Hallo,
Ik ben op zoek naar de mogelijkheid om een aantal meetgegevens te loggen.
Uiteindelijk wil ik alle data in excel kunnen inlezen, zodat ik daarmee allerlei grafieken kan maken en berekeningen kan uitvoeren.
Om welke gegevens gaat het? Zowel temperatuurmetingen als pulstellers als potentiaalvrije contacten (status). Hier eerst even een opsomming:
• Puls uitgang van de (net)kWh-meter in de meterkast
• Puls uitgang van de kWh-meter van de WP (warmtepomp)
• Puls uitgang van mijn Kamstrup warmte-hoeveelheidsmeter
• Puls uitgang van de kWh-meter van een elektrische auto
• Verwarming of tapwateropwarming aan (potentiaalvrij contact)
• Temperatuur verwarming aanvoer
• Temperatuur verwarming retour
• Temperatuur persgas WP
• Temperatuur koudemiddel retour naar buitenunit van WP
• T uitlaat verdamper WP
• Buitentemperatuur
• Boilertemperatuur
• Eventuele data uit een Mitsubishi servicetool te halen: PAC-SK52 ST
• Eventuele data uit mijn SMA Sunny boy Control light (heeft seriële uitgang, die nu naar USB wordt geconverteerd)
• Nog enkele controle functies (potentiaalvrije contacten)
• En nog een aantal reserve-ingangen.
Ik weet niet of e.e.a. te doen is met een oude PC of dat ik er beter iets anders voor kan gebruiken.
Een PC verbruikt me eigenlijk teveel elektriciteit als die altijd aan moet staan....
Ik heb wel eens temperaturen gelogd met enkele EL-USB-TC loggertjes, maar dan moet je voor elke temperatuurmeting een apart loggertje hebben en bovendien moet je telkens elke logger aan een USB-poort aansluiten om de gegevens over te halen naar de PC.
Hoewel ik niet bang ben voor electronica (heb zelf wel de nodige schakelingen gebouwd), kan ik me niet echt een electronica expert noemen.
Met programmeren (behalve van PLC's) heb ik helemaal weinig ervaring.
Wie zou me een tip kunnen geven hoe ik bovenstaande het beste aan kan pakken?
Het huis waarvoor dit allemaal gebruikt gaat worden, kun je zien op onze site: geen-energierekening-meer
Bedankt alvast voor het meedenken.
m.vr.gr.,
Zwerius
Ik ben op zoek naar de mogelijkheid om een aantal meetgegevens te loggen.
Uiteindelijk wil ik alle data in excel kunnen inlezen, zodat ik daarmee allerlei grafieken kan maken en berekeningen kan uitvoeren.
Om welke gegevens gaat het? Zowel temperatuurmetingen als pulstellers als potentiaalvrije contacten (status). Hier eerst even een opsomming:
• Puls uitgang van de (net)kWh-meter in de meterkast
• Puls uitgang van de kWh-meter van de WP (warmtepomp)
• Puls uitgang van mijn Kamstrup warmte-hoeveelheidsmeter
• Puls uitgang van de kWh-meter van een elektrische auto
• Verwarming of tapwateropwarming aan (potentiaalvrij contact)
• Temperatuur verwarming aanvoer
• Temperatuur verwarming retour
• Temperatuur persgas WP
• Temperatuur koudemiddel retour naar buitenunit van WP
• T uitlaat verdamper WP
• Buitentemperatuur
• Boilertemperatuur
• Eventuele data uit een Mitsubishi servicetool te halen: PAC-SK52 ST
• Eventuele data uit mijn SMA Sunny boy Control light (heeft seriële uitgang, die nu naar USB wordt geconverteerd)
• Nog enkele controle functies (potentiaalvrije contacten)
• En nog een aantal reserve-ingangen.
Ik weet niet of e.e.a. te doen is met een oude PC of dat ik er beter iets anders voor kan gebruiken.
Een PC verbruikt me eigenlijk teveel elektriciteit als die altijd aan moet staan....
Ik heb wel eens temperaturen gelogd met enkele EL-USB-TC loggertjes, maar dan moet je voor elke temperatuurmeting een apart loggertje hebben en bovendien moet je telkens elke logger aan een USB-poort aansluiten om de gegevens over te halen naar de PC.
Hoewel ik niet bang ben voor electronica (heb zelf wel de nodige schakelingen gebouwd), kan ik me niet echt een electronica expert noemen.
Met programmeren (behalve van PLC's) heb ik helemaal weinig ervaring.
Wie zou me een tip kunnen geven hoe ik bovenstaande het beste aan kan pakken?
Het huis waarvoor dit allemaal gebruikt gaat worden, kun je zien op onze site: geen-energierekening-meer
Bedankt alvast voor het meedenken.
m.vr.gr.,
Zwerius
Zwerius Kriegsman