Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:27
Hallo,

Ik ben op zoek naar de mogelijkheid om een aantal meetgegevens te loggen.
Uiteindelijk wil ik alle data in excel kunnen inlezen, zodat ik daarmee allerlei grafieken kan maken en berekeningen kan uitvoeren.
Om welke gegevens gaat het? Zowel temperatuurmetingen als pulstellers als potentiaalvrije contacten (status). Hier eerst even een opsomming:
• Puls uitgang van de (net)kWh-meter in de meterkast
• Puls uitgang van de kWh-meter van de WP (warmtepomp)
• Puls uitgang van mijn Kamstrup warmte-hoeveelheidsmeter
• Puls uitgang van de kWh-meter van een elektrische auto
• Verwarming of tapwateropwarming aan (potentiaalvrij contact)
• Temperatuur verwarming aanvoer
• Temperatuur verwarming retour
• Temperatuur persgas WP
• Temperatuur koudemiddel retour naar buitenunit van WP
• T uitlaat verdamper WP
• Buitentemperatuur
• Boilertemperatuur
• Eventuele data uit een Mitsubishi servicetool te halen: PAC-SK52 ST
• Eventuele data uit mijn SMA Sunny boy Control light (heeft seriële uitgang, die nu naar USB wordt geconverteerd)
• Nog enkele controle functies (potentiaalvrije contacten)
• En nog een aantal reserve-ingangen.

Ik weet niet of e.e.a. te doen is met een oude PC of dat ik er beter iets anders voor kan gebruiken.
Een PC verbruikt me eigenlijk teveel elektriciteit als die altijd aan moet staan....
Ik heb wel eens temperaturen gelogd met enkele EL-USB-TC loggertjes, maar dan moet je voor elke temperatuurmeting een apart loggertje hebben en bovendien moet je telkens elke logger aan een USB-poort aansluiten om de gegevens over te halen naar de PC.

Hoewel ik niet bang ben voor electronica (heb zelf wel de nodige schakelingen gebouwd), kan ik me niet echt een electronica expert noemen.
Met programmeren (behalve van PLC's) heb ik helemaal weinig ervaring.

Wie zou me een tip kunnen geven hoe ik bovenstaande het beste aan kan pakken?

Het huis waarvoor dit allemaal gebruikt gaat worden, kun je zien op onze site: geen-energierekening-meer

Bedankt alvast voor het meedenken.

m.vr.gr.,
Zwerius

Zwerius Kriegsman

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Zie hier:

Inmiddels doet Mr-Leo's Raspberry Pi:

- De 4 telwerken van mijn digitale (domme) meter uitlezen via een optische probe (via EM1016).
- Pulsen van de gasmeter tellen (1 imp per 0,01 m3)
- Pulsen van de watermeter tellen (1 imp per liter)
- Pulsen tellen van mijn PV kWh meter (2000 imp / kWh)
- Twee temperatuur sensoren uitlezen (1-wire DS18B20)
- Push bericht sturen naar mijn telefoon bij druk op de deurbel
- PV opbrengst loggen naar pvoutput.org
- Gasverbruik loggen naar mindergas.nl
- Alle data opslaan op interne mysql database
- Eigen php statistieken pagina serveren via interne apache webserver

Zonder iets te programmeren kan je al je wensen niet in 1 apparaat vinden denk ik ;)
Er is veel open source spul te vinden om grafieken te vullen, eventueel met aparte Excel output.

Zelf ben ik aan het uitzoeken wat er met mijn Rpi kan en waar ik hem het beste kan plaatsen.
De meterkast ligt voor de hand omdat ik daar de water- en gasmeter met Hall sensors kan uitlezen, evenals de domme energiemeter (optisch oog) en een aparte KWh-meter voor de zonnepanelen.
Dit kan allemaal hopelijk naast de huidige 24/7 taak die hij uitvoert, hij runt WebSolarLog voor de panelen.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-11 14:18
ik zie een combinatie met een raspberry en evt, arduino voor zo'n projectje.

raspberry verbruikt weinig stroom en heeft digitale poorten. een python script is redelijk snel in elkaar te klussen. (en niet gek moeilijk)
voor eventuele analoge poorten kan je een arduino nemen en deze via usb aan de raspberry hangen.

kijk eens rond in "Duurzame energie & domotica" er zijn al diverse projectjes (ben zelf ook aan het klussen met de rpi)

[ Voor 16% gewijzigd door Speedfightserv op 12-12-2013 12:25 ]

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:27
Ik bedoelde niet, dat ik niets wil programmeren, maar dat ik er niet veel ervaring mee heb.
Alleen het vroegere basic heb ik wel eens gebruikt.
Als het nodig is om tot een goed werkend geheel te komen zal ik me er dus in moeten gaan verdiepen....

Zwerius Kriegsman