Advies gevraagd: Upgrade systeem

Pagina: 1
Acties:

• Mabili
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-02 23:24
Beste mede Tweakers,

Graag zou ik jullie advies willen hebben over het volgende.
Op dit moment heb ik een Socket 775 moederbord met een E8400 processor.
De afgelopen weken heb ik steeds meer gedonder met mijn huidige Moederbord: Gigabyte GA-EP35C-DS3R Nu wil ik deze gaan vervangen, maar zit ik met de vraag aangezien mijn budget niet heel ruim is om over te stappen naar een andere socket of toch nog te kiezen voor een 775 socket?
Daarbij zou ik graag nog een paar jaar met de nieuwe upgrade vooruit kunnen.

Mijn huidige systeem:
OS: Windows 7 Ultimate upgrade / Windows 8 upgrade nog niet geïnstalleerd.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core 2 Duo E8400 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GA-EP35C-DS3R€ 0,-€ 0,-
1MSI N460GTX Cyclone 768D5/OC€ 0,-€ 0,-
1WD Black SATA 3 Gb/s WD6401AALS, 640GB€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Centurion 5 CAC-T05€ 0,-€ 0,-
1Intel PRO/1000 GT€ 27,19€ 27,19
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Real Power M620€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 27,19

Overige componenten zijn DVD brander etc..
Ik gebruik de PC voornamelijk voor Webdesign / Photoshop en voor de rest office en surfen.
Mijn budget is ongeveer €400. Is het beter om opnieuw een socket 775 moederbord te halen voor mijn huidige systeem? Of kan ik dan beter zowel het moederbord als de CPU, etc. gaan vervangen?

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:51
Heb zelf ook een E8400 en die is snel genoeg voor webdesign en photoshop.
Wel heb ik onlangs een SSD geplaatst, dat doet wel wonderen!
Ik zou dus € 100 uitgeven en een SSD plaatsen. De rest van je systeem lijkt me nog prima voor de taken die het moet doen.

Je vermeld dat je problemen hebt met het moederbord, maar niet wat voor problemen?

Vanwaar trouwens die losse netwerkkaart?

• henwy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-02 09:00

henwy

Meh

Als deze PC nog voldoet aan jou wensen dan kun je ook overwegen om een 2e hands moederbord uit V&A te halen met als upgrade bijvoorbeeld een SSD.

Mocht je toch iets nieuws willen dan kun je bijvoorbeeld dit overwegen (klein beetje overkill voor wat je nu doet, maar vond het leuk passen bij je budget :))

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4430 Boxed€ 153,90€ 153,90
1Asus B85M-E€ 65,95€ 65,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 55,90€ 55,90
1Samsung 840 EVO 120GB€ 80,05€ 80,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 355,80

Dan kun je de huidige kast, dvd brander, videokaart en voeding meenemen.

• Mabili
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-02 23:24
Bedankt voor jullie reacties

Het alleen vervangen van het moederbord is in principe ook mijn eerste gedachte. Want voor de rest voldoet de PC nog prima aan mijn dagelijkse eisen. Het is meer een uitdaging voor me om een vervangende socket 775 moederbord te vinden die ook, net als mijn huidige moederbord, DDR3 ondersteund. Ik maak namelijk gebruik van 2x DDR3 (1333) modules.
In V/A heb ik dan nog niet echt het gewenste moederbord kunnen vinden.
Via de Pricewatch wel en kwam ik het volgende moederbord tegen.

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI G41M-P33 Combo€ 60,60€ 60,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 60,60

Ik ga dan wel van een ATX naar een Micro-ATX, waardoor ik me afvraag of de Tunic Tower 120 CPU cooler nog wel zal passen?

Ik wil best kort ingaan op welke moederbord problemen ik heb, maar ik wil niet teveel off topic gaan. Het gaat voornamelijk om regelmatig het niet willen booten tijdens opstarten van de PC. Spontaan tijdens aanzetten van de PC bios reset waarbij de computer een paar keer aan / uit gaat. Op dat moment zijn de geheugen instellingen (9.9.9.24) gereset naar 9.7.7.20. Regelmatig valt spontaan de verbinding tussen de monitor en de PC weg waardoor de monitor in stand-by gaat. Deze problemen heb ik nu enige jaren. Ik ben toen op onderzoek gegaan en heb als eerste het geheugen vervangen en later de voeding en recent nog de GPU. Afgelopen week heb ik opnieuw na twee keer een BSOD 124 (hal.dll) fout code te hebben gehad opnieuw Memtest en HDD testen laten uitvoeren en allemaal zonder fouten.
DDR3 geheugen voldoet aan de QVL van Gigabyte EP35C-DS3R.

Ik heb gekozen voor een losse stabiele Intel netwerkkaart voor de uitgebreide instel mogelijkheden.
Ik heb het niet zo op onboard netwerk kaarten.

@henwy bedankt voor de genomen moeite.
Het lijstje ziet er goed uit, en past ook goed binnen mijn budget.
Ik had zelf gisteravond nog een Upgrade Kit ASRock 970 Extreme3 / FX-8350 / 8 GB gezien.
Als ik daar nog een SSD bij optel kom ik met jouw lijstje meer in de richting van mijn wensen.

Ik neem jullie advies over en wil eerst kijken of ik nog een knappe socket 755 moederbord kan vinden waardoor ik budget overhoud voor een SSD. Anders wordt het toch een upgrade. :)