Toon posts:

[WIN7] boot niet meer na bios update

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb een probleem met een laptop waar vroeger Ubuntu op draaide.
Deze startte niet meer op en hier is dan Win7 op geïnstalleerd. (vraag mij niet waarom)

Nu kwam deze laptop bij mij terecht, met een verse Win7 installatie.
Wat mij eerst opviel is dat haast geen enkele driver geïnstalleerd was.

Wlan, sound, ... was allemaal niet werkende.
Dit is een Lenovo laptop en heb via Lenovo alle stuurprogramma's geïnstalleerd.

Via de Lenovo tool voerde ik ook een BIOS update uit en hier is het misgegaan.
Hierna is het niet meer mogelijk om Windows op te starten.

Ik word automatisch naar systeemherstel verwezen maar als ik de herstel uitvoer krijg ik een foutcode.
(Er is tijdens systeemherstel een onbekende fout optgetreden (0x800...)

Heb al geprobeerd naar een herstelpunt te navigeren maar ook dit lukt niet.
Belangrijke opmerking: bij het opstarten komt er in een flits een BSOD tevoorschijn maar dit is te snel om te bekijken.
De BIOS is wel degelijk upgedate.
Nu kan ik niet 100% zekerheid zeggen of de upgedate BIOS de oorzaak is, heb die dag ook veel stuurprogramma's geïnstalled.

Als ik via Hirens opstart wordt nu de HDD zelf niet gedetecteerd dus er is het 1 en ander mis met deze laptop. Iemand tips?

Ps: ik ben niet in het bezit van een herstel cd

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

F8 rammen bij boot, dan automatisch herstart uitschakelen. Maar grotere kans is dat door de BIOS update je settings naar factory default zijn gegaan en de schijfcontroller van Legacy/IDE naar AHCI of RAID is gezet en daar je BSODs van komen, omdat je nou net die driver hebt gemist.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• lamadingdong
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-10 22:42
Ja, dat gebeurt bij mij ook altijd na een BIOS update. Gewoon even je instellingen veranderen van IDE naar AHCI en je probleem is opgelost. Kijk ook even naar alle andere instellingen.

Verwijderd

Topicstarter
Hero of Time schreef op donderdag 12 december 2013 @ 13:52:
F8 rammen bij boot, dan automatisch herstart uitschakelen. Maar grotere kans is dat door de BIOS update je settings naar factory default zijn gegaan en de schijfcontroller van Legacy/IDE naar AHCI of RAID is gezet en daar je BSODs van komen, omdat je nou net die driver hebt gemist.
Ontzettend bedankt!
Door automatisch herstart uit te schakelen kon ik de HDD config stond ingesteld op AHCI. Na deze instelling te veranderen naar comptability start kon ik de BSOD bekijken. Was probleem met HDD. Stond in BIOS ingesteld op AHCI, veranderen naar comptability en laptop boot terug op, enorm bedankt!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Of je laat het BIOS op AHCI staan en je installeert Windows opnieuw. Dan heb je voor toekomstige BIOS updates direct het probleem verholpen.

https://discord.com/invite/tweakers

• mark_vs
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:51
Je hoeft Windows niet opnieuw te installeren, als je eerst de juiste drivers (voor de AHCI-mode) installeert en in het register activeert. Daarna AHCI-mode in BIOS inschakelen en pc opstarten.
Googel op: ide to ahci

Ik heb 't van het weekend gedaan met een desktop met AMD-chipset. 't Is even wat uitzoekwerk en toch een flink aantal keren herstarten, maar uiteindelijk lukt het wel.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:56
Je hoeft zelfs niks in het register aan te passen, gewoon deze fixit even draaien: Foutbericht nadat u de SATA-modus van het opstartstation wijzigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark_vs
Die fix-it werkt niet altijd. In mijn geval in ieder geval niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:29
For Windows 7 or Vista you can use a Registry tweak with your HDD-based Windows system so that it will work with the chipset in SATA mode:
  1. Run the Registry Editor (regedit.exe)
  2. Navigate to Registry Key: HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Msahci
  3. Set the "Start" value to 0 (zero)
  4. Navigate to Registry Key: HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Pciide
  5. Set the "Start" value to 0 (zero)
  6. Shut down
  7. Start up again, but before Windows boots go into the BIOS configuration screens and change the disk mode to "AHCI". Save the new BIOS configuration and restart so that Windows boots.
When Windows starts, it will detect the change, load new disk drivers, and do one more reboot to start up with them.

[bron]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark_vs
@Jolke: dat is niet (altijd) voldoende, want afhankelijk van de chipset-drivers zijn er meer of andere sleutels in het register die je moet aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:29
mark_vs schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 12:29:
@Jolke: dat is niet (altijd) voldoende, want afhankelijk van de chipset-drivers zijn er meer of andere sleutels in het register die je moet aanpassen.
Nee? De laatste twee keer dat ik het gebruikt heb met twee verschillende moederborden, werkte het zonder verdere problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Maar werd er ook een compleet andere chipset gebruikt voor de SATA controller? Ik heb er verders geen ervaring mee, want ik heb 't zelf nooit gedaan (en met Linux heb je dit probleem niet :+).

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1