Wifi probleem laptop

Pagina: 1
Acties:

• wexel
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 25-07 22:28
Beste Tweakers,

Mijn vriendin it met een wifi snelheids probleem.
Meestal los ik dit soort klusjes allemaal wel op na het enige zoekwerk maar dit keer kom ik er niet uit en is er ook geen verbetering.

Het gaat op een laptop Sony Vaio SVT1312M1ES, met windows 8.1 (met windows 8 was het probleem ook al gaande).
Het internet probleem was vooral merkbaar bij het kijken van videos.
Deze werden steeds om de haverklap onderbroken totdat ze weer gebuffert waren.
Hier heb ik meerdere dingen geprobeerd maar zonder succes.

Na een test op speedtest.net zag ik dat deze laptop 2.8Mbps haalt
Mijn andere laptop via WiFi haalt 50Mbps.

Hier zit dus het probleem op een of andere manier maar kan nog steeds geen oplossing vinden.
Heb de nieuwste driver geïnstalleerd voor de wireless driver maar dit heeft het probleem ook nog niet verholpen.

Iemand nog suggesties?

Alvast bedankt

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nee, maar je geeft dan ook nauwelijks info...

Wat voor AP?
Welke frequentiebanden? (alleen 2.4GHz of ook 5GHz)
Wat voor WiFi NIC zit in laptop 1? en welke in laptop 2?
Hoeveel antennes heeft laptop 1? en hoeveel laptop 2?
Zijn de verschillende snelheden op exact dezelfde plek gemeten?
Hoe ver is die plek van AP vandaan en wat zit er allemaal tussenin qua muren, vloeren, en uit welke materialen bestaan die?

Oslik blyat! Oslik!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

wexel schreef op woensdag 11 december 2013 @ 22:34:
Iemand nog suggesties?

Alvast bedankt
Ja driver update uitvoeren voor de draadloze netwerkkaart. (en dat niet met vaio update tool doen, maar bijvoorbeeld verse drivers halen van Intel, indien Intel wireless chip.)

Graag gedaan. :P

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• rensjeh1
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 25-09 12:30
Er zit ook nog een verschil of je gewoon de Windows drivers hebt. Of die van Sony zelf, je kunt beide eens proberen..

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:46
Klinkt heel erg naar slechte ontvangst met AP/router. Voor de rest, beantwoord eerst maar eens dion_b's vragen. :)

• wexel
dion_b schreef op donderdag 12 december 2013 @ 00:31:
Nee, maar je geeft dan ook nauwelijks info...

Wat voor AP?
Welke frequentiebanden? (alleen 2.4GHz of ook 5GHz)
Wat voor WiFi NIC zit in laptop 1? en welke in laptop 2?
Hoeveel antennes heeft laptop 1? en hoeveel laptop 2?
Zijn de verschillende snelheden op exact dezelfde plek gemeten?
Hoe ver is die plek van AP vandaan en wat zit er allemaal tussenin qua muren, vloeren, en uit welke materialen bestaan die?
Excuses voor t geven van te weinig info maar de vragen zeggen mij niet veel laat staan dat ik er zelf op was gekomen.
Ik ben geen pro op dit gebied daarom kom ik hier.
Hier zijn de antwoorden die ik kan geven:

- De twee laptops waren op dezelfde plek gemeten
- De AP is op 2-3 meter afstand staat alleen een kastje in sommige gevallen maar tijdens het testen niet.
- Het is een TL-WA901N van TP-Link die het wifi signaal van de router/modem maakt.

- De WiFi NIC weet ik niet wat het is. Kan het ook niet vinden met google voor de apparaten.
(Het is een Sony SVS151A12M (met goede ontvangst) en een Sony SVT1312M1ES)
- http://www.sony.nl/product/vaio-t-serie/svt1312m1e
- Kom er ook niet uit hoeveel antennes de SVT en SVS hebben.

Lip schreef op donderdag 12 december 2013 @ 00:34:
[...]

Ja driver update uitvoeren voor de draadloze netwerkkaart. (en dat niet met vaio update tool doen, maar bijvoorbeeld verse drivers halen van Intel, indien Intel wireless chip.)

Graag gedaan. :P
Ook gedaan, via de site van de netwerkchip geen succes helaas

Als er nog meer opgezocht moet worden dan hoor ik het graag.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

wexel schreef op zaterdag 14 december 2013 @ 14:24:

[...]

Excuses voor t geven van te weinig info maar de vragen zeggen mij niet veel laat staan dat ik er zelf op was gekomen.
Ik ben geen pro op dit gebied daarom kom ik hier.
Hier zijn de antwoorden die ik kan geven:

- De twee laptops waren op dezelfde plek gemeten
- De AP is op 2-3 meter afstand staat alleen een kastje in sommige gevallen maar tijdens het testen niet.
- Het is een TL-WA901N van TP-Link die het wifi signaal van de router/modem maakt.
OK, locatie dus zelfde, dat kastje zou meestal niet zoveel moeten uitmaken, maar je weet maar nooit.

Die TP-link is erg high-end, ziet eruit als de AP-variant van de Archer C7, wat een van de snelste routers van dit moment is qua WiFi. Daar zou het iig niet aan mogen liggen.
- De WiFi NIC weet ik niet wat het is. Kan het ook niet vinden met google voor de apparaten.
(Het is een Sony SVS151A12M (met goede ontvangst) en een Sony SVT1312M1ES)
- http://www.sony.nl/product/vaio-t-serie/svt1312m1e
- Kom er ook niet uit hoeveel antennes de SVT en SVS hebben.
Ik vind geen eenduidige informatie op het internet over jouw specifieke exemplaar, in ieder geval zie ik bij verschillende Vaio's in beide reeksen verschillende adapters staan. Kortom ik kan op basis hiervan uitermate weinig zeggen.

Het zou een stuk makkelijker zijn als je het gewoon zelf zou uitzoeken. Als je windows draait kun je in de Network and Sharing Center gaan naar Adapter Settings en daar zie je naam van de aanwezige adapters (derde regel onder adapter type en netwerk naam). Het gaat hier uiteraard om de draadloze.

[...]

Ook gedaan, via de site van de netwerkchip geen succes helaas

Als er nog meer opgezocht moet worden dan hoor ik het graag.
Hoe weet je de site van de netwerkchip als je mij niet eens kunt vertellen welke adapter erin zit :?

Exact welke site heb je dan bezocht?

Oslik blyat! Oslik!

• wexel
Hey Dion D bedankt voor je reactie.

De laptop met problemen heeft een Qualcomm Atheros AR9485WB-EG
De laptop zonder problemen heeft een Intel Centrino Advanced-N 6235

De Qualcomm moet volgens de specs 150 Mbps aankunnen.

Ik had idd het verkeerd begrepen. Had de drivers niet via vaio care en vaio update gedaan maar via de site van sony maar dan kom je natuurlijk niet veel verder O-)

Na het installeren van de nieuwste driver van Qualcomm weer een speedtest.net gedaan
resultaat nu 1.62 Mbps =/

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10 00:20

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Tja, die Ahteros kaarten staan nou niet echt bekend om hun denderende kwaliteit en de Intel kaarten (in de meeste gevallen) juist wel.

Heb je de mogelijkheid om eens een wifi usb stick ergens te lenen en het daarmee te proberen op de niet-goed werkende laptop? En dan bij voorkeur iets wat dus geen Atheros chippie heeft :)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 30-11 07:24

Hokkie

Hello

Bedraad haalt de laptop wel de juiste snelheid? Ik bedoel, weet je 100% zeker dat het aan de WiFi ligt?

Dat zou ik ook eens uitsluiten...

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

• Joop_Klepzeiker
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01-12 11:38
Ik heb een ASUS laptop met dezelfde Qualcomm wifi kaart erin en precies dezelfde problemen gehad.
Eerst nieuwe drivers erop (van qualcomm, niet van Asus) maar dat hielp niets.
Wat uiteindelijk wel geholpen heeft is de wifi kaart verwijderen uit apparaatbeheer, daarna laptop gereboot en opnieuw die wifikaart geinstalleerd. Dat heeft uiteindelijk geholpen en het probleem is niet meer teruggekomen.

Arriving Somewhere but not here....

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

wexel schreef op zondag 15 december 2013 @ 20:10:
Hey Dion D bedankt voor je reactie.

De laptop met problemen heeft een Qualcomm Atheros AR9485WB-EG
De laptop zonder problemen heeft een Intel Centrino Advanced-N 6235

De Qualcomm moet volgens de specs 150 Mbps aankunnen.
150Mbps carrier rate, niet netto throughput :o

Beide adapters hebben twee antennes (gewoon Google Image Search op typenummer ;) ), maar daar houden de overeenkomsten op. De Atheros heeft maar één radio, de Intel twee radio's. Dat betekent dat de - mits je AP het aankan - je twee keer de theoretische throughput kunt halen met de Intel. Jouw AP kan zelfs drie streams, dus dat zit snor.

Puur theoretisch verwacht je dat de Intel dus twee keer zo snel gaat zijn, maar dan kom je bij kwaliteit van de componenten en de firmware, en daar geldt zoals aangegeven inderdaad dat Intel een goede naam heeft en Atheros wat minder. Moet wel gezegd worden dat er nogal wat mensen zijn die stability issues ervaren met de 6235, maar niet performance issues.

Kortom, op basis van deze gegevens verwacht ik al minimaal factor twee verschil tussen de twee. Of dat je verschil volledig verklaart, maar het zal zeker een significante factor zijn.
Ik had idd het verkeerd begrepen. Had de drivers niet via vaio care en vaio update gedaan maar via de site van sony maar dan kom je natuurlijk niet veel verder O-)

Na het installeren van de nieuwste driver van Qualcomm weer een speedtest.net gedaan
resultaat nu 1.62 Mbps =/
Driver zal het dan niet zijn.

Ik denk gewoon brakke adapter en/of antenne in jouw laptop. Evt te testen door ergens een USB WiFi-dongle te lenen en kijken wat die doet. Als dat goed genoeg is, dan ligt het vrijwel zeker aan die Atheros (plus de antennes), als dat ook brak is, is het een andere software issue. Als het blijkt te liggen aan de adapter kun je evt een losse 8235 kopen en kijken of het daar beter mee werkt. Zo ja: mooi. Zo nee: ligt aan ingebouwde antennes. Dongle nemen of andere laptop.

Oslik blyat! Oslik!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 30-11 22:16
dion_b schreef op maandag 16 december 2013 @ 15:24:
...
Ik denk gewoon brakke adapter en/of antenne in jouw laptop. Evt te testen door ergens een USB WiFi-dongle te lenen en kijken wat die doet. Als dat goed genoeg is, dan ligt het vrijwel zeker aan die Atheros (plus de antennes), als dat ook brak is, is het een andere software issue. Als het blijkt te liggen aan de adapter kun je evt een losse 8235 kopen en kijken of het daar beter mee werkt. Zo ja: mooi. Zo nee: ligt aan ingebouwde antennes. Dongle nemen of andere laptop.
Ik trek dezelfde conclusie als dion_b. Wat ik zou doen is de laptop open schroeven, een nieuwe draadloze netwerkkaart erin zetten (ik zou een Intel Centrino Ultimate-N 6300 of een Intel Dual Band Wireless-AC 7260 erin zetten, afhankelijk van je eisen en budget), alles ouder drivers en software eraf gooien en de nieuwe drivers installeren. Als hij het dan nog niet doet dan zou ik, zeker als je nog garantie hebt (laptop minder dan 2 jaar oud), de antennes laten vervangen.

• wexel
Oohjee jongens,

Ik citeer:
Hokkie schreef op maandag 16 december 2013 @ 14:57:
Bedraad haalt de laptop wel de juiste snelheid? Ik bedoel, weet je 100% zeker dat het aan de WiFi ligt?

Dat zou ik ook eens uitsluiten...
Heb m net aan de lan kabel gezet en hierbij komt hij ook niet boven de 3Mbps :|
Het is dus niet de WiFi kaart? Had niet verwacht / aan gedacht

Sorry voor jullie op t verkeerde been zetten

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 30-11 07:24

Hokkie

Hello

Scheelt je weer een WiFi kaartje kopen ;)

Maar nu?! Wat is dan wel het probleem? Heb je al eens een algemene hardware check gedaan (om mee te beginnen)?

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:41
Zit er niet gewoon bloatware op die laptop? Of is het een fresh install van Win 8.1? Probeer eens eens live CD van een Linux variant.

[ Voor 22% gewijzigd door xzaz op 17-12-2013 08:55 ]

Schiet tussen de palen en je scoort!

• wexel
aftermatch melding: de download snelheid is nu weer 50Mbps :)

Bedankt voor jullie hulp allemaal!

[ Voor 27% gewijzigd door wexel op 21-12-2013 12:04 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

vertel even exact wat je hebt gedaan voor de volgende met problemen

Iperf

• wexel
De laptop kon ik even niet gebruiken. Deze was meegenomen dus ik had nog niet veel kunnen proberen. Uiteindelijk is het waarschijnlijk de oplossing van Joop_Klepzeiker geweest. Ookal weet ik dit niet 100% zeker omdat het niet direct was opgelost maar een paar dagen later wel. Het is een beetje vervelend dat ik niet zeker weet wat het nu precies heeft opgelost =/

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:46
Mooi dat het voor nu opgelost is, maar onzeker is het dus nog wel of het net zo plotseling terug kan komen als dat het verdwenen is... 8)7
Pagina: 1