Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• DirkZzZ
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 19:01
Ik heb een aantal weken geleden een computer gekocht en zelf inelkaar gezet, maar ik krijg constant bluescreens en ik heb op dit moment geen idee meer waar ik het moet zoeken.

De bluescreens die ik krijg;

irql_not_less_or_equal
memory_manegement
bad_pool_header

Ik heb al een keer een clean install gedaan van windows 8.1 en met o.a. Driver Reviver gecontroleerd dat al mijn drivers up to date zijn.

Ook heb ik ~4 uur lang memtest86 laten lopen maar die vond geen fouten.

Door de naam van de bluescreens dacht ik dat ik het moest zoeken bij mijn geheugenreepjes, maar het kan dus in principe van alles zijn.

Op dit moment weet ik dus niet meer waar ik het moet zoeken, en zou graag advies willen van jullie over wat ik allemaal kan proberen om het probleem te isoleren.

Computer:
Mobo: Gigabyte Z87-HD3
Processor: Intel Core i5 4570
Videokaart: AMD Radeon R9 270x
RAM: Crucial Ballistix Sport BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU

• Bor
  • Registratie: februari 2001
  • Nu online

Bor

Frontpage Admin / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Memtest moet minimaal 8 uur draaien met een enkel reepje geheugen als je het mij vraagt. Staan de timings van het geheugen goed ingesteld? Staat het memory op de compatibiliteitslijst van je moederbord?

Frontpagemoderatie Forum

• DirkZzZ
Deze combo heb ik uit de BBG gehaald, dus ik ging er eigenlijk min of meer vanuit dat ze compatible waren.

Ik zal de timings eens controleren, en vanacht met 1 reepje de memtest draaien.

• DCG909
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 09-03 15:36
Je kunt het ook met alle reepjes laten draaien en kijken of de error steeds uit dezelfde memory range komt.
Dan moet je kijken welke RAM module daar waarschijnlijk bij hoort en die dan appart testen.
Dat werkt iets sneller dan bijv. 4 ram modules ieder op zich testen.

• Majin Buu
  • Registratie: april 2005
  • Niet online
Heb zelf ook een gigabyte bord en ik merk dat deze erg slecht met voltages op de Auto-stand om kan gaan.
Probeer eens handmatig voltages in te geven in het bios voor oa geheugen en cpu..

i7 8700 / Z370P-D3 / 16GB DDR4 2666 / GTX1070 FTW

• DukeBox
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 18:54

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

~4 uur is idd wat kort, er van uitgaande dat er zeker 2GB in zit dan kun je nooit een full run gedaan hebben.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• DirkZzZ
@DCG909 en DukeBox
Ik zal dit meenemen in de volgende test, en deze gewoon een volledige nacht + dag laten draaien, de uitkomst hiervan zal ik z.s.m. delen.

@Cheshire
Ik heb nu alles van de autostand afgehaald

Bedankt voor alle hulp tot dusverre.

• Bisquit
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 20-10 20:06
irql_not_less_or_equal is een foute driver of een foute service volgens microsoft.
Dit lijkt me een beetje vreemd bij een nieuwe install, maar als je routinematig alle drivers eerst update krijg je weer hetzelfde probleem.
Met 1 stick geheugen alle slots proberen, videokaart in ander pcie slot indien mogelijk.
Verschillende drivers voor je videokaart proberen, die is namelijk als eerste verdacht, de r9 kaarten zijn nog vrij nieuw dus kan het zijn dat een service of driver botst.

Ik had het even gegoogled want ik heb dit probleem ook gehad, een tijd geleden. Volgens mij was voltage videokaart niet toereikend voor de overclock die ik gebruikte. Of een combinatie van oude .dll files die bleven hangen op het systeem na een uninstall.
Maar nogmaals, met een nieuwe install van windows zou dat nog niet het geval zijn.

• Gadgeteer
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 26-08 16:16
irql_not_less_or_equal laat zich idd vaak verhelpen met een clean install.
Zorg daarbij direct voor goede drivers (probeer evt. oudere versie als je de nieuwste al getest had).

Heb je verder nog iets uit een windows log kunnen halen? Soms kun je uit de logboeken nog net even wat extra info halen om je meer in de juiste zoekrichting te krijgen.

Mocht je wel twijfelen aan je geheugen dan zou je kunnen proberen bij iemand even ander geheugen te lenen om te testen.

• Axewi
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 18:40
Kan je anders een crashdump uploaden?
Staan normaal in: c:\windows\minidump\
Daar staat vaak iets duidelijkere informatie in.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

• JustwilliamNL
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 01-10 21:35
Laatst was er trouwens ook toevallig iemand met hetzelfde mobo en ram met exact hetzelfde probleem. De combinatie komt natuurlijk uit de BBG maar daar was het probleem uiteindelijk niet het ram.

Probeer je bios up te daten naar de laatste versie en voor alle drivers geldt dat ook.

• DirkZzZ
@Axewi
Heb al mijn minidump bestanden in een rar gegooid: http://we.tl/82hFHb2smU

@justwilliamNL
Zal dat ook eens doen.

Heb de memorytest nog niet overnieuw gedaan voor een langere periode, mocht dit allemaal niet werken dan zal ik z.s.m. het resultaat hiervan delen.

Edit
Bios geupdatet van F3->F6. Kijken wat het doet. :)

DirkZzZ wijzigde deze reactie 13-12-2013 19:45 (11%)

• DirkZzZ
Even laten weten dat het probleem is opgelost, sinds het updaten van mijn BIOS geen bsod's meer gehad.
Stom dat ik hierzelf niet aangedacht heb, maar alles draait nu gelukkig als een zonnetje.

Iedereen bedankt voor de tips en het meedenken.

• zakutera
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 07-01-2018
Ik had eenzelfde soort probleem met mijn BGG build
reviews: Desktop Best Buy Guide: september 2013
Crucial Ballistix
Pas sinds een paar weken met bios 1.70/1.90 van ASRock B85M-ITX heb ik bijna geen bsod's gehad.
Ik had Memtest een heel weekeinde laten draaien met all passes.
Ik dacht wellicht is het de low voltage 1,35v die nog niet zo gangbaar is die problemen veroorzaakt, maar ik zie meer topics met crucial ballistix die pas met bios updates verholpen worden.
Ik heb nog wel om de dag een bsod, maar da's al heel wat beter dan minimaal 5 per uur.
Wellicht koop ik alsnog de Kingstons uit de QVL van ASRock die ook in de pricewatch staan.

@justwilliamNL
wat was het probleem daar dan? en wat was ded oplossing? eveneens bios or defect? of iets anders...
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True