Oude 286 PC lijdt aan kapotte toetsenbordcontroller. Ik zou deze graag vervangen, maar heb geen ervaring met dit soort operaties. De genoemde P8042AH-controller is voor verscheidene doeleinden toegepast, vaak als toetsenbordcontroller in 286 en 386 systemen. Nu vraag ik me af, moet een dergelijke chip geprogrammeerd worden alvorens ik deze op het moederbord plaats? Het liefst zou ik het systeem direct na vervanging van de chip werkend zien, maar betwijfel of dat gaat gebeuren. Hoe dan ook, als het ding geprogrammeerd moet worden dan zal ik dat vooraf moeten doen of het moederbord via een seriele poort moeten flashen. Wat denken de deskundigen, wat te doen en is het de moeite waard? Bedankt voor het lezen!
Ik betwijfel het ook, want dit is gewoon een microcontroller van Intel, een vrij oude ook.
Zonder er eerst de goede code in het Rom te schieten, gaat hij bar weinig doen. Je hebt hier een (E)EPROM programmer voor nodig, en nog veel belangrijker: het daadwerkelijk programma wat er op staat.
Zonder er eerst de goede code in het Rom te schieten, gaat hij bar weinig doen. Je hebt hier een (E)EPROM programmer voor nodig, en nog veel belangrijker: het daadwerkelijk programma wat er op staat.
Bedankt voor je reactie! Dat is waar ik al bang voor was. De EPROM van de oude controller is denk ik niet meer uit te lezen. Als een nieuwe chip niet standaard van functionele ROM voorzien is dan moet deze geflashed worden en zelfs al zou ik daarvoor de middelen hebben dan nog zal het een bijna onmogelijke opgave blijken de juiste ROM te vinden. Het moederbord is OEM en er zal waarschijnlijk een aangepaste code ingeprogrammeerd zijn. Misschien moet het systeem maar gerecycled worden, tenzij hier iemand er iets mee kan. Nogmaals bedankt, ik weet nu wat me te doen staat.