Toon posts:

Crosscable/UTP kabel bij ingebouwde hub?

Pagina: 1
Acties:
  • 134 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een thuisnetwerkje opzetten van minimaal 3 computers.

Ik zat in eerste instantie aan een HUB te denken om de 3 pc's met elkaar te verbinden. Maar nu schoot me te binnen dat er ook netwerkkaarten zijn met ingebouwde 4-poorts hub.

Bij een hub moet je gewoon UTP-kabel gebruiken. Moet je dat bij zo'n ingebouwde hub ook doen? Of moet je gewoon crosscable gebruiken?

Tnx!

• x-force
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-01-2024
hub = hub
en bij hub moet je altijd utp gebruiken

VangenopBetaalwater.nl Het platform om ervaringen over betaalwater in Frankrijk te delen met andere karpervissers zodat iedereen kan vangen op betaalwater!

• x-force
ho sorry

geen cross-utp iig

VangenopBetaalwater.nl Het platform om ervaringen over betaalwater in Frankrijk te delen met andere karpervissers zodat iedereen kan vangen op betaalwater!

Verwijderd

Topicstarter
Jaja, dus dat geldt hier dus ook.

Hmm, maar is 't niet zo dat je toch cross-cable moet gebruiken? Ik bedoel, zo'n netwerkkaart met hub fungeert als netwerkkaart EN als hub.

Het zal wel UTP zijn, maar toch, ik vroeg het me zomaar af eigenlijk.

Tnx!

Verwijderd

het is HUB dus gewoon UTP.
en geen cross

de pc waar de hub in zit is gewoon erop aangesloten zonder draad, dus je kan er nog 4 computer op aanprikken.

dus in totaal geschikt voor 5 computers.

4 poorten + de 1 die in de comuter zit ;)

correct me if i am wrong

• ProZa|IA
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-06-2005
Ik zie hier een paar keer HUB = is dus UTP

Sinds wanneer hebben we geen coax hubjes ??????

En UTP zegt helemaal niets over het wel of niet crossed zijn

Why is called tourist season, if we can't shoot them ? specs

Verwijderd

Een hub dient voor ster-netwerken, coax netwerken zijn bus-netwerken.
UTP is niets anders dan een type netwerk bekabeling.

[typo]

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-08 16:46

Rtificial

as fake as can be

Op donderdag 07 juni 2001 15:14 schreef ProZa het volgende:
Ik zie hier een paar keer HUB = is dus UTP

Sinds wanneer hebben we geen coax hubjes ??????
Wat zou nou weer het doel zijn van een Coax hub. De hele aansluitwijze is gebaseerd op ringnetwerken...
Overigens nogal off topic ook lijkt me...

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

• TheRedGuy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-08 20:18
Ik heb zelf ook zo'n ding (best zeldzaam voor zover ik weet), moet idd UTP zijn...

• slacksoff
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:46
effe for the record :-)
ik heb hier dus wel degelijk een coax hub staan. 10poorts. hij zal vast wel ERGENS goed voor zijn.

maareuh. als antwoord op de vraag. gewoon standaard UTP kabeltjes. het enige probleem met zon nic+hub is. dat als je reboot, je hele netwerkje er uit ligt. simpelweg omdat de hub niet aan staat :-)

Verwijderd

Conrad verkoopt ze maybe is daar wat meer info te vinden???

• tiguan
  • Laatst online: 22:04
Op donderdag 07 juni 2001 15:27 schreef slacksoff het volgende:
ik heb hier dus wel degelijk een coax hub staan. 10poorts. hij zal vast wel ERGENS goed voor zijn.

maareuh. als antwoord op de vraag. gewoon standaard UTP kabeltjes. het enige probleem met zon nic+hub is. dat als je reboot, je hele netwerkje er uit ligt. simpelweg omdat de hub niet aan staat :-)
Zitten daar 10 coax stekkers aan? Of heb je net als ik gewoon 8 UTP poortjes en 1 coax aansluiting?

• x-force
dat heeft toch hele maal geen nut???

• ProZa|IA
Op donderdag 07 juni 2001 15:22 schreef Rtificial het volgende:

[..]

Wat zou nou weer het doel zijn van een Coax hub. De hele aansluitwijze is gebaseerd op ringnetwerken...
Overigens nogal off topic ook lijkt me...
Is misschien wel off topic, maar als er een stelling wordt neergezet dan moet die wel kloppen. De stelling dat een HUB altijd UTP is, is niet waar.

PC -> HUB is een straight kabel

UTP is een type en daar zijn veel verschillende smaken van.

• x-force
ben ik mee eens

maar een coax 10 poorts hub heb ik nog nooit van gehoord !!!

Verwijderd

Zal wel een repeater zijn voor meerdere segmenten.

• x-force
vaag

:z :z

• ProZa|IA
TigerHub SMC3206BC - PnP, Thin Coax Hub with 6 BNC Ports, 1 RJ-45 Port, 1 AUI Port

Zo zijn er meerdere. Ze zijn inderdaad oud maar worden nog wel (sporadisch) gebruikt.

Een kennis waar ik wat netwerkbeheer doe heeft nog een goed lopend netwerkje in zijn kantoor en daar wordt hij ook gebruikt.

• x-force
heel coax is al zo'n beetje antiek 8-)

Verwijderd

zoiets bedoel je

Afbeeldingslocatie: http://www.synhitek.com/shop/media/genius_gh4050.gif

De rj45 poorten dienen aangesloten te worden op andere computers met een normale utp kabel
De 1ste poort kan bij deze Genius GH4050 gebruikt worden als uplink !ook met normale upt kabel!, met een jumpertje zorg je ervoor dat hij automatisch cross over doet.

• x-force
waarom koop je niet gewoon een "normale" hub?? inplaats van zo'n intern ding ??

Verwijderd

....het enige probleem met zon nic+hub is. dat als je reboot, je hele netwerkje er uit ligt. simpelweg omdat de hub niet aan staat :-)
Oplossing: bouw hem in je 24/7 servertje, isser niks aan de hand. :)

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:10
Geef aub iets meer uit voor een losse hub/switch.
Das zoveel makkelijker!

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• x-force
waar is eigenlijk de topic starter???

want we zijn allemaal wel aan het reageren maar zelf is ie er niet meer

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Een coax-hub (ik vind het geen beste naam, repeater is beter, maar goed), heeft 2 bedoelingen :
1. Het vergroten van de reikwijdte van je net, want 10Base-2 komt ook maar een kleine 200m ver (10Base-5 500m), en soms wil je meer. Zeker bij 10Base-2, waar de hoofd-kabel langs elk station moet, is dit een belangrijk aspect.
2. Het bij storingen (automatisch) partitioneren van je irritante segment, zodat niet je hele netwerk eruit ligt bij een storinkje.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• BitProcessor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-08 00:03
Op donderdag 07 juni 2001 15:22 schreef paniek_ het volgende:
Een hub dient voor ster-netwerken, coax netwerken zijn bus-netwerken.
UTP is niets anders dan een type netwerk bekabeling.

[typo]
HUB = REPEATER
coaxrepeaters bestaan wel degelijk ! Kan je dan meerdere T-stukjes opproppen, en elke t-stukje is een appart segment, die afgesloten is met twee terminators zoals het hoort ;)

"I think there is a world market for maybe five computers" - Thomas Watson, chairman of IBM, 1943

Verwijderd

Op donderdag 07 juni 2001 16:56 schreef G8KeePeR het volgende:

[..]

HUB = REPEATER
coaxrepeaters bestaan wel degelijk ! Kan je dan meerdere T-stukjes opproppen, en elke t-stukje is een appart segment, die afgesloten is met twee terminators zoals het hoort ;)
Zeg ik dan dan een coax hub niet bestaat?
Ik wil alleen duidelijk maken welke topologie bij wat hoort... omdat daar aan het begin van deze topic een beetje wazigheid over bestond. En een hub is een MULTIPORTS repeater, als je zo precies wilt zijn.

• BitProcessor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-08 00:03
Op donderdag 07 juni 2001 17:38 schreef paniek_ het volgende:

[..]

Zeg ik dan dan een coax hub niet bestaat?
Ik wil alleen duidelijk maken welke topologie bij wat hoort... omdat daar aan het begin van deze topic een beetje wazigheid over bestond. En een hub is een MULTIPORTS repeater, als je zo precies wilt zijn.
:P Picky, Picky :P

no hard feelings ;)

"I think there is a world market for maybe five computers" - Thomas Watson, chairman of IBM, 1943

Verwijderd

Op donderdag 07 juni 2001 20:05 schreef G8KeePeR het volgende:

[..]

:P Picky, Picky :P

no hard feelings ;)
Ok, beetje jumpy gereageerd :)

=]

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 07 juni 2001 16:25 schreef x-force het volgende:
waar is eigenlijk de topic starter???

want we zijn allemaal wel aan het reageren maar zelf is ie er niet meer
Excuses hoor...

Maar dat ik niet reageer betekent niet dat ik niet kijk! Als er posts gezet worden en ik snap het tot dan toe nog steeds, dan hoef ik toch niet per se te reageren? Na goed, volgende keren doe ik 't wel, goed?

Anyways:

Ik krijg 't idee dat een gewone hub toch veel makkelijker is. Daarom besluit ik maar om een hub te kopen i.p.v. een nic+hub ding.

!!! Danx voor alle reacties !!!

Trouwens;
Ik kreeg een dag of 3/4 geleden een hub aangeboden. 3Com, 8-poorts, 10Mbit... 55,- Lijkt me redelijk, niet?

Tnx 4 everything!

• Rashann
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-08 15:45

Rashann

Zoek de hond...

Op donderdag 14 juni 2001 11:59 schreef predatorx het volgende:
...
Trouwens;
Ik kreeg een dag of 3/4 geleden een hub aangeboden. 3Com, 8-poorts, 10Mbit... 55,- Lijkt me redelijk, niet?

Tnx 4 everything!
Is op zich best netjes ja, maar zou je niet iets meer aan de HUB uitgeven en dan een 100Mbit zoeken? Die kaartjes kosten ook niks meer en het snelheidsverschil is zeer duidelijk te merken (vooral bij kopieren van data).

If nothing is written below, I was the last to reply...

Verwijderd

hmm, UTP: unshielded twisted pair
cross: send en receive van kabeltjes omgedraaid
patch: send en receive niet omgedraaid :)

• slacksoff
  • Laatst online: 19:46
okee ik ben een beetje laat.

er zitten geen utp poortjes op dat coax-ding van mij. tis een 8poorts BTW. 1 is verschillend en zal wel een soort uplink zijn. IBM 3299 staat er op het stickertje.

wat doet ie allemaal? uhhh... stof verzamelen.
Pagina: 1