Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Auto gezocht, max 10k, 40000 km/jaar

Pagina: 1
Acties:

• Timminator
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01-11 17:38
Mijn vriendin is op zoek naar een nieuwe auto. Ze rijdt nu een mooie Renault Mégane Bose station diesel lease (14%). Helaas vervalt deze leaseauto bij de nieuwe functie die ze gaat krijgen. Deze auto mag ze gelukkig nog wel tot augustus 2014 blijven rijden, we hebben dus nog wel even tijd om rond te kijken en te sparen voor een auto.

De auto die we zoeken moet 40000 km per jaar gaan rijden, 32000 zijn voor t werk en worden a 17 cent per km vergoed door haar werkgever. We zijn die Mégane nu gewend dus we willen er t liefst niet te veel op achteruit gaan, al begrijpen we dat dat met een budget van maximaal €10000 lastig zal worden.

Belangrijke eisen zijn:
- niet te klein, veel snelweg rijden, vaak aardig wat bagage. Kinderstoel (isofix).
- zuinig, zo goedkoop mogelijk rijden
- betrouwbaar

Wij hebben weinig verstand van auto's dus op zoek naar wat tips voor waar we op moeten letten en welke modellen in aanmerking komen m.b.t. onze eisen.

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:19
Zou je, gezien de termijn die je nog hebt (augustus 2014) niet gewoon even wachten?

Over een halfjaar heb je een hele anders lijst dan nu.

K to the KillaZ

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:48

-tom-562

Oliesjeik

Wat heb je zelf al gevonden?
Verder kan je zo ongeveer iedere middenklasser nu invullen...
Valt me trouwens op dat er de laatste tijd echt belachelijk veel 'wat moet ik kopen'-topics zijn.

Vaak bu'j te bang!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
Thans haal je voor circa 15k een Renault Mégane Bose station diesel. Over bijna een jaar zal dat alweer een stuk minder zijn. Zorg dus dat je circa 2 à 3k extra spaart en je kunt naadloos over van de ene Renault Mégane Bose station diesel in de andere Renault Mégane Bose station diesel.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Verwijderd

in augustus heb je zoiets wel voor minder dan 10k
http://www.autowereld.nl/...control-7069827/foto.html

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-11 09:23

SeatRider

Hips don't lie

Ik geloof gewoon niet dat je 32000 km voor het werk rijdt en dan geen leaseauto krijgt. Andersom, dat ze je "maar" 17 cent per km betalen, daar kun je niet kostendekkend van rijden. Kan ze die lease auto niet houden en dan een bepaalde bijdrage voor privegebruik betalen? Diezelfde 17 cent per km bijvoorbeeld ;)

Nederlands is makkelijker als je denkt

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Volgend jaar worden al die eco auto's massaal gedumpt als de belastingen er weer op komen. Dan kan je denk ik goedkoop een dieseltje op de kop tikken gezien ze in overvloed zijn en niemand ze meer wil. Zelfs met 10K moet je dan nog redelijk uit kunnen komen.

Verder wat hierboven al gezegd wordt, 32.000 op jaarbasis moeten rijden is wel veel met een privéauto voor werk. Met 40.000km per jaar totaal kijk je bij elk automerk als aan tegen twee onderhoudsbeurten per jaar uitgaande van een gemiddeld service interval van 20.000km. Of je 32.000 werk km's moeten woon-werk verkeer zijn. Dan moet je eerder dichterbij je werk gaan wonen.

Overigens mag een werkgever een kilometervergoeding van 19 cent onbelast uitbetalen. Hoger mag ook, maar dan moet je loonbelasting erover betalen.

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
SeatRider schreef op woensdag 11 december 2013 @ 17:29:
Ik geloof gewoon niet dat je 32000 km voor het werk rijdt en dan geen leaseauto krijgt. Andersom, dat ze je "maar" 17 cent per km betalen, daar kun je niet kostendekkend van rijden. Kan ze die lease auto niet houden en dan een bepaalde bijdrage voor privegebruik betalen? Diezelfde 17 cent per km bijvoorbeeld ;)
Ik werkte in België en kreeg ook niet meer dan 17ct per km en geen leaseauto. Voor sommige posities is dat vrij normaal...

Ik had een Seat Ibiza TDI ecomotive, werkte prima en was supergoedkoop in onderhoud en diesel, reed 1000km per week en in 2 jaar op 100.000 gekregen en geen centje pijn gehad eraan.

En omdat ik geen wegenbelasting had haalde ik het wel met die 17ct per km.

[ Voor 5% gewijzigd door Megamind op 11-12-2013 18:30 ]

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Megamind schreef op woensdag 11 december 2013 @ 18:24:
[...]

Ik werkte in België en kreeg ook niet meer dan 17ct per km en geen leaseauto. Voor sommige posities is dat vrij normaal...
We weten dus niet of de TS uit België komt of uit Nederland. Daar zijn dan de gewoontes en regels anders. In Nederland is het "gewoonte" dat als je veel moet rijden voor je werk dat je een auto van de zaak krijgt. Zelfs met 19 cent per km is het ondoenlijk om je eigen auto te rijden en nog geld over te houden voor reparaties en vervanging.
Ik had een Seat Ibiza TDI ecomotive, werkte prima en was supergoedkoop in onderhoud en diesel, reed 1000km per week en in 2 jaar op 100.000 gekregen en geen centje pijn gehad eraan.

En omdat ik geen wegenbelasting had haalde ik het wel met die 17ct per km.
Elke moderne auto zou mijn inziens 100.000km relatief probleemloos moet kunnen volmaken als je normaal rijdt. Vanaf 2014 gaan alle eco auto's ook weer wegenbelasting betalen. Zo'n dieseltje kan dan flink duurder uitvallen gezien dat het diesel tarief hoog is in Nederland. In België loont een diesel ook als je niet veel rijdt. De belastingdruk is daar minder.

Gezien de kilometers zal een diesel wel lonen voor de TS, zelfs al zal die Nederlandse wegenbelasting moeten betalen.

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
CMD-Snake schreef op woensdag 11 december 2013 @ 19:41:
[...]

We weten dus niet of de TS uit België komt of uit Nederland. Daar zijn dan de gewoontes en regels anders. In Nederland is het "gewoonte" dat als je veel moet rijden voor je werk dat je een auto van de zaak krijgt. Zelfs met 19 cent per km is het ondoenlijk om je eigen auto te rijden en nog geld over te houden voor reparaties en vervanging.
Ik zei dat ik België werkte, ik woon gewoon in Nederland hoor voor een Nederlands bedrijf met een Nederlands contract.

19c/km was voor mij genoeg, ik kon 900km op een tank rijden, om de 30k olie vervangen en af en toe grote beurt, zelfs afschrijving kon ik er nog vanaf halen toen ik 'm verkocht.

[ Voor 13% gewijzigd door Megamind op 11-12-2013 19:46 ]

Verwijderd

CMD-Snake schreef op woensdag 11 december 2013 @ 19:41:
[...]

[...]
Zie topic start. 14% bijtelling. Dus NL.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Enne wat heb je zelf al gezocht?

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-11 10:34
Het grote voordeel, maar ook grote nadeel van een Renault Megane, is dat deze sneller afschrijft dan dat je afschrijven uit kan spreken.

Persoonlijk zou ik als particulier alleen Renault rijden op het moment dat ik blijf doorrijden tot de sloop.

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Waarom per se een renault?
Je kan ook bij de buren kijken en een jonge Duitser naar Nederlands halen:
http://www.autoscout24.de...aspx?id=241883233&asrc=st|sr

Voordeel:
Duitsers zijn zuinig op de bolide
Prijzen liggen vele malen lager

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Vraag me af overigens waar je dat op baseert, ik denk dat je je er op verkijkt dat het wagenpark in Duitsland vooral wat lager is (doordat auto's goedkoper zijn in aanschaf). Ik merk namelijk wel wat anders bij veel mensen hier, voor sommigen is het zeker waar, anderen is het juist bizar slecht (zien de auto bijna als een wegwerp artikel).

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit is inderdaad zoveelste topic met vergelijkbare insteek...

Uiteindelijk komt het allemaal op zelfde neer: wat is de afweging tussen enerzijds luxe (ruimte, comfort enzo) anderzijds uiterlijk (looks, puur subjectief) en tenslotte kosten.

Bij zoveel km is kosten eenvoudig: je kunt vaste lasten zowat negeren, alles komt neer op verbruik. Dus als je dat laag wilt houden moet je een zuinige diesel of LPG bak zoeken. Alleen zijn de zuinigste bakken uiteraard ook klein en licht, dus niet groot en luxe. Compromis #1.

Vervolgens kun je bij gekozen afweging zuinigheid <-> luxe kijken naar leeftijd en looks. Hier zijn uiteraard de goedkoopste bakken ook de oudste. Je kunt prima voor een fractie van dit aankoopbedrag een zuinige, betrouwbare auto kopen, zelfs eentje die redelijk ruim is. Maar je zit dan wel tegen hogere leeftijd aan te kijken, dus minder 'moderne' looks. Compromis #2,

Als je deze twee zaken echt scherp aanzet komt buitengewoon snel eruit rollen waar je moet zoeken. Doe je dat niet, dan krijg je een topic lang mensen die hun eigen voorkeuren roepen en waar je zelf weinig aan hebt.

Persoonlijk vind ik je budget krankzinnig hoog voor een gebruiksvoorwerp die (zeker bij dat aankoopbedrag) fors afschrijft waar je bij staat. Maar goed, ik ben iemand die geen ene biet geeft om looks en enkel en alleen kijkt naar verbruik en ruimte/comfort, dus rij ik ook rond in een LPG station van 12 jaar oud die allerminst moeders mooiste is, maar wel slechts EUR 2k kostte in aanschaf en per km bij 40k km/j minder dan 15c kost (incl vaste lasten, onderhoud en afschrijving), dus in jouw situatie daadwerkelijk winst zou maken op de vergoeding van de werkgever. Als je EUR 10k uitgeeft ga je dat nooit halen, puur door de hogere afschrijving die je ook per km moet doorrekenen. Die afschrijving tikt des te harder door de hoge km-tallen die ze gaat maken. Dat spreekt IMHO ook voor een oudere bak die je naar nul kunt afschrijven waarbij doorverkoop dus irrelevant is.Want als je 5 jaar 30k gereden hebt, heb je dus 150k km bovenop wat dan ook dat ding bij aanschaf had gezeet, en dat zal doorverkoopwaarde sowieso om zeep helpen.

Nu is dat hoe ik ernaar kijk, als je per se iets nieuws, 'moois' en 'representatiefs' onder je kont wilt hebben en bereid bent daarvoor te betalen, dan is dat prima. Maar geef dat dan ook duidelijk aan, evenals je andere afwegingen. Dan krijg je advies dat past bij je eisen.

Oslik blyat! Oslik!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:45

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

En als aanvulling op bovenstaande, ga naar tweedehands autozoeksites als Autotrack of Autoscout en vul je wensen in.
En echt slechte automerken zijn er in Nederland niet meer.

Signatures zijn voor boomers.

• Timminator
  • Laatst online: 01-11 17:38
dion_b schreef op donderdag 12 december 2013 @ 00:20:
Dit is inderdaad zoveelste topic met vergelijkbare insteek...

Uiteindelijk komt het allemaal op zelfde neer: wat is de afweging tussen enerzijds luxe (ruimte, comfort enzo) anderzijds uiterlijk (looks, puur subjectief) en tenslotte kosten.

Bij zoveel km is kosten eenvoudig: je kunt vaste lasten zowat negeren, alles komt neer op verbruik. Dus als je dat laag wilt houden moet je een zuinige diesel of LPG bak zoeken. Alleen zijn de zuinigste bakken uiteraard ook klein en licht, dus niet groot en luxe. Compromis #1.

Vervolgens kun je bij gekozen afweging zuinigheid <-> luxe kijken naar leeftijd en looks. Hier zijn uiteraard de goedkoopste bakken ook de oudste. Je kunt prima voor een fractie van dit aankoopbedrag een zuinige, betrouwbare auto kopen, zelfs eentje die redelijk ruim is. Maar je zit dan wel tegen hogere leeftijd aan te kijken, dus minder 'moderne' looks. Compromis #2,

Als je deze twee zaken echt scherp aanzet komt buitengewoon snel eruit rollen waar je moet zoeken. Doe je dat niet, dan krijg je een topic lang mensen die hun eigen voorkeuren roepen en waar je zelf weinig aan hebt.

Persoonlijk vind ik je budget krankzinnig hoog voor een gebruiksvoorwerp die (zeker bij dat aankoopbedrag) fors afschrijft waar je bij staat. Maar goed, ik ben iemand die geen ene biet geeft om looks en enkel en alleen kijkt naar verbruik en ruimte/comfort, dus rij ik ook rond in een LPG station van 12 jaar oud die allerminst moeders mooiste is, maar wel slechts EUR 2k kostte in aanschaf en per km bij 40k km/j minder dan 15c kost (incl vaste lasten, onderhoud en afschrijving), dus in jouw situatie daadwerkelijk winst zou maken op de vergoeding van de werkgever. Als je EUR 10k uitgeeft ga je dat nooit halen, puur door de hogere afschrijving die je ook per km moet doorrekenen. Die afschrijving tikt des te harder door de hoge km-tallen die ze gaat maken. Dat spreekt IMHO ook voor een oudere bak die je naar nul kunt afschrijven waarbij doorverkoop dus irrelevant is.Want als je 5 jaar 30k gereden hebt, heb je dus 150k km bovenop wat dan ook dat ding bij aanschaf had gezeet, en dat zal doorverkoopwaarde sowieso om zeep helpen.

Nu is dat hoe ik ernaar kijk, als je per se iets nieuws, 'moois' en 'representatiefs' onder je kont wilt hebben en bereid bent daarvoor te betalen, dan is dat prima. Maar geef dat dan ook duidelijk aan, evenals je andere afwegingen. Dan krijg je advies dat past bij je eisen.
Bedankt!

Excuses voor dit onderwerp, ik dacht dat het kon, blijkbaar niet, verwijder dit topic maar.

Even nog ter verduidelijking. Mijn vriendin had eerst een "sales' functie, >60000 km/jaar. Nu wordt het kantoorfunctie en is die 32000km idd voor woon/werk. Niet ideaal maar ja toen voor die sales functie was onze huidige woonplaats wel ideaal. Verhuizen is niet echt een optie, net 2 jaar gelden een huis gekocht.
17 cent per km is idd niet veel maar daar viel niet over te onderhandelen. Een leaseauto hoort niet bij deze functie, dat kan haar werkgever ook niet maken t.o.v. collega's met vergelijkbare functies.
Ze wordt nog wel gecompenseerd in salaris voor het verlies van de leaseauto, ik geloof dat dat neerkomt op netto €150 p/m.
Ik heb er de ballen verstand van en looks van een auto intereseert me ook niet. Mijn vriendin heeft daar wel wat meer eisen in maar wat het belangrijkste is dat we er gewoon t.o.v. het salaris incl. leaseauto er niet (te) veel op achteruit gaan.

Als ik dan uitreken kom ik op 17 cent op 4/5 (32000/40000) van de km's plus 12*150 /40000. Dat komt dan op 18,1 cent per km. We moeten dus idd gewoon kijken of we een auto kunnen vinden die incl. alles minder dan 18,1 cent de km doen en dan nog kijken naar aanschafprijs in combi met onze eisen.

Verwijderd

Maar waarom wil je per se binnen die 17 ct/km blijven? Als je vriendin kennelijk zo veel waarde hecht aan een wat 'nettere' auto en daarvoor er rustig 10k tegenaan wilt smijten dan zou ik ook niet zo moeilijk doen over wat hogere running costs.

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Minder dan 18 ct/km rijden met een auto van €10K wordt een mooie uitdaging. Dat betekend dat je een relatief nieuwe auto gaat kopen, die dus gigantisch afschrijft, of een oude auto uit de top van de markt. Dan ben je weer een berg geld kwijt aan onderhoud en verzekering. Als goedkoop rijden je hoofddoel is zou ik een zo licht mogelijke diesel scoren. Veel goedkoper rijden dan met een 205 diesel of een ZX diesel is bijna onmogelijk.

Zoek anders het gemiddelde verbruik en de gemiddelde onderhoudskosten uit van wat modellen die je wat lijken, neem daar wat marge op, tel er de vaste lasten bij op, kijk naar de afschrijving en reken dat om naar de kosten per kilometer. Daar zijn gewoon tabelletjes voor en ja dat kost een hoop tijd.

[ Voor 26% gewijzigd door AtleX op 12-12-2013 09:39 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:34
Voor < 7000 heb je een grande punto van een jaar of 5 oud op diesel en 80.000km. Die dingen komen wss straks nog goedkoper op de markt als alle evo's worden gedumpt. Hoe ouder de auto hoe groter de eerdere afschrijving al is geweest. Geldt ook voor km's maar aangezien je vriendin veel km's maakt is een hele hoge km stand ook niet verantwoord.

De wijzen komen uit het Oosten!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-11 09:23

SeatRider

Hips don't lie

NoepZor schreef op donderdag 12 december 2013 @ 09:53:
Voor < 7000 heb je een grande punto van een jaar of 5 oud op diesel en 80.000km. Die dingen komen wss straks nog goedkoper op de markt als alle evo's worden gedumpt. Hoe ouder de auto hoe groter de eerdere afschrijving al is geweest. Geldt ook voor km's maar aangezien je vriendin veel km's maakt is een hele hoge km stand ook niet verantwoord.
Nou dat weet ik niet zo net. Neem een Volvo die in korte tijd al 2 ton heeft gereden, dat zou ik nog wel aandurven om daar 2 ton bij te rijden in een paar jaar tijd. Auto's slijten niet zo hard van snelwegkilometers.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:17
Als de huidige auto bevalt, is het geen overweging om de leaseauto over te nemen van de leasemaatschappij? Dan heb een auto waarvan je historie kent en vrij nauwkeurig kan bepalen wat deze per km gaat kosten.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:01

Accountant

Mindset+goal= Succes

Zorg wel dat je werkgever die 2 cent verrekend met je bruto loon dat scheelt je weer een euro of 300 waar je geen belasting over hoeft te betalen.

Hou er aub wel even rekening mee dat je er netto op achteruit gaat. Ik zal het even kort voor rekenen bij een willekeurige zuinige diesel.

Nu betaal je: 14%*25.000*52%= 1.820 idd je 150 euro per maand compensatie.( geen rekening gehouden met een eventuele eigen bijdrage)
Je vergoeding is 32.000*0.17= 5.440
Dus je budget zonder dat je er netto iets van merkt bedraagt 7.260

Wat ben je sowieso kwijt bij diesel:
MRB 1200
Diesel bij 1 op 20 3.000
Verzekering 500

Resteert voor onderhoud en afschrijving 7.260-1200-3000-500=2.560.
Vermoed dat dit net genoeg is voor de afschrijving (voor die megane bij die kilometers, oudere auto valt het natuurlijk lager uit). De nieuwe functie zal je netto het onderhoud van de auto gaan kosten.

Dus ondank je compensatie vermoed ik dat je er 100-150 netto op achteruit zal gaan.

Verhuizen is geen optie schrijf je. Baan dichter bij huis wellicht wel? Minder reistijd/kleiner autotje.

Qua tips, misschien maatje kleiner kijken Ibiza/clio/fabia station? Betreft het een eerste of 2e auto. Als het de hoofd auto betreft is het prettig qua formaat Megane. maar als 2e auto mag hij toch wel stukje kleiner zijn?
Kijk eens naar LPG mogelijkheden. Rij het zelf met grote tevredenheid tegen 5,7 cent per km aan LPG/benzine kosten en lagere MRB.

Goed om te lezen dat je gaat sparen!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:49

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Maasluip schreef op donderdag 12 december 2013 @ 08:10:
En als aanvulling op bovenstaande, ga naar tweedehands autozoeksites als Autotrack of Autoscout en vul je wensen in.
En echt slechte automerken zijn er in Nederland niet meer.
Of combineer alles en gebruik gaspedaal.nl. Scheelt een hoop :P

Xbox Live ID:Notna8310

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-11 11:08

André

Analytics dude

Als ik zoveel kilometers moest maken zou ik denk ik voor mijn eigen auto gaan: VW Passat vanaf bouwjaar '06 met een 2.0 TDI motor. Eventueel neem je de 1.9 die wat zuiniger en lichter is. Comfortabele kilometervreter met een verbruik van 1:16 voor de 2.0 en ruimte zat om eens wat mee te nemen.

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-11 18:33
Als compromis tussen runningcosts en comfort kan dit ook best een geinige optie zijn
http://www.autokopen.nl/t...d-fiesta-16tdci-trend-eco

En als mazda gek... deze past ook binnen je budget en is wat ruimer
http://www.autotekoop.nl/...taro-gt-m-2299592/details

[ Voor 31% gewijzigd door martijn_tje op 12-12-2013 17:44 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Timminator schreef op donderdag 12 december 2013 @ 08:17:
[...]

Bedankt!

Excuses voor dit onderwerp, ik dacht dat het kon, blijkbaar niet, verwijder dit topic maar.
:?
Even nog ter verduidelijking. Mijn vriendin had eerst een "sales' functie, >60000 km/jaar. Nu wordt het kantoorfunctie en is die 32000km idd voor woon/werk. Niet ideaal maar ja toen voor die sales functie was onze huidige woonplaats wel ideaal. Verhuizen is niet echt een optie, net 2 jaar gelden een huis gekocht.
17 cent per km is idd niet veel maar daar viel niet over te onderhandelen. Een leaseauto hoort niet bij deze functie, dat kan haar werkgever ook niet maken t.o.v. collega's met vergelijkbare functies.
Ze wordt nog wel gecompenseerd in salaris voor het verlies van de leaseauto, ik geloof dat dat neerkomt op netto €150 p/m.
Ik heb er de ballen verstand van en looks van een auto intereseert me ook niet. Mijn vriendin heeft daar wel wat meer eisen in maar wat het belangrijkste is dat we er gewoon t.o.v. het salaris incl. leaseauto er niet (te) veel op achteruit gaan.
Kijk, dit is nou net wat ik bedoel. Definieer nou eens exact wat zij bedoelt met "er niet (te) veel op achteruit gaan" :o

- op welk vlak? (formaat? leeftijd? accessiores? etc?)
- wat is veel? wat is te veel?

Je gaat compromissen moeten doen gezien je tegenstrijdigen wensenlijst (lage kosten, niet achteruit gaan), maar als je goede suggesties wilt moet je toch echt aangeven welke zaken niet bespreekbaar zijn, welke dingen in de categorie "liever niet, maar als het moet..." vallen en welke dingen helemaal niet uitmaken.
Als ik dan uitreken kom ik op 17 cent op 4/5 (32000/40000) van de km's plus 12*150 /40000. Dat komt dan op 18,1 cent per km. We moeten dus idd gewoon kijken of we een auto kunnen vinden die incl. alles minder dan 18,1 cent de km doen en dan nog kijken naar aanschafprijs in combi met onze eisen.
Heel simpel: als je per km max EUR 0.18 te besteden hebt, moet je aanschafprijs fors omlaag, omdat je afschrijving je anders ver over dat bedrag heen duwt.

Exact hoeveel lager hangt af van de variabele kosten, dus hoe zuinig dat ding is. En daarmee kom je dus weer in de knoop met het formaat auto, want om echt zuinig te zijn moet een auto vooral klein en licht zijn.

Maar goed, je bent al aan het rekenen geslagen, ga daar verder mee. Pak een paar auto's en zet alle kosten op een rijtje, zowel vast (afschrijving, belasting, verzekering, onderhoud) als variabel (verbruik keer brandstofprijs). Deel dat geheel door aantal kms en je weet wat je per km kwijt bent.

Wij hebben driekwart jaar terug hetzelfde gedaan. Bij ons wilden we max per km kwijt zijn wat we bij de vorige auto kwijt waren (EUR 0.19/km met 20k km, 15c/km bij 30k), maar daarbij zoveel mogelijk comfort en ruimte winnen (bovenal: babyzitje moest op achterbank kunnen zonder voorstoel helemaal naar voren te moeten zetten). Looks, leeftijd en km-stand mochten daarbij inschieten aangezien we toch van plan zijn dat ding in 3 jaar op te rijden (of langer, maar reken je nooit rijk). Dat betekende dat aanschafbedrag niet hoger mocht dan EUR 2500 ivm afschrijving, en dat gezien we al van een zuinige diesel afkwamen we naar LPG moesten om per km goedkoper uit te zijn met een zwaardere auto, of anders een nog lichtere diesel moesten nemen.

We hebben met die eisen een shortlist gemaakt van auto's die in de buurt kwamen (dus prijs <EUR 2500, verbruik diesel <1:20/LPG <1:9.5) en qua ruimte op achterbank en zitcomfort acceptabel waren (subjectief). Op dat lijstje zaten o.a. de Peugeot 206SW LPG (12c/km bij 30k), Peugeot 206SW diesel (15c/km bij 30k), Peugeot 306XR Break LPG (14c/km bij 30k), Citroen Xsara Picasso LPG (14c/km bij 30k), Volvo V40 LPG (15c/km bij 30k) en Suzuki Baleno 1.3GLS LPG (13c/km bij 30k).

Vervolgens zijn we grondiger gaan kijken. De 206SW was zuinigst en prima comfortabel, maar qua kofferruimte zouden we er teveel op achteruitgaan, dus die viel af. De 306XR Break was een generatie ouder en hoezeer het comfortabel genoeg was, wilden we net iets meer luxe. De Baleno was erg goedkoop en ruim genoeg, maar niet comfortabel.

Vervolgens dus uitgekomen op de Xsara Picasso en de V40. Dus alle sites in de gaten houden en wachten op een goed exemplaar. Mijn eis voor cruise control was problematisch voor de Xsara, waardoor het uiteindelijk de V40 werd.

Jij heb andere eisen en een ander budget, maar probeer het eens op die manier aan te pakken...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1