• Arrancar
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-06-2025
Beste Tweakers,

Ik ben op het moment een HTPC aan het samenstellen en ga hier hoogstwaarschijnlijk OpenElec 3.2 (ivm de problemen met Richland APU's) op draaien. Allemaal niet zo spannend, maar ik wil nog wel wat advies inwinnen op het volgende:

Ik heb een NAS staan, wat internal storage op de HTPC wellicht overbodig kan maken. Is het werkbaar om simpelweg een snelle USB stick of SD kaart te gebruiken als boot device ipv een SSD of HDD? Dit zou aan kosten en geluid schelen namelijk.

Alvast bedankt!

Stephan

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 31-01 18:11

Hokkie

Hello

Ik zou een 2de hands (30GB) ssd-tje kopen. Die zou je nu inmiddels wel voor een paar tientjes moeten kunnen krijgen.

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

• Arrancar
Bedankt voor je reactie! Een prima idee, maar ik heb zat high speed stickjes liggen. Kan je je advies beargumenteren?

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:20
XBMX moet XBMC zijn, neem ik aan? ;)

Goedkoop SSD'tje zou ideaal zijn.
Een snelle USB3 stick kan ook (eigen ervaring).
Een sata 2.5" 7200rpm HDD'tje kan ook prima. Daar draai ik het nu op; nauwelijks hoorbaar.
Een rap SD kaartje kan, maar daar heb ik wat minder goede ervaringen over gehoord. (maar ja, die hoor je nou eenmaal sneller)

Sarcasm is my superpower! What's yours?

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-01 15:11
USB3 is prima voor OpenElec builds, maar ook SD kan, mits het wel een beetje snelle SD is natuurlijk. (de Pi loopt daar ook prima op bijvoorbeeld).
Een HDD zou ik er niet voor nemen; zowel qua performance als qua geluidsproductie is dat niet het meest aantrekkelijk lijkt me.

iRacing Profiel

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-01 15:58
Nnoitra schreef op donderdag 12 december 2013 @ 11:24:
Een rap SD kaartje kan, maar daar heb ik wat minder goede ervaringen over gehoord. (maar ja, die hoor je nou eenmaal sneller)
SD kaartjes maken toch geen geluid? :9

Systeem Specs

• Nnoitra
Occy74 schreef op donderdag 12 december 2013 @ 11:30:
[...]

SD kaartjes maken toch geen geluid? :9
Smart-ass :P
Ik doelde natuurlijk op slechte ervaringen :+

• Arrancar
Bedankt voor jullie reacties! Over het algemeen goede 'geluiden' hierover dus ;). Ik ben zelf wel benieuwd of er een groot verschil in de werking van XBMC tussen USB 3.0 en 2.0, zeker wanneer je enkel kijkt naar de schrijfsnelheid van een dergelijke stick. Heeft een hogere overdrachtssnelheid nut wanneer de schrijfsnelheid niet perse hoger is? Of zeg ik iets raars?

• Nnoitra
Leessnelheid is belangrijker.
Voor met name het booten/opstarten en het inlezen van de skin (en database als je deze niet op je NAS zet).
Schrijf opdrachten zullen verhoudingsgewijs minder vaak voorkomen en als ze voorkomen dan gaat het om kleine hoeveelheden data. De snelheidswinst van USB 3 t.o.v. 2 is dan niet echt merkbaar.

[ Voor 10% gewijzigd door Nnoitra op 12-12-2013 11:50 ]

• Arrancar
Ik bedoelde leessnelheid inderdaad, thx. Zoals het er nu uitziet zal ik het eerst proberen met een SD kaartje met de volgende specs:

Schrijven: 30 MB/s
Lezen: 30 MB/s

Ik zal het ook proberen met een USB stick die sneller kan lezen.

Mocht iemand geïnteresseerd zijn, ik zal mijn bevindingen posten :)

• kroegtijger
Arrancar schreef op donderdag 12 december 2013 @ 11:42:
Bedankt voor jullie reacties! Over het algemeen goede 'geluiden' hierover dus ;). Ik ben zelf wel benieuwd of er een groot verschil in de werking van XBMC tussen USB 3.0 en 2.0, zeker wanneer je enkel kijkt naar de schrijfsnelheid van een dergelijke stick. Heeft een hogere overdrachtssnelheid nut wanneer de schrijfsnelheid niet perse hoger is? Of zeg ik iets raars?
Het is met name afhankelijk van hoe je inrichting van je omgeving is.
Als je gebruik maakt van een centrale MySQL-database zal USB3, of zelfs USB2 / SD prima functioneren, aangezien je dan niet zo gek veel lees / schrijf-bewerkingen op die storage uit hoeft te halen. Indien je dit niet doet en elke XBMC zijn eigen database laat bijhouden, zal je wat meer vertraging ervaren erin.
Indien je NAS er de mogelijkheid voor biedt, zou ik dan ook zeer zeker adviseren om een centrale XMBC-database in te richten (let wel op dat je op al je clients dezelfde versie XBMC gebruikt, anders is de kans groot dat de indeling van je database niet meer overeen komt, en je dus met 2 verschillende databases zit en niet overal hetzelfde te zien krijgt).

iRacing Profiel

• Arrancar
Thx voor de tip, echter is mijn NAS een Popcorn Hour A-110, wat het opzetten van een database niet heel gemakkelijk maakt.

• Nnoitra
Dan zou ik voor een USB3 gaan, helemaal als je MoBo dat ondersteund.

• kroegtijger
Nnoitra schreef op donderdag 12 december 2013 @ 13:42:
Dan zou ik voor een USB3 gaan, helemaal als je MoBo dat ondersteund.
:Y mee eens. Als je nog meer devices met XBMC hebt zou ik zelfs een SSD overwegen en er een MySQL bij zetten; houdt dan wel in dat daarmee de HTPC altijd aan moet blijven. Indien dat een optie is, geeft je dat de beste gebruikers-ervaring imho

iRacing Profiel

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 31-01 18:11

Hokkie

Hello

Arrancar schreef op donderdag 12 december 2013 @ 11:22:
Bedankt voor je reactie! Een prima idee, maar ik heb zat high speed stickjes liggen. Kan je je advies beargumenteren?
Beetje late reactie, maar een SSD lijkt mij (gevoelsmatig) "bedrijf zekerder". Ik heb geen hoge pet op van USB/SD opslag en al zeker niet voor het draaien van een OS. Daarnaast is een SSD ook nog minimaal 10x sneller dan een SD/USB en je gebruikt dan ook niet overbodig een usb-poort of cardreader.

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

• Arrancar
Bedankt allen voor de tips! Ik ga het eerst met SD/USB proberen puur om mijn nieuwsgierigheid te bevredigen. Ongetwijfeld zal ik vroeg of laat overstappen op een SSD.

• Arrancar
Voorlopige resultaten:

Opstarttijden 'cold' boot (4GB RAM, a6-5400k):
- USB 2.0 'weggeef' stick met een lees/schrijf van 20/10: 35 seconden
- Kingston G3 USB 3.0 stick met een lees/schrijf van 60/10: 22 seconden

Blijkt dat de G3 van Kingston een waardeloze (schrijf)snelheid heeft, en is er dus wellicht nog winst te behalen met een hogere schrijfsnelheid. Zal het van de week met een betere stick proberen.

Nog wat anders, heeft iemand ervaring met WOL en OpenElec? Ik krijg dit niet aan de praat icm mijn MSI a75ia mini-ITX bordje :(
Pagina: 1