Ik wil graag gewoon een switch gaan gebruiken ipv een router. Zijn er mogelijkheden voor port forwarding met een unmanaged/managed switch? Of is dit gewoon niet mogelijk. Misschien een simpele domme vraag maar ik kan de antwoord niet vinden.
Een switch routert niet, dus valt er ook niks te forwarden.
Een switch doet ook helemaal niets met IP-adressen, alleen met MAC-adressen. (enkele uitzonderingen daargelaten met multi-layerswitches enz.)
Wikipedia: OSI-model
Edit: waarom zou je een switch willen gebruiken in plaats van een router?
Gaat het om het vervangen van een 2e router achter je router van je provider? die kan je zonder problemen vervangen met een switch. Je eerste router kan je meestal niet vervangen, tenzij je maar 1 computer wilt aansluiten op je netwerk.
Een switch doet ook helemaal niets met IP-adressen, alleen met MAC-adressen. (enkele uitzonderingen daargelaten met multi-layerswitches enz.)
Wikipedia: OSI-model
Edit: waarom zou je een switch willen gebruiken in plaats van een router?
Gaat het om het vervangen van een 2e router achter je router van je provider? die kan je zonder problemen vervangen met een switch. Je eerste router kan je meestal niet vervangen, tenzij je maar 1 computer wilt aansluiten op je netwerk.
[ Voor 36% gewijzigd door Hoite op 13-12-2013 17:55 ]
Lekker kort.
Oke. Duidelijk. Bedankt voor de antwoord. Ik gebruik de modem van ziggo en mijn eigen router en een switch bij mij tv kast. Ik dacht de router ook te vervangen en alleen maar switches gebruiken.
Dat kan uiteraard alleen als dat apparaat van Ziggo ook een router is.
Overigens kun je gewoon de DHCP-server van je router uitzetten en alleen de LAN-poorten gebruiken. Dan is het gewoon een switch.
Overigens kun je gewoon de DHCP-server van je router uitzetten en alleen de LAN-poorten gebruiken. Dan is het gewoon een switch.
[ Voor 48% gewijzigd door mcDavid op 13-12-2013 18:15 ]