Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Dell M4800 - zelf upgraden

Pagina: 1
Acties:

• Roark
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-02-2024
Voor het maken van muziek ben ik op zoek naar een laptop.
Belangrijk is het laden en spelen van meerdere VST instrumenten, deze kunnen aardig wat geheugen en processorkracht gebruiken en sommige samples kunnen 2Gb groot zijn.
Wat ik minimaal wil is een CPU vanaf de 4500U serie, 8GB ram, 256SSD, 3 usb poorten. Videokaart / display, andere onderdelen vind ik minder belangrijk.

Deze laptop: dell m4800 - link naar specificaties,
Dell website - uitgebreidere specs + specs andere modellen
voldoet daar ruim aan, behalve de harde schijf, site van dell: 500 GB hybride 2,5-inch, 6 Gb/s SATA met 8 GB Flash Drive. Ik vraag me af of dit een bottleneck is.

Kan ik deze zelf wisselen? Iemand hier ervaring mee?
Ik neem aan dat ik er een SATA600 2,5 inch SSD in kan gooien?
Bonusvraag: In de optical bay zou ook een hard drive kunnen, hoe kan ik uitvinden wat hier in past?

[ Voor 6% gewijzigd door Roark op 11-12-2013 14:36 . Reden: aanpassing ivm harde schijf specificaties ]

Verwijderd

Heb je een bepaald budget in gedachten?

Anyway, wat voor jou van belang is, is inderdaad werkgeheugen. Daarnaast zou ik weg blijven van de U processor serie's, zijn namelijk dualcore's en volgens mij heb jij wel baat bij een quadcore. 4700HQ/MQ dat soort ongein, vanaf die serie. Of eventueel nog een 3de generatie quadcore i7, ook prima.

Neem je ook muziek op de laptop op? Zoja, dan is de mogelijkheid tot een firewire aansluiting wel handig.

De Dell die je aandraagt is een mobiel workstation, daar kan je je geen buil aan vallen. Kijk eens naar de nieuwe Lenovo W540 (die binnenkort uitkomt) en/of HP workstations. Voordeel van deze beesten is de mogelijkheid tot 32 GB aan RAM. Ik denk dat jij daar wel baat bij gaat hebben, al zul je met 16GB ook een heel eind komen.

Mocht je nou toch zeggen, ik heb genoeg aan 16GB ram dan zou ik eens kijken naar de T lijn van thinkpads (Lenovo) of eventueel nog de Asus N56.

De hardeschijf gaat je hele gevoel van snelheid van de laptop zeker beïnvloeden, echter het is vrij simpel om deze hardeschijf om te wisselen voor een SSD. Ook de optical bay is er uit te halen en zodoende kun je daar ook een hardeschijf in plaatsen. Dit gaat door middel van een Caddy (zoek maar eens op op google/youtube) en is vrij simpel.

• aron225
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-05-2021
volledig met maartje eens.
zoek gewoon een lekker rappe quadcore, en geen ulv (ultra low voltage) processor,
met een goede sloot ram en een knap 1080p scherm.

de m4800 gelinkt is wel echt een bruut apparaat trouwens..
8gb ram en hybride schijf. zijn wel inderdaad 2 puntjes..

de hybride schijf zal niet bottlenecken denk ik (als dit wel zo zou zijn, dan zouden alle mechanische hdd;s bottlenecken),, je kan wel zelf deze schijf eruit halen en er een goede ssd in zetten (met behoud van garantie e.d.)

de 8gb ram kan je ook makkelijk wel zelf uitbreiden, ook zonder enkel probleem.
let wel op als je je ram uitbreidt, dan je wel ddr3l (low voltage) koopt..
gewone ddr 3 modules zouden ook moeten werken, maar als je dan gaat upgraden, doe het meteen netjes en zoek wat lage voltage repen

[ Voor 71% gewijzigd door aron225 op 11-12-2013 17:25 ]

M17x r4 | i7-3610qm | gtx 675 2gb gddr5 | 120hz 1080p 3d display | 6gb 1600mhz ddr3 | nvidia 3d vision | recon3d audio | win 7 hp | samsung 840PRO 256gb | seagate momentus 500gb 7200rpm

• lazershark
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-01 11:54
aron225 schreef op woensdag 11 december 2013 @ 17:19:
zoek gewoon een lekker rappe quadcore, en geen ulv (ultra low voltage) processor,

de hybride schijf zal niet bottlenecken denk ik (als dit wel zo zou zijn, dan zouden alle mechanische hdd;s bottlenecken),, je kan wel zelf deze schijf eruit halen en er een goede ssd in zetten (met behoud van garantie e.d.)

gewone ddr 3 modules zouden ook moeten werken, maar als je dan gaat upgraden, doe het meteen netjes en zoek wat lage voltage repen
Goede raad, maar volgens Tom's Hardware benchmarks scheelt het stroomverbruik maar 1Watt ongeveer tussen 1,5V en 1,35V DDR3 geheugen, dus niet echt relevant.

• aron225
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-05-2021
Ik weet nie inhoeverre ddr3l compatible is met ddr3 gewone ram.
Vandaar dat advies.
En het zat erin, wel zo netjes om die max 10€ extra te investeren inzekerheid.

M17x r4 | i7-3610qm | gtx 675 2gb gddr5 | 120hz 1080p 3d display | 6gb 1600mhz ddr3 | nvidia 3d vision | recon3d audio | win 7 hp | samsung 840PRO 256gb | seagate momentus 500gb 7200rpm

• Roark
Thanks voor de adviezen. Budget... Die Dell+SSD zou echt wel de max zijn, dus iets van 1700.
Zal ook kijken naar de aanraders van Maartje.
Mocht ik voor de Dell gaan hou ik het geheugen + upgrade in de gaten.

• nex_be
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-09 22:56
In de m4800 kan je ook 32GB ram kwijt.
Voor de optical bay heb je een caddy nodig, waarin je dan ook nog eens SATA of SSD in kwijt kunt.
Er is ook nog een mSATA slot waar je nog een extra HDD in kan plaatsen.

Voordeel van dit toestel zijn de enorme uitbreidingsmogelijkheden en dat kan je allemaal heel eenvoudig zelf doen. Die modellen zijn daarop voorzien. Het vervangen van de 'primary' hdd kan zelfs zonder schroeven.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
aron225 schreef op woensdag 11 december 2013 @ 17:19:

De standaard 500GB ssd-hybride schijf die Dell meelevert is inderdaad in geen velden of wegen te vergelijken met een echte ssd.
bron
Je kan uitsluitend ddr3l repen in de M4800 duwen, andere zullen niet werken.

Iemand een tip welke het meest geschikt zijn voor 2x8GB (16Gb totaal) repen?

• Wolly
  • Niet online
nex_be schreef op woensdag 25 december 2013 @ 14:05:

Er is ook nog een mSATA slot waar je nog een extra HDD in kan plaatsen.
Dat wordt wel een hele kleine harde schijf dan. Denk aan deze maat.
Afbeeldingslocatie: http://images.crucial.com/images/resources/medium/brand/crucial/M500_mSATA_ssd.gif

• nex_be
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-09 22:56
Kan toch ook al makkelijk tot 240GB. Prijs voor dat formaat ligt uiteraard iets hoger, maar uiteindelijk kan je in dat toestel 3 HDD's kwijt voor een maximum aan 2.5 TB aan opslag.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Vergeet de express card niet (ook al haalt die maar 3Gb/s)
Afbeeldingslocatie: http://www.mydigitaldiscount.com/images/P/MDSSD-BPP-256EXP.jpg

wbt de dvd
hier is wel een leuke guide. http://www.newmodeus.com/...ain_page=index&cPath=2_27
met een beetje mazzel is alle sata en kun je er gewoon een kabeltje tussen frotten, ook al geniet zo'n bay de voorkeur

Iperf

• Roark
Ondertussen deze laptop aangeschaft (dinsdag in spanning gewacht op de UPS bezorger... haha)
Ik kwam terug om te kijken hoe het ook al weer zat met de caddy.
Ik merk namelijk dat daar behoorlijk wat verbetert kan worden.

Windows score =

Processor Intel(R) Core(TM) i7-4800MQ CPU @ 2.70GHz 7,7 5,9
Bepaald door laagste score

Geheugen (RAM) 8,00 GB 7,7
Grafisch Intel(R) HD Graphics 4600 6,9
Grafische weergave voor spellen 1696 MB totale hoeveelheid grafisch geheugen 6,9
Primaire harde schijf 138GB beschikbaar (453GB totaal) 5,9

Wat hetzelfde is als m`n 10 jaar oude desktop computer... eigenlijk beschamend dat ze dit in een laptop gooien die voor de rest zeer goede specs heeft. Tot zover is namelijk werken met muzieksoftware heerlijk.

Huidige plan is om de caddy te gebruiken voor een SSD schijf, hier windows en muziekprogrammas op installeren en de langzame schijf gebruiken voor opslag projecten (en wat games, hehe)

Thanks voor de replies, heeft geholpen.

• Wolly
  • Niet online
Ik zou de SSD maar inbouwen en de caddy gebruiken voor je harddisk.

De caddy interface is immers niet zo snel als de interne hd interface.

• Roark
Damn, niet aan gedacht... thanks!!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:59

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Waarom geen Msata ssd?
Bij andere laptops gaat de hdd soms wel een beetje resoneren in de caddy..

• Roark
Bedoel je een Msata SSD in de caddy? (offtopic, wil de hele tijd carry typen, damn League of Legends...)

Wat op dit moment mijn plan is om te proberen om een SSD te plaatsen waar nu de normale harde schijf zit en de harde schijf over te zetten naar de caddy. Waar ik niet zo snel uitkom is wat voor SSD ik kan plaatsen... voelt heel stom, maar ik kan niet makkelijk vinden in de manual of waar dan ook wat voor bus ik moet hebben en of er andere opties zijn waar de SSD aan moet voldoen.

Zijn er voordelen om een Msata SSD te gebruiken? Thanks.

• Goudstalen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:56
Roark schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 15:35:
Bedoel je een Msata SSD in de caddy? (offtopic, wil de hele tijd carry typen, damn League of Legends...)

Wat op dit moment mijn plan is om te proberen om een SSD te plaatsen waar nu de normale harde schijf zit en de harde schijf over te zetten naar de caddy. Waar ik niet zo snel uitkom is wat voor SSD ik kan plaatsen... voelt heel stom, maar ik kan niet makkelijk vinden in de manual of waar dan ook wat voor bus ik moet hebben en of er andere opties zijn waar de SSD aan moet voldoen.

Zijn er voordelen om een Msata SSD te gebruiken? Thanks.
Voordelen met zo'n MSATA is dat je je gewone HDD slot niet op hoeft te geven. Dus kun je een SSD + HDD (+ 2e HDD als je een caddy hebt) hebben in je systeem. Dan heb je toch veel snelheid en veel opslag.

Als je de SSD in een normale plaats zet dan maakt het vrij weinig uit welke je koopt. Zorg er voor dat het 2.5'' is. De hoogte is misschien nog wel handig om naar te kijken. Soms wordt er een plastic plaatje bij geleverd om de hoogte van 7.5 naar 9.5mm te verhogen. Anderen zijn weer standaard 9.5mm. Je moet maar even kijken wat in je laptop past.

Verwijderd

Mooie laptop, alleen klopt het dat je geen dedicated video kaart heb in je beschrijving? Volgens mij worden ze alleen met dedicated video kaart geleverd als ik het goed heb. Ik zelf ben de laatste centjes aan het sparen voor de Lenovo w540, omdat die toch iets goedkoper is en ook een langere accuduur heeft.

• Roark
Ondertussen voor de geinteresseerde wat info hier gezet:
productreview: Dell Precision M4800-9271 review door Roark
Wel een aparte videokaart dus.
In die thread staat ook een reply van dell over de SSD mogelijkheden
Pagina: 1