XFX HD 7870 DD Black Edition

Pagina: 1
Acties:

• itsme9x
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:53
Geachte medetweakers.

Sinds vorige week een nieuwe XFX HD 7870 DD Black Edition in mijn ondertussen redelijk verouderde pc gehangen (E6850 + 4GB ddr2 + SSD) zodat ik toch nog even door kan, en volgend jaar over kan stappen naar een nieuw mobo + processor.

Echter heb ik soms in spellen dat hij een luide brom maakt.

Ik dacht eerst aan coil whine, maar na wat googlen en filmpjes opzoeken lijkt mij dit vooral hoge tonen te zijn, terwijl het hier juist om een lage brom gaat.

Wat ik ook raar vind is dat het optreet tijdens bv een spel spelen, als ik dan alt tab naar windows, stop het even (het zwarte scherm gedeelte van het switchen) als hij hij dan windows weer laat zien gaat het weer verder.

Ik heb naast de kast geluisterd, maar met zoveel fans (2x kast + voeding + cpu + 2x gpu + hdd) is het niet duidelijk te vernemen waar het geluid precies vandaan komt.

Iemand enig idee of dit inderdaad coil whine is, of hoe ik het geluid beter kan localiseren?

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02-02 14:26
Trek al je Fans eens los behalve die van je cpu en je videokaart. En ga eens luisteren.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• itsme9x
Het heeft trouwens niks met de fans van de videokaart.

Heb namelijk met speedfan de fan van de videokaart een uur op 100% laten draaien, en toen hoorde je niks (nouja wel de fans, maar niet deze brom)
Joenino schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 13:32:
Trek al je Fans eens los behalve die van je cpu en je videokaart. En ga eens luisteren.
Dan hou ik alsnog CPU + Voeding + Videokaart over, ik zal vanavond eens een stuk dun isolatiemateriaal als geluidscheiding tussen de componenten houden.

Gaat waarschijnlijk inderdaad wel om de videokaart aangezien die nieuw is en ik het hiervoor niet had.

Zou een filmpje met het desbetreffende geluid helpen?

[ Voor 56% gewijzigd door itsme9x op 13-12-2013 13:36 ]

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-01 21:08
Wanneer je je oude kaart weer plaatst hoor je dan nog steeds de luide brom? Zo nee dan is het natuurlijk de GPU.

Daarnaast nog de vraag of de luide brom ook door je speakers/headset te horen valt?

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

Ik heb dit euvel ook wel eens, het is bij mij een brom over mijn speakers, maar heeft wel te maken met de FPS of kleuren die op de monitor worden weergegeven. komt de brom bij jou ook niet pover je speakers?

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• itsme9x
JustwilliamNL schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 13:49:
Wanneer je je oude kaart weer plaatst hoor je dan nog steeds de luide brom? Zo nee dan is het natuurlijk de GPU.
Lijkt mij inderdaad ook.
Alleen weet ik het niet zeker, aangezien mijn oude videokaart minder belasting van de voeding vroeg en ik ook een nieuwe monitor gekocht heb (van 1280x1024 naar 1920x1080).
Deze spellen kon ik met mijn oude videokaart niet lang spelen, en dat heb ik dus ook nooit gedaan.
JustwilliamNL schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 13:49:
Daarnaast nog de vraag of de luide brom ook door je speakers/headset te horen valt?
millman schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 13:53:
Ik heb dit euvel ook wel eens, het is bij mij een brom over mijn speakers, maar heeft wel te maken met de FPS of kleuren die op de monitor worden weergegeven. komt de brom bij jou ook niet pover je speakers?
Volgens mij niet, speakers staan op een gemute uitgang en speel altijd via headset, deze geeft het geluid in ieder geval niet door. Ik zal vanavond de speakers als het geluid weer optreed even helemaal los halen voor de zekerheid

[ Voor 33% gewijzigd door itsme9x op 13-12-2013 14:21 ]

• itsme9x
Met speakers uit nog steeds hetzelfde

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-01 21:08
Zit de voedingskabel van je PSU in een geaard stopcontact?

• itsme9x
Nee in een stekkerdoos, de stekkerdoos zit echter wel in een geaard stopcontact

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

als je voorzichtig alle fans afgaat en even stil houd, misschien toch en van de fans?

• itsme9x
millman schreef op maandag 16 december 2013 @ 16:54:
als je voorzichtig alle fans afgaat en even stil houd, misschien toch en van de fans?
Stilhouden? ik ga mijn vingers niet tussen een draaiende fan houden xD

Hierbij een filmpje, wel het geluid even hard zetten om het goed te horen.
Het rare is dus als ik wissel van scherm (alt-tab) stop het geluid (terwijl de fan gewoon door blijft draaien op dezelfde snelheid)

YouTube: Videokaart brom?

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Je kan in het midden van de fan drukken, daar zitten de bladen toch niet?

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
Vorige week dezelfde kaart gehad(2 zelfs), maar als je die brom hoort boven de fans op 100%, dan zou ik 'm hoe dan ook terug brengen (mits je het kan pinpointen op de graka), ik was heilig overtuigd dat mijn systeemkart er vandoor was gegaan voor mijn eerst 3Dmark run goed en wel voorbij was :X Mijn god wat een kabaal :+

Maar goed, je zou 'm eens in een andere pc kunnen steken, hoor je dezelfde brom, duidelijk de XFX. Zo niet, dan *kan* het zijn dat je voeding, mobo of een ander onderdeel oververhit raakt? Bijv, omdat je caseflow veranderd of fans afgedicht worden door de sheer size van de nieuwe kaart ivm je oude kaart of omdat zo'n bakbeest rustig 250 watt slurpt en je voeding dat ter nauwernood aan kan?

[ Voor 5% gewijzigd door Rey Nemaattori op 16-12-2013 21:28 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• itsme9x
Rey Nemaattori schreef op maandag 16 december 2013 @ 21:26:
Vorige week dezelfde kaart gehad(2 zelfs), maar als je die brom hoort boven de fans op 100%, dan zou ik 'm hoe dan ook terug brengen (mits je het kan pinpointen op de graka), ik was heilig overtuigd dat mijn systeemkart er vandoor was gegaan voor mijn eerst 3Dmark run goed en wel voorbij was :X Mijn god wat een kabaal :+

Maar goed, je zou 'm eens in een andere pc kunnen steken, hoor je dezelfde brom, duidelijk de XFX. Zo niet, dan *kan* het zijn dat je voeding, mobo of een ander onderdeel oververhit raakt? Bijv, omdat je caseflow veranderd of fans afgedicht worden door de sheer size van de nieuwe kaart ivm je oude kaart of omdat zo'n bakbeest rustig 250 watt slurpt en je voeding dat ter nauwernood aan kan?
Het is niet afhankelijk van de fan speed, was laatste keer rond de 30% fan speed. De brom treedt slechts na een bepaalde tijd op. Voeding is 550W, lijkt me voldoende.
Kaart is ongeveer dezelfde size als de vorige, beide 2 fans in dezelfde richting, deze gebruikt echter 2x een P6 stekker, en de vorige 1x een P4.

Heb hier nog wel een pc, maar die kan ik niet hetzelfde belasten (slechtere processor, en weinig geheugen), tevens heeft deze geen geschikte voeding (2x P6 stekker)
millman schreef op maandag 16 december 2013 @ 21:09:
Je kan in het midden van de fan drukken, daar zitten de bladen toch niet?
Dat kan inderdaad als ik erbij kan, ga ik binnenkort even proberen.

[ Voor 9% gewijzigd door itsme9x op 16-12-2013 22:44 ]

• itsme9x
Het zijn inderdaad niet de fans.

Heb een aantal PC tests gedaan en als het aantal frames per seconde omhoog gaat gaat het geluid in frequentie mee.

Denk dus toch coil whine, maar ter RMA.
Pagina: 1