Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Prestaties RAID 5 vs RAID 10 bij hoge belasting

Pagina: 1
Acties:

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb een RAID 5 array in een DELL MD3200i met 8 15k SAS schijven eraan. Op sommige momenten loop ik een beetje tegen de maximale prestaties van deze setup aan; 1200 IOPS met een read percentage van 60% en oplopende iowait tijd op de aangesloten servers.

Mijn idee is dat ik, als ik de array omzet naar RAID 10, nog iets meer prestaties eruit kan persen. Immers op die piek momenten is er nog steeds spraken van 40% writes (VM verkeer dus voornamelijk random) en daar zou RAID 10 beter op moeten presteren. Mijn hoop is dat ik daarmee nog ~300 IOPS kan winnen.

Qua schijfruimte is het geen punt en ik kan de array live migreren naar een ander RAID type. Is dit de moeite waard of reken ik me rijk en zal het voordeel in de praktijk tegenvallen?

[ Voor 3% gewijzigd door Bigs op 12-12-2013 12:48 ]

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

RAID Performance Calculator

Daar kun je het effect gewoon doorrekenen. Let wel dat dit voor de "kale disken" geld, zeker bij Raid 5 maakt veel memory op je Raid controller een wereld van verschil.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Bigs
  • Niet online
Question Mark schreef op donderdag 12 december 2013 @ 13:32:
RAID Performance Calculator

Daar kun je het effect gewoon doorrekenen. Let wel dat dit voor de "kale disken" geld, zeker bij Raid 5 maakt veel memory op je Raid controller een wereld van verschil.
Dat is een mooie tool. De uitkomst voor de R5 berekening komt redelijk in de buurt van wat ik meet in onze huidige opstelling en laat bij 60% reads maar een lichte winst zien voor R10.

Onze workload is ook goed geschikt voor RAID 5, alleen dacht ik nu misschien met RAID 10 nog wat meer eruit te kunnen wringen. Dat gaat niet, dus dan wordt het waarschijnlijk spindles toevoegen en de disk group opsplitsen. Het SAN moet nog tot 2015 mee :)

• GB2
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-11 10:11

GB2

Misschien een aantal SSD drives toevoegen voor de zwaar belaste servers?
Of -weet niet of het mogelijk is met een PowerVault MD3200i- deze te gebruiken voor / als cache?
Verder kijken naar de Storage Controllers of deze nog meer geheugen kunnen krijgen.

• Bigs
  • Niet online
De MD3200i heeft helaas geen SSD tiering en we kunnen het ook niet echt op OS niveau oplossen. Het apparaat is pas twee jaar in dient maar sindsdien is de storage markt wel echt revolutionair veranderd :)

Het viel me trouwens wel op dat die calculator van hierboven voor een write op een RAID 5 standaard 4 iops rekent. Terwijl het in de praktijk bij een array van 8 schijven volgens mij 6 reads + 2 writes zijn = 8 operaties. Dan zou de impact van een move naar RAID 10 wel groter zijn.

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01:30
Met lezen gaat dat niet heel veel verschil maken, daar is RAID-5 best goed in, de write penalty is wel een stuk lager bij RAID-10. Je geeft zelf aan dat de capaciteit geen issue is, waarom migreer je niet naar RAID-10 en vergelijk je zelf het verschil?
Pagina: 1