dell optiplex 755, 3 schijven 2xsata

Pagina: 1
Acties:

• erikvanhoutert
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-05-2025
Omdat mijn NAS defect is geraakt ben ik op zoek naar iets anders. Momenteel heb ik hiernaast altijd een computer stand alone draaien zodat ik vanaf afstand toch kan werken op me eigen systeem. De NAS dient alleen voor DATA opslag in het netwerk.

Nu heb ik nog een dell optiplex 755 staan, deze wil ik gaan gebruiken als home server / NAS.

Nu wou ik eigelijk 2x schijven in RAID 1 zetten voor de data
en 1 hardeschijf gebruiken voor het systeem. De schijven heb ik immers over uit de NAS.

Afbeeldingslocatie: http://www.pchouse.ro/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/cache/1/lanot/sticker/image/728a783135ab3b469d95fbad63fa83a2/c/a/calculator_second_hand_dell-optiplex-755_slim_front_1_1_1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.pchouse.ro/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/cache/1/lanot/sticker/media_gallery/728a783135ab3b469d95fbad63fa83a2/c/a/calculator_second_hand_dell-optiplex-755_slim_interior_4_1_1.jpg

zoals je op de afbeelding ziet is er maar plaats voor 1 hardeschijf. Is het verstandig om 2x losse USB HD cases te kopen en deze dan in RAID 1 plaatsen voor de data? Of hebben jullie betere oplossingen?

[ Voor 11% gewijzigd door erikvanhoutert op 11-12-2013 23:33 ]

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:34

TommieW

Numa numa.

Om te beginnen: RAID is geen backup!

Mijn ervaring is dat USB schijven vaak een stuk trager zijn dan sata schijven. Je kan dus aardig wat prestatieverlies hebben. Je zou ook nog kunnen overwegen om het optische station in te ruilen voor een HDD. Eventueel zou je het OS op een externe schijf kunnen zetten. Aangezien het een data na is, heb je waarschijnlijk aan een lichte Linux distributie genoeg. RAID wordt lastig, als je écht raid wil, zal je een softwarematige raid moeten maken, en dat is ook niet echt geweldig.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• erikvanhoutert
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-05-2025
TommieW schreef op woensdag 11 december 2013 @ 23:43:
Om te beginnen: RAID is geen backup!

Mijn ervaring is dat USB schijven vaak een stuk trager zijn dan sata schijven. Je kan dus aardig wat prestatieverlies hebben. Je zou ook nog kunnen overwegen om het optische station in te ruilen voor een HDD. Eventueel zou je het OS op een externe schijf kunnen zetten. Aangezien het een data na is, heb je waarschijnlijk aan een lichte Linux distributie genoeg. RAID wordt lastig, als je écht raid wil, zal je een softwarematige raid moeten maken, en dat is ook niet echt geweldig.
Deze pc zal alleen via het netwerk alle andere computers / laptops een backup na zich toe halen. Verder heb ik nu altijd een computer draaien zodat ik toch mijn werk kan doen vanaf een thuis computer.

alleen ik heb maar 2x sata aansluitingen...en ook de voeding is hier niet op ingericht.

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-01 12:01
Tip: Low profile PCI SATA expander kaartje kopen en 2x 2,5" schijfjes. Die heb je al in 2TB variant. Ze trekken weinig power dus de voeding trekt het wel met een splittertje/verloopje

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
TommieW schreef op woensdag 11 december 2013 @ 23:43:
[...]
softwarematige raid moeten maken, en dat is ook niet echt geweldig.
Laat de mensen die ZFS gebruiken het maar niet horen :)

Anyway, on topic!, vraagje: waarom wil je persé RAID? Als je denkt dat het een backup methode is, omdat al je data gespiegeld over twee schijven staat, dan vergis je je.
Gezien je disken over hebt, wil je waarschijnlijk geen geld investeren in nieuwe HDDs? Dan kan je beter de optische disk eruit halen en je twee disken intern zetten en één in een externe behuizing. Goedkoopste 2.5" 2TB disken kosten namelijk tussen de 120-150 euro.

Als je op 1 disk je OS wilt zetten en de andere disken voor data gebruiken, dan verlies je veel fysieke ruimte voor de OS disk. Als je het systeem als NAS wilt draaien, kan je overwegen om vanaf USB stick iets als FreeNAS te draaien en twee disken als JBOD in te zetten.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:48
Op de plek van je floppy kan je nog een drive kwijt. Zo heb ik mijn 755 ook draaien.
Pagina: 1