Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shineless
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09-12-2022
Beste,

Per 1 januari begin ik bij mijn nieuwe werkgever. Voor mijn werk wil ik een test server opzetten, vooral om dit te testen (hier zijn de specificaties).
Voor deze server heb ik de volgende componenten uitgekozen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770 Boxed€ 257,90€ 257,90
1MSI H87-G41 PC Mate€ 74,95€ 74,95
1Corsair XMS3 CMX32GX3M4A1333C9€ 264,-€ 264,-
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 72,50€ 72,50
1Fractal Design Define R3 USB3.0 Arctic White€ 71,70€ 71,70
1Corsair Builder CX500 Bronze€ 49,99€ 49,99
4Antec True Quiet, 140mm€ 12,52€ 50,08
3Coolink SWiF2 120MM HDB Bearing 800RPM , 120mm€ 8,77€ 26,31
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 867,43

Nu moet ik er even bij zeggen dat ik woon- en werkzaam ben in Jakarta, Indonesie, en dat dus niet alle producten uit de Pricewatch hier beschikbaar zijn. Vandaar ook dat het geen zin heeft om te discuseren over verschillende componenten, maar wel zou ik graag wat vragen willen stillen omtrend de case fans.

Volgende week vliegt mijn baas voor vakantie voor een maand naar Nederland toe. En al hoewel hij geen ruimte/gewicht over heeft om een gehele nieuwe server in componenten mee te nemen, heeft hij wel plaats om een paar ventilatoren mee te nemen die hier niet zo wijd verkrijgbaar zijn. Vooral hier in Jakarta is het erg belangrijk om goed te koelen, aangezien her hier nog wel eens warm kan zijn :+.
Naast dat de server goed koel gehouden moet worden, wil ik hem ook niet te luidruchtig maken. De server komt namelijk in dezelfde kamer te staan als waar ik ga werken.
Na enige tijd googlen ben ik op deze website van Hardware.info tegengekomen en aan de hand daarvan heb ik de ventilatoren uitgekozen. Voor mij zijn deze een goede balans tussen geluid en luchtverplaatsing.

Dan nu mijn vragen:
  • Wat vinden jullie van deze twee ventilatoren? Hebben jullie er ervaring mee, of zijn er nog andere ventilatoren die jullie kunnen aanraden?
  • Ik las dat de Corsair voeding maar 4 molex connectoren heeft. Wanneer ik 7 ventilatoren in wil bouwen, heb ik dan een verloop stekkertje nodig zoals deze?

During the day I'm tired, because I'm a super hero at night.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik weet niet of je specifieke ervaring hebt met servers in Jakarta, ook weet ik niet hoe je werkplek eruitziet.
Zelf heb ik redelijk wat ervaring met het opzetten van systemen in de droge en natte tropics.

Voor wat Jakarta betreft, zou ik de server in ieder geval in een airco ruimte zetten. Niet vanwege de temperatuur (30-35 graden is echt niet te warm voor een redelijk luchtgekoelt systeem) maar vanwege de vochtigheid.

Verder zou ik me concentreren op een optimale luchtstroom, niet een zo groot mogelijke wind in je kast.
Indien de ruimte namelijk non-airco is, blaas je met 7 fans een ongelooflijke hoeveelheid stof, insecten en warme vochtige lucht door je kast.

Aangezien het een redelijke simpele server is, zou ik het bij de 2 standaard fans houden, die je op een zo laag mogelijk toerental laat draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:56
Je kan ook waterkoeling kunnen overwegen, dat is efficiënter dan luchtkoeling.

Verder goed punt van Reepje: simpelweg veel fans op blazen zetten geeft niet altijd een efficiënte koeling - zeker niet als ze tegen elkaar in staan te blazen. Zorg dus voor een goede warmte afvoer in de ruimte en een doorstroming in de kast zelf. Een paar grote fans werken dan beter dan veel kleine fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:18
Ik denk dat, wat Reepje al opmerkte, de warmte nog niet eens het grootste punt is, maar dat de luchtvochtigheid daar wel eens problemen kan gaan leveren. Airco is dan ook bijna wel een must voor een dergelijke omgeving.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shineless
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09-12-2022
Reepje schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 09:15:
Indien de ruimte namelijk non-airco is, blaas je met 7 fans een ongelooflijke hoeveelheid stof, insecten en warme vochtige lucht door je kast.

Aangezien het een redelijke simpele server is, zou ik het bij de 2 standaard fans houden, die je op een zo laag mogelijk toerental laat draaien.
Hmm, daar had ik nog niet over nagedacht. Bedankt voor de opmerking _/-\o_ !
Het zal niet lukken om de server in een ruimte te zetten waar constant air conditioning aanwezig is. Ik zal de eerste paar maanden maar even regelmatig de kast open moeten halen om te kijken of alles nog een beetje schoon blijft.
Jolke schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 11:33:
Je kan ook waterkoeling kunnen overwegen, dat is efficiënter dan luchtkoeling.

Verder goed punt van Reepje: simpelweg veel fans op blazen zetten geeft niet altijd een efficiënte koeling - zeker niet als ze tegen elkaar in staan te blazen. Zorg dus voor een goede warmte afvoer in de ruimte en een doorstroming in de kast zelf. Een paar grote fans werken dan beter dan veel kleine fans.
Waterkoeling heb ik geen ervaring mee, en ook geen zin in om daar mee te gaan prutsen. Vooral ook omdat het voor mij veel lastiger is om hier in Indonesië aan componenten te komen |:(.
Wat bedoel je verder met grote fans? Volgens mij zijn 140mm fans al best groot.

Als laatste even for future reference;
Indien ik wel zeven fans had willen aansluiten met deze voeding, had ik dan inderdaad zo'n verloopstekkertje nodig?

During the day I'm tired, because I'm a super hero at night.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:56
Shineless schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 15:52:
[...]
Wat bedoel je verder met grote fans? Volgens mij zijn 140mm fans al best groot.
Die zijn inderdaad groot (genoeg), ja :)
Als laatste even for future reference;
Indien ik wel zeven fans had willen aansluiten met deze voeding, had ik dan inderdaad zo'n verloopstekkertje nodig?
Dit lijkt me eerder een plug om op een videokaart aan te sluiten, voor als zo'n plug niet aan de voeding zelf zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Je zou eerder aan zoiets denken...

http://azerty.nl/8-1087-2...ze-q-3-5-kq01-bk-3-5.html
Pagina: 1