Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

Nieuwe LCD/LED TV, 40 inch, max € 750

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Volg de topics hier in CEA al een aantal weken nu.
Ook de Pricewatch is bekend, ik blijf alleen twijfelen over welke nieuwe TV voor mijn situatie het meest geschikt is.

Situatie nu:

Een bijna 7 jaar oude Sony Bravia HD Ready TV:
pricewatch: Sony Bravia KDL-32D3000

Eisen voor wat betreft de nieuwe TV:

- Full HD.
- 40 inch (iets groter dan we hebben, kijkafstand is ± 3 m).
- Sony, Samsung, LG.
- Smart functies geen must.
- Gaat niet gebruikt worden om te gamen.
- Paneel van minstens 100 Hz.
- Budget tot zo'n € 750.
- Telfort Interactieve TV wordt aangesloten, evenals een Mede8er MED800X3D.

Gebruik ik de Pricewatch dan kom ik uit op 4 Samsung TV's:

pricewatch: Samsung UE40F6400 Zwart

pricewatch: Samsung UE40F6500 Zilver

pricewatch: Samsung UE40F6740 Zwart

pricewatch: Samsung UE40F7000 Zilver

Laatste TV komt eigenlijk alleen in aanmerking als er flink wat van de prijs afgaat, zag dat 'ie in september tijdelijk voor rond de € 800 te verkrijgen was!
Dan de overige 3 TV's zitten allemaal in de 6000 Series.
Verschillen lijken vooral in de geoptimaliseerde Hz en de afmetingen te zitten.

Ik vind het niet erg om mijn gehele budget uit te geven, echter wanneer ik voor minder € ook klaar ben, dan kies ik daar waarschijnlijk voor.
Ook heb ik de afgelopen weken veel gelezen over ghosting, judder, artefacten etc.
Dit wil ik allemaal heel graag vermijden, wil graag een goede TV waarbij dit niet optreed, of waarbij de kans dat het optreedt minimaal is.

Dan nog het moment van aankoop, is het nu gunstig of is het wellicht beter nog te wachten?
Gaan de 2013 modellen in prijs verlaagd worden begin 2014, of bij de introductie van de 2014 modellen in april 2014?

Verwijderd

Ik zou je een plasma tv aanraden -->http://tweakers.net/pricewatch/329960/panasonic-viera-tx-p42st60e-zilver.html

Beste budget tv die LCD's in dezelfde, en zelfs nog hogere prijsklassen, in alle opzichten verslaat.
Deze TV heeft overigens wel een relatief hoge input lag maar dit gaat geen probleem vormen aangezien je toch niet gamed.

Ga maar eens wat reviews lezen van deze tv.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
De pricewatch: Sony KDL-42W805 Zwart zou je ook kunnen overwegen. Ik heb deze zelf in de 47" variant en ben er erg tevreden over. Wat betreft beeldkwaliteit is dat in mijn ogen een stukje beter als de Samsung modellen die je noemt (met name wat betreft kleurechtheid). En zelf vind ik de televisie mooier om te zien maar dat is persoonlijk natuurlijk. Samsung heeft over het algemeen overigens wel een net wat betere Smart TV functionaliteit mocht je dat belangrijk vinden.

Overigens als je wat minder uit wil geven is de pricewatch: Sony KDL-42W655A Zwart ook een aanrader. Natuurlijk net iets minder als de W8 serie die ik hierboven noemde maar wel een uitstekende televisie voor die prijs.

Plasma kan ook en heeft misschien nog iets beter beeld maar zelf zou ik daar al nooit voor kiezen omdat inbranden nog steeds niet geheel uit te sluiten is.

Verwijderd

Topicstarter
De Panasonic vind ik een mooie tv, toch valt deze voor mij af:
- Heb nu een 32 inch TV, wilde iets groter, dacht eigenlijk aan 37 inch, maar in die maat is moeilijk iets fatsoenlijks te krijgen dus dan wordt het al snel 40 inch. 42 inch is weer al groter.
- Zojuist flink wat gelezen over de ST60 en over plasma op zich, en dan kom je toch nog verhalen over inbranden tegen. Ook hier staat de TV soms de hele avond op een en dezelfde zender. Ik wil gewoon zorgeloos kunnen kijken en vrees dat ik dat bij de Panasonic niet kan.

De Sony KDL-42W655A:
- Zie dat er een 50 Hz paneel in zit. Toen ik mijn zoektocht naar de nieuwe TV begon, las ik geregeld op het forum dat dit problemen kan geven --> judder, artefacten etc. Bij een 100 Hz paneel zou dit probleem al minder spelen.
- Zie dat er maar 2 HDMI aansluitingen zijn, vind dit net te weinig.
- Afmeting van de tv (zie ook hierboven over de Panasonic).

De Sony KDL-42W805:
Kijk hier word ik nu vrolijk van _/-\o_
Zit een 100 Hz paneel in, 4 HDMI aansluitingen en qua afmetingen niet zo groot als bijvoorbeeld die Panasonic (verschil zal 'm wel in de bezel zitten).
Deze TV vind ik een hele interessante optie!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:06
Verwijderd schreef op donderdag 12 december 2013 @ 23:00:
De Panasonic vind ik een mooie tv, toch valt deze voor mij af:
- Heb nu een 32 inch TV, wilde iets groter, dacht eigenlijk aan 37 inch, maar in die maat is moeilijk iets fatsoenlijks te krijgen dus dan wordt het al snel 40 inch. 42 inch is weer al groter.
- Zojuist flink wat gelezen over de ST60 en over plasma op zich, en dan kom je toch nog verhalen over inbranden tegen. Ook hier staat de TV soms de hele avond op een en dezelfde zender. Ik wil gewoon zorgeloos kunnen kijken en vrees dat ik dat bij de Panasonic niet kan.

De Sony KDL-42W655A:
- Zie dat er een 50 Hz paneel in zit. Toen ik mijn zoektocht naar de nieuwe TV begon, las ik geregeld op het forum dat dit problemen kan geven --> judder, artefacten etc. Bij een 100 Hz paneel zou dit probleem al minder spelen.

- Zie dat er maar 2 HDMI aansluitingen zijn, vind dit net te weinig.
- Afmeting van de tv (zie ook hierboven over de Panasonic).

De Sony KDL-42W805:
Kijk hier word ik nu vrolijk van _/-\o_
Zit een 100 Hz paneel in, 4 HDMI aansluitingen en qua afmetingen niet zo groot als bijvoorbeeld die Panasonic (verschil zal 'm wel in de bezel zitten).
Deze TV vind ik een hele interessante optie!
Dat inbranden valt wel mee met deze serie,vooral in het begin voorzichtig zijn,dan heb je een waanzinnige tv. Niks wat er te krijgen is,zekers voor dat geld kan op tegen een plasma.

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-11 13:18

mr.paaJ

generatie cmd+z

In de winkel vind ik de W6 beter overkomen dan de W8, ga niet alleen van specs uit. In prijsklasse W8 zijn er mooiere te vinden.

Een W805 wel een mooie maat vinden en een ST60 niet is raar... Scheelt misschien 3 cm ;)

[ Voor 26% gewijzigd door mr.paaJ op 12-12-2013 23:50 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:36

FreakNL

Well do ya punk?

Ja, het is diagonaal hè. Ik ben recent van 46 naar 55 inch gegaan en zie al geen verschil meer. Je bent het zo gewend. Inbranden is geen issue als je het contrast wat lager zet. Ik heb overigens de st50, mijn ouders de st60.

Echt, met jouw wensen is er in die prijsklasse geen betere tv dan de st60.

• ik222
  • Niet online
Uitspraken als inbranden is geen issue vind ik wel gevaarlijk, feitelijk bedoel je dat jij het risico erop acceptabel vind. Feit is echter gewoon dat plasma televisies in kunnen branden. Natuurlijk kun je een aantal dingen doen om het risico daarop te verkleinen maar de vraag is wel of je daar zin in hebt bij een nieuwe televisie. Bovendien zul je bij een plasma altijd retentie zien als je bijvoorbeeld een hele dag naar Ned1 gekeken hebt, als je dat niet erg vind is plasma prima want het beeld is verder erg mooi maar iedereen moet voor zich bepalen of je kunt leven met retentie / inbranden zoals het er tegenwoordig nog is.

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Retentie of inbranden wordt vaak aangehaald om geen plasma te kopen. Ja, het kan voorkomen. Hij kan ook compleet in brand vliegen of stuk gaan, net als elke andere tv. Maar zonder gekheid, inbranden kan inderdaad voorkomen maar de kans hierop is doorgaans vrij klein. En eventuele retentie is vrij snel weg. Het is gewoon de afweging of je dit eventuele nadeel voor lief neemt om een beter beeld te hebben. Elke techniek heeft zijn voor- en nadelen. Bij een lcd moet je rekening houden met backlight bleeding en motion blurring. En in tegenstelling tot het inbranden is de kans dat je deze lcd-problemen zult ervaren zo'n beetje 100%.

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
Omdat het altijd aangehaald wordt en eigenlijk onterecht, gooi ik het maar even in de groep: LCD heeft ook last van Image Retention.

LCD is niet vrij van dit fenomeen en de mate waarin kan verschillen per paneel. Een voorbeeld hiervan zijn de MacBook Pro Retina modellen waarbij hoge contrasten na enige tijd zichtbaar worden. LCD televisies hebben hier net zo goed "last" van. Het verschil met LCD is dat men er niet naar opzoek gaat en het dus niet zo snel zal vinden. Maar doe je even je best om ernaar te zoeken is de kans groot dat het zichtbaar wordt.

Niet kunnen leven met Image Retention betekent dat je met niet een televisie kunt leven. Plasma niet, OLED niet, CRT niet en dus ook LCD niet.

• ik222
  • Niet online
Jij weet natuurlijk net zo goed als ik dat dit compleet niet te vergelijken is. Plasma's staan bekend om inbranden / retentie en dat is niet zonder reden, ook tegenwoordig is het daar nog gewoon een serieus nadeel van de techniek. Ik wil je best geloven dat theoretisch elk scherm kan inbranden maar de kans erop en vooral de mate waarin het dan zichtbaar is kun je gewoon totaal niet vergelijken.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben het best met jullie eens dat het beeld van een plasma wellicht mooier is dan van een LCD / LED maar je moet wel zo eerlijk zijn om ook de nadelen van een plasma te benoemen.

[ Voor 20% gewijzigd door ik222 op 13-12-2013 11:52 ]

Verwijderd

Zal ik de nadelen van LCD dan maar even op een rijtje zetten?:
- backlight bleeding
- drama zwartwaarden
- motion blur
- zekere mate van retentie
- slechte(re) kijkhoeken
- zielig contrast
- lage(re) reactiesnelheid
- etc.

Tevens heb ik tot nu al 3 plasma's in bezit gehad waarvan geen enkele last had van inbrandingsverschijnselen.
En mocht het dan toch voorkomen dat er iets inbrandt, dan zie daar 9 van de 10 keer helemaal niks van.

• S1NN3D
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 11:19:
Zal ik de nadelen van LCD dan maar even op een rijtje zetten?:
- backlight bleeding
- drama zwartwaarden
- motion blur
- zekere mate van retentie
- slechte(re) kijkhoeken
- zielig contrast
- lage(re) reactiesnelheid
- etc.

Tevens heb ik tot nu al 3 plasma's in bezit gehad waarvan geen enkele last had van inbrandingsverschijnselen.
En mocht het dan toch voorkomen dat er iets inbrandt, dan zie daar 9 van de 10 keer helemaal niks van.
_/-\o_ Precies. En daarom wil ik dus zelf absoluut geen lcd televisie hebben.

Verwijderd

Topicstarter
mr.paaJ schreef op donderdag 12 december 2013 @ 23:48: Een W805 wel een mooie maat vinden en een ST60 niet is raar... Scheelt misschien 3 cm ;)
Ben met je eens dat dit inderdaad geen goed argument is.
Scheelt op papier wel iets met die Sony, maar zal je in de praktijk niet echt gaan zien.

Verder veel reacties over Plasma versus LCD/LED.
Alle respect voor de Plasma gebruikers, en als ik de reacties zo lees in dit topic, maar ook in voorgaande topics,wil ik best geloven dat qua beeldkwaliteit een Plasma het wint van een LCD/LED TV.
Ik heb echter net het Panasonic topic nog eens wat doorlopen en ik zie het simpelweg niet zitten.
Ik wil gewoon kijken zonder me af te hoeven vragen of ik niet eens van zender moet wisselen, of als ik een film bekijk met zwarte balken, ik dit niet moet tegengaan, door het beeld te zoomen etc.
De Panasonic valt hierdoor en alleen hierdoor dus af voor mij.

Ik weet ook dat LCD/LED ook zo zijn minpunten heeft, maar vergeet ook niet dat ik nu al bijna 7 jaar naar een LCD HD Ready TV kijk.
Als dit me slecht bevallen zou zijn, had ik 'm al veel eerder ingeruild voor wat anders.
En ik ga er dan maar vanuit dat de ontwikkelingen in de loop der tijd ook niet stil zijn blijven staan, en dat mijn toekomstige LCD/LED TV kwalitatief een pak beter zal zijn dan mijn huidige exemplaar.

Zoals ik er dan nu insta, blijven er dan drie modellen over:
http://tweakers.net/price...;330469;333562/categorie/
Is er hier qua beeldkwaliteit een TV bij, die boven de andere twee uitsteekt?

Zal binnenkort ook eens ergens binnenlopen om wat TV's van dichtbij te bekijken.
Uiterlijk is ook niet onbelangrijk en ook de vrouw moet er nog haar oordeel over vellen ;)

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-11 13:18

mr.paaJ

generatie cmd+z

Ga vooral reviews lezen en/of zelf kijken, maar de W8 vind ik zelf niet zo. Verkleurt ernstig als je er niet recht voor zit. Van die drie zou ik de 6770 kiezen. Lijkt gelijk aan de 6640 die ik regelmatig zie maar met andere voet. Micro Dimming als voordeel op de 65x0, en de 6500 is voor zover ik weet een buitenlandse versie of in het wit (6510).
Gelukkig is alles een flinke vooruitgang op LCD van 7 jaar oud :)

Ik heb geloof ik de laatste zorgenvrije (niet 3D) plasma als ik het web zo zie. Lichte retentie van publieke omroep (heb ook niets anders) en ondertitels, maar alleen zichtbaar op egaal testbeeld. Zwarte balken zou ik me niet zodruk om maken, dat maakt een normaal aandeel TV en series zeker goed. Normaal beeldsignaal maskeert ook nog eens een boel natuurlijk.

[ Voor 50% gewijzigd door mr.paaJ op 13-12-2013 22:00 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• S1NN3D
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 21:22:
[...]
Ik weet ook dat LCD/LED ook zo zijn minpunten heeft, maar vergeet ook niet dat ik nu al bijna 7 jaar naar een LCD HD Ready TV kijk.
Als dit me slecht bevallen zou zijn, had ik 'm al veel eerder ingeruild voor wat anders.
En ik ga er dan maar vanuit dat de ontwikkelingen in de loop der tijd ook niet stil zijn blijven staan, en dat mijn toekomstige LCD/LED TV kwalitatief een pak beter zal zijn dan mijn huidige exemplaar.
[...]
Als je gewend bent aan een lcd televisie en je hebt niet anders gezien maakt het natuurlijk niets uit. Mijn ervaring is dat wanneer je eenmaal een plasma gehad hebt, je niet meer anders wil. En als je dan bij familie/vrienden komt en hun lcd ziet staan, ben ik altijd weer blij. Blij dat ik niet naar een dergelijk beeld moet kijken. Wanneer andersom anderen mijn plasma zien, krijg ik complimenten over het mooie beeld. Het is dus maar net wat je gewend bent.
Pagina: 1