[Win8.1] ruim 80% geheugen gebruik (met 8GB)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foxofinfinety
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-10 10:25
beste tweakers,

ik heb even het volgende probleem: Windows 8.1 Pro x64 gebruik bij mij ten tijde van het schrijven maarliefst 7.0GB van de 8.0GB die in mijn PC zit, waarvan ik echter slechts 1.1GB kan verklaren aan de hand van de processenlijst in taakbeheer.

Afbeeldingslocatie: http://files.foxofinfinety.com/download/mem.png
de Paged pool lijkt mij hier ook enigsins groot, altans het is een stuk minder op elke andere PC die ik gebruik (zowel met W7 als W8.1).

ik begin de lullige opmerkingen van die gozer naast me, die suggereerd dat ik waarscheinlijk al Windows 15.6 heb (welke volgens hem dit standaard nodig gaat hebben ), ook een beetje irritant te vinden. :+
(ik typte dit als grapje naar hem toe, hij vond het wel grappig, dus we laten hem er in).

gezien ik niet kan vinden waar het geheugen gebruik vandaan komt, ik vermoed een memory leak in een driver (ik noem geen namen, maar wijs naar nVidia), kan ik er niet erg veel tegen doen, virus en malware scans leveren echter geen resultaten (Malware bytes' Anti-Malware en Avira Antivir Free).

voornaamste reden dat ik denk dat het een driver is is het hoge gebruik van de paged pool, welke volgens microsoft bedoeld is voor kernel objecten die ook gepagineerd mogen worden, tijdens het typen is de paged pool ook omhoog gegaan van de 5.6GB in de screenshot naar 6.1GB, en gisteren was het zelfs 10.8GB.

systeem configuratie is dit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Dell Ultrasharp U2412M Zwart€ 232,94€ 232,94
2hp VH641AA----
1Intel Core i7 3840QM Tray€ 0,-€ 0,-
1Logitech G19 Gaming Keyboard (Qwerty)€ 125,-€ 125,-
1Razer Naga Molten Special Edition€ 66,99€ 66,99
1Seagate ST4000DX001, 4TB€ 181,20€ 181,20
1Sony Optiarc AD-7260S Zwart€ 0,-€ 0,-
1WD Black WD7500BPKX, 750GB€ 60,66€ 60,66
1WD Scorpio Blue SATA 3 Gb/s WD10JPVT, 1TB€ 63,67€ 63,67
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 730,46

en het moederboard is een Jetway NF9G-QM77, maar die staat nog niet in de producten database.

vreemd is wel, dat hij nooit boven de 7.0GB komt, zodra hij op 7GB zit gaat enkel de paged pool verder omhoog, maar het fysiek geheugen niet, het komt echter ook niet vrij waardoor het systeem enorm traag is.

Uit recent onderzoek is gebleken: treinen rijden NIET op tijd, ze rijden op rails.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Valen_76
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-10 12:03
Veel/zoveel mogelijk van het geheugen wordt gebruikt voor file readcache in Windows. Zo gauw een extra applicatie (meer) geheugen nodig heeft wordt dit vrij gemaakt en beschikbaar gesteld. Ongebruikte chips heb je immers ook niets aan.

• EcoR
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Ik zie het probleem ook niet zo. Merk je daadwerkelijk prestatievermindering? Want als dat niet zo is, is het toch alleen maar mooi dat er zoveel mogelijk in het geheugen zit? Lekker snel en anders staat het toch maar te niksen...

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:29
Leuk Valen_76 en EcoR maar het geheugen wat Windows gebruikt voor het precachen van applicaties zie je niet in dit scherm. Dit geheugen zie je alleen in de resource monitor als "standby" geheugen. Het geheugengebruik van de TS komt dus ergens anders vandaan en is dus niet nuttig voor het gebruik van Windows.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• edeboeck
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-09 13:47

edeboeck

mie noow noooothing ...

@TS: en wat geeft het als je de broncontrole erbij neemt? Staat daar ergens een verklaring?

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-10 21:39
Ik had exact hetzelfde een paar maandjes geleden tot me begon te dagen dat ik met Hyper-V heb gespeeld.

Machines waarvan ik dacht dat deze niet aanstonden bleken in standby te staan en veel geheugen weg te slurpen. Misschien heb jij hetzelfde?

• foxofinfinety
Ramon schreef op donderdag 12 december 2013 @ 13:16:
Leek Valen_76 en EcoR maar het geheugen wat Windows gebruikt voor het precachen van applicaties zie je niet in dit scherm. Dit geheugen zie je alleen in de resource monitor als "standby" geheugen. Het geheugengebruik van de TS komt dus ergens anders vandaan en is dus niet nuttig voor het gebruik van Windows.
ik heb het ook in de laatste regel staan, het geheugen word niet vrij gemaakt en de machine is enorm traag.
het is een quad-core i7 met hypertreading en 8GB RAM, maar presteert nu minder dan een Pentium D met 3GB RAM.

afspelen van enig videomateriaal is nagenoeg niet te doen, dat wil zeggen, het begind wel met spelen, maar niet netjes, hij stockt niet constant maar gaat af en toe wel naar willekeurige plekken in de video (schiet een stuk vooruit, of juist terug) om dan weer ineens verder te gaan waar hij was.
maar dit gebeurd alleen wanner het geheugen rond de 7GB komt.

ik zit nu nog op werk dus kan nu even niet kijken in poolmon maar ik had de WDK al wel geinstalleerd en volgens enkele artiekelen op Google al het e.e.a. gezocht, maar kon toen niks raars vinden.

wel heb ik Hyper-V recentelijk geinstaleerd, ik weet niet of dat gelijk loopt met toen de problemen begonnen maar dat zou best zo kunnen zijn.
er staat echter slechts 1 VM in (Windows Phone 8.0 Emulator) die slechts 512MB RAM heeft, zelfs als die actief is zou die niet zoveel geheugen moeten gebruiken.

Uit recent onderzoek is gebleken: treinen rijden NIET op tijd, ze rijden op rails.

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:38
Is het ook zo dat je schijfgebruik (zoals in je plaatje staat) op je Windows schijf/partitie altijd 100% is? Ik zou me als eerst daar maar eens zorgen om maken en in de resource monitor kijken wat zoveel disk usage veroorzaakt.

Geheugengebruik weet ik niet waar het bij jouw vandaan komt, met 1 VM open en een torrent programma, Skype, internet explorer 11, vuze, 3 verkenner vensters, taakbeheer en media player classic home cinema komt het geheugengebruik hier op 6,6 GB niet dat ik daar wat van merk maar m'n paged pool is inderdaad maar 935 MB en non-paged pool 199-200 MB.

Je kijkt ook in taakbeheer naar processen van alle gebruikers neem ik aan (als het goed is wel want ik zie geen venstertje van show processes from all users).

• foxofinfinety
ik heb poolmon even geprobeerd:
Afbeeldingslocatie: http://files.foxofinfinety.com/download/mem2.png
alleen, zover ik las, is de Allocs waarde in byte, 30321929 byte is rond de 28MB, dat is dan het probleem niet.

de harde schijf is niet altijd vol in gebruik, zit nu op ongeveer 3%.

[ Voor 14% gewijzigd door foxofinfinety op 12-12-2013 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foxofinfinety
ik heb de oplossing ondertussen gevonden, het geheugen gebruik van de drivers was inderdaad normaal, wat daar kwam het niet van.
het lag aan Avira AntiVir, ik heb die gedeinstalleerd en het werk nu weer normaal, ik zit nu op 2.5GB RAM (met tooltjes in de achtergrond klopt dat) en paged pool van 634MB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:29
Ik begrijp nooit dat mensen klagen over het geheugen dat volloopt. Als je 8GB in je systeem hebt, dan heb je dat er toch in om te gebruiken? Bovendien als er 7GB in gebruik is, dan heb je nog geheugen over.
Dat het ongewoon is en dat je je vervolgens alsvraagt waarom er 7GB aan RAM gebruikt wordt als je bijna geen programma's hebt draaien, dat ik kan ik dan wel weer voorstellen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:25

P_Tingen

omdat het KAN

En ik begrijp nooit dat mensen reageren op een forum zonder zich fatsoenlijk in te lezen 8)7
ik heb het ook in de laatste regel staan, het geheugen word niet vrij gemaakt en de machine is enorm traag. het is een quad-core i7 met hypertreading en 8GB RAM, maar presteert nu minder dan een Pentium D met 3GB RAM.
Leuk Valen_76 en EcoR maar het geheugen wat Windows gebruikt voor het precachen van applicaties zie je niet in dit scherm. Dit geheugen zie je alleen in de resource monitor als "standby" geheugen. Het geheugengebruik van de TS komt dus ergens anders vandaan en is dus niet nuttig voor het gebruik van Windows.

[ Voor 33% gewijzigd door P_Tingen op 16-12-2013 14:09 ]

... en gaat over tot de orde van de dag

Pagina: 1