Verkeerde (duurdere) videokaart geleverd.Houden of inruilen?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.299 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tracker72
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-10 19:02
Deze week dacht ik dat de kerstman vroeg langs was gekomen. Ik heb bij een winkel een radeon r9 290 gekocht en een r9 290x geleverd gekregen. Een voordeel voor mij van zo'n €150,-.

Tot mijn verbazing belde de winkel me een dag later op met de melding dat ze er achter zijn gekomen dat ze een 'verkeerde' kaart hebben geleverd. Mij is aangeboden om de kaart te ruilen voor de juiste kaart of bij te betalen en de 290x kaart te behouden.

In eerste instantie denk je, ze hebben een fout gemaakt, ik hou 'm lekker zelf. Daarna slaat de twijfel toe.
Allereerst betreft het een winkel waar ik graag kom en regelmatig zaken koop. Mijn poot stijf houden kan de zaak op scherp zetten.

Ook vraag ik mij af hoe het zit met garantie. Op de bon staat de r9 290 vermeld en niet de 'x'-variant.

En natuurlijk heb ik de kaart reeds geïnstalleerd :P en het gaat me weer tijd en moeite kosten om hem uit te bouwen en de andere kaart weer te installeren.

Wat zouden jullie doen, de kaart houden of hem inruilen voor de 'juiste' variant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbaddd
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10-10 20:29
Niet moeilijk doe man, gewoon omruilen.
Als je de duurdere had besteld en de goedkope geleverd had gekregen, dan piepte je nu wel anders ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0burn
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-10 11:10

c0burn

Feed your head

Omruilen, ondanks dat de winkel geen recht heeft jou te vragen om omruilen of bijbetalen (geloof ik), is dat wel het juiste om te doen. Andersom zou je ook verwachten dat de winkel service verleent, bijvoorbeeld in het geval van een RMA en je geeft zelf al aan dat je graag bij deze winkel komt.

Remember what the dormouse said

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jason X
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-10 13:04
Als je er regelmatig koopt, gewoon sportief zijn en hem omruilen. Of een dealtje maken dat je € 100 bijbetaald en hem houdt.
En als je hem teruggeeft, misschien suggereren dat ze jou de volgende keer matsen voor de moeite van het uitbouwen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-10 16:34

Hokkie

Hello

Jason X schreef op woensdag 11 december 2013 @ 20:05:
Als je er regelmatig koopt, gewoon sportief zijn en hem omruilen. Of een dealtje maken dat je € 100 bijbetaald en hem houdt.
En als je hem teruggeeft, misschien suggereren dat ze jou de volgende keer matsen voor de moeite van het uitbouwen ;)
Je haalt de woorden uit mijn mond.

Gewoon aangeven dat je inderdaad moeite hebt gedaan met inbouwen en of ze hem niet tegen een gereduceerde prijs aan je kunnen verpatsen.

En het in- en uitbouwen van een grafisch kaartje is toch kinderwerk 8)

[ Voor 6% gewijzigd door Hokkie op 11-12-2013 20:08 ]

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tumbler
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-08-2021
Als je hem houd, moet je wel om een nieuwe factuur vragen ivm garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:48
Je kunt evt de winkel nog om korting vragen, scheelt hun 2x verzendkosten en jij hebt een snellere kaart. Als dat aanbod je niet aanstaat kan je altijd nog ruilen.

Bekijk het ook eens van een andere kant: als jij een R9 290x had besteld en een gewone 290 had gekregen, had je dan ook aan de bel getrokken?

Heb zelf ooit een keer met CoolPrices gehad, zat een harddisk in de doos die niet op de pakbon stond. Mailtje naar CoolPrices, of ze dat ding terug wilden hebben of wat ik moest geven als ik hem wilde houden. Die wilden ze wel terug, hebben me netjes 6,75 euro vergoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Dat ombouwen stelt niks voor en houden is diefstal. Je snoept immers de marge van de winkel daarmee weg.

Wel jammer dat ze zelf niet met een klein compensatievoorstel komen om het ongemak te verzachten. Dat is wel iets om aan de shopeigenaar te laten weten...

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-10 09:53
Een gebruikt product terugnemen zal ook een kostenpost opleveren (herpakkosten en verzendkosten), tenzij ze dit weten af te wentelen op de TS. Een bijbetaling van het verschilbedrag met de minimale kosten die ze maken zou dan ook wel te doen moeten zijn. Beiden verknallen niet meer tijd, geld en gezeur.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackLabel01
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-10 16:41
c0burn schreef op woensdag 11 december 2013 @ 20:02:
Omruilen, ondanks dat de winkel geen recht heeft jou te vragen om omruilen of bijbetalen (geloof ik), is dat wel het juiste om te doen.
Waarom zou de winkel geen recht hebben dit te vragen? Fouten worden overal gemaakt, je hebt als consument geen enkel recht om hiervan te profiteren.

Dat er uberhaupt een topic over wordt aangemaakt, je eerste reactie zou moeten zijn: hier heb ik niet voor betaald, dus geen recht op, laat ik de winkel vertellen wat er fout is gegaan. En niet: laat ik eerst de mensen op Tweakers raadplegen of ik misschien toch niet kan profiteren over de rug van een ondernemer zodat ik gratis een duurdere videokaart heb... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonic
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:53
Voorstel doen: Bijbetaling van 60 euro aangezien jij de moeite moet gaan doen en tijd is geld. Gaan ze hier niet in mee, dan zou ik de kaart gewoon houden tot ze met een aanemelijk bod gaan komen.

Edit mensen hier gaan zeker ook als ze een beurs vinden met een paar duizend euro naar de politie brengen? :o

[ Voor 22% gewijzigd door Cyclonic op 11-12-2013 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Cyclonic schreef op woensdag 11 december 2013 @ 20:17:
Voorstel doen: Bijbetaling van 60 euro aangezien jij de moeite moet gaan doen en tijd is geld. Gaan ze hier niet in mee, dan zou ik de kaart gewoon houden tot ze met een aanemelijk bod gaan komen.

Edit mensen hier gaan zeker ook als ze een beurs vinden met een paar duizend euro naar de politie brengen? :o
Ja, waarom niet? Zolang het niet los op straat ligt is de eigenaar makkelijk te achterhalen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zentbeer
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-10 14:59
Uh dat lijkt me logisch, jij niet? Serieus? (Even los van het feit dat je dat tegenwoordig bij de gemeente moet brengen :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonic
Eskimootje schreef op woensdag 11 december 2013 @ 20:21:
[...]

Ja, waarom niet? Zolang het niet los op straat ligt is de eigenaar makkelijk te achterhalen. 8)7
Geen id card of rijbewijs of pinpas alleen met 1000 euro erin, jij brengt die naar de politie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:40
Het zal je misschien verbazen, maar ja, en waarschijnlijk een hoop andere mensen ook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:25

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nou, ik ga niet schijnheilig zeggen dat ik het geld weg zou brengen.
Maar ik zou me van de domme houden, zeggen dat je het nog niet had opgemerkt en een dealtje maken op 75 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonic
FireAge schreef op woensdag 11 december 2013 @ 20:24:
Het zal je misschien verbazen, maar ja, en waarschijnlijk een hoop andere mensen ook...
Bij de politie hebben ze dan een leuk feest van die 1000 euro waar toch niet de eigenaar is van te achterhalen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jason X

Ik zou absoluut bij de politie melden dat ik 500 euro heb gevonden, zodat pas als de eigenaar is gevonden ik de 250 euro overhandig ;)

/jk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostler
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-09 16:56

hostler

Yeahhh dude!

Een fout kan voorkomen, je kunt bijvoorbeeld de order van een ander persoon krijgen. Je bent verplicht om het deze dan te retourneren (Uiteraard moeten de verzendkosten vergoed worden). Hetzelfde bij het leveren van een verkeerd product. Je hebt betaald voor een specifiek model, niet voor hetgeen wat geleverd is. Hun fout dus, maar je bent alsnog verplicht om samen met de shop tot een oplossing te komen.

Sterker nog, het kan zijn dat de webshop een incassobureau inschakelt. Wanneer jij besluit om het product te houden en niet bij te betalen, that is.

Wees een vent, stuur het terug of betaal het verschil...

Overigens even een URL naar een ICTrecht artikel:
https://ictrecht.nl/webwi...ntvangen-gebruikt-retour/
Een lastige situatie ontstaat wanneer dit dus niet is vastgelegd. Mag de klant het product houden, omdat hij denkt: “Een duurder product voor hetzelfde geld, dat is niet gek en het is toch de schuld van de webwinkel.”

In principe niet en dus moet de klant het product retourneren. Het is immers niet datgene wat is gekocht en dus is het ook niet zijn eigendom geworden. Hoe dit in de praktijk op te lossen, is dan weer een stuk lastiger. Als een verkoper hier al achter komt, mag hij het product in ieder geval wel terug eisen en handelt de koper onrechtmatig door het product te houden. Maar dit zal toch wel vrij omslachtig worden.

[ Voor 46% gewijzigd door hostler op 11-12-2013 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deraco96
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-10 15:39

deraco96

Altijd.

Die 290x is volgens mij niet zo interessant in vergelijking met de 290: stuk duurder voor haast geen prestatieverschil, omdat beide toch gelimiteerd zijn door de koeler (of het geluid dat die koeler produceert).
Ik zou hem dus gewoon terugsturen, maar je zou kunnen bedingen dat je eerst een 290 wilt ontvangen voor je wat terugstuurt als je komende dagen elke dag even wil gamen.

01101000 01100001 01100100 00100000 01101010 01100101 00100000 01101110 01101001 01101011 01110011 00100000 01100010 01100101 01110100 01100101 01110010 01110011 00100000 01110100 01100101 00100000 01100100 01101111 01100101 01101110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08:42

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Daar was ik snel klaar mee: jullie hebben verkeert geleverd, waar ik niks aan kan doen, ik wil ofwel de kaart retour zenden met verzendkosten vergoed of de helft van het verschil in aanschafprijs bijlappen.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
De kaart houden zonder bij te betalen heet verduistering en is een misdrijf.
Het is aan jou om te bepalen of je een misdrijf wilt plegen voor "slechts" 150 euro.
http://blog.iusmentis.com...-geleverd-moet-het-terug/

[ Voor 10% gewijzigd door ninjazx9r98 op 11-12-2013 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonic
Maar wat als je de kaart een cadeau was voor iemand? Of je hebt hem al verkocht? Je kan er toch niet vanuit gaan dat je het terug moet sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Cyclonic schreef op woensdag 11 december 2013 @ 21:16:
Maar wat als je de kaart een cadeau was voor iemand? Of je hebt hem al verkocht? Je kan er toch niet vanuit gaan dat je het terug moet sturen.
Als de bank bij jouw een foute storting doet, en dit vervolgens gaat gebruiken; word je ook aangeklaagd. Onrechtmatige occupatie (Het claimen van iets wat niet van jouw is) heet zoiets bij wet.

Richting de TS: Kom de boel maar ophalen of bied mij de GPU aan met een flinke korting, tot die tijd bewaak ik hem netjes 8) .

(Al een keertje gedaan met iBood. Kreeg 2x het product gestuurd ipv 1x. Ze wouden het niet (laten) ophalen, en ik heb aangegeven dat ik niet van plan ben om moeite te steken in een fout welke ze zelf gemaakt hebben. Mocht het uiteindelijk houden >:) ).

Edit: Maaruhm, overleg eens netjes met de webshop. Als je er vaker / graag wat besteld zullen ze echt wel iets kunnen regelen ;) .

[ Voor 57% gewijzigd door D4NG3R op 11-12-2013 21:34 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

tracker72 schreef op woensdag 11 december 2013 @ 19:56:
Deze week dacht ik dat de kerstman vroeg langs was gekomen. Ik heb bij een winkel een radeon r9 290 gekocht en een r9 290x geleverd gekregen. Een voordeel voor mij van zo'n €150,-.
Wat heb je toen gedaan? zo eerlijk geweest het bedrijf te bellen? nee, je wilde deze al houden en hoopte dat ze er niet achter zouden komen.
Tot mijn verbazing belde de winkel me een dag later op met de melding dat ze er achter zijn gekomen dat ze een 'verkeerde' kaart hebben geleverd. Mij is aangeboden om de kaart te ruilen voor de juiste kaart of bij te betalen en de 290x kaart te behouden.
Hoezo "verkeerde" kaart, het was toch ook de verkeerde kaart. Niks meer, niks minder.
In eerste instantie denk je, ze hebben een fout gemaakt, ik hou 'm lekker zelf. Daarna slaat de twijfel toe.
Allereerst betreft het een winkel waar ik graag kom en regelmatig zaken koop. Mijn poot stijf houden kan de zaak op scherp zetten.
Bij het houden moet je bijbetalen, en anders terugsturen. Maar dat wilde je niet, je dacht er lekker een voordeeltje uit te kunnen halen en doen alsof je neus bloed. En dat bij een winkel waar je graag komt en regelmatig iets koopt....
Ook vraag ik mij af hoe het zit met garantie. Op de bon staat de r9 290 vermeld en niet de 'x'-variant.

En natuurlijk heb ik de kaart reeds geïnstalleerd :P en het gaat me weer tijd en moeite kosten om hem uit te bouwen en de andere kaart weer te installeren.
Tijd en moeite die je wel nam toen je al zag dat je een snellere versie kreeg. Maar de tijd en moeite (wat zal het zijn? 5 a 10 minuten?) om deze er weer uit te halen en retour te sturen is opeens teveel?

Draai het eens om, je zou een 290x besteld hebben en krijgt een 290, dan je ze waarschijnlijk direct benaderd en was de winkel "stom" en "dom" dat ze de verkeerde kaart hadden gestuurd.
Wat zouden jullie doen, de kaart houden of hem inruilen voor de 'juiste' variant?
Wat je moet doen weet je zelf ook wel.
Houden = bijbetalen
Niet betalen = kaart retour sturen.

Echt een aanfluiting dat je er alleen al over denkt om je poot stijf te houden voor zoiets onnozels en dat bij een winkel waar je graag komt. :N :r triest

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jason X
Cyclonic schreef op woensdag 11 december 2013 @ 21:16:
Als je het niet terug kan/wil sturen, zal je de 'schade' moeten vergoeden. En dat is in dit geval het verschil in prijs. Misschien beding je het verschil in inkoopprijs, maar dat is weer een stap verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Als de winkel een r9 290 had geleverd ipv de bestelde r9 290x, dan was de TS erg boos geweest, en nu proberen voordeel te halen uit een fout van de winkel? Dat geeft nogal dubbele standaarden aan en daar gaat hier op het forum niet bij geholpen worden.

Terugsturen op kosten van de winkel, en nee, niet eerst nog even lekker gaan gamen om de kaart flink te gebruiken. Wat je niet wil dat jezelf geschied, doe dat ook een ander niet.

In ieder geval is het forum niet bedoeld voor dergelijk gedrag en gaat er daarom een slotje op.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.