Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Aankoop nieuwe laptop

Pagina: 1
Acties:

• monvdw
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-11 12:35
Ik ben op zoek naar een nieuwe laptop.
Mijn wensen:
Een scherm van 15,6"
HDMI Out
Bluetooth (niet noodzakelijk)
Voor de rest is hij voor dagelijks gebruik, ik wel er lichte games op kunnen spelen. Ook wil ik een programma als AutoCad kunnen draaien. Daarbij wil ik een goede bouwkwaliteit om hem af en toe mee te kunnen nemen.

Kan iemand mij advies geven welke laptops wellicht interessant zijn ik zou niet weten waar ik moet beginnen zoeken, welke merken goede prijs/ kwaliteit hebben.
Ik zoek een laptop die max rond de 1000 euro kost.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Wel een magere startpost maar goed, als je een beetje gaat spelen met je wensen en verwachte eisen in de pricewatch (http://tweakers.net/categorie/496/laptops/producten/) welke laptops komen dan bij jou erboven?

Alles went behalve een Twent.
🎯Psst.. Kans maken op 12 maanden Tweakers HERO abonnement?
nggyu nglyd

• aron225
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-05-2021
asus n56vb is een HELE goede (zoniet de beste) laptop voor dat budget (met euro's over om een ssd aan te schaffen)

of de lenovo e540, met 1080p scherm, 8gb ram, i7 quadcore

beide zijn goed , ik schat de asus n56 iets hoger in,.

M17x r4 | i7-3610qm | gtx 675 2gb gddr5 | 120hz 1080p 3d display | 6gb 1600mhz ddr3 | nvidia 3d vision | recon3d audio | win 7 hp | samsung 840PRO 256gb | seagate momentus 500gb 7200rpm

• monvdw
De Asus spreekt mij wel aan, nu heb ik nog een vraagje in verband met een SSD. Is deze naast de HDD te plaatsen of moet de HDD vervangen worden door een SSD? En wat voor type SSD raden jullie aan?

• Jornv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-11 19:52
ssd en hdd kun je allebei in je laptop hebben als je gebruikmaakt van een hdd caddy. Je doet de ssd op de plek van de hdd, je doet de hdd in een zogenaamde hdd caddy (https://www.google.nl/sea...kQ_AUoAQ&biw=1366&bih=650) en dan verwissel je de dvd drive voor de caddy.

Goede ssds zijn naar mijn mening de samsung 840 evo en de crucial m500 vanwege de goede prijs kwaliteit verhouding en de samsung 840 pro is beter maar kost je ook wat extra.

Persoonlijk vind ik 120 gb meer dan genoeg in combinatie met een grote hdd voor films, muziek, games enz.

• aron225
de 840 evo zou ik persoonlijk neit aanraden in verband met het goedkope geheugen..
ik verkies betrouwbaarheid boven snelheid (en sinds de laatste update is de pro sneller als de evo)

M17x r4 | i7-3610qm | gtx 675 2gb gddr5 | 120hz 1080p 3d display | 6gb 1600mhz ddr3 | nvidia 3d vision | recon3d audio | win 7 hp | samsung 840PRO 256gb | seagate momentus 500gb 7200rpm

• sevengemini
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 26-11 21:54
İk heb momenteel een n56 te koop.

• Royeboi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-11 17:04
aron225 schreef op donderdag 12 december 2013 @ 16:17:
de 840 evo zou ik persoonlijk neit aanraden in verband met het goedkope geheugen..
ik verkies betrouwbaarheid boven snelheid (en sinds de laatste update is de pro sneller als de evo)
Wat een kletskoek. Heb je hier een feitelijke bron voor? Wat je zegt is puur speculatief. De 840 EVO is een prima keuze, het is niet voor niets één van de populairste en best verkochte SSD's van dit moment.

XBL: x0royx | PSN: XRoy_X | Raptr: x0royx

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:03
Geen kletskoek volgens mij

http://nl.hardware.info/r...view-de-hele-serie-getest!

Stukje "De keuze voor TLC-geheugen heeft echter ook nadelen. Allereerst de betrouwbaarheid. Samsung gaf zelf aan dat alle geheugencellen in de TLC-chips zo'n 1000 keer opnieuw beschreven kunnen worden. Onze test van een tijdje geleden wees uit dat dat enerzijds een erg conservatieve schatting is....."

Of je er in real life tegenaan gaat lopen is maar de vraag,,, maar waarom zou je het risico nemen ?

MuziekLiefhebbert

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Neem gewoon de M500... Even snel, goedkoper, goed geheugen en die powersafe caps.

People as things, that’s where it starts.

• aron225
De mensen die met opmerkingen als: kletskoek gebruiken neem ik niet snel meer serieus..

De 840 evo is een opgevoerde gewone 840. Beide gebruiken het goedkope tlc geheugen.

De pro gebruikt nog het betere mlc geheugen.
Betrouwbaarder e.d. maar wel duurder..

Is de evo populair? Jazeker!!
Is hij betrouwbaar.. Ja redelijk.. Iig betrouwbaar genoeg voor consumenten gebruik.

Maar zodra ik autocad e.d. lees, denk ik snel aan proffesioneel gebruik.. Dan is het meest belangrijke in mijn ogen om betrouwbare hardware te nemen.

Zou ik voor profesioneel gebruik een evo nemen? Nee! Een pro wel. Of een m500 ook. Of de nieuwe intel ssd ook

• aron225
VasZaitsev schreef op donderdag 12 december 2013 @ 18:23:
Neem gewoon de M500... Even snel, goedkoper, goed geheugen en die powersafe caps.
Amen!

Totaal mee eens

• Royeboi
Als je dan ook nog even verder leest dan de eerste pagina van een test, dan zie je dat de TLC versie perfect uit de test komt. Een levensverwachting van tientallen jaren. Er is dus niks mis met de 840, EVO, Pro of niet Pro. Ze zijn allemaal prima.
aron225 schreef op donderdag 12 december 2013 @ 18:24:
De mensen die met opmerkingen als: kletskoek gebruiken neem ik niet snel meer serieus..

De 840 evo is een opgevoerde gewone 840. Beide gebruiken het goedkope tlc geheugen.

De pro gebruikt nog het betere mlc geheugen.
Betrouwbaarder e.d. maar wel duurder..

Is de evo populair? Jazeker!!
Is hij betrouwbaar.. Ja redelijk.. Iig betrouwbaar genoeg voor consumenten gebruik.

Maar zodra ik autocad e.d. lees, denk ik snel aan proffesioneel gebruik.. Dan is het meest belangrijke in mijn ogen om betrouwbare hardware te nemen.

Zou ik voor profesioneel gebruik een evo nemen? Nee! Een pro wel. Of een m500 ook. Of de nieuwe intel ssd ook
http://nl.hardware.info/r...ssd-eind-update-20-6-2013

Dan kan je mij niet serieus nemen, maar ik kan jou ook niet serieus nemen zonder dat je komt met goede bronnen waarom volgens jou de SSD met TLC geheugen niet goed is ;).

Nog maar even een citatie dan, uit de bron die Tweaker oldsmelly al zelf aanhaalt:
Hoe dan ook: als we even uitgaan van de 764 TiB en rekenen met een gemiddeld aantal van 10 GiB writes per dag (wat volgens de meeste SSD-fabrikanten een bovengrens is voor ‘normaal’ consumentengebruik), dan komen we uit op een levensduur van 214 jaar. Daar moeten we echter bij aanmerken dat wij de SSD vrijwel sequentieel volschrijven en zodoende uitkomen op een write amplification factor (het verschil tussen het aantal naar de SSD verstuurde schrijfopdrachten en het door de SSD intern uitgevoerd schrijfopdrachten) van slechts 1,04 à 1,05. Algemeen wordt aangenomen dat een WAF van circa 3,0 normaal is bij consumentengebruik en een SSD zonder compressietrucs. Dat zou betekenen dat we uitkomen op een levensduur van 75 jaar. Zelfs wanneer je een enorme power-user bent, iedere dag meerdere films downloadt op je SSD en zodoende op gemiddeld 30 GiB per dag uitkomt, hoef je je volgens onze test geen zorgen te maken: dan nog rolt uit onze berekening een te verwachten levensduur van 24 jaar. Hoe je een SSD ook in de praktijk gaat gebruiken, al deze tijdsspannen zijn een stuk langer dan de periode dat je vermoedelijk daadwerkelijk dezelfde SSD gebruikt. Een functionele levensduur van 10 jaar is al uitzonderlijk hoog voor een vast opslagmedium.
.

Nogmaals, kletskoek dus dat de niet Pro versie ''goedkoop geheugen'' is en daarmee minder betrouwbaar is. Je hoeft TS niet iets duurders aan te smeren terwijl dat helemaal niet nodig is. Ik hoor graag een (onderbouwd) tegenargument, in plaats van ''je gevoel dat MLC beter is''.

• Jornv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-11 19:52
MLC is wel beter. Punt.
Wel ben ik het met je eens dat je je over de levensduur niet zo'n zorgen hoeft te maken. Dat zal meer dan ruim voldoende zijn.
Persoonlijk denk ik niet dat de ts meer zou moeten willen betalen voor de pro tenzij hij bang is tegen het volgende aan te lopen:
"Wel moet er een duidelijke kanttekening bij: omdat de betere prestaties worden behaald via een buffer truc, zakken de schrijfprestaties flink in wanneer er grote schrijfopdrachten zonder tussenpauze op de SSD worden afgevuurd. Bij normale consumententoepassingen is dat vrijwel nooit het geval."
En anders is er ook nog de m500 met mlc geheugen.

Zelf heb ik overgens een 840 evo in mijn laptop zitten vanwege de lage prijs. Bij nader inzien had ik liever de m500 gehad omdat mij sata niet de volledige snelheid van de 840 evo kan aanspreken.

[ Voor 13% gewijzigd door Jornv op 13-12-2013 01:23 ]

• aron225
er is meer dan alleen geheugen..
en claims van fabrikanten.... geloof jij die?
het theoretisch maximale levensduur van een product.. klinkt al niet aannemelijk wel?
en een review van hardwareinfo.... grootste pruts source die je kan vinden.. die publiceren niet eens load temps als ze een laptop reviewen.

mlc is geheugen dat minder gevoelig is voor verlies.
mlc is geheugen dat slijtvaster is.

mlc is dus gewoon, heel simpel, betrouwbaarder..
wat is er erger dan je data verliezen? .... je data verliezen als dit werkgerelateerd is..

dan maken die paar 10tjes niet meer uit, als je perse een samsung wilt hebben, neem je de pro.
de pro is gewoon slijtvaster, en betrouwbaarder (en tevens sneller.. maar nu verwacht ik dat je zometeen als reactie komt met een benchmark waarvan dit niet zo zou zijn.... laat ik je voor zijn, post dan benches met nieuwe firmware, en magician 4.3 optimized, en dus alle turbo features eindelijk aan)

voor proffesioneel gebruik, zou ik NOOOOIT een 840 evo aanrader..
leuk voor je thuis pc e.d. maar niet voor mijn workstation.

de m500 is wederom een stap veiliger door de powersafe caps.. dus beste optie lijkt mij een m500 van crucial, of een intel.

die buffer truc is nu ook unlocked op de 840pro, rapid mode noemen ze het (zit in de nieuwe pro firmware, en magician 4.3), die doet diezelfde buffer truc, alleen is de 840 pro wel een stuk sneller (door zijn snellere geheugen) in grote blokken doorvoeren..

kwa snelheids gevoel.... maakt het allemaal niets tot weinig uit..
ik voel in mijn alienware niet het verschil tussen een gewone goedkope basic 840, of 840 pro..
of 2x256gb 840 pro in raid 0 (laatste optie heb ik nu. 512gb solid opslag uit 2x256 840 pro in raid 0)
er is geen voelbaar verschil tussen 840 / 840 evo / 840 pro, heb ze allemaal gehad..

de gewone 840 voelt iets trager aan als hij stampvol zit, de evo ook, maar iets minder, de pro had ik voor mijn gevoel hier helemaal geen last van

[ Voor 3% gewijzigd door aron225 op 13-12-2013 01:50 ]

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:03
Precies daarom heb ik ook gekozen voor MLC SSD's in mijn pc. (Samsung en Crusial)>
De pc wordt gebruikt voor mijn werk (en gamen) en het prijsverschil is maar een paar tientjes dus nogmaals waarom zou je het risico nemen ?

MuziekLiefhebbert

• monvdw
Even gekeken voor een Curucial m500. Nu kom ik daar niet zo'n positieve reviews tegen. Hierbij een linkje: productreview: Crucial 2.5" M500 240GB review door Verwijderd
Wat is er van waar?

• Royeboi
Dat is natuurlijk de ervaring van één of twee personen, en zegt helemaal niets over betrouwbaarheid. Die review is meer een beklag over het model dat stuk is gegaan. Over het algemeen lees ik veel goede verhalen over de M500. Elk model kan stuk gaan uiteraard. Ook een Samsung, OCZ, Plextor, Crucial en anderen.

[ Voor 11% gewijzigd door Royeboi op 13-12-2013 16:37 ]

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Ik heb de Crucial M500 250GB zelf ook, en ben er meer dan tevreden mee (kwam van een Intel 320 80GB af). Ben nu ook in het bezit van een Samsung 840 Evo maar deze is niet uit het doosje geweest, vind het persoonlijk niet nodig om de M500 te vervangen.

nggyu nglyd

• monvdw
Vandaag besteld de Asus N56VB-S4061H met een 240GB SSD M500 van Crucial :D. Ik ga nog kijken of ik toe kom met 240GB anders een externe HDD of een HDD caddy.
Ik twijfel ik nog over het upgraden van het intern geheugen is dat het geld waard? Van 6GB naar 16GB. Ga ik hier veel van merken?

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

monvdw schreef op maandag 16 december 2013 @ 15:37:
Vandaag besteld de Asus N56VB-S4061H met een 240GB SSD M500 van Curucial :D. Ik ga nog kijken of ik toe kom met 240GB anders een externe HDD of een HDD caddy.
Ik twijfel ik nog over het upgraden van het intern geheugen is dat het geld waard? Van 6GB naar 16GB. Ga ik hier veel van merken?
In snelheid niet.

Het is Crucial, niet Curucial. :+

nggyu nglyd

Pagina: 1