Toon posts:

[Glasvezel] Internet Snelheid verlaagt door router?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Wij hebben sinds vandaag glasvezel bij telfort, ben er nu 3 uurtjes mee bezig geweest maar ik kom er niet uit 8)7
Als ik vanuit het glasvezel FTU direct een kabel naar me laptop trek dan gaat die tussen de 40-50Mb/s download en hetzelfde upload. Echter! Doe ik de input van mijn laptop naar de router(Netgear WNR-3500v2), dan krijg ik hoogtens 10Mb/s vanuit de router(terwijl deze zelfde router bij ziggo 50Mb/s haalt). Verbind ik de kabel naar de meegeleverde router(Sitecom WLR-4100) krijg ik wel de 40Mb/s eventjes maar snel daarna valt het signaal weg en heb ik geen internet meer voor een minuut en dan weer wel..
Ligt dit misschien aan de kabel? (hij doet het namelijk wel rechtstreeks naar de laptop)
Ligt het aan de routers? (dat ze beide malfuncties tonen?)

Ik heb zelf al alles gereboot en hetzelfde vaker opnieuw gedaan maar kom elke keer op het zelfde resultaat.
Misschien iets in de router instellingen??

Met vriendelijke groet,
Jorrick Sleijster

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

is de kabel zelfgemaakt ?

zo ja kijk of deze kabel volgens de tia568 a of b is aangesloten. (1 op 1 bedraad is niet genoeg)

Iperf

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Kabel idd eens controleren. En welke NT heb je?
Kun je zien of je bv errors op de WAN interface hebt? Bij duplex issues kan de performance ook ineens instorten.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

WNR3500 is ondertussen een oud beestje en z'n WAN -> LAN is ondermaats naar hedendaagse begrippen, maar hij kan ongeveer 130Mbps routeren. Je zit daar zo ver onder dat ik sterk betwijfel of dat je probleem is.

Staat WiFi op je laptop wel uit als je test? Het zou zomaar kunnen dat je weliswaar een UTP-kabel erin hebt zitten, maar dat je laptop OS in alle wijsheid besluit om over WiFi te werken, wat zomaar 10Mbps zou kunnen opleveren :o

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 21:29:
WNR3500 is ondertussen een oud beestje en z'n WAN -> LAN is ondermaats naar hedendaagse begrippen, maar hij kan ongeveer 130Mbps routeren. Je zit daar zo ver onder dat ik sterk betwijfel of dat je probleem is.

Staat WiFi op je laptop wel uit als je test? Het zou zomaar kunnen dat je weliswaar een UTP-kabel erin hebt zitten, maar dat je laptop OS in alle wijsheid besluit om over WiFi te werken, wat zomaar 10Mbps zou kunnen opleveren :o
Nee daar ligt het idd niet aan. WIFI adapter uit gezet en alleen LAN addapter aangehad dus..

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 21:36:
[...]

Nee daar ligt het idd niet aan. WIFI adapter uit gezet en alleen LAN addapter aangehad dus..
controleer je nu de kabel.

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Ja heb hem gecontroleerd. Heb hem via de router naar een laptop geleid.. Guess what, een CAT-6!! die maximaal 1.2MB/s 9/10 Mbit/s aankan. Dat is dus gewoon crap aangesloten!
Bedankt voor de suggesties!
Maar wij zullen is gaan kijken naar de kabels en zullen enige vorderingen laten weten.

Verwijderd

Haal een nieuwe kabel bij bv. Mycom. Zorg dat deze aangegoten stekkers heeft. CAT 5e is zat. Hoger mag, maar is geldverspilling. Je kan niet "harder" dan 50 Mbps. En CAT 5e haalt makkelijk 1000 MBps (rond de 7000 Mbps werkelijke TCP/IP snelheid).

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Weet je, ik betwijfel of het hier de kabels zijn...

Bij een brakke kabel kun je grosso modo drie dingen krijgen:
1) verkeerde link speed. Dus 10Mb ipv 100Mb ipv Gb. Hier mogelijk aan de orde, maar verklaart niet waarom laptop wel met zelfde kabel >10Mbps haalt.
2) collisions door duplex mismatch. In dat geval stort je snelheid volledig in en haal je *nooit* meer dan 4Mbps. Hier niet aan de orde.
3) volledige uitval. Niet aan de orde.

Wat dan wel? Goede vraag. Allicht geen overbodige luxe om even Wireshark erop los te laten en kijken wat je voorbij ziet vliegen als je een speedtest doet. Sowieso, waar/hoe meet je deze snelheden?

Oslik blyat! Oslik!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 22:36:
Ja heb hem gecontroleerd. Heb hem via de router naar een laptop geleid.. Guess what, een CAT-6!! die maximaal 1.2MB/s 9/10 Mbit/s aankan. Dat is dus gewoon crap aangesloten!
Bedankt voor de suggesties!
Maar wij zullen is gaan kijken naar de kabels en zullen enige vorderingen laten weten.
Dus antwoord op de vraag zijn ze zelf geknepen ?
En de 2e vraag daarop in welke volgorde zijn de kleurtjes dan geknepen

zo hoort het iig (één van de 2, a of b)
Afbeeldingslocatie: http://networking.layer-x.com/pic/fig017.gif

Iperf

• Gravit0n
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 22:38:
Haal een nieuwe kabel bij bv. Mycom. Zorg dat deze aangegoten stekkers heeft. CAT 5e is zat. Hoger mag, maar is geldverspilling. Je kan niet "harder" dan 50 Mbps. En CAT 5e haalt makkelijk 1000 MBps (rond de 7000 Mbps werkelijke TCP/IP snelheid).
Bedoel je met 1000MB/sec niet 1000 Mb/sec / 1 Gb/sec / 125MB/sec?
Overigens allemaal theoretisch, in praktijk haal je deze cijfers nooit.

7 Gb/s ga je er nooit overheen krijgen. :)

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op zaterdag 14 december 2013 @ 00:03:
Weet je, ik betwijfel of het hier de kabels zijn...

Bij een brakke kabel kun je grosso modo drie dingen krijgen:
1) verkeerde link speed. Dus 10Mb ipv 100Mb ipv Gb. Hier mogelijk aan de orde, maar verklaart niet waarom laptop wel met zelfde kabel >10Mbps haalt.
2) collisions door duplex mismatch. In dat geval stort je snelheid volledig in en haal je *nooit* meer dan 4Mbps. Hier niet aan de orde.
3) volledige uitval. Niet aan de orde.

Wat dan wel? Goede vraag. Allicht geen overbodige luxe om even Wireshark erop los te laten en kijken wat je voorbij ziet vliegen als je een speedtest doet. Sowieso, waar/hoe meet je deze snelheden?
Speedtest en daarna vergelijken met bestanden van de home server afhalen(deze haalt makkelijk 40 MB/s en zou dus wel meer dan 1.2MB/s moeten halen door die kabel..)

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

1) jij haalt bits (b) en bytes (B ) door elkaar
2) je beantwoord mijn vraag niet

Iperf

Pagina: 1