Groene artifacts en verdwijnend video signaal

Pagina: 1
Acties:

• Freekje57
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09-12-2024
Ik heb afgelopen dagen mijn nieuwe, onderstaande PC in elkaar gezet. Heb windows 8 pro 64-bit geinstalleerd, en probeer nu alle drivers te installeren en te updaten.

Ik krijg echter na enkele minuten dat de pc aanstaat artefacten: kortdurende groene en rode vierkantjes random op het beeld, en vervolgens meestal binnen een minuut zwart scherm en vervolgens geeft mijn beeldscherm aan dat hij geen signaal meer binnenkrijgt. (Beeldscherm meer dan een jaar zonder problemen gebruikt als tweede scherm aan mijn laptop.)

De laatste keer dat dit gebeurde, was de pc juist enkele seconden daarvoor gestart met het installeren van de nieuwste nvidia driver (na downloaden). De PC blijft echter gewoon bezig, ik ontvang alleen geen signaal meer op mijn scherm. Ik heb de PC ff een tijdje aan laten staan, en vervolgens via de powerknop weer uit en aan gezet. Vervolgens waren de nvidia drivers compleet geinstalleerd, wat er dus op duidt dat de PC gewoon blijft draaien, echter geen beeld meer op mijn monitor toont.

Ik heb mijn monitor aangesloten via HDMI out van de videokaart, naar HDMI in van monitor, met een vrij goedkope HDMI kabel. De videokaart is aangesloten met 8-pins en 6-pins op de voeding, zoals in de handleiding staat (de aansluitingen waarboven "PCI-e"staat)

Nu vroeg ik mij af of jullie nog suggesties hebben wat dit zou kunnen zijn of wat een volgende stap zou moeten zijn:
- Valt met bovenstaande gegevens te differentiëren tussen een software (driver) of een hardware probleem? Ik heb nu de nieuwste nvidia drivers, maar het probleem blijft onveranderd bestaan. Volledige windows update lukt dus niet door bovenstaand probleem.
- De PSU zou deze setup makkelijk aan moeten kunnen, maar zou het toch te maken kunnen hebben met een power-probleem? Als de rest van het systeem blijft draaien, en ook de fans van de videokaart, lijkt dit mij sterk?
- Zou het een defecte HDMI kabel kunnen zijn, of past bovenstaande daar niet bij? Ik dacht zelf dat als de kabel heeft bewezen goede beelden te kunnen tonen (het probleem ontstaat pas kort nadat ik het systeem volledig opgestart heb), dat dit niet waarschijnlijk is.

Als ik morgen thuiskom (nu nachtdienst), ga ik een aantal dingen testen:
- Testen met een andere HDMI-kabel die ik al paar jaar zonder problemen gebruik tussen mediasysteem en tv.
- Videokaart nogmaals verwijderen vervolgens zonder videokaart het systeem testen.
- Mits dat goed functioneert videokaart herplaatsen en alle kabels nogmaals opnieuw aansluiten.
- (Hiervoor gebruikte ik een laptop, dus onderdelen testen in een andere pc is een weinig haalbare optie voor mij)

Morgen weer verder met dit probleem, maar nogmaals, suggesties zijn welkom!

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 192,-€ 192,-
1MSI Z87-G45 Gaming€ 125,90€ 125,90
1Asus GTX780-DC2OC-3GD5€ 447,94€ 447,94
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 51,50€ 51,50
1Fractal Design Define R4 Arctic White - Window€ 96,90€ 96,90
1LG E2251VQ-BN Zwart€ 139,-€ 139,-
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM 32/64 bit€ 77,80€ 77,80
1BitFenix Alchemy Connect 15x LED-Strip 30cm - blue€ 15,50€ 15,50
1Thermalright HR-02 Macho Rev. A€ 34,26€ 34,26
3Fractal Design Silent R2, 140mm€ 12,60€ 37,80
1Logitech Gaming Keyboard G105€ 58,99€ 58,99
1Logitech G500s Gaming Mouse€ 60,-€ 60,-
1Crucial Ballistix Smart Tracer BLT2CP4G3D1869DT2TXOBCEU€ 74,90€ 74,90
1Seasonic G-Serie 550Watt€ 85,10€ 85,10
1Samsung 840 EVO 250GB€ 139,64€ 139,64
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.637,23

Verwijderd

Heb je de video drivers van de CD geinstalleerd of van de Nvidia website?

• Freekje57
Van de website uiteraard! Ik ben nu op weg naar huis om dan vastberaden dit probleem op te lossen! 😄

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-01 02:44
kleine tip, kan ook de monitor zijn.
Maar ik verwacht een retour videokaart, artifacts krijg je als de GPU onstabiel loopt, meestal teken dat je hem tever overclockt hebt.

Rommel wat aan de kabel, mogelijk is het een slecht contact maar van wat je schrijft vermoed ik het niet.

• Freekje57
Nah de monitor heeft prima gefunctioneerd. Ik heb de videokaart alleen uit de doos gehaald en in de kast gemonteerd, geen verdere overclock of iets dergelijks. Dus als ik dalijk nieuwe hdmi kabel heb getest en nogmaals alle andere dingen heb gecheckt, ga ik inderdaad met alternate contact opnemen voor een retourzending.

Edit:

Ik ben inmiddels thuis en heb een gloednieuwe HDMI geprobeerd, waarmee het probleem blijft bestaan. Sterker nog, ik krijg nu ook freezes en "DPC_Watchdog_Violation". Ik kende dit niet, maar lijkt na enige research de moderne BSOD te zijn.

Zojuist de videokaart verwijderd, monitor via VGA-kabel op moederbord aangesloten. En gebruikmakend van het gpu gedeelte van de i4670k, loopt het systeem nu als een zonnetje. Ben nu de windows update aan het downloaden, en terwijl ik die typ (op laptop) issie zelfs al aan het installeren, systeem draait retesnel voor wat ik gewend ben! :)

Nadeel is dat het dus een "Death-on-arrival" videokaart lijkt te zijn, ik ga hem zo nog een keer proberen te installeren, mocht het probleem dan wederom er zijn, zal ik met alternate contact opnemen voor het verkrijgen van een nieuwe kaart.

[ Voor 56% gewijzigd door Freekje57 op 13-12-2013 10:42 ]

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-02 15:43
Probeer ook eens DVI. Misschien is het wel alleen het HDMI gedeelte van de kaart. Dit zodat je aan kan geven dat het alleen HDMI is. Zal niet de eerste keer zijn dat ze bij Alternate ipv HDMI DVI gaan testen.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-01 21:08
Het klinkt alsof het de videokaart is maar om zeker te zijn van een aantal zaken:
-Alle voedingskabels goed aangesloten op de GPU?
-Andere GPU drivers al geprobeerd?
-Andere interface gebruikt op de GPU ipv. Hdmi?
-Andere PCI-e slot al geprobeerd op het mobo?

Daarnaast kun je nog proberen de GPU in een ander systeem te testen om zeker te zijn.
Wanneer hij het dan nog niet naar behoren werkt kun je vrijwel zeker zijn dat de GPU niet goed werkt en een RMA aanvragen.

• Freekje57
Ik heb de kaart zojuist terug gestuurd naar Alternate na overleg met hun Klantenservice. Duidelijk aangegeven dat het mij om de HDMI gaat. (ik heb monitor met audio-opties, dus liever gewoon werkend HDMI ipv DVI)

De voedingskabels waren 100% zeker correct aangesloten. Ik heb geen andere GPU drivers geprobeerd, maar ik mag toch aannemen dat de nieuwste NVIDIA drivers gewoon werken.

Ik wacht dus maar de test af van Alterante en ga er beetje vanuit dat ik een nieuwe kaart zal krijgen.

• Freekje57
Nou bericht van Alternate gekregen: de videokaart was inderdaad defect.

Heb de deal gesloten nu een msi gtx 780 oc-versie tr krijgen ipv asus. (iets korter waardoor beter in mn kast, mogelijk wat meer compatibel met msi z87-g45 mobo: VGA-boost.)

Hoop hem vandaag of morgen te hebben. Dacht laat het resultaat hier ook nog even weten.

Gr. Freekje
Pagina: 1