IR emitting diode van 800nm

Pagina: 1
Acties:

• roel0
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15-09 20:45
Gegroet,

Ik ben bezig met een projectje waarbij ik low power emitting diodes nodig heb. Zowel in het zichtbaar spectrum als in het infrarood spectrum. Echter bij 1 piekgolflengte heb ik het moeilijk om een component te vinden namelijk 800nm (±10nm). Ik vermoed dat mijn zoekresultaten belemmerd worden door het feit dat deze golflengte zich ongeveer bevind op de grens tussen het zichtbare en het infrarood. Kan iemand mij verder helpen? Alvast bedankt!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Gezien zowel mouser als farnell niks op exact 800nm hebben vermoed ik dat dat lastig gaat zijn.

Maar waarom moet het zo exact zijn? Want het spectrum van een IR led zal ook wel wat breder zijn dan dat.

• roel0
Spijtig maar ik zal vermoed ik een andere oplossing moeten vinden. Bedankt voor je tijd!

(Het spectrum zal inderdaad breder zijn maar het is vooral belangrijk dat de piek zo exact mogelijk is. Dit omdat ik stoffen wil onderscheiden aan de hand van hun absorptie. Om dit te verwezenlijken wil ik uiteraard hier en daar een onbekende willen kunnen schrappen. Vandaar de exacte keuze ;) )

• Valen_76
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-10 12:03
Wellicht kun je een breedbandige IR diode vinden, en daar een 800nm pass-filter voor hangen. Misschien in de astronomische hoek zoeken naar filters. Welke atomen/moleculen heb je het over?

• Sissors
  • Niet online
Valen_76 schreef op donderdag 12 december 2013 @ 12:04:
Wellicht kun je een breedbandige IR diode vinden, en daar een 800nm pass-filter voor hangen. Misschien in de astronomische hoek zoeken naar filters. Welke atomen/moleculen heb je het over?
Dat is wel een goede ja, even voor TS gegoogled, en levert best wat op waar je denk ik wat mee moet kunnen, bijvoorbeeld:
http://opticalfiltershop....s-filter-800nm-fwhm-10nm/

• roel0
Valen_76 schreef op donderdag 12 december 2013 @ 12:04:
Sissors schreef op donderdag 12 december 2013 @ 12:12:
[...]

Dat is wel een goede ja, even voor TS gegoogled, en levert best wat op waar je denk ik wat mee moet kunnen, bijvoorbeeld:
http://opticalfiltershop....s-filter-800nm-fwhm-10nm/
Bedankt bij die oplossing had ik nog niet stilgestaan!
Het gaat trouwens over functionele en disfunctionele hemoglobine ( RHb, HbO2, HbCO en HbMet)

• Sissors
  • Niet online
Ik ken uiteraard niet je exacte specificaties (en budget, want die filters vind ik redelijk goedkoop, maar zijn wel veel duurder dan een LEDje), maar in principe verwacht ik ook dat je daar een stuk beter resultaat mee krijgt dan vertrouwen erop dat LEDs een voldoenden smalbandig spectrum hebben dat niet verschuift met temperatuur, stroom, leeftijd, etc.

• Valen_76
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-10 12:03
roel0 schreef op donderdag 12 december 2013 @ 12:17:
[...]

[...]

Bedankt bij die oplossing had ik nog niet stilgestaan!
Het gaat trouwens over functionele en disfunctionele hemoglobine ( RHb, HbO2, HbCO en HbMet)
Ok, dat ga je niet vinden tussen de sterren. Maar goed, het is de 800nm golflengte waar het om gaat.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik weet niet meer uit mijn hoofd wat de leds voor afstandsbediening en voor nachtzicht doen. Maar de ene zat dacht ik in de 800 range, maar wellicht niet dichtbij genoeg voor jouw toepassing. , en de andere op 940. Ook weet ik dat groene lasers een IR diode hebben.
Geen idee in hoeverre bruikbaar, maar het kwam zo in mij op.
Pagina: 1