Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verkopen of blijven rijden?

Pagina: 1
Acties:

• Ebbie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:09
De historie: begin dit jaar heb ik een luxe belastingvrije diesel gekocht. Een Fiat Punto Evo van twee jaar oud. Hiervoor reed ik altijd in oude bakken en sleutelde ik veel zelf. Ik was klaar met de storingen en het gepruts en wilde een betrouwbare auto en geen gezeur. Alleen 1 probleempje: geen spaargeld dus aangekocht met een lening.

De huidige situatie: Ik ben op zoek naar een andere woning en ben erachter gekomen dat de auto een blok aan mijn been is. Sneller aflossen lukt niet met mijn huidige huur en andere lasten. Ik zit zonder wijzigingen nog vier jaar aan de financiering vast. De lening is lastig bij het verkijgen van een hypotheek en eigenlijk ben ik ook wel klaar met zoveel afschrijven.

Wat te doen: Ik heb nagedacht over wat ik belangrijk vind aan een auto. ik rijd 36.000 km per jaar en wens:
airco, cruise control, elektrische ramen. Natuurlijk is ook een laag verbruik belangrijk. Genoeg te koop wat hieraan voldoet en een stuk minder afschrijft dan mijn huidige auto. Maar wat te doen?

Als ik mijn auto nu verkoop krijg ik er op zijn hoogst 2k minder voor dan er nog in de lening resteert. En dan nog aanschaf van iets anders (toch minimaal 1000) zorgt ervoor dat ik nog 3k over heb aan schuld. En geen mooie nieuwe auto meer maar een oud ding. Slim idee? Of door blijven rijden en proberen zoveel mogelijk af te lossen zodat ik zsm van de lening af ben.

• JdM
  • Laatst online: 21:24

JdM

Humbled

36000 km/jaar in een (1000 euro waarde) oude diesel? Hoeveel onderhoudskosten heb je daarop begroot? Dit kun je zelf toch ook wel natellen denk ik?

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-11 13:06

NoFearCreations

3DPrint the world!

Blijven rijden is de beste optie. En leer hier van, dat je NOOIT een auto moet financieren, financieel gezien de slechte beslissing die je kan doen. Wat als je hem nou totallos rijd?

---RAWE CEEK!!!---

• aaajeetee
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:33
Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar je geeft aan dat je niet sneller kan aflossen vanwege (zo lees ik het) te weinig financiele middelen.
Hoe denk je dan met een (duurdere) hypotheek nog alles te kunnen betalen?
Maw: als je de autolening niet kan aflossen, hoe komt dat dan straks met de hypotheek?

Zelf zou ik de lening zsm aflossen en de auto houden. Misschien geld lenen bij familie oid?

[ Voor 12% gewijzigd door aaajeetee op 12-12-2013 22:05 ]

• Ebbie
Mijn plan is iig om met een koopwoning voordeliger uit te zijn dan de huidige (nogal hoge) huurlasten. Voor extra onderhoud heb ik 1000 euro begroot, dan ben ik nog steeds minder geld kwijt dan 2500 euro afschrijving per jaar. En ja die financiering was geen goed idee. Overigens is de auto allrisk verzekerd dus is het verlies bij een TL beperkt.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:42
Met 36000km/jaar vormen brandstofkosten een significant deel van de totale kosten. Met een barrel ga je bijna gegarandeerd (fors) daarop inleveren. Tevens zit je met een verkoop-koop cyclus aan (forse) extra transactiekosten. Volgens mij is het daarom krap aan of het uit kan om onder de afschrijvingskosten uit te komen.

Lijkt me meer dat het zinvol is om van de lening af te komen dan per se van de auto.

• JdM
  • Laatst online: 21:24

JdM

Humbled

Ik rijd zelf 20-25k per jaar in een oudere diesel. Afschrijving van de auto komt geschat op 50 euro/maand. Onderhoud zit ik daarmee al gauw op 1000 euro/jaar en dan doe ik het onderhoud echt zelf (vorige maand de koppeling vervangen bijvoorbeeld). Heb nu een 360k op de teller en moet rekenen (ivm zwaarte vd auto) op 120 euro MRB/maand.
Ik geef het je te doen om het echt voor minder te doen, jij zal zeker 50% meer rijden dan ik.
Als het echt voor veeeeeel minder kan, dan doe ik iets echt niet goed, dus ik ben wel benieuwd zeg maar.
Auto loopt 1 op 16 overigens.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

JdM schreef op donderdag 12 december 2013 @ 22:03:
36000 km/jaar in een (1000 euro waarde) oude diesel? Hoeveel onderhoudskosten heb je daarop begroot? Dit kun je zelf toch ook wel natellen denk ik?
Rukapul schreef op donderdag 12 december 2013 @ 22:13:
Met 36000km/jaar vormen brandstofkosten een significant deel van de totale kosten. Met een barrel ga je bijna gegarandeerd (fors) daarop inleveren.
Mwoeah, niemand zegt dat hij een auto uit jaar 0 moet kopen...

Je kunt voor EUR 1000 prima een auto kopen van 10-12 jaar oud die klein is en eenvoudig, dus betrouwbaar en zuinig. Juist in de categorie diesel kun je makkelijk iets vinden wat beter dan 1:20 doet, denk aan de kleine PSA's, 106 of 206. Qua kosten kun je de lichte, goedkope 106 niet kloppen, de 206 is niet veel duurder maar wel stukken comfortabeler. Ook VAG bakken van vergelijkbare leeftijd (Ibiza/Polo/Fabia 1.9SDI enzo) zijn licht, zuinig en bovenal betrouwbaar - maar ik vind de stoelen ranzig oncomfortabel.

En daar zitten blokken in die 'bulletproof' zijn en dus nog honderdduizenden kms meekunnen en qua onderhoud echt niet meer kosten vragen dan een nieuwe Fiat. Allicht dat je vaker wat moet doen, maar kosten onderdelen zullen lager zijn.
Tevens zit je met een verkoop-koop cyclus aan (forse) extra transactiekosten. Volgens mij is het daarom krap aan of het uit kan om onder de afschrijvingskosten uit te komen.
Transactiekosten? Kosten overschrijven kenteken EUR 9.70.
Lijkt me meer dat het zinvol is om van de lening af te komen dan per se van de auto.
Van de lening afkomen lijkt me sowieso zinvol, maar een auto die fors afschrijft is net zo problematisch. Een betrekkelijk nieuwe auto is een luxe die je in goed tijden kunt permitteren, maar totaal niet nodig is voor minimale mobiliteit als de buikriem echt aangesnoerd moet worden.

Oslik blyat! Oslik!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Een lening is weliswaar lastig bij het verkrijgen van een hypotheek, maar niet onoverkomelijk indien goed onderbouwd.
Eigen geld inbrengen in een hypotheek snijdt weinig hout, of het moet net zijn dta je dat net tekort komt bij het aankoopbedrag.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Ebbie
Ik wil de broekriem best aanhalen maar een overstap naar een 106 is me te gortig. Ik denk zelf meer aan een luxer model. Ik hoef ook geen honderden euro's per maand goedkoper uit te zijn. Voor comfort ben ik bereid te betalen. De huidige afschrijving en bijbehorende lening zijn mijn grootste doorn in het oog.

De keuze is eigenlijk deze: hoge kosten aan afschrijving en financiering (gouden kooi), gecombineerd met lagere variabele kosten
Of
Lage kosten aan afschrijving, reduceren financiering, en hogere variabele kosten.

Wat me aan het laatste scenario het meest bevalt is het wegvallen van de verplichting waar ik nu nog lang aan vast zal zitten.

• DarkFlow
  • Laatst online: 19:56
Ik weet niet onder wat voor voorwaarden je die lening hebt afgesloten, maar het lijkt mij dat het sowieso geen kwaad kan om eens te kijken of het ergens anders goedkoper kan.

Waarom wil je eigenlijk verhuizen? Vanwege de kosten? Ruimte? Vervelende buren? Als het puur vanwege de kosten is, maar je op zich wel gewoon rond komt, zou ik je huidige situatie gewoon accepteren (incl. auto en lening) en vooral kijken waar je verder nog kan besparen. Als je niet rond komt of om andere redenen wil verhuizen ligt dat toch weer net wat anders.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:36
Ik doe zelf 35K per jaar in een 206 1.4HDI. Ding weegt 949kg, is 2 klassen lager dan je huidige Punto Evo in de wegenbelasting en doet gemiddeld 1:20. Auto is voorzien van Airco, helaas geen cruisecontrol. Onderhoud valt op zich ook wel mee, maar met 35K per jaar ben je om de 3 jaar aan een nieuwe draagarm toe. Bij de 206 zijn de kogeltjes nml niet los te vervangen zoals bij andere merken. Ben na 185.000km met mijn 2e draagarm bezig, afgelopen APK is het rubber vervangen. Voordeel is wel dat de distributieriem ruim 2 ton mag zitten, die vervang je tijdens de levensduur van je auto dus maar 1x, de 2e haalt ie hoogstwaarschijnlijk niet.

Overigens nog een optie: vergeet die afschrijving. Zolang jij je auto niet verkoopt heb je alleen onderhoudskosten, wegenbelasting, brandstofgebruik en rente op je lening. Hoe langer je de auto houdt, hoe lager de afschrijving uiteindelijk wordt. Ik heb mijn 206 destijds ook voor ruim 7000 euro gekocht, die is nu ook afgeschreven naar hooguit 1200 euro in 5 jaar tijd. Ding heeft nu 295.000 op de teller, ik rijd er de komende 3 jaar nog een ton bij en als ie het dan nog steeds doet is ie niet veel minder waard geworden dan ie nu is.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 09:01
dion_b schreef op donderdag 12 december 2013 @ 23:22:
[...]

[...]

Mwoeah, niemand zegt dat hij een auto uit jaar 0 moet kopen...

Je kunt voor EUR 1000 prima een auto kopen van 10-12 jaar oud die klein is en eenvoudig, dus betrouwbaar en zuinig. Juist in de categorie diesel kun je makkelijk iets vinden wat beter dan 1:20 doet, denk aan de kleine PSA's, 106 of 206. Qua kosten kun je de lichte, goedkope 106 niet kloppen, de 206 is niet veel duurder maar wel stukken comfortabeler. Ook VAG bakken van vergelijkbare leeftijd (Ibiza/Polo/Fabia 1.9SDI enzo) zijn licht, zuinig en bovenal betrouwbaar - maar ik vind de stoelen ranzig oncomfortabel.

En daar zitten blokken in die 'bulletproof' zijn en dus nog honderdduizenden kms meekunnen en qua onderhoud echt niet meer kosten vragen dan een nieuwe Fiat. Allicht dat je vaker wat moet doen, maar kosten onderdelen zullen lager zijn.
SlowDiesel? Ik vond het vreselijke blokken. 0-100 met een kalender. Ze zijn wel bulletproof inderdaad, zit ook geen turbo op die geld kan gaan kosten. De 106 diesel is nauwelijks verkocht hier vanwege ons belastingregime, maar de 206 HDi is in grote getalen verkocht. Clio DCi met 100pk heb ik zelf gehad als leaser en die ging als een zonnetje. Is meer verkocht als 80pk variant en die rijdt ook fijn.
[...]

Ik denk dat ie doelt op de marge bij verkoop en de marge bij aankoop wat je zo een paar duizend euro kost bij een relatief nieuwe auto.
[...]

Van de lening afkomen lijkt me sowieso zinvol, maar een auto die fors afschrijft is net zo problematisch. Een betrekkelijk nieuwe auto is een luxe die je in goed tijden kunt permitteren, maar totaal niet nodig is voor minimale mobiliteit als de buikriem echt aangesnoerd moet worden.
Dat eerst. Wellicht kijken of je de financiering elders onder kan brengen? Heb je bij de dealer geleend? Rente scheelt soms een factor 2 tussen dealers en financiële instellingen.

Een diesel verkopen die over 2-3 weken ~100/maand MRB gaat betalen is niet handig. Vooral de MRB-vrije diesels maken op dit moment een vrije val bij de occasionprijzen. Wellicht toch kijken of je versneld af kan lossen op enig manier.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Rukapul
  • Laatst online: 23:42
dion_b schreef op donderdag 12 december 2013 @ 23:22:
Dat is een te simpele blik op de wereld. Uiteraard zien mensen zichzelf altijd als ultieme handelaars, maar in de praktijk levert de gemiddelde consument gemiddeld (fors) in bij elke transactie, zeker als die plaatsvindt met een professionele of ervaren handelaar. In een transactie om van een voertuig af te komen en een nieuwe aan te kopen kan zomaar een paar duizend euro foetsie zijn te beginnen met een (te) lage prijs voor het oude voertuig, een te hoge voor de nieuwe en allemaal bijkomende kosten danwel risico's door bijvoorbeeld van een bekende naar een onbekende onderhoudstoestand te gaan. Allemaal moeilijk te kwantificeren, maar hoger dan de zichtbare kosten van het overschrijven.

Dit is overigens wel te minimaliseren door systematisch van barrel naar barrel te gaan middels particuliere transacties en ondertussen er zelf handigheid in te krijgen in zowel de handel als de techniek. Degene met de meeste marktkennis en -vaardigheden marginaliseert zijn transactiekosten (of maakt er zelfs winst op).

[ Voor 21% gewijzigd door Rukapul op 13-12-2013 09:48 ]

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik heb ook een Punto Evo, inmiddels 3 jaar oud, waarvan bijna 2 in mijn bezit. Gekocht met 30k op de teller en inmiddels staat hij op 80k. De eerste eigenaar heeft op deze Punto ongeveer 7.000 afgeschreven in ruim een jaar. Ik heb nu als ik de ANWB moet geloven in de 2 jaar daarna 4.000 afgeschreven, oftewel al significant minder dan de vorige eigenaar. De afschrijving zal de komende jaren blijven afvlakken, ondanks de MRB die erbij gaat komen (dat is een eenmalige dip, maar segment-breed dus zal het effect uiteindelijk wel meevallen).

Dus uiteindelijk is het voor mij nu een kwestie van deze auto nog een aantal jaar doorrijden totdat er een goede reden komt om hem weg te doen (bijv meer ruimte nodig, flink minder KM's oid). Op dat moment zal ik ook pas gaan kijken naar de echte afschrijving, alhoewel de restwaarde dan meer van belang is in de keuze om wel niet weg te doen.

Overigens hebben wij ook je andere scenario hier in huis, voor mijn vriendin een Alfa 147 diesel uit 2003. Rijdt ook 35.000 per jaar, maar nagenoeg geen afschrijving etc meer. Inmiddels 100.000 mee gereden in de 3 jaar dat we hem hebben en in ons geval maakt het weinig uit. De kosten voor onderhoud + hoger brandstofverbruik komen relatief dichtbij de afschrijving voor de Punto. Enige verschil was tot op heden de MRB, maar dat valt straks ook weg.

[ Voor 20% gewijzigd door Sander op 13-12-2013 10:06 ]

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 09:01
De klap voor de mini-diesels komt wel een beetje overeen met het opheffen van het grijze kenteken voor particulieren. Alleen dat waren vaak veel zwaardere auto's, dus de schade is te overzien.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-11 12:42

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Ebbie schreef op donderdag 12 december 2013 @ 23:59:
Ik wil de broekriem best aanhalen maar een overstap naar een 106 is me te gortig. Ik denk zelf meer aan een luxer model.
Even heel kort door de bocht: Wat wil je nou, een huis of een auto?. En als je kiest voor een huis, realiseer je je dan dat je ook geen eisen meer kan stellen aan de auto, behalve 4 wielen en een stuur...?

Lullig maar waar, maar misschien moet je 3 keer nadenken voordat je wat gaat doen. Tuurlijk snap ik dat een eigen huis lonkt, en dat het idee van lagere maandlasten erg aantrekkelijk is. Tegenover die lage maandlasten staan ook een aantal nadelen:
  • Wat gebeurt er met jouw huis, als je je baan verliest / je werkgever failliet raakt
  • Wat denk je dat het uberhaupt kost aan hypotheekadvies / bouwkundige keuring om een huis te kopen?? (hint: >2K)
  • Nou heb je net dat huis gekocht, en je krijgt een lekkage aan je dak/riolering. Kosten ook meer dan 2K. Hoe ga je dat betalen, als je nu al geen spaargeld hebt?
  • Waar denk je het jaarlijkse onderhoud van je huis van te gaan betalen? Of zit dat allemaal in de VVE, waar je ook maandelijks nog flink wat kosten voor hebt?
Voordat je dit nu afdoet als een zeikerige post (wat het ook wel is), ik heb dit wel geschreven met de beste intenties. Realiseer je heel goed, dat een huis in deze tijden ook lang niet altijd zaligmakend is..... Mijn welgemeende advies aan jou zou zijn: Blijf nog even lekker zitten in je huidige huurwoning, los a.s.a.p die schuld van die auto af, ga sparen, en kijk over een jaar nog eens verder....

Wel succes met de keuze!

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

• Harry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
Ik wil de broekriem best aanhalen maar een overstap naar een 106 is me te gortig. Ik denk zelf meer aan een luxer model. Ik hoef ook geen honderden euro's per maand goedkoper uit te zijn. Voor comfort ben ik bereid te betalen. De huidige afschrijving en bijbehorende lening zijn mijn grootste doorn in het oog.

De keuze is eigenlijk deze: hoge kosten aan afschrijving en financiering (gouden kooi), gecombineerd met lagere variabele kosten
Of
Lage kosten aan afschrijving, reduceren financiering, en hogere variabele kosten.

Wat me aan het laatste scenario het meest bevalt is het wegvallen van de verplichting waar ik nu nog lang aan vast zal zitten.
Leg je de afschrijving nu ook apart dan? Zo nee, dan hoef je die ook niet mee te tellen. Het enige blok dat je hebt is de lening voor die auto.

Wat een aantal ook al aangeeft. Kijk eens rond voor een herfinanciering bij een andere partij. Voordeel van deze is dat je relatief weinig extra kosten hebt en (even afkloppen) ook weinig onderhoudskosten. Een bedrijfszekere auto is met 35k per jaar wel fijn.

BMW 535D

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Als je die auto hebt gekocht met een lening heb je kentekenbewijs deel 2 dan wel in bezit? Vaak krijg je die pas terug na aflossing en zonder dat ding is verkopen nogal lastig he :P

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:45

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ebbie schreef op donderdag 12 december 2013 @ 21:52:
En dan nog aanschaf van iets anders (toch minimaal 1000) zorgt ervoor dat ik nog 3k over heb aan schuld.
En hoe wil je dat financieren? Je zegt al dat je geen geld over hebt. Als je voor 3k een persoonlijke lening moet afsluiten betaal je net zo goed rente, maar rij je ook nog eens een kleine auto.
En een hypotheek krijgen is net zo lastig.

Ik zie dus geen enkel voordeel om die auto weg te doen. Het is een redelijk nieuwe auto, dus weinig onderhoud en hij is zuinig (serieus, er zijn ook niet veel oude diesels die zuiniger zijn).
Geef me één voordeel van deze auto wegdoen.

Signatures zijn voor boomers.

• Ebbie
Herfinancieren is weinig aantrekkelijk. De huidige lening is al onder een lage rentevoet afgesloten. Zonder spaargeld de kopersmarkt opgaan is inderdaad ook niet echt een prettig idee. Daarom denk ik er dus aan om de auto te verkopen, de restschuld af te lossen en vervolgens te gaan sparen.

Ik heb deze week echter wel ingezien dat er bij zo'n verkoop en aankoop inderdaad zoveel geld verloren gaat, daar kun je wel weer een jaar voor afschrijven. Ik houd het dus maar gewoon lekker bij mijn Punto en ik ga op andere terreinen besparen. Dat is dan mijn huisvesting want dat is nu de grootste post.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Tja... ergens apart want een huis met een hypotheek is een verplichting waar je 30 jaar aan vast zit. Een stuk langer dan je autolening ooit zal duren en je moet je tegenwoordig ook nog maar afvragen of een huis die zekere investering is. Tegenwoordig is dit ook niet zomaar meer een gegeven.

Ik zou die auto gewoon doorrijden. Je hebt het ding nou eenmaal en ik denk dat je met verkopen meer verliest. Je moet dan maar hopen dat het barrel wat je aanschaft ook nog goed is. Je weet wat je nu hebt aan deze auto, gezien dat je auto 2 jaar oud is zou ik niet direct verwachten dat je voor enorme kosten kan komen te staan. Ik zou me ook niet zorgen maken over afschrijving op een auto. Daar kan je toch niets aan doen en de handel in auto's is toch heel apart. Als er een rage is op bepaalde soorten auto's kan je waanzinnige prijzen vragen (bijvoorbeeld ECO auto's afgelopen paar jaar, of SUV's en 4x4's jaren daarvoor weer) en dan ineens spat die bel weer uiteen.

• Juup
  • Niet online
Ebbie schreef op zaterdag 14 december 2013 @ 12:30:
Ik heb deze week echter wel ingezien dat er bij zo'n verkoop en aankoop inderdaad zoveel geld verloren gaat, daar kun je wel weer een jaar voor afschrijven. Ik houd het dus maar gewoon lekker bij mijn Punto en ik ga op andere terreinen besparen. Dat is dan mijn huisvesting want dat is nu de grootste post.
Dit lijkt me een goed plan.
Er is ook geen slechtere timing mogelijk dan nu om een "belastingvrije" diesel te verkopen.
Iedereen wil tussen nu en maart 2014 van z'n zuinige diesel af vanwege de wegenbelasting.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Pagina: 1