[VPS] Wat zijn jouw wensen bij het afnemen van een VPS?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02 14:45

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Topicstarter
Allereerst een disclaimer: op geen wijze is dit topic bedoelt om reclame te maken voor het bedrijf waar ik voor werk!

Wij zijn op dit moment bezig met ons control panel om binnenkort VPS diensten te leveren.

Wij willen 2 verschillende soorten VPSen aanbieden, Unmanaged en Managed. Ik vroeg mij af waar men, als gebruiker, de meeste behoefte aan heeft tijdens het bestellen en het beheren van de VPS.

Nu bestaan onze twee verschillende VPSsen uit de volgende kenmerken:

Unmanaged:
  • root toegang
  • realtime traffic/cpu/disk statistieken
  • 1 x ipv4 en 1 x ipv6 (/64)
  • uiteraard remote kunnen rebooten
  • console toegang
  • de mogelijkheid tot het mounten van je eigen ISO om daarvan te booten/installeren
  • gratis herinstallatie (geautomatiseerd)
  • support op de werking van de VPS zelf
  • overige support tegen uurtarief
Managed:
Alles van unmanaged +:
  • 28 dagelijkse snapshots (backups)
  • automatische updates (op ondersteunde OSsen)
  • Configuratiemanagement via Puppet
  • control panel installatie
  • support (op ondersteunde OSsen/control panels).
Beide varianten zijn "echte" VMWare VPSsen.

In het bestelproces kun je d.m.v. "sliders" bepalen hoeveel geheugen, harddiskruimte en traffic je wenst af te nemen. Daarna kies je je besturingssysteem en eventueel je control panel. Na afronden van de bestelling is de VPS binnen 5 minuten klaar voor gebruik.

Via het controlpanel kun je:
  • Je VPS up- of downgraden met directe ingang (downgraden van HDD is niet mogelijk, tenzij je akkoord gaat met directe herinstallatie van het OS).
  • Statistieken bekijken
  • Netwerkinformatie bekijken/beheren (instellen reverse DNS bvb)
  • Mounten van ISO (van onze ISO-share of van je lokale computer)
  • Herinstallatie
  • Reboot (soft en/of hard)
Graag hoor ik dus dingen/features wij wellicht missen die jullie essentieel vinden? Wellicht dingen die men bij andere partijen is tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:45
Duidelijkheid in prijs en wat onder managed valt.
Uitvoeren van updates kan veel betekenen. Ik had eerst ook een managed VPS, totdat ik erachter kwam dat die 2 jaar achterliep met systeemupdates. Toen ben ik overgeschakeld naar een unmanaged VPS en heb ik de updates zelf gedaan.

Ik weet niet of het mogelijk is, maar het is altijd lastig te achterhalen hoeveel resources men gemiddeld (daar gaan we al ;)) nodig heeft. Als je daar enige duidelijkheid in zou kunnen scheppen tijdens configuratie/bestellen, heb je wat mij betreft meerwaarde.

Voor de rest ziet het er goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldRené
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08-10 18:54
Ik mis de mogelijkheid tot het maken van snapshots , of het downloaden van backups.

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Topicstarter
Miyamoto schreef op woensdag 11 december 2013 @ 15:36:
Duidelijkheid in prijs en wat onder managed valt.
Uitvoeren van updates kan veel betekenen. Ik had eerst ook een managed VPS, totdat ik erachter kwam dat die 2 jaar achterliep met systeemupdates. Toen ben ik overgeschakeld naar een unmanaged VPS en heb ik de updates zelf gedaan.

Ik weet niet of het mogelijk is, maar het is altijd lastig te achterhalen hoeveel resources men gemiddeld (daar gaan we al ;)) nodig heeft. Als je daar enige duidelijkheid in zou kunnen scheppen tijdens configuratie/bestellen, heb je wat mij betreft meerwaarde.

Voor de rest ziet het er goed uit.
Bedankt voor de info, ik neem aan dat je iets bedoelt in de trant van "Een wordpress/joomla website met 1000 bezoekers per dag heeft voldoende aan VPS pakket 1, een website met 100000 bezoekers per dag heeft VPS pakket 3 nodig etc? Ik vind 't een goed idee dus zal dit zeker doorgeven :).

Voor wat betreft de prijs zullen we zeker duidelijkheid verschaffen op de website/bestelproces.
De prijs wordt dynamisch bepaald adhv wat je afneemt. Hierbij werken we met "VPS blocks" van 512MB/10GB/1TB (mem/hdd/traffic). Zo'n block kost bijvoorbeeld 5 euro per maand. Zo heb je dus 1 GB mem, 20Gb HDD en 2TB traffic voor bijvoorbeeld 10,- per maand.

Wil je echter 4GB geheugen maar heb je geen 80GB HDD nodig of 8TB traffic (8 VPS blocks is dan 40,- per maand), dan kan dat natuurlijk ook, maar dan betaal je een "upgrade" prijs voor de 3,5GB extra geheugen die dus buiten de "blocks" valt. Dit is uiteraard minder dan die 40,- per maand, maar zit er wel dusdanig in de buurt dat het interessanter is om gewoon naar 8 VPS blocks te gaan. Dit doen we zodat we alle VMWare servers zo efficient mogelijk kunnen vullen.
RonaldRené schreef op woensdag 11 december 2013 @ 16:08:
Ik mis de mogelijkheid tot het maken van snapshots , of het downloaden van backups.
Goeie tip. Waarschijnlijk zal het maken van snapshots een extra product/uitbreiding worden die je kan toevoegen aan je VPS abonnement. Bedankt!

[ Voor 23% gewijzigd door RvdH op 12-12-2013 11:12 ]

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:32

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Wil je echter 4GB geheugen maar heb je geen 80GB HDD nodig of 8TB traffic (8 VPS blocks is dan 40,- per maand), dan kan dat natuurlijk ook, maar dan betaal je een "upgrade" prijs voor de 3,5GB extra geheugen die dus buiten de "blocks" valt. Dit is uiteraard minder dan die 40,- per maand, maar zit er wel dusdanig in de buurt dat het interessanter is om gewoon naar 8 VPS blocks te gaan. Dit doen we zodat we alle VMWare servers zo efficient mogelijk kunnen vullen.
Een VPS is leuk, maar als je al dergelijke configuratiewensen hebt wordt het denk ik zelf interessanter om naar een Dedicated te gaan kijken.

Ik heb zelf bijvoorbeeld een dedicated met quad Xeon, 8GB ram, 2x 1 TB HDD en unlimited bandbreedte voor € 78,- per maand incl. DA. Met deze specs zou ik bij jullie duurder uit zijn met minder mogelijkheden.

En met zo'n OVH Kimsufi server ben je al helemaal goedkoper uit... Dus met die blocks gaan werken is maar efficiënter en goedkoper tot op zekere hoogte, of mis ik nu iets?

Specs

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Een van de redenen dat ik een aantal VPS'en heb is de automatische failover bij hardware probs. Dat vereist uiteraard wel SAN lijkt mij en geen lokale storage per server. De vergelijking van bvk met dedicated is leuk maar als je uptime kritisch is heb je er meteen al twee nodig, met al het gedoe erbij.

Daarnaast zijn snapshots een must als keuze voor unmanaged. Wat ik heel af en toe (enkele keer per jaar) gebruik is het tijdelijk voor een paar dagen/weken opvoeren van de specs in geval van acties die sites veel zwaarder belasten. Het is fijn als dat daarna simpel weer kan worden afgeschaald en je het ook niet langer hoeft af te rekenen dan nodig.

Maar ik besef dat bovenstaande wensen een aardige impact hebben op de kosten. Daarom betaal ik ook liever iets meer. ;)

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Topicstarter
bvk schreef op donderdag 12 december 2013 @ 19:29:
[...]

Een VPS is leuk, maar als je al dergelijke configuratiewensen hebt wordt het denk ik zelf interessanter om naar een Dedicated te gaan kijken.

Ik heb zelf bijvoorbeeld een dedicated met quad Xeon, 8GB ram, 2x 1 TB HDD en unlimited bandbreedte voor € 78,- per maand incl. DA. Met deze specs zou ik bij jullie duurder uit zijn met minder mogelijkheden.
Heeft deze dedicated server een hardware support waarbij er binnen 4 uur iemand on-site is om onderdelen te vervangen? Is deze uitgevoerd met (en aangesloten op) redundante stroom en netwerkfeeds? Ik durf erom te wedden dat onze VPS een betere I/O performance heeft :)

Kan je op afstand de console bekijken van je dedicated server, of even snel een snapshotje maken of terugzetten, volledig geautomatiseerd je besturingssysteem herinstalleren? Een ISO eraan koppelen die op je desktop PC staat?

Uiteraard heeft een Dedicated Server zijn eigen voordelen en markt / doelgroep. Een VPS is ook niet bedoeld of uitgevonden om deze te vervangen.

De prijzen die ik meldde zijn voorbeeld prijzen, de uiteindelijke worden nog bepaald. En daarbij gaan we ons best doen om erg concurrerent te kunnen zijn met de grotere VPS aanbieders, maar niet met dedicated server aanbieders :).
En met zo'n OVH Kimsufi server ben je al helemaal goedkoper uit... Dus met die blocks gaan werken is maar efficiënter en goedkoper tot op zekere hoogte, of mis ik nu iets?
Die blocks zijn voor ons efficient, om het meeste aantal VMs uit de hardware te halen, zonder te oversellen. Met een partij als OVH willen wij helemaal niet vergeleken worden of mee concurreren, zij gaan voor de grote massa's en niet voor kwaliteit (mijn persoonlijke bescheiden mening).

Als het je puur om het maandbedrag gaat, zal er altijd ergens een partij te vinden zijn die goedkoper is. Dat willen wij ook niet zijn.

Wat wij wel willen bewijzen is dat je top-kwaliteit VPS diensten kan aanbieden op het VMWare platform, tegen dezelfde prijzen als de "massa" VPS verkopers die het doen op basis van OpenVZ, KVM, Xen, etc. En doordat wij denken dat wij meer kwaliteit aanbieden, hopen wij die klanten af te snoepen van die andere partijen :).

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:32

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

RvdH schreef op donderdag 12 december 2013 @ 19:47:
[...]

Heeft deze dedicated server een hardware support waarbij er binnen 4 uur iemand on-site is om onderdelen te vervangen? Is deze uitgevoerd met (en aangesloten op) redundante stroom en netwerkfeeds? Ik durf erom te wedden dat onze VPS een betere I/O performance heeft :)
Nog niet nodig gehad, maar verwacht ik wel. En waarom zou de server geen redundante stroom/netwerk voorzieningen hebben als deze in een datacenter hangt?
Kan je op afstand de console bekijken van je dedicated server, of even snel een snapshotje maken of terugzetten, volledig geautomatiseerd je besturingssysteem herinstalleren? Een ISO eraan koppelen die op je desktop PC staat?
Weet niet precies wat je nu bedoeld met console, maar via het controlpanel van de hoster, SSH en Direct Admin valt natuurlijk alles te regelen. Zelf de server opnieuw installeren is ook een druk op de knop ja. Wel met het bestelde OS, even een totaal andere ISO gebruiken gaat inderdaad niet werken...
Uiteraard heeft een Dedicated Server zijn eigen voordelen en markt / doelgroep. Een VPS is ook niet bedoeld of uitgevonden om deze te vervangen.

De prijzen die ik meldde zijn voorbeeld prijzen, de uiteindelijke worden nog bepaald. En daarbij gaan we ons best doen om erg concurrerent te kunnen zijn met de grotere VPS aanbieders, maar niet met dedicated server aanbieders :).
Ok, duidelijk ;)
[...]

Die blocks zijn voor ons efficient, om het meeste aantal VMs uit de hardware te halen, zonder te oversellen. Met een partij als OVH willen wij helemaal niet vergeleken worden of mee concurreren, zij gaan voor de grote massa's en niet voor kwaliteit (mijn persoonlijke bescheiden mening).

Als het je puur om het maandbedrag gaat, zal er altijd ergens een partij te vinden zijn die goedkoper is. Dat willen wij ook niet zijn.

Wat wij wel willen bewijzen is dat je top-kwaliteit VPS diensten kan aanbieden op het VMWare platform, tegen dezelfde prijzen als de "massa" VPS verkopers die het doen op basis van OpenVZ, KVM, Xen, etc. En doordat wij denken dat wij meer kwaliteit aanbieden, hopen wij die klanten af te snoepen van die andere partijen :).
Ook duidelijk, veel succes gewenst dan maar! En begrijp me niet verkeerd hoor, het was geen aanval. Maar je gaf een voorbeeld van die blocks stapelen waarbij ik me afvroeg of je dan niet meer aan een dedicated hebt...

Specs

• dylanvana
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-11-2021
Waarom zou vmware "meer kwaliteit" zijn dan xen of kvm?

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:03
Duidelijk aangegeven hoeveel IOPS de storage haalt. En natuurlijk veel snelle opslag voor een lage prijs.
Pagina: 1