Toon posts:

AMD Driver installeert niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedendag,

Als laatste hulpmiddel toch maar even vragen hier. Ik heb een Radeon HD 6870 die ik heb geïnstalleerd in een relatief oude computer (ik weet geen jaartal, ook type moederboard weet ik niet :+ ). Als ik de nieuwste Catalyst draai, installeert alles perfect, behalve de cruciale display driver. Ik heb de goede versie voor 64bit Windows 7 gedownload, dus daar mag het niet aan liggen. Ook heb ik de oude driver verwijderd, voor het installeren van de nieuwe kaart.

Nu vroeg ik me af of het überhaupt mogelijk is om deze videokaart op dit systeem te installeren. Welke info hebben jullie nodig om dit na te gaan? En misschien is er een andere 'best practice' om deze zooi te installeren.

Elke hulp wordt op prijs gesteld, alvast bedankt O+

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Begin eens met de exacte foutmelding ;)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Verwijderd

Topicstarter
Nadat ik het installatie-proces via Catalyst heb afgerond kan ik het logbestand bekijken via m'n browser. Daar krijg je een prachtig overzichtje van de geïnstalleerde onderdelen te zien (in soort van 'plain text') Overal staat 'Success' achter, behalve bij "AMD Display Driver"; daar staat 'Fail'. Onderaan staat 'Error messages'. Hier staat "Driver Install: the installation failed"
Geen verdere foutcodes zover ik kan zien.

Ik krijg dus ook geen aanwijzingen over het toedoen van het falen :(

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

In dat geval, probeer de driver eens zelf toe te wijzen aan de videokaart? Hiervoor moet je het installatiebestand uitpakken, op zoek gaan naar de .inf en dan via apparaatbeheer naar dat inf bestand verwijzen of Windows zelf in de map met de uitgepakte driver laten zoeken, dat kan ook via apparaatbeheer.

[ Voor 18% gewijzigd door Raven op 11-12-2013 19:44 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Verwijderd

Topicstarter
Als ik handmatig de driver probeer te installeren via device manager staat er eerst 'Installing Driver Software', maar na een paar minuten krijg ik een foutmelding: "Windows found driver software for your device but encountered an error while attempting to install it." En dan nog een (daadwerkelijke?) foutmelding eronder "This operation returned because the timeout period expired.".

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

What the... een timeout bij het installeren van de driver? Dat heb ik Windows nog nooit zien doen :S

Weet je zeker dat de videokaart goed is, genoeg stroom krijgt en niet overhit raakt?

[ Voor 7% gewijzigd door Raven op 11-12-2013 20:07 ]

Oscar Wilde

Verwijderd

Topicstarter
Ja, klinkt inderdaad bijzonder :p De extra voeding die deze kaart nodig heeft is aangesloten, twee connectors maar liefst. Ik neem aan dat hij stroom krijgt omdat de kabels allemaal goed aangesloten zitten. Voor de zekerheid zou ik natuurlijk kunnen checken met een multimeter. Bij het handmatig installeren herkent ie iig wel de videokaart.

Kan het iets te maken hebben met het moederboard, bijvoorbeeld dat het geen PCIe 2.0 is? (Ik weet niet hoe dit te controleren, nog hoe te checken wat voor moederboard erin zit.) Of dat de BIOS moet worden ingesteld? Just gessin'. Bij apparaatbeheer staat er trouwens gewoon "Standard VGA Graphics Adapter", waarschijnlijk omdat ie geen correcte driver heeft.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dat het geen PCIe 2.0 is zou niet uit moeten maken, van wat ik heb gelezen moet dat gewoon werken.

Draai http://www.cpuid.com/downloads/cpu-z/1.67-en.zip eens, 3e tablad (mainboard). Eens kijken wat er in zit ;)

Wat voor voeding gebruik je eigenlijk? Niet alleen het maximale vermogen geven, ook het merk.

[ Voor 18% gewijzigd door Raven op 11-12-2013 20:28 ]

Oscar Wilde

Verwijderd

Topicstarter
Ok here goes:

Model: AHI
Chipset: ATI Xpress200 (RS480) Rev.00
Southbridge: ATI SB400 Rev. 00

BIOS

Brand: Phoenix Technologies LTD
Version: 3.06
Date: 01/24/2005 (daar hebben we dus de datum, pittig oud, zo lijkt me)

Graphics Interface

Version PCI-Express
Link Width x16
Max Supported x16

Onder het tabje "Graphics" wordt overigens de juiste kaart gedetecteerd (Radeon HD 6870)

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:38

TommieW

Numa numa.

Dit is inderdaad een nogal apart probleem...
Ke zou nog kunnen proberen de driver opnieuw te downloaden, misschien is het bestand waarmee je het nu installeert corrupt.
Je zou ook nog kunnen proberen een BIOS update te doen, maar daarvoor heb je het exacte typenummer van je moederbord nodig.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hmm... Wat je zou kunnen proberen is zoals hierboven genoemd de graphics-driver opnieuw te downloaden, desnoods een versie ouder en wat ook een optie zou kunnen zijn is het bijwerken van de chipset en southbridge drivers. Die overigens niet bij de fabrikant van het moederbord weghalen, maar bij de fabrikant van de chipset.

[ Voor 23% gewijzigd door Raven op 11-12-2013 20:52 ]

Oscar Wilde

Verwijderd

Topicstarter
OK, bedankt allebei :) Is er een bekende integere bron waar ik een nieuwe BIOS kan downloaden? In CPU-Z kan ik klikken op "Tools" en dan op "Check for BIOS updates, maar dan wordt ik doorgestuurd naar biosagentplus.com. Lijkt een beetje malafide, "FREE BIOS SCAN" .. jaja, en dan dik betalen voor de BIOS-update zelf natuurlijk.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Een BIOS update vind je over het algemeen onder downloads op de productpagina van het moederbord bij de fabrikant. Die staat overigens niet in het lijstje met moederbord gegevens ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Raven op 11-12-2013 21:08 ]

Oscar Wilde

Pagina: 1