Toon posts:

[adsl] 4 IP's gebruik met Linux

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus ADSL (MXStream - XS4ALL) en ben nog een van de gelukkigen met 4 IP's.
Nou zou het zonde zijn om er niets mee te doen dus ik wilde ze ook daadwerkelijk gebruiken.

Mijn huidge configuratie ziet er als volgt uit :
1 Server (Linux - Red Hat 7.1)
met daarachter
2 Clients (Windows ME en Windows 2000 Pro)

Is het mogelijk om iedere PC een eigen IP te geven (dus 3 van die 4 IP's te gebruikken die ik heb gekregen).

M'n server is nog wel een firewall... maar als een van die clients online gaat dan zou ik graag willen dat ze een eigen ip hebben.

Is zoiets mogelijk?

Mocht dit niet mogelijk zijn, is het dan mogelijk om die 4 IP's te gebruiken voor m'n aparte services onder Linux ? (http, ftp, shoutcast, nog een keer ftp)?

Bedankt.

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:02
Het moet wel mogelijk zijn, ik denk IP's omzetten, zowel voor als ná de server :)

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-08 10:32

Rtificial

as fake as can be

is niet zo heel complex. Geen dhcp gebruiken, geen NAT op de linux server gebruiken, gateway wel op linux server zetten natuurlijk en de twee andere pc's die publieke adressen geven...

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 07 juni 2001 15:34 schreef Rtificial het volgende:
is niet zo heel complex. Geen dhcp gebruiken, geen NAT op de linux server gebruiken, gateway wel op linux server zetten natuurlijk en de twee andere pc's die publieke adressen geven...
Heb je hier misschien meer info over? een websiteje misschien?

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

nee, helaas niet... maareh, je hebt die IP adressen. Die geef je in als IP adres op de werkstations. De netmask moet uiteraard voor alle machines gelijk zijn en horen bij de opgegeven IP adressen. De defalt gateway op de werkstations stel je in op het ip adres van de Linux server. De Linux server laat je verder geen DHCPD meer draaien, en geen NAT meer uitvoeren.( Was dat niet IP Masquerading? Correct me if i'm wrong)

• capedro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-05 09:15
Kga zoiets van de zomer doen bij mijn werkgever.

Ik houd me gaarne aanbevolen voor meer info,
Van Xs4all werd ik echter ook niet wijzer... de verwezen me naar de deur met:

Linux wordt niet ondersteund door de ADSL-Helpdesk :? :? :? :? :? :?

Suc6 ik houd deze thread in de gaten... wanneer ik meer weet horen jullie ut B-)

My weblog

Verwijderd

Topicstarter
[b] De Linux server laat je verder geen DHCPD meer draaien, en geen NAT meer uitvoeren.( Was dat niet IP Masquerading? Correct me if i'm wrong)
Maar hoe krijg ik dan toegang tot het internet als ik geen NAT ga gebruiken op m'n Linux gateway? Dat zie ik nog niet helemaal voor me?
En als iedere client een eigen IP heeft (die ik van XS4ALL heb gekregen) is hij dan ook meteen onder dat IP online? Moet ik niet eerst nog een keer inloggen op een of andere manier?

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:54

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Wat jij wilt is dit:
Elke afzonderlijke PC krijgt een publiek IP adres op het internet..Maar wel afgeschermd via een firewall..
Oftewel, das niet mogelijk..
Wat wel kan is dit:
Je firewall krijgt 4 IP adressen op het internet en je poort ze door naar elke afzonderlijke PC met NAT oftewel IP masq

Kijk maar eens op www.adsl4linux.nl
enorm goeie site, duidelijke uitleg, en ook ondersteuningn voor alle 4 de IP adressen.
Ik ben daar ook tot een oplosssing gekomen voor mijn debian firewal met Mxstream & planet.

suc6
CyberJ

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Wat CyberJ zegt is inderdaad ook een goeie optie. Het is overigens niet nodig. Als ik kijk naar de server die we hier in de DMZ gezet hebben, hebben die gewoon allemaal een publiek ip adres, en lopen ze gewoon over de firewall naar buiten.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:54

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Dat is idd waar..maar die servers hoeven niet eerst nog eens een vpn connectie te maken met de de adsl router. |:(
En aangezien dit de situatie is kan het niet anders.

Als je elke PC bereikbaar wilt maken vanaf het internet, via een firewall, zal je via NAT de publieke adressen door moeten sturen naar de private adressen.

Verwijderd

Topicstarter
[b]Wat wel kan is dit:
Je firewall krijgt 4 IP adressen op het internet en je poort ze door naar elke afzonderlijke PC met NAT oftewel IP masq
Dan zie ik nog niet helemaal voor me hoe m'n firewall (server) 4 IP adresssen "krijgt".

Zou ik jou IP MASQ scriptje mogen zien (ik neem aan dat je dat regelt via een scriptje).
Pagina: 1