Toon posts:

Hoeveel A voor een autoradio?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.026 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Clarion MRX-8675Rz maar ik wil daarvan weten hoeveel Ah hij verbruikt, in standby en aan-stand.

Iemand enig idee hoeveel dat ongeveer zal zijn? Er zit een zekering van 15A op, maar dat lijkt mij wat veel.

mzzl

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:53
gokje: 5A?

anders koop je voor 10 piek een multimeter en meet je het.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 07 juni 2001 15:12 schreef aatos het volgende:
gokje: 5A?

anders koop je voor 10 piek een multimeter en meet je het.
Goed idee, meter heb ik zelfs al liggen. |:(

• Rusky
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-06 10:19
auto radio = 10 A

mijn pc

• Thefirstikke
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Op donderdag 07 juni 2001 16:46 schreef Rusky het volgende:
auto radio = 10 A
niet altijd.

m'n ouwe (10 jaar oud ofzo) is 5A, m'n nieuwe met cd is 10A

Verwijderd

Topicstarter
En hoeveel trekt ie als ie uitstaat? Voor het geheugen dus (constante stroom). Moet nl 1 jaar kunnen doen met een 100Ah accu.

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:53
vergeet het maar. die 100 Ah accu is na een jaar vanzelf al ongeveer leeg (ik neem aan dat je een autoaccu gebruikt?)

en zelfs al neem je het rustverbruik van de radio op 1 watt (waarschijnlijk zal het rond de 3 watt zijn), dan nog heeft het ding in een jaar (3600*24*265)/(12*3600)=530 Ah nodig.

• robbertb
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

robbertb

winter

inderdaad.. daar zou ik mee uitkijken, zo auto accu heeft veel last van zelfontlading.
Zorg maar dat de spanning niet onder de 10.8 volt komt, dan krijg je cristal vorming en dan kun je je accu wel helemaal weggooien
En hoeveel een autoradio gebruikt, ligt er aan hoe hard je het volume hebt staan. heb het zelf onlangs nog gemeten.
Begint met ong. 1 amp, en loopt op tot een ampere of 3 a 4

Verwijderd

Topicstarter
'k weet niet of het een auto-accu is. Lijkt mij een beetje groot daarvoor (+/- 50x30x30 cm), maar wel 12v. Hij is bedoelt om sowieso lang te overleven zonder bijladen. Zit namelijk in een caravan.

Zijn er accu's die niet zelf ontladen? Anders is het behoorlijk triest als ik ieder jaar weer een nieuwe accu moet kopen. |:(

• RupS
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-01 12:46
De beste accu's zijn gel-accu's (zo heet het merk ook)

Die worden gebruikt voor proff. (wedstrijd) autoradio en dat soort dingen. Geven namenlijk een erg constante spanning af. Helaas zit daar wel een prijskaartje aan van ongeveer 700 piek. Ik weet niet of je verder versterkers hebt aangesloten, pas dan wel op dat je een flinke zekering ertussen gooit. Met mijn versterker heb ik niet genoeg aan 70ampere, die branden door.

Verwijderd

Topicstarter
Nee, de accu is alleen voor de autoradio en voor de caravan-mover (zo'n ding dat de caravan laat rijden mbv een ab). Maar die mover is niet het probleem, accu wordt toch voor, tijdens en na de vakantie opgeladen. Het gaat dus vooral om de standby van de radio. Gaat dat lukken?

• robbertb
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

robbertb

winter

Is het zo belangrijk dan dat de radio alle zenders blijft onthouden?
Je zou ook een kleine zonnepaneel kunnenmonteren. Is een heel stuk goedkoper dan een gel accu.
maar als je de accu zo nu en dan oplaad, moet het wel te doen zijn.. maarja.. probeer het uit zou ik zeggen, en hou evt. met multimeter de spanning bij..
Die caravanaccu's ontladen btw minder snel dan een 'gewone' autoaccu
Pagina: 1