[DELL V131] Laptop geeft blue screen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tc-Chub
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-06-2023
Beste Tweakers,

Mijn laptop geeft sinds een tijdje (niet na een bepaalde wijziging o.i.d) een blue screen. De laptop loopt dan geheel vast, er is niets meer aan te klikken, ControlAltDelete werkt niet meer en geeft dan een blue screen. Dit o.a. wanneer ik het configuratiescherm opstart.
Ik krijg de volgende melding: (blue screens meldingen verschillen geloof ik, gaat best snel dus heb geprobeerd hem er duidelijk op te krijgen)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ousQQPjbNgQwMwb3Pxu5I6uV/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/QwVE6wSLzeI5diQ0q1Bfow8b/full.jpg

En vervolgens na het opnieuw opstarten:

Na foutmelding

Wat heb ik zelf al gedaan:
Dell Diagnostic tools erover heen gehaald. Memory test, hard disk test, processor test stress, videokaart test etc. SSD life bekeken (geen problemen). M4 SSD firmware geupgrade (ooit eens problemen gehad met freeze maar dat was al een veel lagere FW versie) en alle overige drivers geupgrade.

Ik doe nu nog een virusscan maar ik heb het idee dat dit een hardware probleem is. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-04 10:16
Je weet dat je in kan stellen dat hij niet automatisch gaat herstarten bij een BSOD? Dan heb je wat meer tijd. Daarbij kan je via een tool als BlueScreenView mogelijk wat meer inzicht krijgen in de oorzaken van de BSOD.

Eerste indruk die ik zou hebben zou een slechte HDD / SSD zijn, de eerste BSOD kan daar op wijzen en de melding die je krijgt mij het booten zou daar ook op kunnen wijzen. Ik zou overigens niet meteen uitgaan van de Dell test, ik zou even een paar tools zoeken die specifiek gemaakt zijn voor het testen van bepaalde stukken hardware.

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tc-Chub
Dank voor je snelle antwoord. Als ik de de foutmelding KERNEL DATA INPAGE ERROR opzoek op het internet kom ik ook op de HDD uit. Welke tools kan je aanraden zodat ik het een en ander kan analyseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-04 10:16
Voor een SSD durf ik dat niet echt te zeggen eigenlijk. Heeft de fabrikant van de SSD geen tooltje?
Vaak bieden fabrikanten van HDD's ook tooltjes aan om ze te kunnen testen. En anders staan er volgens mij diverse tools op bijvoorbeeld de EBCD. En anders Crystaldisk of HD Tune bijvoorbeeld. Er staan nog wel wat meer suggesties op bijvoorbeeld http://www.techsupportale...th-monitoring-utility.htm

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tc-Chub
Wel lastig, BluescreenView geeft geen recente BSOD weer (er staat er in 1 van ruim een maand geleden). Verder geven CrystalDiskInfo en HDTune geen error's weer en geen rare dingen.

Hoe kom ik er nu achter welke component de error veroorzaakt?