maken, zoals ik nu ook al deed (wekelijks).

Ik heb in mijn root een /mysql directory staan maar ik ga ervan uit dat dat enkel het phpmyadmin beheer deel is en dat de database daar niet staat.
Verwijderd schreef op zaterdag 14 december 2013 @ 00:19:
Volgens mij is dit een veel te vage vraag. Waar exact heb je je database staan en wat exact heb je terug gezet via FTP. Dan kunnen we er misschien uitkomen wat er net gebeurd is en een sluitend antwoord formuleren.
Ik maak elke week een database backup via phpmyadmin. Dat doe ik conform de richtlijnen van wordpress zelf, alle genoemde opties heb ik ook en volg ik op: http://codex.wordpress.org/Backing_Up_Your_Database

Verder maak ik via ftp een backup van mijn gehele website, alles zet ik over vanaf de root (hier zie je ook de dir mysqladmin waar dus waarschijnlijk toch niet de database zelf staat):

Afbeeldingslocatie: http://www.bartvandermark.nl/Knipsel.PNG

[ Voor 47% gewijzigd door vandermark op 14-12-2013 09:19 ]

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

even een search gedaan:
"
A MySQL table is the combination of three files:

The FRM file is the table definition.
The MYD file is the where the actual data is stored.
The MYI file is the where the indexes created on the table are stored.

You should be able to restore by copying them in your database folder.

You should do it while the server is not running.
"

Het lijkt dus wel te kunnen wat TS vraagt. Maar beter lijkt mij backup/restore vanuit PHPMyAdmin zodat het proces met checks, controles en misschien zelfs een lock en rollback bij falen (zo goed ken ik PHPMyAdmin niet) wordt uitgevoerd. Als je daar niet comfi mee bent gebruik dan een db-restore tool wat mogelijk onderdeel is van je server-beheer-tooling (direct admin, cpanel, oid).

[ Voor 41% gewijzigd door JJ Le Funk op 14-12-2013 09:51 ]

d:)b :henk d:)b

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-11 15:31

TheNephilim

Wtfuzzle

Zou het niet zo zijn dat je database gewoon nog met de oude gegevens te bereiken is? Dat komt hier ook nog regelmatig voor.

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:39

_Thanatos_

Ja, en kaal

You should do it while the server is not running.
Dat is natuurlijk het probleem. Naast dat het verschrikkelijk archaïsch is om je server offline te moeten halen voor een backup/restore, is een fatsoenlijke DBMS gewoon in staat dit online te doen, met een commando dat een complete en integrale backup garandeert bij een "backup" commando, en eenzelfde backup ook weer kan oppakken bij een restore en ook daarbij de integriteit van de server kan waarborgen.

Als je met losse files in je datadirectory moet gaan zitten rommelen, is het op je knieën vallen en smeken om problemen.

日本!🎌

Pagina: 1