MS software iSCSI icm Hyper-V: hoe performance verbeteren?

Pagina: 1
Acties:

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
Ik heb een home lab bestaande uit twee Hyper-V servers en een file server.

De iSCSI software van Microsoft werkt vrij goed behalve wanneer je het gebruikt icm VMM/Hyper-V omdat deze combinatie caching uitschakeld. Hetzelfde wanneer je SMB 3.0 gebruikt.

SMB 3.0 heeft echter een ding extra waarmee je rekening moet houden, wanneer je een NIC gebruikt voor een vSwitch dan wordt deze NIC niet gebruikt voor multichannel in SMB 3.0. In een bedrijf maakt dat niet veel uit omdat je niet dezelfde NIC gebruikt maar voor home labs is het een beetje jammer.

De file server had 4 HDDs en ik gebruikte Starwind vanwege de betere prestaties (cache blijft ingeschakeld).

Omdat het een beetje traag was heb ik de 4 schijven vervangen door 2 SSDs en 2 snelle HDDs. Met het idee om Tiered Storage te gebruiken van Server 2012.

Helaas is de sector size voor Tiered Storage 4k en daar kan Starwind niet mee overweg. Ik zit dus weer met Microsofts iSCSI met het resultaat dat de prestaties grof weg 45% lager is dan wat het systeem aankan :-(

Vanaf de file server haal ik 380MB/s en tijdens het kopieren van bestanden rechtstreeks naar de iSCSI schijf haal ik 224MB/s. Echter met Microsoft iSCSI + Hyper-V blijf ik steken op 115MB/s.

Ik heb twee Gigabit NICs per server en twee netwerken die beide op een aparte switch zitten. Jumbo Frames werken. En beide NICs krijgen de helft van de data. Wanneer een NIC wordt uitgeschakeld dan neemt de andere NIC de last over.

Iemand enig idee wat ik verder zou kunnen testen of kan doen om de prestaties te verbeteren?

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Nog even los van de taal, 'Software iSCSI from Microsoft and cache' is geen catchy title. Ik pas de topictitel even aan. Een betere voorstellen kan altijd, via topicreport/'Rapporteer'.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
Bedankt F_J_K, Nederlands is niet de taal die ik dagelijks gebruik en ik heb geen talenknobbel en ik maak vaak (stomme) fouten wanneer ik op een computer schrijf :X

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
2012 of 2012 R2?

Optimizations to enable disk-level caching:
http://blogs.technet.com/...-iscsi-target-server.aspx

2012 R2 heeft ook een WBC voor tiered storage overigens:
http://redmondmag.com/art...ssd-write-back-cache.aspx

[ Voor 23% gewijzigd door wagenveld op 16-12-2013 12:46 ]