Wifi USB adapter onder Linux, drivers nodig?

Pagina: 1
Acties:

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:35
Graag wil ik iemand een Wifi dongle cadeau geven. Hij draait een recente Linux distributie op zijn computer, volgens mij Linux mint. Het valt mij op dat ik bij draadloze USB netwerkadapters geen drivers voor Linux tegenkom (voorbeeld: de TL-WN722N van TP-Link met alleen Windows drivers).

Hoe komt ik er achter welke adapters wel of niet onder Linux werken? Of zullen de recente chipsets geen problemen opleveren?

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:02

Cyphax

Moderator LNX
De makkelijkste manier om erachter te komen is door het even op te zoeken. Het is wel verstandig om dat vooraf even te doen dus wat dat betreft begin je goed. :P

In dit specifieke geval denk ik dat het goed moet komen getuige de volgende thread: http://forum.linuxmint.com/viewtopic.php?f=53&t=110473

[ Voor 16% gewijzigd door Cyphax op 12-12-2013 15:24 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• musicfreak
Dank voor de link, het zou echter ook een hele andere adapter kunnen worden. Maar goed, maar even zoeken dan.

• musicfreak
Ik heb nog even naar de link van het forum van Linux mint gekeken, echter het is nog best een gedoe (degene die de dongle gaat krijgen is een Linux newbie):
- Downloaded compat-wireless, used to install ath9k_htc.
- Downloaded the firmware linked to above, copied to /lib/firmware
- I had to move the Wifi adapter to a USB 2.0 port, as the 3.0 ones weren't working with it -- this is why it wasn't working earlier.
- After that, I was able to ping IP addresses but not domain names, so I had to manually edit resolv.conf and set nameserver.
- Now it works!

Helaas werkt de in het forum genoemde link naar de site van linuxwireless.org niet, heel Linuxwireless lijkt het even niet te doen.

Een alternatief voor de TL-WN722N (met een AR9271 chip) is wellicht de TL-WN822N. Echter ook dat installeren lijkt me voor een newbie wat lastig.

Zijn er wellicht wifi adapters die out of the box gelijk werken / makkelijk te installeren zijn onder de populaire linux distributies?

• Dr.Root
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-12-2025
Je hebt idd adapters die gelijk worden gezien door linux / werken :) zonder drivers te moeten installen.

Google is your best friend, het is me gelukt met Backtrack, dus het zal jouw ook wel lukken ;)

[ Voor 48% gewijzigd door Dr.Root op 16-12-2013 09:31 ]

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Onder Linux zou je het best Broadcom chips vermijden aangezien die niet onder alle distro's (b.v. Ubuntu 12.04 LTS) het out of de box doet. Er zijn drivers beschikbaar maar die moet je zelf aan de praat krijgen. Ralink en Netgear geven minder problemen, in mijn ervaring doen die het altijd.

Ik dacht dat TP-link meestal Ralink chips gebruikt maar dat weet ik niet zeker.

• Dr.Root
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-12-2025
noguru schreef op maandag 16 december 2013 @ 13:44:
Onder Linux zou je het best Broadcom chips vermijden aangezien die niet onder alle distro's (b.v. Ubuntu 12.04 LTS) het out of de box doet. Er zijn drivers beschikbaar maar die moet je zelf aan de praat krijgen. Ralink en Netgear geven minder problemen, in mijn ervaring doen die het altijd.

Ik dacht dat TP-link meestal Ralink chips gebruikt maar dat weet ik niet zeker.
Hier sluit ik mijzelf bij aan. Broadcom = problemen :p Zelfs in Backtrack heb ik problemen met broadcom :(

Heb er nu aan USB netgear aanhangen.. gaat prima ;)

• musicfreak
Ik heb een wifi dongle die ik zelf over had (de ICIDU NI-707552) aangesloten. Ik wilde met HWINFO32 kijken welk merk netwerkchip er in zou zitten.

Helaas kan ik dat via Hardwareinfo niet zien, wellicht is het een Bradcom. Googlen op dit typenummer i.c.m. Linux levert ook niets op, Icidu is natuurlijk geen grote naam, ze herlabelen waarschijnlijk diverse hardware.

Hoe kom ik er achter welk merk chip er in mijn ICIDU zit?

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Google op "chipset ICIDU NI-707552"

En op http://www.mijnitshop.be/...werkadapters/usb-adapters staan diverse met chipset vermeld.

Abort, Retry, Quake ???

• musicfreak
Die google zoekopdracht levert weinig op...

Op MijnITshop staat de bewuste Icidu adapter vermeld (zie http://www.mijnitshop.be/...apter-300n-netwerkadapter) echter zonder chipset.

[ Voor 18% gewijzigd door musicfreak op 13-01-2014 19:58 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:47
musicfreak schreef op maandag 13 januari 2014 @ 18:38:
Hoe kom ik er achter welk merk chip er in mijn ICIDU zit?
Onder Windows kun je in apparaatbeheer kijken. Rechtsklik op de adapter en kies Eigenschappen. Ga naar het tabje Details en selecteer Hardware id's. Google vervolgens de VEN_ en DEV_ id's die je ziet voor respectievelijk de fabrikant en type van de chip. Als je de Windows drivers bij de hand hebt (kon ze op de ICIDU site zo snel niet vinden) dan kun je in het .INF bestand kijken naar fabrikantnaam en type (hier zul je bovenstaande id's ook weer terug zien). Als laatste zou je een Linux live cd'tje kunnen booten.

• musicfreak
Ah, dat is nuttige info! Er zit een Atheros chip in!! Deze info heb ik uit de .inf gehaald.
Pagina: 1