Even nog ter verduidelijking. Mijn vriendin had eerst een "sales' functie, >60000 km/jaar. Nu wordt het kantoorfunctie en is die 32000km idd voor woon/werk. Niet ideaal maar ja toen voor die sales functie was onze huidige woonplaats wel ideaal. Verhuizen is niet echt een optie, net 2 jaar gelden een huis gekocht.
17 cent per km is idd niet veel maar daar viel niet over te onderhandelen. Een leaseauto hoort niet bij deze functie, dat kan haar werkgever ook niet maken t.o.v. collega's met vergelijkbare functies.
Ze wordt nog wel gecompenseerd in salaris voor het verlies van de leaseauto, ik geloof dat dat neerkomt op netto €150 p/m.
Ik heb er de ballen verstand van en looks van een auto intereseert me ook niet. Mijn vriendin heeft daar wel wat meer eisen in maar wat het belangrijkste is dat we er gewoon t.o.v. het salaris incl. leaseauto er niet (te) veel op achteruit gaan.
Kijk, dit is nou net wat ik bedoel. Definieer nou eens exact wat zij bedoelt met "er niet (te) veel op achteruit gaan"
- op welk vlak? (formaat? leeftijd? accessiores? etc?)
- wat is veel? wat is te veel?
Je gaat compromissen moeten doen gezien je tegenstrijdigen wensenlijst (lage kosten, niet achteruit gaan), maar als je goede suggesties wilt moet je toch echt aangeven welke zaken niet bespreekbaar zijn, welke dingen in de categorie "liever niet, maar als het moet..." vallen en welke dingen helemaal niet uitmaken.
Als ik dan uitreken kom ik op 17 cent op 4/5 (32000/40000) van de km's plus 12*150 /40000. Dat komt dan op 18,1 cent per km. We moeten dus idd gewoon kijken of we een auto kunnen vinden die incl. alles minder dan 18,1 cent de km doen en dan nog kijken naar aanschafprijs in combi met onze eisen.
Heel simpel: als je per km max EUR 0.18 te besteden hebt, moet je aanschafprijs fors omlaag, omdat je afschrijving je anders ver over dat bedrag heen duwt.
Exact hoeveel lager hangt af van de variabele kosten, dus hoe zuinig dat ding is. En daarmee kom je dus weer in de knoop met het formaat auto, want om echt zuinig te zijn moet een auto vooral klein en licht zijn.
Maar goed, je bent al aan het rekenen geslagen, ga daar verder mee. Pak een paar auto's en zet alle kosten op een rijtje, zowel vast (afschrijving, belasting, verzekering, onderhoud) als variabel (verbruik keer brandstofprijs). Deel dat geheel door aantal kms en je weet wat je per km kwijt bent.
Wij hebben driekwart jaar terug hetzelfde gedaan. Bij ons wilden we max per km kwijt zijn wat we bij de vorige auto kwijt waren (EUR 0.19/km met 20k km, 15c/km bij 30k), maar daarbij zoveel mogelijk comfort en ruimte winnen (bovenal: babyzitje moest op achterbank kunnen zonder voorstoel helemaal naar voren te moeten zetten). Looks, leeftijd en km-stand mochten daarbij inschieten aangezien we toch van plan zijn dat ding in 3 jaar op te rijden (of langer, maar reken je nooit rijk). Dat betekende dat aanschafbedrag niet hoger mocht dan EUR 2500 ivm afschrijving, en dat gezien we al van een zuinige diesel afkwamen we naar LPG moesten om per km goedkoper uit te zijn met een zwaardere auto, of anders een nog lichtere diesel moesten nemen.
We hebben met die eisen een shortlist gemaakt van auto's die in de buurt kwamen (dus prijs <EUR 2500, verbruik diesel <1:20/LPG <1:9.5) en qua ruimte op achterbank en zitcomfort acceptabel waren (subjectief). Op dat lijstje zaten o.a. de Peugeot 206SW LPG (12c/km bij 30k), Peugeot 206SW diesel (15c/km bij 30k), Peugeot 306XR Break LPG (14c/km bij 30k), Citroen Xsara Picasso LPG (14c/km bij 30k), Volvo V40 LPG (15c/km bij 30k) en Suzuki Baleno 1.3GLS LPG (13c/km bij 30k).
Vervolgens zijn we grondiger gaan kijken. De 206SW was zuinigst en prima comfortabel, maar qua kofferruimte zouden we er teveel op achteruitgaan, dus die viel af. De 306XR Break was een generatie ouder en hoezeer het comfortabel genoeg was, wilden we net iets meer luxe. De Baleno was erg goedkoop en ruim genoeg, maar niet comfortabel.
Vervolgens dus uitgekomen op de Xsara Picasso en de V40. Dus alle sites in de gaten houden en wachten op een goed exemplaar. Mijn eis voor cruise control was problematisch voor de Xsara, waardoor het uiteindelijk de V40 werd.
Jij heb andere eisen en een ander budget, maar probeer het eens op die manier aan te pakken...