• kbvhoof
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11-04-2024
Hoi allemaal,

Ik ben recent begonnen met het gebruiken van een SSD en loop tegen een blok van een probleem op.

Het begon met spontane reboots van het systeem zonder enige aanleiding of wat dan ook.

Na het herinstalleren van windows Met een format want wist nog niet dat je dit niet mag doen met een ssd kreeg ik freezes op verschillende momenten na een nieuwe installatie.

na een tijdje kwam de SSD in ''frozen state'' na wat googlen via een dos cd en tool van samsung dit hersteld d.m.v. secure erease.

Nu loopt de windows installatie wel door maar nog steeds bij het herstarten voor de installatie af te ronden krijg ik bijvoorbeeld geen beeld meer.

reset knop erop en pats hij start op. problemen houden aan dus en ik weet simpelweg niet hoe ik dit moet oplossen.

overigens heb ook voor de test in het zelfde systeem een andere hdd gebruikt om voeding GPU /CPU uit te sluiten dit werkte prima.

ook de SSD heeft eerder in het zelfde systeem naar behoren gewerkt.

Duss

kan ik dit nog oplossen, zie ik iets over het hoofd of is het bey bey zwaai zwaai voor de SSD na enkele weken :(

type is samsung 830 series 120 gb

amd 8320 CPU /.asrock MOBO / corsair voeding corsair vengance 16 GB ram1.

Help :O

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Sorry, maar het is een wat wazig verhaal.

de ssd geeft problemen, en je bent recent begonnen met een ssd
echter, voorheen deed die het wel goed?

Staat de bios in ahci mode?,
heb je windows geinstalleerd met de hdd afgekoppeld?
gebruik je dezelfde installatie cd als voorheen (toen het wel werkte)?
welke drivers gebruik je?
heb je nog andere spullen aangesloten op usb poorten?

Met hdtune kan je de smart waardes bekijken (health tab), maak daarvan een screenshot en plaats die hier, misschien kunnen we daar wat mee.

• kbvhoof
ja ik heb bij het installeren van een andere OS ( 8) een format gedaan via windows installatie hierna begonnen de problemen ja die staat in AHCI mode en heb hem alleen even op ide gehad voor het secure erase gedoe.

drivers zijn niet van toepassing het is tijdens de windows installatie als ik probeer te installeren op de SSD.

alles al afgekoppeld probleem blijft echter hetzelfde waarom zou ik een lege HDD (sata) af moeten koppelen bij installatie op de SSD.

Ja het is ook dezelfde CD als eerder ook de allereerste versie die goed liep op de SSD heeft dezelfde problemen dat het een SSD issue is ben ik achter alleen wat kan ik hieraan doen ?

zonnebrilletje moet windows 8 zijn :P

[ Voor 3% gewijzigd door kbvhoof op 12-12-2013 09:35 ]

• Reepje
  • Niet online
Je moet de hdd afkoppelen als je windows installeerd, anders komt de verborgen opstartpartitie op de hd terecht. Als je die niet hebt afgekoppeld, zit daar waarschijnlijk je probleem.

Verwijderd

Reepje schreef op donderdag 12 december 2013 @ 09:41:
Je moet de hdd afkoppelen als je windows installeerd, anders komt de verborgen opstartpartitie op de hd terecht. Als je die niet hebt afgekoppeld, zit daar waarschijnlijk je probleem.
Volslagen onzin,
Je hoeft geen ahci te draaien, er zijn geen drivers nodig....
formatteren is alleen maar slecht als je er een bad sector test bij laat uitvoeren omdat je dan onnodige schrijfakties uitvoert.

je kunt je hele HDD verzameling en al je usb speelgoed aansluiten
windows installeert ook dan prima op een ssd en zet de bootpartitie ook netjes vooraan op de ssd.

beste is van de ssd de hele partitie te verwijderen en dan de windows cd te booten.
windows maakt dan zelf netjes de partities aan.
evt kun je later met magician nog de overprovisioning instellen.

Verwijderd

Heb je al gekeken of er nieuwe firmware voor de ssd is?

• Ruubster
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 12 december 2013 @ 15:13:
[...]

Volslagen onzin,
Je hoeft geen ahci te draaien, er zijn geen drivers nodig....
Jawel! AHCI heb je nodig voor Trim, drivers heb je nodig voor je controller op je moederbord (Intel oid)! Dus je kan wel zeggen 'Volslagen onzin', maar dat is het dus niet.
Ben het wel met je eens dat je die harddisk niet hoeft af te koppelen. Dat heb ik nog nooit gezien, lijkt me ook niet nodig.

Zoals E65 zegt, wellicht nieuwe firmware. Ik denk niet dat het een driverprobleem is, zou raar zijn dat je installatie al blijft hangen doordat de controller-drivers er nog niet opstaan.

[ Voor 9% gewijzigd door Ruubster op 12-12-2013 18:59 ]

Verwijderd

desalniettemin heb je GEEN AHCI nodig.
het ding werkt prima zonder trim, loopt er niet door vast, niets van dat alles.
De OP had het probleem dat zijn SSD in de soep draait, we gaan er dan toch van uit dat de installatie verder gewoon voltooid is dus met mobodrivers.

• Reepje
  • Niet online
Deze diskussie gaat nergens over.
Het gaat hier over een probleem van kbvhoof, en wel dit: windows wil niet op de ssd instaleren, ook niet na een secure erase. Hij vraagt naar een oplossing.

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2014 16:20 ]

• Reepje
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 12 december 2013 @ 19:35:

PS
als je niets toe te voegen hebt dan zou het een goed idee zijn ook niet te posten.
Het kan aan mij liggen, maar ik geloof dat je een vervelend mannetje bent,

dit is nu al je derde flame, in een topic waarin jezelf overigens geen enkele bijdrage hebt geleverd.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 00:23
Hd en ssd partities leegmaken(dat heb je al gedaan).
Je controller op AHCI zetten, dit moet ivm trim, en extra mogelijkheden die AHCI bied voor hd en ssd.

Ik zou kijken voor de laatste firmware ssd, dit updaten dus,
en firmware update voor je moederbord,
dan weer testen of alles werkt.
Misschien andere poorten of andere kontroler proberen.
Andere stroom en data kabel zou je ook nog kunnen proberen.

Zoek ook met google op moederbord problemen en ssd,
en zoek op je ssd en problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruubster
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 12 december 2013 @ 19:35:
De disCussie (leer ook eens NL) gaat er over dat hij zijn windows niet geïnstalleerd krijgt op zijn SSD.

Een mogelijke OPLOSSING staat er al; verwijder volledig de partitie('s) van de SSD en laat windows het zelf
uitzoeken.

PS
als je niets toe te voegen hebt dan zou het een goed idee zijn ook niet te posten.
Godsamme wat ben jij ongelooflijk irritant zeg!

Ding hoort idd deze fouten normaliter niet te geven als je AHCI niet aanzet bij de installatie van windows, maar kan (lees: KAN) wel dezelfde problemen geven. Doordat AHCI Native Command Queuing heeft, verbetert dit het respons van het systeem, dus voorkomen van freezes. Hmm, vreemd, dat heeft de topicstarter... Daarnaast heeft het wel degelijk een meerwaarde op schrijf/leessnelheid en andere zaken. En ja, ik heb gelezen dat ie dit al heeft aangezet en deze problemen nog steeds geeft.

kbvhoof: Zet ACHI niet uit, dus schakel niet terug naar IDE. Partities verwijderen van de SSD in de windows setup en opnieuw door de setup laten aanmaken kan helpen. Ook kijken naar de firmware versie.

PS. coinoperator:
Als je niets toe te voegen hebt dan zou het een goed idee zijn ook niet te posten.

[ Voor 33% gewijzigd door Ruubster op 13-12-2013 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-08 21:40

Swordlord

Act first, think never

Om even in te haken op de hele AHCI is niet nodig of wel nodig en TRIM support of niet... Want beide partijen zitten onwaarheden te verklaren.

TRIM:
TRIM is een ATA commando, deze zit in het algemene ATA commando set.
De TRIM functionaliteit zit dus ook in de legacy IDE modus. Het extra AHCI commando set is dus niet vereist.

AHCI:
Het is een feit dat sommige SSD's soms minder prettig werken als ze niet op AHCI staan, met als gevolg slechtere doorvoersnelheden of verhoogde acces times.

Windows reserved partitie:
Deze wordt gedumpt naar storage apparaat 0, heb je dus een HDD op port 0 en SSD op port 1, dan wordt de system reserved op de HDD gedumpt, inplaats van de SSD waarop je windows hebt staan.
Daarom is het voor de goede orde, voor veel mensen/leken soms handig om even alles te ontkoppelen en alleen de drive aangesloten te hebben, waar het OS op moet komen.

Ok jongens, zijn jullie allemaal klaar met kibbelen nu?

Terug naar het hoofdpunt dus:

kbvhoof, zou je een screenshot kunnen maken van de SMART gegevens van de schijf?

Dus met een tool als crytaldisk info.

[ Voor 34% gewijzigd door Swordlord op 13-12-2013 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kbvhoof
Oke alle bovenstaande dingen al geprobeerd en allemaal niet het probeem.

blijkt dat het bij een HDD alleen wat langer duurde voor het probleem naar voren kwam.

De oorzaak was de XMP (van AMD) instelling deze veroorzaakte problemen met het moederbord.

3 nachten bezig geweest uiteindelijk met een telefoontje van 15 min opgelost.

Props voor dennis van Afuture, heeft me uit de brand geholpen wel raar dat dit met een SSD veel sneller gebeurt maar goed die gebruikt ook iets meer aan vermogen omdat ie sneller werkt.
Pagina: 1